Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

Contabilizarea unor cazuri speciale privind stingerea datoriilor comerciale

contabilitatedatoriicomerciale

 

conf. dr. Cristina Nicolaescu

Principalele documente utilizate la determinarea obligatiilor fata de furnizori sunt:

· factura,

Institutiile Statului in Control
Institutiile Statului in Control
Manual de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG
Manual de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG
Corespondenta detaliata a conturilor
Corespondenta detaliata a conturilor

document justificativ de inregistrare in contabilitatea cumparatorului a datoriei fata de furnizor, servind, in acelasi timp si ca document pe baza caruia se intocmeste documentul de decontare;

· nota de receptie si constatare diferente, document pentru receptia bunurilor aprovizionate, precum si act de proba in litigiile cu furnizorii pentru diferentele constatate la receptie.

Stingerea datoriilor fata de furnizori se face, in general, prin plata, utilizandu-se forme si instrumente de decontare adecvate si mijloacele de trezorerie de care dispune intreprinderea si care sunt acceptate de catre furnizor.

Plata efectiva se poate face prin mai multe modalitati: in numerar, prin virament bancar, cu ordin de plata, prin cecuri de decontare, cu bilet la ordin si altele.

Modalitati de plata

Atunci cand se foloseste numerarul, plata se face individual, imediat si fara intermediari. Pe de alta parte ordinul de plata este o dispozitie neconditionata, data de catre emitentul acestuia unei societati bancare receptoare de a asigura unui beneficiar o anumita suma de bani, la o anumita data .O astfel de dispozitie este considerata a fi ordin de plata daca indeplineste urmatoarele conditii:

  • platitorul dispune de fondurile banesti necesare operatiunilor de transfer si
  • nu se prevede ca plata trebuie facuta la cererea beneficiarului.

Spre deosebire de ordinul de plata, cecul este definit ca fiind o instructiune scrisa data unei banci de a plati cuiva valoarea mentionata in acea instructiune. Cecul este un instrument de plata fara numerar, utilizat de titularii conturilor bancare cu disponibil corespunzator.

Un alt efect comercial utilizat pentru stingerea datoriilor fata de furnizor este biletul la ordin. Acesta este un instrument de plata si titlu de credit prin care o persoana in calitate de debitor se obliga sa plateasca unei persoane numita beneficiar, care are calitatea de creditor, o suma fixa de bani la un anumit termen sau la prezentare . De fapt, biletul la ordin reprezinta un instrument de amanare a platii unei datorii, deci un instrument de creditare.

Pe langa achitarea datoriilor fata de furnizori in numerar sau prin virament bancar, operatii care au ca efect scaderea lichiditatilor firmei, stingerea acestor datorii se poate face si prin urmatoarele cai:

· acceptarea unor efecte comerciale;

· stornarea datoriei la restituirea marfii degradate sau necorespunzatoare;

· regularizari de avansuri;

· plata dintr-un acreditiv;

· compensare cu creante;

· plata dintr-un avans de trezorerie;

· compensarea datoriilor cu produse;

· prescriere sau anulare.

EXEMPLU

In continuare vom prezenta suita de inregistrari contabile pentru operatiunile speciale de stingere a datoriilor furnizori, in cazul societatii comerciale MARA S.R.L. Obiectul de activitate al societatii este comercializarea cu ridicata si cu amanuntul a marfurilor textile, incaltaminte, metalo-chimice si agro-alimentare.

1. In data de 09.09.2009 se inregistreaza factura nr. 24139 emisa de catre firma SC „Sintezis Birotica” SLR pentru servicii prestate in valoare de 458,39 lei, TVA 19% inclusa:

%

628

„Alte cheltuieli cu servicii prestate de terti”

4426

„TVA deductibila”

=

401

„Furnizori”

458,39

385,20

73,19

Pentru serviciul prestat SC MARA SRL emite un bilet la ordin, scadent la 15 zile de la data emiterii:

401

„Furnizori”

=

403

„Efecte de plata”

458,39

 

ATENTIE

Prin inregistrarile de mai sus, creditul comercial a fost transformat in credit cambial. In practica vest-europeana, cumpararile pe credit cambial pot fi inregistrate in corespondenta cu conturile de stocuri sau imobilizari, daca biletul de ordin a fost emis la cumparare, ocolind conturile de furnizori.

Biletul la ordin emis ajunge la scadenta in data de 24.09.2009 si se achita din banca:

403

„Efecte de plata”

=

5121

„Conturi la banci in lei”

458,39

2. SC MARA SRL restituie furnizorului SC „ Nikko Shoes” SRL, marfuri degradate in perioada termenului de garantie, pentru care furnizorul emite factura storno nr. 4484/18.09.2009. O data cu restituirea, se rectifica si TVA deductibila aferenta:

 

%

371

„Marfuri”

4426

„TVA deductibila”

=

401

„Furnizori”

420,00

352,94

67,06

Deoarece evidenta marfurilor la SC MARA SRL se tine la pret de vanzare cu amanuntul inclusiv TVA, pentru descarcarea gestiunii se intocmeste „Nota de receptie si constatare de diferente” nr. 573/18.09.2009 in rosu, stornand adaosul comercial si TVA neexigibila aferente marfurilor returnate:

371

„Marfuri”

=

%

378

„Diferente de pret la marfuri”

4428

„TVA neexigibila”

151,59

70,59

81,00

3. SC MARA SRL in data de 28.09.2009 lanseaza o comanda pentru plase personalizate necesare pentru luna octombrie. Furnizorul, pentru a onora comanda, solicita un avans de 50% din valoarea comenzii. Se achita prin virament bancar suma de 14.728,63 lei (inclusiv TVA 19%) reprezentand plata in avans, pentru care se primeste o factura de avans:

%

4091

„Furnizori debitori pentru cumparari de bunuri de natura stocurilor”

4426

„TVA deductibila”

=

5121

„Conturi la banci in lei”

14.728,63

12.377

2.351,63

ATENTIE:

Se inregistreaza TVA deductibila la acordarea avansului deoarece conform aliniatului 2 al art. 1342 din Codul Fiscal, litera b) „exigibilitatea taxei intervine la data la care se incaseaza avansul, pentru platile in avans efectuate inainte de data la care intervine faptul generator”.

  • In data de 01.10.2009 se primeste comanda insotita de factura:

%

3023

„Materiale pentru ambalat”

4426

„TVA deductibila”

=

401

„Furnizori”

29.457,26

24.754

4.703,26

  • Se regularizeaza avansul acordat si se achita diferenta de datorie prin virament bancar:

%

401

„Furnizori”

4426

„TVA deductibila”

=

409

„Furnizori debitori pentru cumparari de bunuri de natura stocurilor”

12.377,00

14.728,63

2.351,63

401

„Furnizori”

=

5121

„Conturi la banci in lei”

14.728,63

O alta modalitate de plata a unei datorii este dintr-un acreditiv. Aceasta presupune ca beneficiarul sa rezerve o anumita suma de bani la o unitate bancara in numele furnizorului, pentru achitarea bunurilor livrate, a serviciilor prestate sau lucrarilor executate, atunci cand livrarea, prestarea sau executarea se face in anumite conditii convenite anterior. In acest fel cumparatorul poate controla, prin plata, indeplinirea obligatiilor de catre furnizor, iar furnizorul are garantia ca isi va incasa suma corespunzatoare daca isi indeplineste obligatiile contractuale.

4. In data de 05.10.2009 SC MARA SRL incheie un contract cu firma constructoare „CONSTAR” SA pentru efectuarea unor lucrari de renovare a fatadei magazinului, in valoare de 123.400 lei (TVA 19% inclus). Conform contractului incheiat intre parti beneficiarul se obliga sa deschida, inainte de inceperea lucrarii, un acreditiv la banca furnizorului, egal cu valoarea estimata a investitiei. Acesta va putea fi incasat integral de furnizor la terminarea lucrarii, dupa receptia definitiva a acesteia.

Deschiderea acreditivului din contul curent

  • Pe baza extrasului de cont bancar se inregistreaza iesirea disponibilitatilor din contul curent.

581

„Viramente interne”

=

5121

„Conturi la banci in lei”

123.400,00

  • Pe baza extrasului de cont atasat acreditivului se inregistreaza deschiderea acestuia.

5411

„Acreditive in lei”

=

581

„Viramente interne”

123.400,00

  • La terminarea lucrarii se receptioneaza investitia. Valoarea acesteia este de 122.000 lei (TVA inclus), conform facturii 22.787/10.11.2009.

%

212

„Constructii”

4426

„TVA deductibila”

=

404

„Furnizori”

122.000,00

102.521,00

19.479,00

  • Achitarea furnizorului din acreditiv:

404

„Furnizori de imobilizari”

=

5411

„Acreditive in lei”

122.000,00

  • Pentru inchiderea acreditivului, ramas fara obiect, se preia in contul curent diferenta de 1.400 lei.

581

„Viramente interne”

=

5411

„Acreditive in lei”

1.400,00

5121

„Conturi la banci in lei”

=

581

„Viramente interne”

1.400,00

ATENTIE:

In general, operatiile bancare presupun comisioane, ca urmare aceste transferuri de sume vor fi comisionate. Comisioanele vor fi inregistrate in debitul contului 627 „Cheltuieli cu serviciile bancare si asimilate” si vor diminua fie disponibilul din contul curent, daca sunt retinute din acest cont, fie valoarea acreditivului, daca sunt retinute din contul de acreditiv. In aceasta idee, in functie de conditiile specificate in contract privind partea care plateste comisioanele, valoarea acreditivului constituit va fi astfel stabilita incat sa poata suporta eventualele comisioane, fara sa afecteze suma datorata furnizorului.

5. Se compenseaza factura nr. 8088/10.10.2009, reprezentand contravaloare marfuri receptionate de la S.C. SORA S.R.L. in valoare de 1.302 lei cu marfuri facturate, conform facturii nr. 22787, in valoare de 1.120 lei, diferenta achitandu-se cu ordin de plata.

401

„Furnizori”

=

%

4111

„Clienti”

5121

„Conturi la banci in lei”

1302,00

1120,00

182,00

6. In vederea achizitionarii unor marfuri din alta localitate se trimite un angajat al firmei, care primeste un avans in numerar de 1.000 lei. Pe baza dispozitiei de plata se inregistreaza acordarea avansului in numerar.

542

„Avansuri de trezorerie”

=

5311

„Casa in lei”

1.000,00

Angajatul achizitioneaza marfa in valoare de 930 lei (TVA 19% inclusa), conform facturii nr. 23.567/11.10.2009, pe care o achita din avansul primit.

  • Inregistrarea facturii:

%

371

„Marfuri”

4426

„TVA deductibila”

=

401

„Furnizori”

930,00

782,00

148,00

  • Se inregistreza, pe baza chitantei emise de furnizor, achitarea datoriei din avansul de trezorerie:

401

„Furnizori”

=

542

„Avansuri de trezorerie”

930,00

Ajuns la sediul firmei, daca nu a mai efectuat alte cheltuieli din avansul primit, angajatul restituie avansul neutilizat. Pe baza dispozitiei de incasare in casierie se inregistreaza stingerea creantei reprezentand avansul, concomitent cu intrarea sumelor neutilizate in casierie:

5311

„Casa in lei”

=

542

„Avansuri de trezorerie”

70,00

ATENTIE:

In realitate majoritatea platilor la nivelul unei firme se efectueaza din avansuri. Singurele plati care au loc direct din casieria unitatii sunt cele catre furnizorii care vin la sediul firmei pentru incasarea creantelor.

In cazul in care un angajat efectueaza o plata pentru firma fara sa primeasca in prealabil un avans, se genereaza o datorie a firmei fata de angajat, care se poate inregistra in creditul contului 4281 Alte datorii in legatura cu personalul . Aceasta datorie se va stinge la plata ulterioara a sumelor catre angajat.

Deoarece firma analizata are ca obiect de activitate, comertul, nu se poate exemplifica stingerea datoriilor fata de furnizori cu produse, aceasta procedura intalnindu-se la societatile producatoare. Inregistrarea contabila, in acest caz este de forma:

401

„Furnizori”

=

345

„Produse finite”

val. la pret de inregistrare a produselor cuvenite unitatilor prestatoare ca plata in natura potrivit prevederilor contractuale

7. Se prescrie datoria fata de SC ASCENT SRL, consemnata de factura nr. 22.888/23.08.2007 in valoare de 2.7899,00 lei. Deoarece este vorba de o datorie aferenta exercitiului financiar anterior, stingerea datoriei va influenta rezultatul reportat.

401

„Furnizori”

=

117 „Rezultat reportat”

2.7899,00

ATENT IE :

In practica este mai putin probabila prescrierea unei datorii catre furnizori din exercitiul curent. Daca totusi apare o astfel de situatie valoarea / datoria prescrisa se va inregistra ca si venit al exercitiului curent in creditul contului 7588 Alte venituri din exploatare ”.

Pe langa datorii comerciale exigibile inregistrate pe baza facturilor fiscale primite de la furnizori, in activitatea firmelor pot aparea datorii comerciale neexigibile.

8. Raionul de electrice al SC MARA SRL primeste marfa de la SC „Panasound" SRL pe baza avizului de expediere nr. 13.696/27.10.2009 urmand ca furnizorul sa emita factura in termenul legal de 5 zile de la livrare:

%

371

„Marfuri”

4428

„TVA neexigibila”

=

408

„Furnizori facturi nesosite”

1.271,00

1.068,07

202,93

ATENTIE:

In cazul in care este vorba de achizitii in valuta, cand bunurile achizitionate sunt insotite de avizul de insotire, factura primindu-se ulterior, cursul valutar utilizat la inregistrarea in contabilitate este cursul de la data receptiei bunurilor, nu cel de la data primirii facturii, conform completarilor prevazute de Ordinul 2374/2007 la art. 108 din O.M.F.P. nr. 1.752/2005.

In data de 2.11.2009 se primeste factura nr. 8.403/2.11.2009 de la furnizorul SC Panasound SRL. Pe baza facturii primite se transfera datoria din contul de datorii neexigibile in cel de datorii exigibile:

408

„Furnizori facturi nesosite”

=

401

„Furnizori”

1.271,00

si TVA din neexigibila devine deductibila:

4426

„TVA deductibila”

=

4428

„TVA neexigibila”

202,93

In anumite situatii furnizorii pot acorda reduceri asupra pretului de vanzare. Dupa natura lor acestea pot fi comerciale sau financiare. Reducerile comerciale se refera la cantitatea si calitatea marfii. Ele se acorda la achizitia marfurilor si, de obicei, sunt cuprinse pe factura initiala diminuand datoria fata de furnizori. Reducerile financiare se refera la modalitatea de plata a datoriei si se acorda la plata datoriei fata de furnizor.

9. SC MARA SRL se aprovizioneaza cu marfuri in valoare de 1.714,27 lei (TVA 19% inclusa) la care, in cazul platii in termen de maxim 3 zile se aplica o reducere de 8% la valoarea totala. Aceasta este o reducere financiara care nu influenteaza factura initiala (in momentul emiterii facturii nu se stie daca vor fi indeplinite conditiile pentru acordarea reducerii, acestea depinzand de conditiile de plata).

%

371

„Marfuri”

4426

„TVA deductibila”

=

401

„Furnizori”

1.714,27

440,56

273,71

Deoarece plata se face in doua zile de la emiterea facturii, SC MARA SRL beneficiaza de reducerea financiara, ca urmare va plati 1.577,13 lei, diferenta de 137,14 lei reprezentand venituri din sconturi obtinute. Pe baza extrasului de cont si a dispozitiei de plata se inregistreaza scontul acordat de furnizor de 8% si achitarea obligatiilor fata de acesta.

401

„Furnizori”

=

%

5121

„Conturi la banci in lei”

767

„Venituri din sconturi obtinute”

1.714,27

1.577,13

137,14

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
contabilitatedatoriicomerciale

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 09 Februarie 2010


Votati articolul "Contabilizarea unor cazuri speciale privind stingerea datoriilor comerciale":
Rating:

Nota: 4 din 5 din 5 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Vanzare cu 20 % si vanzare cu taxare inversa

Intrebare: O societate SRL,poate sa emita FACTURI cu marfuri avand TVA =20 % si sa emita si facturi cu produse supuse taxarii inverse ?Adica facturam cu TVA sau fara TVA in functie de produsele pe care le vindem?
Va multumesc pentru ajutor.

Raspuns: Persoanele juridice care desfasoara activitati cu inregistrarea de tva pot derula si activitati...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 09 Februarie 2010 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 4 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii articol

Postat de: oa*****
buna ziua!! .. va rog sa ma ajutati si pe mine cu un raspuns la acest subiec " Scrieti articolele contabile pentru emiterea unui bilet la ordin unui fuirnizor de imobilizari pentru suma de 5000 lei, bilet care se deconteaza in banca " multumesc mult
Data adaugarii: 28-Apr-2012

Newsletter zilnic GRATUIT

NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2018 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X