Administratorul unei asociatii de proprietari (persoana fizica angajata cu contract de munca de 8 ore in alta parte) poate presta serviciile in baza unui contract de mandat sau este obligatoriu sa se incheie un contract individual de munca cu timp partial?
Legea nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari prevede doua posibilitati pentru desfasurarea activitatii de administrare (care include activitati de administrare tehnica, de contabilitate si casierie, asociatia de proprietari):
- fie angajarea unei persoane fizice atestate pentru functia de administrator de imobile,
- fie incheierea unui contract de administrare cu persoane juridice specializate si autorizate, care au ca:
- obiect de activitate - numai domeniul asociatiilor de proprietari ori
- activitate principala - administrarea imobilelor pe baza de tarife sau contract.
Prin urmare, rezulta ca persoanele fizice pot fi angajate prin incheierea unui contract individual de munca, conform celor stabilite prin negociere directa.
Comitetul executiv adopta decizii asupra:
- cuantumului salariilor, al indemnizatiilor si al eventualelor premieri care se acorda personalului incadrat cu contract individual de munca, precum si
- valorii si a modalitatilor de contractare,
in cazul in care administrarea cladirii este asigurata de persoane juridice, in limita bugetului de venituri si cheltuieli adoptat de adunarea generala a proprietarilor.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
De asemenea, comitetul executiv decide si asupra acordarii unor drepturi banesti membrilor asociatiei de proprietari care desfasoara activitati lucrative folositoare acesteia, in limita bugetului de venituri si cheltuieli adoptat de adunarea generala a proprietarilor.
Administratorul, persoana fizica sau juridica, are, in principal, urmatoarele atributii:
- prestarea serviciilor in mod profesional;
- gestionarea bunurilor materiale si a fondurilor banesti;
- efectuarea formalitatilor necesare in angajarea contractelor cu furnizorii de servicii pentru exploatarea si intretinerea cladirii, derularea si urmarirea realizarii acestor contracte;
- asigurarea cunoasterii si respectarii regulilor cu privire la proprietatea comuna;
- gestionarea modului de indeplinire a obligatiilor cetatenesti ce revin proprietarilor in raport cu autoritatile publice. Obligatiile cetatenesti sunt cele stabilite, potrivit legii, de adunarea generala a proprietarilor;
- indeplinirea oricaror alte obligatii expres prevazute de lege.
ATENTIE
Asadar, administratorul unei asociatii de proprietari poate incheia numai contract individual de munca, iar nu contract de mandat, pentru indeplinirea sarcinilor ce-i revin in aceasta calitate.
Potrivit Codului muncii, este permis cumulul de functii. Drept urmare, faptul ca este angajat in alta parte cu contract individual de munca de 8 ore nu inseamna ca acesta nu mai poate avea calitatea de administrator in cadrul unei asociatii de proprietari.