Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

Cheltuieli de operare

Codul Fiscalcontul de profit si pierdere
Cheltuieli de operare
  1. Reglementari legale
  2. Cheltuieli ocazionate de activitatea intreprinderii si documentele contabile justificative
  3. Operatiuni de colectare a cheltuielilor si conectarea lor cu veniturile efective ale perioadei
  4. Reflectarea cheltuielilor in situatiile financiare anuale                                                                     ● Structura cheltuielilor in contul de profit si pierdere (lista de control)

1 . Reglementari legale

● Legea nr. 31 din 16.11.1990 privind societatile comerciale, republicata in M.Of. nr. 1.066 din

17.11.2004;

● Legea nr. 82/1991 Legea contabilitatii, republicata in M.Of. nr. 48 din 14.01.2005;

● Ordinul nr. 94 din 29.01.2001 pentru aprobarea Reglementarilor contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele Internationale de Contabilitate, publicat in M.Of. nr. 85 din 20.02.2001;

● Ordinul nr. 306 din 26.02.2002 pentru aplicarea Reglementarilor contabile simplificate, armo- nizate cu directivele europene, publicat in M.Of. nr. 279 si 279 bis din 25.04.2002;

● Ordinul nr. 990 din 26.07.2002 pentru completarea Ordinului nr. 94/2001 pentru aprobarea Reglementarilor contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele Internationale de Contabilitate, publicat in M.Of. nr. 574 din 02.08.2002;

● H.G. nr. 830 din 31.07.2002 privind regimul deductibilitatii fiscale a provizioanelor agentilor economici, ale bancilor, organizatiilor cooperatiste de credit si fondurilor de garantare, publicata in M.Of. nr. 606 din 15.08.2002;

● H.G. nr. 22 din 16.01.2003 pentru abrogarea unor dispozitii legale si pentru modificarea si com- pletarea unor metodologii contabile si fiscale, publicata in M.Of. nr. 44 din 27.01.2003;

● H. G. nr. 348 din 27.03.2003 pentru modificarea si completarea unor metodologii fiscale, publi- cata in M.Of. nr. 248 din 10.04.2003;

Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili
Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Contabilitatea microintreprinderilor
Contabilitatea microintreprinderilor

● Legea nr. 161 din 19.04.2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, publicata in M.Of. nr. 279 din 21.04.2003;

● Legea nr. 232 din 31.05.2003 pentru aprobarea O.G. nr. 36/2003 privind corelarea unor dispozitii din legislatia financiar-fiscala, publicata in M.Of. nr. 373 din 31.05.2003;

● Ordinul nr. 945 din 25.07.2003 pentru aprobarea Instructiunilor privind metodologia de calcul

al impozitului pe veniturile microintreprinderilor, publicat in M.Of. nr. 548 din 30.07.2003;

● Legea nr. 571 din 22.12.2003 privind Codul fiscal al Romaniei, publicata in M.Of. nr. 927 din

23.12.2003;

● H.G. nr. 831 din 27.05.2004 pentru aprobarea Normelor privind limitele admisibile de peris- abilitate la marfuri in procesul de comercializare, publicata in M.Of. nr. 522 din 10.06.2004.

Cheltuieli ocazionate de activitatea intreprinderii si

documentele contabile justificative

Recunoasterea cheltuielilor efectuate de intreprindere are la baza doua principii cu efect similar:

● principiul contabil al conectarii cheltuielilor cu veniturile obtinute prin efectuarea acestor cheltuieli;

● principiul fiscal al deductibilitatii (numai) a acelor cheltuieli aferente veniturilor obtinute in perioada fiscala respectiva.


Gruparea cheltuielilor conform planului contabil general aplicat in tara noastra are la baza natura acestor cheltuieli.

Principalele categorii de cheltuieli ocazionate de activitatea intreprinderii sunt:

● cheltuielile privind materiile prime si materialele de baza;
● cheltuielile privind materialele auxiliare;

● cheltuielile privind combustibilul;

● cheltuielile privind materialele de ambalat;

● cheltuielile privind piesele de schimb;

● cheltuielile privind furajele;

● cheltuielile privind semintele si materialul saditor;

● cheltuielile privind materialele de natura obiectelor de inventar;

● cheltuielile privind utilitatile;

● cheltuielile privind marfurile;

● cheltuielile cu lucrarile si serviciile executate de terti;

● cheltuielile cu prime de asigurare;

● cheltuielile privind ambalajele;

● cheltuielile cu transportul de bunuri si personal;

● cheltuielile cu deplasarile, detasarile si transferurile;

● cheltuielile cu serviciile postale si telecomunicatiile;

● cheltuielile cu serviciile bancare;

● cheltuielile cu alte servicii executate de terti;

● cheltuielile cu alte impozite, taxe si varsaminte asimilate;

● cheltuielile cu personalul;

● alte cheltuieli de exploatare;

● cheltuielile privind amortizarea imobilizarilor;

● cheltuieli privind provizioanele pentru riscuri si cheltuieli.

Cheltuielile privind materiile prime si materialele de baza

Sunt cheltuielile ocazionate de consumul productiv al materiilor prime si materialelor. Documentele justificative care stau la baza inregistrarii contabile a consumului de materiale sunt fisa-limita de consum pentru stabilirea necesarului de consum pe fiecare serie de productie corelata cu ordinele (comenzile interne) de productie si bonurile de consum emise in baza acestora.

Costurile cu materia prima si materialele se includ in costurile de productie si se aloca treptat in cheltuielile perioadei pe masura vanzarii productiei obtinute. O anumita parteaacestorcheltuielivaramane alocata productiei finite si productiei in curs de

executie in stoc la finele perioadei.

 
Cheltuielile privind materialele auxiliare

In aceasta categorie intra consumurile materiale productive sau operative care nu fac obiectul categoriei de baza.

Documentele contabile justificative pentru inregistrarea acestor cheltuieli sunt bonurile de consum emise in baza ordinelor interne de productie sau in baza necesarului de consum al diferitelor sectii din structura intreprinderii.

Detalierea suplimentara a inregistrarii acestor cheltuieli depinde de necesitatile fiecarei intreprinderi si se realizeaza prin utilizarea analiticelor de gradul 1 si 2.

 
Cheltuielile privind combustibilul
Se cuprind aici atat cheltuielile privind combustibilul pentru transport, cat si cel pen- tru functionarea utilajelor si pentru incalzire.
 

SFATUL NOSTRU

Din punctul de vedere al relevantei analizei asupra evolutiei cheltuielilor si economicitatii lor, aceasta grupare poate provoca mari confuzii. Sfatul nostru este sa detaliati in analitic aceasta cheltuiala in functie de scopul utilizarii combustibilului.

De asemenea, trebuie facuta distinctia intre combustibilul achizitionat cu scopul utilizarii pentru consum propriu si cel achizitionat in scopul revanzarii. Distinctia se face prin folosirea contului de cheltuieli privind marfurile pentru combustibilul achizitionat in scopul revanzarii.

 
Cheltuieli ale activitatii de comert

Documentelejustificative pentru inregistrarea acestor cheltuieli sunt facturile si

notele interne de receptie pentru combustibilul pentru incalzire si bonurile fiscale pentru combustibilul de transport.

O forma avantajoasa de procurare a combustibilului este utilizarea cardurilor sau a bonurilor valorice preplatite sau facturate lunar de catre furnizor. Utilizand aceasta metoda veti evita fraudele realizate prin alimentarea altor autovehicule decat cele ale intreprinderii.

Cheltuielile privind combustibilul pentru incalzire, inregistrate in baza facturilor furnizorilor, se corecteaza la finele perioadei contabile cu stocul de combustibil constatat neconsumat cu ocazia inventarierii.

 
Cheltuielile privind materialele de ambalat

Sunt cheltuieli specifice activitatii de comert, in activitatea de productie ambalajele produselor finite fiind considerate cheltuieli privind materialele auxiliare.

Materialele de ambalat sunt cele utilizate la vanzarea marfurilor aprovizionate in vrac si portionate la cererea clientului (hartie de ambalat, pungi, banda adeziva pentru sigilarea pungilor etc.).

Acestematerialeseaprovizioneazapebazafacturiifurnizorilorsianotelorinterne

de receptie, pentru fiecare cantitate data in consum urmand a se intocmi bon de consum.

 
Cheltuielile privind piesele de schimb

Se refera la cheltuielile efectuate pentru inlocuirea pieselor uzate la utilaje si mijloace

de transport. Ca urmare a valorii lor ridicate, multe intreprinderi nu practica mentinerea

de stocuri de piese de schimb, recurgand la achizitionarea lor pe masura ce ele sunt necesare.

Documentul de inregistrare va fi devizul de reparatii insotit de factura in cazul reviziilor efectuate de terti sau bonul de consum pentru piesele de schimb utilizate cu ocazia reparatiilor efectuate cu mijloace proprii.

 
Cheltuielile privind furajele

Sunt cheltuieli specifice zootehniei si cresterii pasarilor.

Daca se utilizeaza mai multe tipuri de furaje, va recomandam detalierea lor in analitic (furaje de baza, suplimente alimentare, medicamente etc.).

 
C heltuielile privind semintele si materialul saditor

Sunt cheltuielile materiale cele mai importante la infiintarea culturilor.

In cazul in care materialul saditor este produs din seminte in aceeasi intreprindere, se va inregistra in contabilitatea financiara numai cheltuiala cu semintele.

Costul materialului saditor produs pentru necesitati proprii sau pentru valorificare va face obiectul calculului contabilitatii de gestiune.
 

Cheltuielile privind materialele de natura obiectelor de inventar

Se refera la acele obiecte care raman in afara definitiei activelor fixe, fie din punct de vedere valoric (sub pragul valoric fixat pentru recunoasterea unui mijloc fix), fie din punctul de vedere al duratei de utilizare (sub 1 an).

La darea in consum a obiectelor de inventar se va aprecia durata de utilizare (deci de recuperare a valorii) si se va proceda la includerea ei treptata in cheltuieli.

Pentru partea din valoare care este suportata de catre personalul angajat, se vor inregistra corespunzator veniturile (in cazul uniformelor, imbracamintei si incaltamintei de protectie etc.).

 
Cheltuielile privind utilitatile

In practica evidentei contabile de la noi, aceasta categorie este cunoscuta drept cheltuieli cu energia si apa.

Aceste cheltuieli se inregistreaza pe baza facturilor furnizorilor de energie, apa, abur etc.

In mod frecvent,perioadele de facturare ale furnizorilor nu coincid cu perioadele cal endaristice pentru care se intocmesc situatiile financiare. De aceea, aceste cheltuieli trebuie inregistrate la finele perioadelor de gestiune si pe baza citirii contoarelor proprii de energie si apa, pentru a se putea distinge intre cheltuielile aferente celor doua perioade contabile, facturate pe aceeasi factura.

Data de facturare pentru energia electrica la MAXIMEX S.A. este 17 a lunii. La data de 17 ianuarie 2002 se primeste o factura pentru 750 KWh. Acest consum se refera la perioada cuprinsa intre 15 decembrie 2001 si 15 ianuarie 2002. Prima perioada de 15 zile face parte din exercitiul financiar 2001, in timp ce restul perioadei facturate apartine exercitiului financiar urmator.

Principiul contabil al independentei exercitiilor impune defalcarea consumului. Ar fi eronata inregistrarea facturii furnizorului si a cheltuielii cu intreaga valoare in luna ianuarie (conform datei facturii), daca nu s-a procedat la notarea indexului contorului la 31.12.2001.

Atentie! In perioada decembrie/ianuarie, simpla estimare a consumului aferent fiecarei perioade pe baza consumului mediu zilnic poate da rezultate nereale, ca urmare a numeroaselor zile nelucratoare din luna decembrie.

 
Cheltuielile privind marfurile

Se refera la cheltuielile privind marfurile vandute. Se documenteaza pe baza avizelor de expeditie si a facturilor de vanzare, precum si pe baza fiselor de magazie.

Cheltuielile inregistrate se corecteaza cu rezultatele inventarierii si, de asemenea, cu eventualele facturi de corectie de pret sau rabat acordate de furnizori.

Este deosebit de important sa inregistrati corect cheltuielile privind marfurile mai ales la finele perioadei, cand se urmareste corelarea inregistrarii privind cheltuiala cu marfurile cu inregistrarea veniturilor din vanzare.

Un lot de marfa expediat din depozit cu aviz de expeditie in data de 30.12.2001 va fi scazut din gestiune si inregistrat ca si cheltuiala in exercitiul financiar 2001.

Venitul va fi inregistrat in corespondenta cu contul 418 Clienti facturi de intocmit.

Daca marfa este distribuita prin agenti de teren, fara a se cunoaste dinainte (de la pornirea mijlocului de transport din depozitul furnizorului) cat din marfa va fi efectiv vanduta, avizul de expeditie care insoteste marfa nu va putea reprezenta baza constituirii cheltuielii privind marfurile; acest rol il pot indeplini numai facturile finale de vanzare catre beneficiari.

Valoarea avizelor de expeditie cu acest regim se va adauga la valoarea marfii exis- tente in stoc la finele perioadei sau se va inregistra in debitul agentilor de teren insarcinati cu vanzarea.

Daca, prin conditiile contractuale, intreprinderea obtine reduceri de pret aferente volumului de marfa cumparata sau altor performante comerciale, aceste reduceri tre- buie reflectate prin reducerea costului marfii vandute si al celei existente in stoc (prin operatiuni de majorare a diferentelor de pret la marfuri).

Pe de alta parte,reducerile sau discounturile legate de performante financiare (plata prompta sau in interiorul unui anumit termen) se vor contabiliza ca venituri de natura financiara.

 
Cheltuielile cu lucrarile si serviciile executate de terti

Se contabilizeaza distinct, dupa felul serviciului (intretinere si reparatii, redevente, locatii de gestiune, chirii, asigurari, studii si cercetari, colaborari, publicitate).

Regulile de baza privind recunoasterea acestor cheltuieli se refera la:

● prestarea serviciilor pe baza unui contract incheiat intre intreprinderea beneficiara si prestator;

● descrierea naturii serviciului si contractarea numai de servicii care au legatura cu obiectul de activitate sau cu administrarea generala a intreprinderii;

● existenta, atat in prevederile contractului, cat si in executia acestuia, a unor modalitati de verificare a realitatii prestatiei efectuate (proces-verbal de receptie de lucrari, tabel de timpi de lucru efectuati, procese-verbale de custodie pentru cantitatile de bunuri prelucrate, mostre de publicatii sau inregistrari pentru materi- alele publicitare difuzate etc.).

Atentie! In cazul acestor cheltuieli, urmariti incadrarea stricta in prevederile legale si ale standardelor internationale de contabilitate.

Cheltuielile de reparatii care duc la o sporire de capacitate productiva a activelor fixe vor fi contabilizate ca sporuri de valoare si amortizate (nu vor fi contabilizate ca si cheltuieli de operare).

Cheltuielile de reparatii se vor efectua numai asupra bunurilor apartinand intreprinderii sau asupra unor bunuri inchiriate de aceasta.

Cuantumul reparatiilor va fi comparativ rezonabil in raport cu valoarea bunului si a chiriei achitate in legatura cu acesta, iar cheltuiala trebuie suportata in transe lunare, pe parcursul duratei contractului de inchiriere.

Cheltuielile cu servicii legate de cercetare care duc la obtinerea de catre intreprindere a unui activ necorporal (patent, brevet) amortizabil vor fi, de asemenea, inregistrate ca investitii in curs, si nu drept cheltuieli de operare.

De fapt, inregistrarea lor in conturi de cheltuieli legate de contul de profit si pierderi va fi completata cu inregistrarea veniturilor din productia de imobilizari:

614 Cheltuieli cu studiile si cercetarile = 401 Furnizori

233 Imobilizari necorporale in curs = 722 Venituri din productia de imobilizari corporale

 
Cheltuielile cu prime de asigurare

Reprezinta costul politelor de asigurare incheiate pentru bunuri ale intreprinderii sau in legatura cu ctivitatea acesteia (asigurari de raspundere civila a producatorului sau prestatorului de servicii).

 

Primele de asigurare de risc pentru accidente ale personalului angajat pot fi cuprinse in cheltuielile de exploatare si au si caracter deductibil din punct de vedere fiscal daca se refera la programul de lucru normal al angajatului (8 ore sau 12 ore, in functie de organizarea muncii in intreprinderea contractanta).

Daca pentru recompensarea si sporirea fidelitatii angajatilor firma incheie in favoarea lor asigurari de viata sau de accident cu sau fara acumulare de capital, benefi- ciarii despagubirilor fiind angajatii sau familiile acestora, ele reprezinta de fapt avanta je acordate in natura.

Aceste cheltuieli se vor evalua la valoarea primelor de asigurare platite si se vor impozita prin cumul cu salariul, ca venit din munca. Se contabilizeaza similar salariilor.

 
Cheltuielile privind ambalajele

Sunt acele cheltuieli efectuate pentru ambalajele comerciale folosite la distributia marfurilor (lazi pentru sticle, paleti, containere). Unele pot avea chiar caracter special daca marfa necesita conditii deosebite de protectie pe timpul transportului (ambalaje frigorifice, rezistente la coroziune pentru transport maritim etc.).

De regula, ambalajele sunt cuprinse in factura furnizorului, alaturi de marfa. Contul de cheltuieli reflecta valoarea ambalajelor nerecuperabile, casate sau de unica utilizare.

 
Cheltuielile cu transportul de bunuri si personal

Se reflecta in contabilitate pe baza facturii de servicii a transportatorului si/sau a biletelor de calatorie sau scrisorii de transport.

Transporturile trebuie efectuate in interesul serviciului sau in legatura cu o activitate a intreprinderii (vanzari, investitii, aprovizionare etc.).

 
Cheltuielile cu deplasari, detasari, transferuri

Sunt acele cheltuieli ocazionate de schimbarea temporara (pe o perioada mai scurta sau mai indelungata) a locului de desfasurare a activitatii unui angajat al intreprinderii. Sunt suportate de catre intreprindere cheltuieli precum diurna de deplasare, cheltu ielile de transport, cele pentru cazare, pentru combustibil si pana la cheltuieli de mutare in alta localitate in cazul detasarilor.

 
Atentie! Pot surveni cheltuieli de deplasare si in cazul angajatilor din alte firme in situatia in care firma dvs. contracteaza un serviciu (de montaj, de exemplu) si in contract se specifica faptul ca beneficiarul va suporta cheltuielile de deplasare ale specialistului trimis sa execute lucrarile.

Cheltuielile de deplasare se inregistreaza pe baza decontului de deplasare intocmit pe formular tipizat, insotit de originalele chitantelor care atesta cheltuielile efectuate.

 
Cheltuielile cu serviciile postale si telecomunicatiile

Includ atat categoriile clasice de servicii ale Postei si de telefonie fixa, cat si variante mai noi cum ar fi: serviciile de curierat rapid, accesul la Internet, e-mail, telefonia mobila, transferul de numerar prin servicii de transfer rapid.

Cheltuielile cu  serviciilepostale si telecomunicatiile se contabilizeaza pe baza fac turilor furnizorilor de astfel de servicii.

 
Cheltuielile cu serviciile bancare si asimilate

Includ in principal cheltuielile cu comisioane bancare si se contabilizeaza pe baza inregistrarilor efectuate de banca in extrasele de cont bancar.

Intre serviciile asimilate celor bancare se includ serviciile agentiilor de creditare sau ale celor de factoring, precum si serviciile de brokeraj pentru titluri de valoare.

 
Cheltuielile cu alte servicii executate de terti

Includ acele cheltuieli cu servicii necuprinse in categorii distincte.Iata cateva exemple:

● auditul financiar si de mediu;

● consultanta;

● marketing;

● procurarea de bunuri si servicii;

● mutarile dintr-un spatiu in altul;

● calibrarea si validarea de instrumente sau procese tehnologice;

● expertiza tehnica;

● recrutarea de personal;

● reorientarea profesionala;

● instruirea angajatilor;

● evaluarea personalului;

● serviciile de furnizare de informatii (juridice, economice, de bonitate) etc.

Sectorul serviciilor pentru afaceri este intr-o continua diversificare si dezvoltare, facand esentiala stabilirea si aplicarea de criterii clare pentru recunoasterea pe cheltuieli a acestora

 
Cheltuielile cu alte impozite, taxe si varsamintele asimilate

Se inregistreaza in corespondenta cu creditul conturilor respective de evidenta a datoriilor catre bugetul statului.

Fiind inregistrate prin efectul legii, nu au la baza documente justificative.
 

SFATUL NOSTRU

Pentru o gestiune cat mai corecta a patrimoniului intreprinderii, pe langa documentele strict cerute

de legislatie ca documente justificative, va recomandam sa introduceti si un document intern (cerere

de inregistrare/achitare, referat de necesitate sau cerere de achizitie) pentru justificarea necesitatii achizitiei unui anumit bun sau serviciu; acest document trebuie sa fie aprobat de o persoana cu sarcini

de conducere din firma dvs.

In functie de marimea cheltuielii, aprobarea poate fi de competenta diferitelor niveluri ierarhice, astfel incat pentru orice cheltuiala efectuata si contabilizata sa existe o persoana responsabila care sa poata certifica realitatea serviciului prestat, rezultatele acestuia si necesitatea lui pentru desfasurarea activitatii ntreprinderii.

 
Cheltuielile cu personalul

Includ cheltuielile cu salariile brute ale personalului, precum si cheltuielile cu asigurarile si protectia sociala ● contributia unitatii la fondul pentru ajutorul de somaj;

● contributia angajatorului pentru asigurarile sociale de sanatate;

● cheltuielile angajatorului pentru asigurarile sociale;

● contributia angajatorului pentru alte fonduri speciale legate de folosirea fortei de munca salariate, de exemplu fondul special pentru protectia persoanelor cu handicap.

Aceste cheltuieli au ca documente justificative, pe de o parte, documentele privind crearea relatiei de munca intre angajator si angajat care stabilesc nivelul salariului lunar cuvenit pentru un program standard de lucru (de regula, opt ore) , iar pe de alta parte, documentele atestand volumul de munca efectiv prestat de salariat:

● foi de pontaj;

● fise sau condici de prezenta zilnica;

● listing-uri produse de sistemele de acces cu cartela, respectiv motivele absentei salariatului de la serviciu:

● cereri de efectuare a concediului de odihna;

● certificate de atestare a concediului medical;

● cereri de efectuare a concediului pentru probleme familiale sau personale, conform Codului muncii (casatorie, deces etc.);

● cereri de concediu fara plata, pentru studii etc.

La acestea se adauga alte documente privind drepturile banesti ale salariatului in luna respectiva: deciziile de premiere, actele de poprire inaintate de terti, instiintarile de plata a ratelor la imprumuturi contractate de salariati, regularizarile de impozite etc.

Toate aceste documente primare ar fi deosebit de greu de inregistrat si utilizat individual, in special in cazul celor cu efecte repetitive pe o perioada mai lunga de timp.

Din aceste motive, ele sunt sintetizate in statul de plata a salariilor, document cu caracter lunar, care sta la baza constituirii pe de o parte a obligatiilor intreprinderii fata de salariati, iar pe de alta parte, la baza inregistrarii cheltuielilor cu forta de munca, precum

si cu asigurarile si protectia sociala a salariatilor.

 
Alte cheltuieli de exploatare

In aceasta categorie de cheltuieli ocazionate de activitatea intreprinderii sunt incluse:

● pierderi din creante si debitori diversi pierderi rezultate din creante devenite nerecuperabile;

●despagubiri,amenzisipenalitatiseinregistreazasiseachitapebazaacteloroficiale constatatoare cu putere executorie (sentinte judecatoresti si acte de constatare ale organelor de control cu putere executorie) sau pe baza facturilor de penalitati conform contractelor in care intreprinderea este parte;

●donatii si subventii acordatese inregistreaza pe baza cererilor de subventie aprobate de factorii de decizie ai intreprinderii si pe baza contractelor de donatie sau sponsorizare incheiate cu beneficiarii.

Documentarea operatiunii se completeaza cu actele doveditoare ale realizarii efective a donatiei: procese-verbale de predare/primire, ordine de plata etc.;

● cheltuielile privind activele cedate si alte operatii de capital reprezinta acele cheltuieli ocazionate de cedarea activelor fixe la preturi inferioare valorii de inregistrare corectata cu amortizarea inregistrata;

● alte cheltuieli de exploatare, care nu au fost cuprinse in categoriile descrise anterior.

 
C heltuielile privind amortizarea imobilizarilor

Sunt cheltuieli ocazionate lunar de recuperarea treptata a capitalului imobilizat in active fixe. Dupa anumite interpretari, aceste cheltuieli au un caracter conventional, teoretic; de aceea, multe intreprinderi din tarile capitaliste avansate aleg sa le separe, in cadrul contului de profit si pierderi, de celelalte cheltuieli de exploatare si, ca urmare, sa le trateze separat in cadrul analizelor de profitabilitate.

In contabilitatea noastra, ele au o pozitie clar definita in cadrul cheltuielilor de exploatare, iar dimensiunea lor este in buna masura determinata de prevederile legale.

Legislatia actuala cu privire la amortizarea activelor fixe stabileste duratele normale

de exploatare ale fiecarei categorii de active fixe, pe ramuri ale economiei, si situatiile specifice in care acest regim standard de amortizare poate fi variat
 
Cheltuielile lunare privind amortizarea sunt inregistrate in baza listei de amortizare lunara, document de sinteza a datelor inregistrate in fisele mijloacelor fixe ale intreprinderii. Acest document va cuprinde:

✓ numarul de inventar si denumirea mijloacelor fixe;

✓ centrul de cost de care apartine;

✓ valoarea de inventar;

✓ valoarea amortizarii inregistrate pana la luna precedenta inclusiv;

✓ valoarea amortizarii lunare de inregistrat in luna curenta;

✓ valoarea cumulativa a amortizarii inregistrate la zi.

Va recomandam aceasta structura a listei de amortizare lunara pentru ca o consideram adecvata ca baza a inregistrarii cheltuielilor privind amortizarea.

In functie de necesitatile specifice ale intreprinderii dvs., puteti adauga si alte campuri informationale:

✓ durata normata de functionare a mijloacelor fixe;

✓ numarul de luni de functionare pana la luna curenta inclusiv;

✓ data urmatoarei reparatii programate etc.

De asemenea, totalizarile pe categorii de active fixe si pe centre de cost pot fi completate cu totalizari mai detaliate, pe linii de fabricatie sau pe grupuri de prelucrare etc.

Operatiuni de colectare a cheltuielilor si conectarea lor cu veniturile efective ale perioadei

Colectarea cheltuielilor are loc cu ocazia inregistrarii documentelor primare justificative.

Colectarea cheltuielilor de natura materiala

Are loc pe baza bonurilor de consum pentru diferite categorii de materiale, mai rar direct pe baza facturilor furnizorilor (numai pentru materiale nestocate).

Cheltuielile se inregistreaza pe seama descarcarii gestiunilor de valorile materiale respective, utilizandu-se valoarea de inregistrare a materialelor, potrivit metodei de gestiune a stocurilor care a fost adoptata.

Tratamentul contabil standard indica utilizarea metodei FIFO:

6021 Cheltuieli cu materialele auxiliare = 3021 Materiale auxiliare

6024 Cheltuieli privind piesele de schimb = 3024 Piese de schimb

6028 Cheltuieli privind alte materiale = 3028 Alte materiale consumabile consumabile

Colectarea cheltuielilor privind marfurile

Inregistrarea cheltuielilor privind marfurile se face pe baza metodei cantitativ/valorice sau pe baza metodei inventarului intermitent (vezi capitolul S 83 Stocuri), prin descarcarea gestiunii pe baza valorii de inregistrare.

In cazul gestiunilor de marfuri la pretul cu ridicata (pretul de aprovizionare) se

inregistreaza:

607 Cheltuieli privind marfurile = 371 Marfuri

In cazul gestiunilor de marfuri la preturi cu amanuntul (inclusiv T.V.A.) se inregistreaza:


marfuri la preturi cu amanuntul

% = 371 Marfuri pretul cu amanuntul

4428 T.V.A. neexigibila valoarea T.V.A. cuprinsa in pretul cu amanuntul

378 Diferente de pret la marfuri valoarea adaosului comercial cuprins in pretul cu amanuntul

607 Cheltuieli privind marfurile diferenta ramasa, echivalenta

cu costul marfii vandute

Colectarea cheltuielilor cu servicii prestate de terti

Cheltuielile cu servicii prestate de terti se inregistreaza pe baza facturilor acestora:

% = 401 Furnizori

611 Cheltuieli cu intretinerea si reparatiile

614 Cheltuieli cu studiile si cercetarile

622 Cheltuieli privind comisioanele si onorariile

623 Cheltuieli de protocol, reclama si publicitate

624 Cheltuieli cu transportul de bunuri si personal

626 Cheltuieli postale si taxe de telecomunicatii

628 Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti

4426 T.V.A. deductibila

Unele cheltuieli din aceasta categorie sunt inregistrate global, la valoarea de contract, cu ocazia efectuarii lor, desi se refera la mai multe perioade viitoare. Din aceasta categorie pot face parte cheltuielile privind asigurarile, chiriile, cheltuielile privind publicitatea, cheltuielile cu impozitele si taxele locale.

Atentie! Este important sa realizati separatia in contabilitate intre perioada achitarii si perioadele contabile la care cheltuielile se refera efectiv.

Se incheie un contract de publicitate pentru aparitia la o televiziune a unei reclame de 15 secunde intr-o campanie de 3 luni, 50 de aparitii pe luna, la pretul de 1.000 USD

pe aparitie.

Pretul intregii campanii este de 150.000 USD plus T.V.A., platibili in lei la cursul de referinta al B.N.R. din ziua platii.

Conform contractului, plata se solicita integral in avans. Plata se face la data de

25 februarie, la un curs de 32.750 lei/USD:

150.000 x 1,19 x 32.750 lei/USD = 5.845.875.000 lei.

Factura televiziunii este emisa cu data de 25 februarie, data platii.

In cazul in care s-ar inregistra:

% = 401 Furnizori 5.845.875.000 lei

623 Cheltuieli de protocol, 4.912.500.000 lei reclama si publicitate

4426 T.V.A. deductibila 933.375.000 lei,

contul de profit si pierderi pentru trimestrul I ar fi incarcat cu o cheltuiala enorma, care ar duce poate la intrarea pe pierderi in acest trimestru, in timp ce rezultatele campaniei asupra vanzarilor s-ar reflecta in mod pozitiv asupra lunilor martie, aprilie si mai. In acest caz, este de asteptat ca efectele asupra veniturilor sa se faca simtite mai curand in trimestrul urmator decat in cel in care s-ar inregistra cheltuiala.

Mult mai adecvata din punctul de vedere al conectarii veniturilor cu cheltuielile este inregistrarea pe cheltuieli numai a transei aferente lunii martie, restul reprezentand cheltuieli inregistrate in avans:

% = 401 Furnizori 5.845.875.000 lei

623 Cheltuieli de protocol,

reclama si publicitate 1.637.500.000 lei

471 Cheltuieli inregistrate in avans 3.275.000.000 lei

4426 T.V.A. deductibila 933.375.000 lei

In lunile urmatoare, cheltuielile inregistrate in avans vor deveni actuale, incarcand

in mod corect contul de profit si pierdere:

623 Cheltuieli de protocol, = 471 Cheltuieli 1.637.500.000

reclama si publicitate inregistrate in avans

Colectarea cheltuielilor privind impozitele si taxele

Cheltuielile privind impozitele si taxele se inregistreaza simultan cu constituirea obligatiei de plata pentru acestea:

635 Cheltuieli cu alte impozite, = 446.1 Alte impozite si taxe

taxe si varsaminte asimilate analitic Taxa pe cladiri si terenuri

Colectarea cheltuielilor privind serviciile si comisioanele bancare

Cheltuielile privind serviciile si comisioanele bancare se inregistreaza prin creditarea contului bancar, concomitent cu operatiunea de plata, transfer sau schimb valutar care

a ocazionat respectivul comision:

% = 5121 Conturi la banci in lei

401 Furnizori

627 Cheltuieli cu serviciile bancare si asimilate

Colectarea cheltuielilor de salarizare a fortei de munca

Cheltuielile de salarizare a fortei de munca se inregistreaza pe baza statului de plata

a salariilor.

● Salariile brute ale personalului:

641 Cheltuieli cu salariile = 421 Personal salarii datorate

personalului


inregistrarea cheltuielilor privind angajatii

●Contributiilepentruprotectiasocialasiasigurarile:

6451 Contributia unitatii la = 4311 Contributia unitatii la asigurarile asigurarile sociale (23,33 %) sociale

6452 Contributia unitatii = 4371 Contributia unitatii la fondul de pentru ajutorul de somaj (5%) somaj

6453 Contributia angajatorului = 4313 Contributia angajatorului pentru pentru asigurarile sociale asigurarile sociale de sanatate

de sanatate (7%)

6458 Alte cheltuieli privind = 4381 Alte datorii sociale

asigurarile si protectia sociala

Cheltuielileprivindcolaboratoriiseinregistreazainmodasemanator,pebazastatului de plata a colaboratorilor si a contractelor incheiate cu acestia. Se va folosi contul 621

Cheltuieli cu colaboratorii, iar sumele brute datorate acestora se vor inregistra intr-un cont analitic al contului 401 Furnizori.

Contributiile la asigurari si protectie sociala datorate pentru colaboratori contributia la fondul de ajutor de somaj, contributia la asigurarile sociale de sanatate se inregistreaza similar celor pentru salariati.

Colectarea cheltuielilor privind amortizarea

Cheltuielile privind amortizarea se inregistreaza prin debitarea contului de cheltuieli

si inregistrarea amortizarii in creditul unui cont corector al valorii de inregistrare (de inventar) a activelor fixe.

Aceasta modalitate de inregistrare se explica prin aceea ca, de regula, valoarea de inventar nu poate fi modificata decat prin reevaluari, care pot duce fie la cresterea, fie la scaderea acesteia:

6811 Cheltuieli de exploatare = %

privind amortizarea

imobilizarilor 2801 Amortizarea cheltuielilor de constituire

2805 Amortizarea concesiunilor, brevetelor, licentelor, marcilor comerciale si altor drepturi si valori similare

2811 Amortizarea amenajarilor de

terenuri

2812 Amortizarea constructiilor

2813 Amortizarea utilajelor,

instalatiilor, mijloacelor de trans- port, animalelor si plantatiilor

2814 Amortizarea altor imobilizari

corporale

Colectarea cheltuielilor ocazionate de deplasari

Cheltuielile ocazionate de deplasari se inregistreaza pe baza deconturilor de deplasare prezentate de salariati pentru avansurile acordate, aprobate de conducatorii

intreprinderii. Ele pot fi:

% = 542 Avansuri de trezorerie

624 Cheltuieli cu transportul de bunuri si personal

625 Cheltuieli privind deplasari, detasari si transferari pentru valoarea diurnei,

a cazarii si a altor cheltuieli de deplasare

626 Cheltuieli postale si taxe de telecomunicatii

6022 Cheltuieli privind combustibilul

628 Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti

etc.

analiza cheltuielilor

Principiul contabilal conectarii veniturilor cu cheltuielile ocazionate de obtinerea acestora, precum si principiul fiscal al deductibilitatii numai a acelor cheltuieli efectuate in legatura cu obtinerea veniturilor impun o analiza stricta si responsabila a cheltuielilor inainte de inregistrarea acestora.

O atentie speciala trebuie acordata separarii cheltuielilor efectuate in beneficiul patronilor (asociatilor) in cazul in care acestia nu sunt si salariati ai intreprinderii.

Cheltuielile efectuate de companie in beneficiul personal al patronilor cum ar fi cheltuielile de calatorie, taxele de afiliere la organisme profesionale sau de participare la evenimente, cursuri, conferinte, cheltuielile privind intretinerea si reparatiile bunurilor care apartin patronilor (daca nu sunt inchiriate firmei) trebuie reflectate intr-un cont de debitori diversi si restituite de catre patroni (asociati).

Atentie! Organele de control pot interpreta aceste cheltuieli ca fiind plati de natura dividendelor, in avans (deci fara a fi constituite ca datorate), chiar necuvenite (daca firma este in pierdere), fara plata impozitului pe dividende datorat statului.

Aceasta interpretare duce la acuzatii legate de evaziune fiscala si de incalcare a legii societatilor comerciale (Legea nr. 31/1990, republicata), ambele fapte cu caracter penal aspru pedepsite.

 
SFA TUL NOSTRU

Evitati pe cat posibil efectuarea de operatiuni de aceasta natura sau convingeti-va patronii sa-si

incheie contracte de munca pentru activitatile pe care le presteaza in interesul firmei.

O alta grupa de cheltuieli care necesita atentie este aceea a cheltuielilor platite in avans pentru mai multe perioade contabile.

SFATUL NOSTRU

Va recomandam sa le evidentiati in analitice separate, pe fiecare contract in parte, in cadrul contu lui 471 Cheltuieli inregistrate in avans si sa urmariti lunar descarcarea cotei de cheltuieli aferente lunii respective, mentinand un dosar separat din care sa reiasa:

✓ volumul total al fiecarei cheltuieli;

✓ numarul de luni pentru care se va face alocarea lor;

✓ cuantumul lunar inregistrat.

Astfel, veti evita sa uitati de ele sau sa continuati sa le inregistrati dupa ce contractul rspectiv a fost integral alocat.

Reflectarea cheltuielilor in situatiile financiare anuale

Una dintre componentele principale ale situatiilor financiare anuale este contu lde profit si pierdere. In acest document de sinteza sunt reflectate, pe de o parte, veniturile, iar pe de alta cheltuielile efectuate de intreprindere in perioada respectiva de raportare.

Contul de profit si pierdere este modalitatea principala de reflectare a cheltuielilor in situatiile financiare anuale.

Iata cele mai importante aspecte pe care trebuie sa le aveti in vedere la prezentarea cheltuielilor:

✓ principiile aplicabile recunoasterii cheltuielilor prin opozitie cu investitiile (vezi capitolul P 63 Principii si politici contabile);

✓ caracterul complet al cuprinderii acestora;

✓ claritatea prezentarii si relevanta detaliilor oferite utilizatorilor situatiilor financiare.

Reflectarea cheltuielilor se realizeaza prin prezentarea structurata, dupa un model cunoscut utilizatorilor din tara noastra, care respecta in buna masura si practica internationala in domeniu.

In situatiile financiare, cheltuielile reflectate reprezinta rulajele conturilor de cheltuieli din care s-au eliminat corectiile in negru.

Pentru a nu afecta rulajele, multi profesionisti contabili romani prefera sa lucreze

inca in sistemul corectii in rosu.

Istoric, denumirea acestei modalitati de corectie provine din obiceiul de a se scrie cu rosu in registre sumele care trebuiau scazute, pentru a le identifica mai usor si pentru a usura calculul.

Astazi, acest procedeu inseamna numai inregistrarea de sume negative de aceeasi parte a contului cu sumele de corectat.

Inregistrarea de operatii contabile cu semn negativ in scopul corectiei nu este totusi obligatorie pentru a putea produce situatii financiare corecte, asa cum cred majoritatea profesionistilor contabili de la noi.

Logica imediata a corectiei unei note contabile eronate cere inregistrarea unei operatii inverse, cu aceeasi suma.

Daca fisei unui cont de cheltuieli i se ataseaza o lista de corectii care arata ca o anumita suma a acestor corectii trebuie scazuta din rulajul contului pentru a reda volumul corect al cheltuielilor, problema este solutionata.

Majoritatea sistemelor automate de calcul pentru contabilitate pot fi programate cu usurinta in acest sens.

Decontarea cheltuielilor asupra contului 121 Profit si pierdere nu este afectata de aceasta modalitate de lucru, ea facandu-se in orice caz pe baza soldului lunar al contului inainte de inchidere.

Structura cheltuielilor in contul de profit si pierdere

Lista de control

Prezentarea cheltuielilor in contul de profit si pierdere include:

❒ cheltuielile materiale, inclusiv cele privind utilitati;

❒ cheltuielile privind marfurile;

❒ cheltuieli cu personalul si protectia sociala;

❒ ajustarile de valoare pentru imobilizari (acelea care se suporta din rezultatul exercitiului);

❒ ajustari de valoare ale activelor circulante;

❒ alte cheltuieli de exploatare;

❒ cheltuieli privind prestatiile tertilor;

❒ cheltuieli privind impozite si taxe;

❒ cheltuieli cu despagubiri, donatii, active cedate;

❒ ajustari de provizioane;

❒ cheltuieli financiare;

❒ cheltuieli extraordinare.

Fiecare grupa de cheltuieli (privind exploatarea, financiare si exceptionale) se totalizeaza separat si serveste la determinarea in mod separat a rezultatului curent, financiar si exceptional, prin scaderea lor din venituri.

In finalul contului de profit si pierdere se prezinta si o rubrica de Total cheltuieli,

cu scopul de a permite calculul rezultatului brut.

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Codul Fiscalcontul de profit si pierdere

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 08 Februarie 2006
Autor: razvan


Votati articolul "Cheltuieli de operare":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Declaratia unica,completare

Intrebare: Sunt pensionar si lucrez ca PFI dar,am si investitii pe Bursa de valori.Am primit dividente insa Fisa de portofoliu apare cu pierderi.Unde evidentiez aceste pierderi in Declaratie?Se cumuleaza cu cheltuielile de la PFI?

Raspuns: In declaratie completati doar veniturile, cele din PFI si din dividendele. Valoarea portofoliului de...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 08 Februarie 2006 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 3 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Subiectele saptamanii

  • Termen depunere declaratii fiscale in decembrie 2018

    • Cititi in continuare care sunt declaratiile fiscale pe care aveti obligatia sa le depuneti la ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala) in luna decembrie 2018 la termenele prezentate.     Iata care este termenul pentru depunerea declaratiilor fiscale in luna decembrie 2018!   Luni, 3 decembrie - Depunerea De...» citeste mai departe aici

  • In atentia distribuitorilor de carburanti, alcool si tutun! Ce trebuie sa depuna pana la 31 decembrie

    • Prin OANAF 1960/2018 publicat in Monitorul Oficial  nr. 700 din 10/08/2018 au fost aduse modificari OANAF nr. 1.849/2016 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a operatorilor economici care comercializeaza in sistem angro sau en detail produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat si biocombustibili, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare, precum si OANAF nr. 1.850/2016 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare...» citeste mai departe aici

  • Modificarea vectorului fiscal. Ce trebuie sa comunicati organelor fiscale?

    • Analizam in randurile urmatoare cazul unei societati care are cod CAEN al activitatii preponderente desfasurate 5610 Restaurante. Pana la data de 31.07.2017 a fost inregistrata ca platitoare de impozit specific unor activitati. Dar incepand cu data de 01.08.2017, s-a modificat vectorul fiscal si a devenit platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor. Este important de mentionat si faptul ca, in urma majorarii capitalului social la 45.000 lei, incepand cu data de 01.10.201...» citeste mai departe aici

  • Anunt ANAF: se organizeaza peste 100 de intalniri cu contribuabilii, in luna decembrie

    • ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala) anunta, printr-un comunicat de presa, ca organizeaza in intreaga tara, in luna decembrie, 106 intalniri cu contribuabilii. Unele dintre aceste intalniri sunt organizate in colaborare cu organisme profesionale si alte institutii publice. In ceea ce priveste principalele teme abordate in cadrul intalnirilor, iata mai jos cateva dintre subiectele de interes care vor fi abordate:   - &quo...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2018 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016