email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum se face monografia contabila pentru activitatea de catering?

Cum se face monografia contabila pentru activitatea de catering?
monografia contabilaactivitate productienota receptietva deductibila

Realizarea monografiei contabile in cazul activitatii de catering poate ridica semne de intrebare chiar si in cazul unui contabil cu experienta. Pentru a evita erorile contabile, dezbatem mai jos care este monografia contabila pentru o firma de catering.
 

Monografia contabila pentru activitatea de catering: raspunsul specialistului


Activitatea de catering este o activitate de productie


1. Aprovizionarea cu materii prime, marfuri si materiale auxiliare:

In categoria marfurilor se cuprind acele produse care se vand ca atare, in aceeasi stare fara nici o prelucrare, de ex. apa plata, suc, bere, etc.

In categoria materiilor prime intra acele produse care urmeaza a fi prelucrate in vederea obtinerii produsului finit, de ex. carne,  paine, legume, fructe etc.

Materialele auxiliare sunt acele produse care contribuie la obtinerea produsului finit, de ex. mustar, ketchup, sare, ulei, zahar, otet, etc.
 
La achizitie se intocmeste Nota de receptie si constatare diferente



 % = 401        - valoarea de achizitie
371       Furnizori
        Marfuri
          301
   Materii prime
3021
Materiale auxiliare
          4426
TVA deductibila
 
2. Plata facturilor
401 = 5121
Furnizori      Conturi la banci in lei
 
- Inregistrarea adaosului comercial aferent marfurilor
371 = %
Marfuri          378
Diferente de pret la marfuri
4428
TVA neexigibila
 
Pentru fiecare tip de produs din meniu este necesar sa existe retete de preparare.
Pe baza de retetar se  stabileste consumul din fiecare categorie de materie prima, carne.... grame, legume ....., ulei..... ...g, etc necesar pentru obtinerea unui produs.
Pe baza consumului specific din retetar se determina costul de productie al fiecarui produs obtinut.
 
1. Inregistrarea consumului de materii prime si materiale auxiliare pe baza de bon de consum intocmit, pentru materiile prime date in consum, in cursul unei zile.
601 = 301               
Cheltuieli cu materiile prime      Materii prime
 
 6021 = 3021
Cheltuieli cu materialele            Materiale auxiliare
        auxiliare
 
Descarcarea de gestiune a consumului de materii prime si materiale auxiliare se face utilizand una dintre metodele permise de reglementarile contabile: LIFO, FIFO, CMP, conform politicilor contabile adoptate de societate in acest domeniu. 
 
2. Inregistrarea altor cheltuieli curente: energie electrica, apa, servicii prestate de terti, materiale curatenie etc
% = 401
605 Furnizori
Cheltuieli privind energia si apa
                      628
Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti
604
Cheltuieli privind materialele nestocate
4426
TVA deductibila
 
2. Inregistrarea cheltuielilor cu salariile
Inregistrarea salariilor  brute
 
641 = 421          - salarii brute
 ”Cheltuieli cu salariile personalului”    “Personal - salarii datorate”
 
- retinerile din salarii conform statului de salarii
421 = %                             
   „Personal-salarii datorate”                            4315                           
                                             “Contributia de asigurari sociale”
       4316                           
                                         “Contributia de asigurari sociale de sanatate”
                                                                        444                             
                                 “Impozitul pe venituri de natura salariilor”
 
- contributia asiguratorie de munca
          646 = 436
 
 3. Inregistrarea amortizarii imobilizarilor corporale utilizate  (frigidere, cuptoare, etc)
6811 = 2813
 
4. Inregistrarea consumului de carburant (aferent transportului)
% = 401
6022
4426
 
5. Inregistrarea obtinerii produselor finite la costul de productie determinat
   
Costul de productie al unui bun cuprinde costul de achizitie a materiilor prime si materialelor consumabile si cheltuielile de productie direct atribuibile bunului.
     
Costul de productie sau de prelucrare al stocurilor, cuprinde cheltuielile directe aferente productiei, si anume: materiale directe, energie consumata in scopuri tehnologice, manopera directa si alte cheltuieli directe de productie, precum si cota cheltuielilor indirecte de productie alocata in mod rational ca fiind legata de fabricatia acestora.

Pentru determinarea costului de productie este necesar sa se organizaza si conduca si contabilitatea de gestiune.

In contabilitatea de gestiune:
 - cheltuielile directe –se repartizeaza pe obiectele de calculatie inca din momentul efectuarii lor si se includ direct in costul de productie al acestora;

- cheltuieli indirecte de productie cuprind:
• regia fixa de productie (se include in costul de productie in functie de capacitatea normala de productie), si
• regia variabila de productie, inclusa in costul de productie;

Cheltuielile generale de administratie si cheltuieli de desfacere, nu se regasesc in costul de productie al bunurilor.
 
345 = 711         - cost de productie calculat conform
Produse finite Venituri aferente costurilor                     
                                    stocurilor de produse             
 
6. Inregistrarea vanzarii produselor finite si marfurilor (suc, bere, etc) catre clienti, pe baza bonurilor emise de casa de marcat

5311 =          %       - pret de vanzare
       Casa in lei                   7015       - pret vanzare produs finit 
                                       Venituri din vanzarea produselor finite
                                                              707
                                               Venituri din vanzarea marfurilor
                                                               4427
                                                       TVA colectata
 
7. Inregistrarea consumului marfurilor (scaderea din gestiune)
 % = 371
607         Marfuri       - cost achizitie
Cheltuieli privind marfurile
378                                                     - adaos comercial
Diferente de prêt la marfuri
4428
TVA neexigibila
 
 Descarcarea de gestiune a produselor vandute
711     =     345     - la cost de productie, aferent produselor vandute
   Venituri aferente              Produse finite         
 costurilor stocurilor de produse     
 
Fiind o activitate de productie este necesara organizarea contabilitatii de gestiune.
Aceasta se poate organiza prin utilizarea conturilor din clasa 9 sau fara a utiliza aceste conturi.
Contabilitatea de gestiune are ca scop separarea cheltuielilor directe, indirecte, administrative, determinarea costului de productie.
 
Inregistrarea cu ajutorul conturilor din clasa 9

Cheltuieli directe
      - materii prime
         921/ analitic =                901                 
Cheltuielile activitatii de baza                              Decontari interne privind cheltuielile           
 
      - materiale
         921/ analitic =                901                   
       Cheltuielile activitatii de baza       Decontari interne privind cheltuielile           
 
 Inregistrarea cheltuielilor indirecte
          - cheltuieli fixe (amortizarea)
                    923/fixe                      =                  901                                     
Cheltuieli indirecte de productie     Decontari interne privind cheltuielile           
         
- cheltuieli variabile (utilitati, consumabile)
                    923/variabile                      =                  901                           
Cheltuieli indirecte de productie     Decontari interne privind cheltuielile           
                         
  Inregistrarea cheltuielilor generale de administratie
924               =                  901                                                 
Cheltuieli generale de administratie    Decontari interne privind cheltuielile           
 
Calculul cheltuielilor indirecte incorporabile:
  921/analitic „cost de productie” =  %                                                 
Cheltuielile activitatii de baza         923/ variabile                                 
                                            Cheltuieli indirecte de productie       
  923/ fixe                                           
Cheltuieli indirecte de productie                 
   
Cheltuielile generale de administratie:
921/ analitic                                =     924/                                             
„ch neincorporabile             Cheltuieli generale de administratie                     
 in costul stocurilor”
 
Decontarea costului efectiv al productiei finite:
       902                                                              =                 921/produs                     
Decontari interne privind productia obtinuta               Cheltuielile activitatii de baza
 
Inregistrarea produselor finite  la cost efectiv
       931/produs                    =                    902  
Costul productiei obtinute  Decontari interne privind productia obtinuta     
 
 Decontarea costului productiei obtinute:
- costurile incorporabile 
901                           =                        931                         
Decontari interne privind cheltuielile             Costul productiei obtinute
Si
   Decontarea asupra contului 901 a cheltuielilor neincorporabile in costul efectiv al productiei obtinute 
          901                 =                            921
Decontari interne privind cheltuielile       Cheltuielile activitatii de baza
       
In cazul in care societatea este platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor, aceasta nu datoreaza impozit specific reglementat prin Legea nr. 170/2016.
 
In situatia in care societatea devine platitoare de impozit pe profit, pentru activitatea de catering aceasta va datora impozitul specific.
 
In ceea ce priveste TVA, potrivit art. 291 din Codul fiscal  se aplica cota redusa de 9% asupra bazei de impozitare pentru livrarea urmatoarelor bunuri: alimente, inclusiv bauturi, cu exceptia bauturilor alcoolice, destinate consumului uman si animal, animale si pasari vii din specii domestice, seminte, plante si ingrediente utilizate in prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau inlocui alimentele precum si pentru serviciile de restaurant si de catering, cu exceptia bauturilor alcoolice, altele decat berea care se incadreaza la codul NC 22 03 00 10.

 

Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Gabi Popescu - Auditor financiar.


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
monografia contabilaactivitate productienota receptietva deductibila


Data aparitiei: 11 Mai 2018

Votati articolul "Cum se face monografia contabila pentru activitatea de catering?":
Rating:

Nota: 4.75 din 5 din 6 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X