email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Scoaterea din evidenta a clientilor incerti te pune in dificultate? Iata solutia!

active circulantescoatere din evidentaclienti incertimonografie contabila





Va oferim mai jos monografia contabila privind scoaterea din evidenta contabila a clientilor incerti. Vom lua ca exemplu situatia unei societati platitoare de TVA si impozit pe profit care nu a luat nicio masura legala impotriva clientului respectiv. Clientul a "achitat" marfa livrata cu o fila CEC falsa, autoritatile dispunand neinceperea urmaririi penale.

Raspuns:

Conform art 21 alin 4 lit o din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , sunt cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil:
"o) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 22, precum si pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, in alte situatii decat cele prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n). In aceasta situatie, contribuabilii care scot din evidenta clientii neincasati sunt obligati sa comunice in scris acestora scoaterea din evidenta a creantelor respective, in vederea recalcularii profitului impozabil la persoana debitoare, dupa caz".

Avand in vedere aceasta prevedere legala, rezulta ca in cazul scoaterii din evidenta a creantelor neincasate, cheltuielile respective sunt nedeductibile la calculul profitului impozabil, cu exceptia a 2 situatii:
1. daca sunt constituite provizioane, cheltuielile sunt deductibile in limita a 30 % din valoarea creantelor asupra clientilor, in urmatoarele conditii:
 a. sunt inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2004;
 b. sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;
 c.. nu sunt garantate de alta persoana;
 d. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului;
 e. au fost incluse in veniturile impozabile ale contribuabilului;
      (art 22 lit c din Codul fiscal )

 2. in urmatoarele cazuri conform art 21 alin (2) lit n din Codul fiscal :
 a. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
 b. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
 c. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau  
    lichidat, fara succesor;
 d.debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul. (Dificultatile financiare majore care afecteaza intregul patrimoniu al debitorului sunt cele care rezulta din situatii exceptionale determinate de calamitati naturale, epidemii, epizootii, accidente industriale sau nucleare, incendii, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe si in caz de razboi).

Ajustarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata este reglementata de art 138 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , in situatii cum ar fi:

"a) daca a fost emisa o factura si, ulterior, operatiunea este anulata total sau partial, inainte de livrarea bunurilor sau de prestarea serviciilor;
b) in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, precum si in cazul anularii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza ca urmare a unui acord scris intre parti sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile sau in urma unui arbitraj;
c) in cazul in care rabaturile, remizele, risturnele si celelalte reduceri de pret prevazute la art. 137 alin. (3) lit. a) sunt acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor;
d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila;
e) in cazul in care cumparatorii returneaza ambalajele in care s-a expediat marfa, pentru ambalajele care circula prin facturare".
 
Asadar, cu privire la creantele neincasate, baza de impozitare a TVA se reduce doar in cazul falimentului beneficiarului, in baza hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila;

In conformitate cu prevederile pct. 187 din  OMFP 3055/2009 privind reglementarile contabile conforme cu directivele europene, la scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora.  Astfel, creantele si datoriile se pot scoate din evidenta daca termenele de incasare/plata sunt prescrise, dupa ce au fost intreprinse toate demersurile legale pentru decontarea acestora.
    
Scoaterea din evidenta a creantelor si datoriilor prescrise se poate face, dupa efectuarea tuturor demersurilor legale pentru decontarea acestora, in urma inventarierii elementelor de activ si de pasiv.     
    
Pe baza propunerilor comisiei de inventariere administratorul, cu avizul conducatorului compartimentului financiar-contabil si al conducatorului compartimentului juridic poate decide scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor prescrise.
   
Creantele prescrise, scutite sau anulate, potrivit legii se inregistreaza cu ajutorul contului 658, astfel:

        658"Alte cheltuieli de exploatare"        =        4111 "Clienti"

 Monografie contabila

1. Inregistrarea clientilor incerti prin decizie a administratorului societatii, la propunerea compartimentului financiar-contabil:

                       4118                   =           4111
     "Clienti incerti sau in litigiu"                "Clienti"
                                 

2. Constituirea unei ajustari pentru deprecierea creantelor:

                           6814             =           491     
         "Cheltuieli de exploatare         "Ajustari pentru deprecierea
                privind ajustarile               activelor circulante"
pentru deprecierea activelor circulante"      

3. Scoaterea din activ a creantelor incerte, in baza deciziei administratorului societatii cu avizul conducatorului compartimentului financiar-contabil si al conducatorului compartimentului juridic

        654        =              4118   
  "Pierderi din creante   "  Clienti incerti sau in litigiu "
si debitori diversi"

In cazul creantelor pentru care a fost pronuntata hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii prevazute de Legea 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila,se va ajusta baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata:
         4427                     =                 4118  
 "TVA colectata"         "  Clienti incerti sau in litigiu "

4. Anularea ajustarii pentru deprecierea creantelor:
                 491                    =           7814     
"Ajustari pentru deprecierea      "Venituri din ajustari pentru deprecierea   
     activelor circulante"                           activelor circulante"


de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
active circulantescoatere din evidentaclienti incertimonografie contabila


Data aparitiei: 19 Martie 2012

Votati articolul "Scoaterea din evidenta a clientilor incerti te pune in dificultate? Iata solutia!":
Rating:

Nota: 4.92 din 5 din 6 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X