Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Societatile de contabilitate sunt obligate sa aiba un ofiter pentru protectia datelor?

Societatile de contabilitate sunt obligate sa aiba un ofiter pentru protectia datelor?
protectia datelorH.G. nr. 905/2017Legea nr. 667/2001firma de contabilitate

In studiul de caz de astazi vom dezbate problema legata de desemnarea unui responsabil cu protectia datelor. Dilema este daca societatile de contabilitate si cu departament de resurse uman, departament care actioneaza conform HG 500 sunt obligate sa angajeze cu contract de munca o persoana pentru protectia datelor cu caracter personal.

...Click AICI si consulta ghidul practic pentru Contabili referitor la Protectia Datelor.>>>

Iata raspunsul specialistului!


H.G. nr. 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor (prin care se abroga H.G. nr. 500/2011) contine cateva prevederi care fac trimitere la respectarea reglementarilor referitoare la protectia datelor cu caracter personal la art. 2 si la art. 7, insa nu prevede necesitatea angajarii unei persoane responsabila cu protectia datelor personale.

Nici in Legea nr. 667/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date nu exista o asemenea prevedere.

Insa, incepand cu data de 25 mai 2018 devine aplicabil Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a directivei 95/46/CE (regulamentul general privind protectia datelor) stabileste noile reguli aplicabile in privinta protectiei datelor personale la nivel european.

Regulamentul trebuie aplicat de toate entitatile care prelucreaza date cu caracter personal.


Din cele mentionate de dumneavoastra, intelegem ca prestati servicii de contabilitate si resurse umane pentru clientii societatii dumneavoastra.

Referitor la desemnarea unui responsabil cu protectia datelor, acest Regulament contine o serie de prevederi la art. 37 - 39.

Astfel, la art. 37 se prevede ca operatorul (spre ex.: angajatorul) si persoana imputernicita de operator (spre ex.: tertul prestator – societate de contabilitate/de resurse umane) desemneaza un responsabil cu protectia datelor ori de cate ori:

(a)  prelucrarea este efectuata de o autoritate sau un organism public, cu exceptia instantelor care actioneaza in exercitiul functiei lor jurisdictionale;
(b)  activitatile principale ale operatorului sau ale persoanei imputernicite de operator constau in operatiuni de prelucrare care, prin natura, domeniul de aplicare si/sau scopurile lor, necesita o monitorizare periodica si sistematica a persoanelor vizate pe scara larga;
sau
(c)  activitatile principale ale operatorului sau ale persoanei imputernicite de operator constau in prelucrarea pe scara larga a unor categorii speciale de date, mentionata la articolul 9 (date privind originea rasiala sau etnica, opiniile politice, confesiunea religioasa sau convingerile filozofice sau apartenenta la sindicate si prelucrarea de date genetice, de date biometrice pentru identificarea unica a unei persoane fizice, de date privind sanatatea sau de date privind viata sexuala sau orientarea sexuala ale unei persoane fizice), sau a unor date cu caracter personal privind condamnari penale si infractiuni, mentionata la articolul 10 (date cu caracter personal referitoare la condamnari penale si infractiuni sau la masuri de securitate conexe).

Persoana responsabila cu protectia datelor poate fi un salariat al societatii sau poate fi contractata pe baza unui contract de servicii conform art. 37 alin. (6).

Apreciem ca societatile de contabilitate care prelucreaza date personale furnizate de clienti nu se incadreaza la lit. (a)  si (c), insa exista posibilitatea sa se incadreze la  lit. (b).

Conform Regulamentului (considerentul 97 din preambul) in sectorul privat, activitatile principale ale unui operator se refera la activitatile sale de baza, si nu la prelucrarea datelor cu caracter personal drept activitati auxiliare. Or, avand in vedere faptul ca in cazul prezentat este vorba de societati de contabilitate care gestioneaza datele personale ale angajatilor clientilor lor, consideram ca aceasta activitate este o activitate de baza.

...Click AICI si consulta ghidul practic pentru Contabili referitor la Protectia Datelor.>>>

Un alt element prevazut la lit.b) care trebuie analizat este cel referitor la efectuarea de operatiuni de prelucrare care, prin natura, domeniul de aplicare si/sau scopurile lor, necesita o monitorizare periodica si sistematica a persoanelor vizate pe scara larga.

Din aceasta perspectiva trebuie sa analizati frecventa/periodicitatea prelucrarilor de date personale efectuate precum si amploarea lor.

Regulamentul nu defineste ce anume constituie prelucrarea pe scara larga, insa la considerentul 91 din preambulul Regulamentului se arata ca operatiunile de prelucrare la scara larga sunt cele care au drept obiectiv prelucrarea unui volum considerabil de date cu caracter personal la nivel regional, national sau supranational, care ar putea afecta un numar mare de persoane vizate si care sunt susceptibile de a genera un risc ridicat, de exemplu, din cauza sensibilitatii lor, in cazul in care, in conformitate cu nivelul atins al cunostintelor tehnologice, se foloseste la scara larga o tehnologie noua, precum si altor operatiuni de prelucrare care genereaza un risc ridicat pentru drepturile si libertatile persoanelor vizate, in special in cazul in care operatiunile respective limiteaza capacitatea persoanelor vizate de a-si exercita drepturile.

Prin urmare trebuie sa analizati daca societatea de contabilitate prelucreaza un volum considerabil de date cu caracter personal la nivel regional, national sau supranational, care ar putea afecta un numar mare de persoane vizate; o asemenea analiza apreciem ca poate fi facuta luandu-se in considerare numarul de clienti ai societatii de contabilitate precum si numarul de persoane ale caror date personale le gestioneaza.

De principiu, consideram ca pentru activitatile legate de evidenta muncii nu se pune totusi problema de monitorizare periodica si sistematica a persoanelor vizate pe scara larga, deoarece datele din Registrul electronic de evidenta a salariatilor nu sunt supuse unor actualizari/prelucrari periodice, ci doar atunci cand intervine o modificare in ceea ce priveste raporturile de munca.

Astfel, apreciem ca eventual ar putea fi incadrate la art. 37 lit. (b), cel mult societatile mari de contabilitate care gestioneaza un numar mare de clienti si de date personale.

In orice caz, regulamentul mentioneaza necesitatea efectuarii de catre operatori a unor evaluari de riscuri in ceea ce priveste prelucrarea de date cu caracter personal si in functie de aceste evaluari sa decida ce masuri de protectie trebuie sa adopte.

Avand in vedere cele mentionate mai sus, apreciem ca o societate de contabilitate nu este obligata sa angajeze o persoana responsabila cu protectia datelor personale, insa poate opta in mod voluntar pentru desemnarea unei asemenea persoane, cu conditia ca acea persoana sa aiba pregatire profesionala in domeniul protectiei datelor personale.

...Click AICI si consulta ghidul practic pentru Contabili referitor la Protectia Datelor.>>>

Mai mentionam si faptul ca la art. 37 alin. (7) din Regulament se prevede ca Operatorul sau persoana imputernicita de operator publica datele de contact ale responsabilului cu protectia datelor si le comunica autoritatii de supraveghere.

In Romania, institutia responsabila in acest domeniu este Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal.

Avand in vedere aceasta prevedere a Regulamentului apreciem ca puteti sa va adresati acestei institutii pentru un punct de vedere oficial asupra problemei ridicate.
 


Raspunsul a fost oferit pe portalcodulmuncii.ro de Adina Popescu – consilier juridic.

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
protectia datelorH.G. nr. 905/2017Legea nr. 667/2001firma de contabilitate

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 21 Februarie 2018


Votati articolul "Societatile de contabilitate sunt obligate sa aiba un ofiter pentru protectia datelor?":
Rating:

Nota: 4.07 din 5 din 7 voturi


Alte articole publicate in data de 21 Februarie 2018 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 1 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Subiectele saptamanii

  • Sistemul split TVA va ramane optional in totalitate. Proiectul a fost adoptat de Senat

    • UPDATE in 17 octombrie 2019. Proiectul de lege pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA a fost adoptat ieri de Senat. Dupa interventia Comisiei Europene, Guvernul este nevoit sa schimbe regulile privind mecanismul de split TVA.   Prezentam mai jos schimbarile preconizate anuntate in expunerea de motive a proiectului privind mecanismul de split TVA: ...» citeste mai departe aici

  • Noi modificari ale Legii societatilor ar putea intra in vigoare curand. Senatul a dat unda verde!

    • UPDATE in 17 octombrie 2019. Proiectul de lege ce cuprinde o serie de masuri pentru societatile decapitalizate a fost adoptat, in 16 septembrie, de Senat. Urmeaza ca actul sa mearga la Camera Deputatilor pentru dezbatere. Aceste modificari legislative au fost prevazute initial intr-un proiect de Ordonanta initiat de Teodorovici si publicat la mijlocul lunii august pe site-ul Finantelor, in dezbatere publica. Actul poarte...» citeste mai departe aici

  • Proiectul de lege pentru impozitarea bacsisului a fost adoptat de Senat

    • UPDATE in 17 octombrie 2019. Proiectul de lege depus de ministrul demis al Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, care prevede impozitarea bacsissului si includerea acestei sume pe bonul fiscal, a fost adoptat de Senat. Bacsisul este definit in vederea evidentierii sumelor pe bonul fiscal, instituirea obligatiei de evidentiere pe bonul fiscal a bacsisului incasat de la clienti, in cazul serviciilor de restaurant, baruri s...» citeste mai departe aici

  • Valoarea tichetelor de cresa, MAJORATA din luna octombrie. Ce acte sunt necesare pentru obtinerea acestora?

    • UPDATE in 18 octombrie 2019. Valoarea tichtelor de cresa se va majora incepand cu luna octombrie a acestui an. Acestea vor ajunge la suma de 460 de lei, adica se va face o crestere de zece lei, conform unui act normativ publicat in Monitorul Oficial nr. 841 din 16 octombrie 2019. Este important de retinut ca noua valoare nominala se va aplica si pentru primele 2 luni ale semestrului I al anului 2020, respectiv fe...» citeste mai departe aici

  • CECCAR: grad de promovare de peste 50% la examenul de acces

    • In urma examenului de admitere la stagiu, organizat in zilele de 5 si 6 octombrie 2019, CECCAR a observat un grad de promovare de peste 50%. Cu aceasta ocazie, institutia le ureaza bun-venit celor 467 de noi stagiari: “Ii felicitam pe toti pentru rezultatele obtinute si le uram mult succes in anii de stagiu!”.   Candidatii admisi vor urma un stagiu de trei ani, pe parcursul caruia vor beneficia de pregatire profesionala (teoretica si practica...» citeste mai departe aici

  • Prima de casare. Care este monografia contabila?

    • Te gandesti la monografia contabila pentru prima de casare? Expertul nostru prezinta detaliat ce pasi contabili trebuie facuti pentru ca inregistrarea sa fie corecta.   Avem situatia urmatoare: exista o factura fiscala de achizitie masina Toyota, prin programul Rabla.  Datele de pe factura sunt urmatoarele: Baza = 85873.34 TVA = 16315.93 Total de plata = 102189.27 Prima de casare = 9200 Diferenta benefici...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2019 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile  
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X