Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

Contractul de preluare de datorie. Care sunt consecintele fiscal-contabile?

Contractul de preluare de datorie. Care sunt consecintele fiscal-contabile?
venit impozabilcodul de procedura fiscalainspectie fiscala

Prezentam in randurile urmatoare ce consecinte pot sa apara in cazul unui contract de preluare de datorie. Luam cazul practic al societatii A (cedent) care incheie un contract de cesiune de preluare a datoriei cu societea B (cesionar), datorie pe care o are cedentul fata de societatea C (creditorul).

In contract este stipulat ca obligatia de plata se transmite in totalitate, definitiv si irevocabil. Mai este stipulat faptul ca acest contract este cu titlu gratuit si reprezinta vointa partilor.

Vom afla de la expert cum se trateaza din punct de vedere fiscal si contabil (monografie) aceasta tranzactie si daca se declara la autoritati sau nu.

 

Contractul de preluare de datorie: raspunsul specialistului


Cesiunea de datorie este reglementata expres in Noul Cod civil in cadrul art. 1599 si urmatoarele. Din punct de vedere legal trebuie urmarita indeplinirea conditiilor cerute de lege pentru ca aceasta sa produca efecte, respectiv daca a fost consimtita de creditor. De asemenea, este necesara analiza stingerii obligatiei cedentului, respectiv daca nu exista circumstante care sa impuna restabilirea obligatiei in sarcina acestuia: pentru situatia insolvabilitatii noului debitor sau cand potrivit art.1604 cand contractul de preluare este desfiintat.

Considerand ca astfel de circumstante nu sunt aplicabile la data la care este efectuata analiza fiscala si contabila a operatiunii este necesara efectuarea analizei economice a contractului de cesiune de datorie. In cazul in care, asa cum mentionati in cuprinsul intrebarii dumneavoastra, cesiunea datoriei se realizeaza cu titlu gratuit consideram ca venitul realizat de catre societatea debitoare cedenta va reprezenta un venit impozabil.
 
In cadrul unei astfel de operatiuni cu titlu gratuit trebuie avute in vedere dispozitiile art. 11 din Codul fiscal care permit administratiei fiscale, in temeiul alin. (1) sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic, ajustand efectele fiscale ale acesteia, sau permit reincadrarea formei unei tranzactii/activitati pentru a reflecta continutul economic al acesteia.
Mai mult este necesar a avea in vedere raporturile dintre societatile cedenta si cesionara din perspectiva prevederilor art. 11 alin. (4) din Codul fiscal care impun obligatia ca tranzactiile intre persoane afiliate sa se realizeze conform principiului valorii de piata (raporturile de afiliere au fost subliniate in cadrul intrebarii dvs. in contextul detinerii integrale a participatiilor). Astfel, in cadrul unei tranzactii, al unui grup de tranzactii intre persoane afiliate, organele fiscale o pot ajusta, in cazul in care principiul valorii de piata nu este respectat, sau pot estima, in cazul in care contribuabilul nu pune la dispozitia organului fiscal competent datele necesare pentru a stabili daca preturile de transfer practicate in situatia analizata respecta principiul valorii de piata, suma venitului sau a cheltuielii aferente rezultatului fiscal oricareia dintre partile afiliate pe baza nivelului tendintei centrale a pietei.

Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018
Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018
Institutiile Statului in Control
Institutiile Statului in Control
Manual de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG
Manual de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG


 
Procedura de ajustare/estimare si modalitatea de stabilire a nivelului tendintei centrale a pietei, precum si situatiile in care autoritatea fiscala poate considera ca un contribuabil nu a furnizat datele necesare stabilirii respectarii principiului pentru tranzactiile analizate se stabilesc potrivit Codului de procedura fiscala.

Conform art. 108 alin. (2) din cadrul acestui act normativ se statueaza ca in vederea documentarii respectarii principiului valorii de piata contribuabilul/platitorul care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate are obligatia sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer. La solicitarea organului fiscal central competent contribuabilul/platitorul are obligatia de a prezenta dosarul preturilor de transfer. Cuantumul tranzactiilor pentru care contribuabilul/platitorul are obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer, termenele pentru intocmirea acestuia, continutul dosarului preturilor de transfer, precum si conditiile in care se solicita acesta se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

Astfel, prin OPANAF nr. 442/2016 sunt stabilite circumstantele (marimea contribuabilului, praguri valorice de semnificatie in functie de aceasta) care determina conditiile in care poate fi ceruta intocmirea dosarului preturilor de transfer. Avand in vedere nivelul valoric al operatiunii consideram ca indiferent de calitatea societatii care dobandeste actiunile aceasta va putea fi obligata sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer in cadrul unei proceduri de inspectie fiscala.
 
Din punct de vedere contabil incheierea contractului determina stingerea obligatiei fata de creditor urmata de inregistrarea unui venit determinat de consecintele eliminarii obligatiei de plata. Astfel, transferul datoriei catre cesionar ar urma sa fie reflectata in inregistrarea 401 ”Furnizori” =  462 "Creditori diversi" fara a mai urma si plata vreunei sume catre cesionar, date fiind conditiile stipulate in contract privind caracterul gratuit al operatiunii, astfel ca se va efectua inregistrarea inregistra 462 = 7588.
 
In concluzie, operatiunea nu face obiectul unei proceduri declarative fata de autoritati insa trebuie analizata din perspectiva resorturilor economice care au determinat-o pentru a evita interventa administratiei fiscale asupra acesteia.

 

 

Raspuns oferit pe portalcodulfiscal.ro de Dani Cucu- Consultant fiscal, expert contabil.

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
venit impozabilcodul de procedura fiscalainspectie fiscala

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 13 August 2018


Votati articolul "Contractul de preluare de datorie. Care sunt consecintele fiscal-contabile?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Un contabil sef trebuie sa duca documentele institutiei in oras ?

Intrebare: In numele institutiei, toti salariatii fac Adrese, Raportari, Cereri, etc.,
fie catre Trezorerie, fie instantelor de judecata,
fie catre Consiliul Judetean careia institutia noastra ii este subordonata, etc.
Sunt documente contabile privind platile, salariazarea, etc.

Un contabil sef este obligat sa duca documentele institutiei in oras ?

Toate aceste acte trebuie duse in oras
de cineva.
Nu toti salariatii trebuie sa-si duca documentele intocmite
la destinatari !

1. - Toate aceste acte
cine are obligatia sa le ia
si sa le transmita destinatarilor ?

2. - directorul institutiei trebuie sa dea o Decizie interna
prin care sa desemneze un salariat
care sa se ocupe cu curieratul /transmiterea documentelor institutiei in exterior ?
Sau soferul institutiei are aceasta obligatie ?
( in Fisa postului - soferului nu scrie nimic despre o asemenea obligatie ! )

3. - Persoana care ar trebui sa fie delegata
cu acest lucru,
cum va primi actele ?
Cu Proces-verbal de predare-primire ?

4. - Secretara institutiei sau
salariatul care le intocmeste
trebuie sa le i dea cu Proces-verbal de predare-primire ?

5. - cum se face descarcarea
salariatului care le intocmeste ?
Le inregistreaza doar la Secretariatul institutiei,
dupa care nu il mai priveste ?
( de exemplu: urmarirea unui Contract cine trebuie sa o faca ?
de intrare si iesire a actului ? )

6. - salariatul care le intocmeste
cum face dovada ca documentul respectiv
depus la Secretariatul institutiei
a fost transmis mai departe, destinatarului ?

7. - Cine este persoana care raspunde pentru
netransmiterea documentului catre destinatari
si pentru neintoarcerea la institutie
a documentelor semnate de destinatari ?


Raspuns: Daca nu aveti o persoana desemnata, se poate apela la recomandata cu confirmare de primire. Totul...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 13 August 2018 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 1 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2018 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016