email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Completarea in declaratia recapitulativa si cod TVA operator intracomunitar. Cum procedam?

declaratia recapitulativaachizitie echipamentetvadeclaratia 390

In ce priveste codul de TVA si completarea Declaratiei 390 fara greseli, discutam prin cele de mai jos avand contextul unei achizitii intracomunitare. 

In cazul urmator, avem urmatoarele date: "S-a achizitionat un echipament de la un furnizor din UE. Furnizorul evidentiaza pe factura un cod de TVA din statul UE-X, iar marfa conform CMR vine din UE-Y fara a se mentiona un alt cod de TVA pe CMR sau factura. Transportatorul poate fi acelasi cu furnizorul sau o firma care se ocupa doar cu transportul in numele furnizorului. Cum declar in Declaratia 390? Care este tratamentul in cazul in care furnizorul este din afara UE? Declara un cod de TVA din UE si marfa vine din statul UE-Y conform CMR fara mentionarea altui cod de TVA?

Iata raspunsul specialistului:

Potrivit prevederilor art. 273 alin (1) din Codul fiscal,  se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor. 
 
Locul achizitiei intracomunitare de bunuri se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor dupa cum se prevede la art. 276 alin (1).  

Potrivit prevederilor art. 325 alin. (3) lit. c) declaratia recapitulativa cuprinde urmatoarele informatii:  
-codul de identificare in scopuri de TVA din alt stat membru atribuit furnizorului/prestatorului care efectueaza o livrare intracomunitara/o prestare de servicii in conditiile stabilite la art. 278 alin. (2) sau, dupa caz, doar codul statului membru din care are loc livrarea intracomunitara sau prestarea de servicii, in cazul in care furnizorul/prestatorul nu si-a indeplinit obligatia de inregistrare in scopuri de TVA in statul respectiv, pentru persoanele din Romania care realizeaza achizitii intracomunitare taxabile sau achizitioneaza serviciile prevazute la art. 278 alin. (2), altele decat cele scutite de TVA;
 
In conformitate cu instructiunile de completare ale formularului 390 aprobate prin OPANAF 591/2016 in coloana "Cod operator intracomunitar " in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri, achizitiilor intracomunitare asimilate prevazute la art. 273 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal care urmeaza transferurilor scutite, achizitiilor efectuate de beneficiarul livrarii ulterioare in cadrul unei operatiuni triunghiulare (A) efectuate in Romania - codul de identificare in scopuri de TVA din alt stat membru atribuit furnizorului care efectueaza livrarea intracomunitara;
Asadar, daca in factura este inscris un cod din UE-X, chiar daca marfa se transporta din Lituania se va inscrie codul de TVA atribuit furnizorului  din UE-X.
 


In cazul al doilea, rationamentul este acelasi. Astfel, pentru a fi tratata drept  achizitie intracomunitara  de bunuri, este suficient ca bunurile sa fie expediate dintr-un stat membru  in Romania, indiferent de faptul ca vanzatorul este sau nu este inregistrat in scopuri de TVA. 

Si in acest caz este o achizitie intracomunitara de bunuri pentru care  locul  taxarii este in Romania.
In conformitate cu instructiunile de completare ale formularului 390 aprobate prin OPANAF 591/2016, pentru achizitiile intracomunitare de bunuri care provin de la un furnizor nestabilit in Uniunea Europeana si care a desemnat un reprezentant fiscal in statul membru in care incepe transportul bunurilor sau care provin de la un furnizor stabilit in Uniunea Europeana, inregistrat prin reprezentant fiscal in statul membru din care efectueaza livrarea intracomunitara de bunuri, la rubrica "Denumire operator intracomunitar" va fi inscrisa denumirea furnizorului (nu a reprezentantului fiscal), iar la rubrica "Cod operator intracomunitar" va fi inscris codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit persoanei straine prin reprezentant fiscal.     
 
Similar se procedeaza si in situatia in care furnizorul nestabilit in Uniunea Europeana nu si-a desemnat un reprezentant fiscal in statul membru in care incepe transportul, dar prin aplicarea de catre unele state membre a masurilor de simplificare a declararii importurilor, respectiv o reprezentare globala de catre o societate care poate fi, de exemplu, o societate de expeditie/transport, operatorul extracomunitar se considera reprezentat fiscal de societatea respectiva .
 
Asadar,  va  trebui sa verificati codul de TVA inscris pe factura,  daca pe CMR apare o firma de expeditie si in functie de situatie sa aplicati prevederile referitoare la furnizorul nestabilit in Uniunea Europeana precizate in aceste instructiuni.
 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil - Consultant fiscal

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


Evitati o amenda de pana la 5.000 de lei!
Folositi cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, conform Codului fiscal!

 In Manualul de Inventariere gasiti:

  •     noile proceduri de inventariere, pas cu pas
  •     setul complet de documente pe care trebuie sa le intocmiti
  •     exemple de inventariere pentru productie, agricultura, turism, constructii etc.
  •     modul in care se realizeaza procedura de inventariere in SAGA
  •     modul in care se face inventarierea pentru situatiile financiare interimare.
...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
declaratia recapitulativaachizitie echipamentetvadeclaratia 390


Data aparitiei: 26 Aprilie 2017

Votati articolul "Completarea in declaratia recapitulativa si cod TVA operator intracomunitar. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X