email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Administrarea bunurilor proprietate publica si evidenta obiectelor de inventar. Care e procedura?

obiecte de inventarmijloace fixeproprietate publicadocumente contabileadministratie publica

In cele ce urmeaza, discutam despre o societate cu capital de stat (din bugetul local) care primeste in administrare mijloce fixe, o serie de materiale si obiecte de inventar de la Primarie.

Cum se inregistreaza in contabilitate mijloacele fixe primite si celelalte bunuri? Ce documentele trebuie intocmite?


Mai important decat actionariatul societatii care primeste bunurile in administrare este regimul juridic al acestor bunuri, respectiv daca ele sunt proprietate publica sau proprietate privata de stat (in ipoteza nu este precizat).
 
In cazul bunurilor proprietate publica, din ipoteza rezulta ca primitorul bunurilor este o societate.
In conformitate cu prevederile 868 alin.1 Cod civil, titulari ai dreptului de administrare a bunurilor proprietate publica pot fi : regiile autonome, autoritatile administratiei publice centrale sau locale sau alte institutii publice de interes national, judetean ori local. Din acest tex de lege rezulta ca societatile nu sunt incluse in categoria entitatilor ce pot avea calitatea de titular al dreptului de administrare pentru bunurile proprietate publica.
 
In cazul bunurilor proprietate privata de stat, sunt aplicabile dispozitiile Titlului V din Cartea a  III-a Cod civil (art.792 -857 Cod civil).

Documente juridice necesare:  Dreptul de administrare pentru astfel de bunuri se constituie prin conventie de natura civila incheiata intre autoritatea publica ce detine in proprietate bunurile si societatea ce urmeaza a le administra. Apreciem ca, in prealabil, este necesar ca autoritatea publica locala sa emita un act administrativ prin care sa decida constituirea dreptului de administrare, limitele acestuia si persoanele imputernicite sa semneze, din partea  autoritatii locale, conventia de administrare

Primirea efectiva a bunurilor se face in baza unui proces verbal de predare-primire. Desi nu este obligatoriu, se recomanda intocmirea unui inventar.


 
Documente contabile ce trebuie intocmite:
Documentele de evidenta a mijloacelor fixe sunt, conf. Ordin 3512/2008 modificat prin O.nr.170/2015:

    fisa mijlocului fix
    bon de miscare a mijloacelor fixe

 Evidenta materialelor de natura obiectelor de inventar se tine cu ajutorul urmatoarelor documente :

-    nota de receptie si constatare diferente (Cod 14-3-1A),
-    bon de predare, transfer, restituire (Cod 14-3-3A),
-    bon de consum (Cod 14-3-4A)
-    fisa de magazie (Cod 14-3-8)
-    fisa de evidenta a materialelor de natura obiectelor de inventar in folosinta (Cod 14-3-9)
-    registrul stocurilor  (Cod 14-3-11 si Cod 14-3-11/a),

Din ipoteza rezulta ca primitorul bunurilor este o societate. Prin urmare se va utiliza planul de conturi specific societatilor (OrdinMFP  nr.1802/2014).  

In contabilitate se folosesc urmatoarele conturi in afara bilantului, fiind vorba de bunuri date in administrare:
 
Contul 8038 "Bunuri primite in administrare, concesiune si cu chirie"

Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta bunurilor primite in administrare, concesiune si cu chirie de catre regii autonome, societati/companii nationale, societati.
   
In debitul contului 8038 "Bunuri primite in administrare, concesiune si cu chirie" se inregistreaza valoarea bunurilor primite in administrare, concesiune si cu chirie de catre regii autonome, societati/companii nationale, societati, iar in credit, valoarea celor restituite.
   
Soldul contului reprezinta valoarea bunurilor primite in administrare, concesiune si cu chirie de catre regii autonome, societati/companii nationale, societati, existente in entitate la un moment dat.
 
In cazul materialelor in regim de proprietate privata de stat, care urmeaza a fi consumate, se poate utiliza si Contul 8032 "Valori materiale primite spre prelucrare sau reparare".

Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta materiilor prime, materialelor si altor valori materiale (imobilizari corporale, obiecte pretioase etc.) apartinand tertilor, primite pentru prelucrare, finisare sau reparare, pe baza de contract.

In debitul contului 8032 "Valori materiale primite spre prelucrare sau reparare" se inregistreaza, la preturile prevazute in contract, valorile materiale primite pentru prelucrare, finisare sau reparare, iar in credit se inregistreaza, la aceleasi preturi, valorile materiale finisate sau reparate, restituite titularilor.

Soldul contului reprezinta valorile materiale primite spre prelucrare sau reparare.

Referitor la valoarea la care trebuie inregistrata la data intrarii in societate, bunurile se   inregistreaza in contabilitatea societatii  la valoarea de inventar din evidentele autoritatii publice locale.

Raspuns oferit de www.portalcontabilitate.ro


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
obiecte de inventarmijloace fixeproprietate publicadocumente contabileadministratie publica


Data aparitiei: 26 Noiembrie 2015

Votati articolul "Administrarea bunurilor proprietate publica si evidenta obiectelor de inventar. Care e procedura?":
Rating:

Nota: 4.83 din 5 din 6 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X