email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Vanzare imobil. Ce conditii privind TVA-ul se impun si ce inregistrari contabile apar?

vanzare imobiltvainregistrari contabiletranzactiistocuri

O persoana doreste sa achizitioneze un apartament in scopul revanzariI. Cum va face inregistrarea contabila si cum va plati TVA-ul?

Achizitia de imobile in scopul revanzarii se califica, conform OMFP 1802/2014 ca si o tranzactie cu stocuri - pct.199 din acest Ordin, mai jos redat:

"199. - Urmatoarele constituie exemple de elemente care nu sunt investitii imobiliare:
a) proprietatile imobiliare detinute pentru a fi vandute pe parcursul desfasurarii normale a activitatii sau in procesul de constructie ori de amenajare in vederea unei astfel de vanzari, de exemplu, proprietatile imobiliare dobandite cu scopul exclusiv de a fi cedate ulterior, in viitorul apropiat, sau cu scopul de a fi amenajate si revandute. Acestea reprezinta, din punct de vedere contabil, stocuri;”

Astfel, inregistrarea in contabilitate a achizitiei imobilului se face astfel (in cazul in care achizitia s-a efectuat de la o persoana juridica si ati primit o factura cu TVA de la aceasta).
%        =    401    
371

4426

In cazul in care achizitia se face fara TVA (de la persoana fizica, sau apartamentul este vechi – si vandut de propritar in regim de scutire fara drept de deducere conform art.141. alin.2 lit f din Codul fiscal), atunci inregistrarea achizitiei se face astfel:
371    =    401

La vanzare, din perspectiva TVA aveti urmatoarele posibilitati:
daca ati dedus TVA la achizitie si aparatamentul este nou in sens fiscal asa cum se prevede in continuare (3. livrarea unei constructii noi sau a unei parti din aceasta inseamna livrarea efectuata cel tarziu pana la data de 31 decembrie a anului urmator anului primei ocupari ori utilizari a constructiei sau a unei parti a acesteia, dupa caz, in urma transformarii;), atunci aveti obligatia de a colecta TVA la vanzare de 24% sau 5% in functie de conditiile pe care le indeplineste vanzatorul – cf. Art.140 alin.2^1 din Codul fiscal).

Daca nu ati dedus TVA la achizitie, dar aparatamentul este nou conform acelor de mai sus, aveti obligatia colectarii TVA la vanzare de 24% sau 5% in functie de conditiile pe care le indeplineste vanzatorul - cf. Art.140 alin.2^1 din Codul fiscal).

Daca ati dedus TVA la achizitie, insa apartamentul nu este nou, puteti vinde in rgeim de scutire fara drept dededucere conform art.141 alin.2lit .f din Codul fiscal, insa veti avea obligatia ajustarii TVA dedus, conform art.149 alin.2 din Codul fiscal pe o perioada de 20 ani. De altfel, in acest caz, pentru a nu face ajustare, puteti  opta pentru a vinde cu TVA de 24% sau 5% prin depunerea unei notificari la organul fiscal conform art.141 alin.3. In aceasta situatie va recomandam sa faceti o analiza pentru a vedea cum procedati - poate este mai avantajos sa ajustati TVA  dedus initial decat sa colectati tva la vanzare (alegeti varianta cu TVA mai mic de plata).

Prin urmare, daca veti vinde cu TVA, vanzarea se inregistreaza astfel:
4111    =    %
        707
        4427

Descarcarea din gestiune:
607    =    371

Daca veti vinde fara TVA si aveti obligatia de ajustare a TVA, veti efectua urmatoarele inregistrari contabile:
635    =    4426    ajustare TVA

4111     =     707

Scoatere din gestiune:
607    =    371


 Daca veti vinde fara TVA si  Nu aveti obligatia de ajustare a TVA, veti efectua urmatoarele inregistrari contabile:

4111     =     707

Scoatere din gestiune:
607    =    371



Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Coma, consultant fiscal, expert contabil si auditor

 

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
vanzare imobiltvainregistrari contabiletranzactiistocuri


Data aparitiei: 21 Octombrie 2015

Votati articolul "Vanzare imobil. Ce conditii privind TVA-ul se impun si ce inregistrari contabile apar?":
Rating:

Nota: 4.25 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X