Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Ce tratament contabil si fiscal aplicam unui utilaj dezmembrat si ce documente intocmim?

mijloace fixeamortizareOMFP 2222/2006inregistrari contabileOMFP 3512/2008OMFP 2861/2009

Va prezentam mai jos modul in care vom trata din punct de vedere contabil si fiscal un utilaj care a fost dezmembrat, ulterior mai mult de jumatate dintre piese (69%) fiind vandute unei firme din Germania. Celelalte piese au ramas in societate, fara sa mai constituie un mijloc fix care functioneaza independent.

Astfel, reglementarile legale privind scoaterea din functiune a mijloacelor fixe si casarea sunt prevazute la:
- pct. 8.2.3.6. "Cedarea si casarea" din Reglementarile Contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, aprobate prin OMFP 3055/2009 si
- capitolul V "Scoaterea din functiune a mijloacelor fixe" din Legea 15/1994 - republicata - cu modificarile si completarile ulterioare.
- OMFP 2861/2009 privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii;
 
Procedura de scoatere din functiune a mijloacelor fixe este urmatoarea:
 
- stabilirea unei comisii care sa identifice, prin inventariere, mijloacele fixe ce nu mai corespund activitatii economice a societatii, potrivit art. 2 din OMFP 2861 / 2009 privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii;
 
- in urma inventarierii, se intocmeste Procesul-verbal de inventariere, potrivit art. 42 din OMFP 2861/2009. Conform art. 43 din acelasi act normativ "Propunerile cuprinse in procesul-verbal al comisiei de inventariere se prezinta, in termen de 7 zile lucratoare de la data incheierii operatiunilor de inventariere, administratorului, ordonatorului de credite sau persoanei responsabile cu gestiunea entitatii. Acesta, cu avizul conducatorului compartimentului financiar-contabil si al conducatorului compartimentului juridic, decide asupra solutionarii propunerilor facute, cu respectarea dispozitiilor legale."
 
- aceasta comisie intocmeste Procesul Verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe / de declasarea unor bunuri materiale (cod 14-2-3/aA) - stipulat in OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile, si propune modalitatea de scoatere din gestiune: prin casare, vanzare sau alte metode;
 
- acest proces-verbal este trimis spre aprobare, consiliului de administratie, respectiv responsabilului cu gestiunea patrimoniului
 
- dupa aprobare, se procedeaza la valorificarea modalitatilor privind scoaterea din gestiune a mijloacelor fixe.
 
1) prin casare:
 
Casarea se efectueaza de catre o comisie numita in acest sens de catre consiliul de administratie.Din casare pot rezulta componente care se vor vinde. Aceste componente vandabile (reziduri care pot fi reciclate), se inregistreaza:
 
346 "Produse reziduale" = 711 "Variatia stocurilor"
 cu valoarea cheltuielilor ocazionate de dezmembrarea mijlocului fix
 
si vanzarea lor catre firme specializate in colectare a deseurilor:
4111"Clienti" = 703"Venituri din vanzarea produselor reziduale"
 
in regim de taxare inversa la TVA, daca ambii parteneri sint inregistrati in scop de TVA (conform art. 160 din Codul fiscal ).
 
Descarcarea gestiunii:
 
346 "Produse reziduale" = 711 "Variatia stocurilor"
 
 2) prin vanzare efectiva, ca atare in Romania:
 
4111"Clienti" = %
 7583 “Venituri din cedarea activelor"
 4427"Tva colectata"
3) prin vanzare catre partenerul inracomunitar care cominica un cod valid de TVA, cu justificarea scutirii de TVA prevazuta la art 10 din justificarea scutirii de TVA din OMFP 2222/2006 , cu modificarile si completarile ulterioare;
 
Mentionam ca pretul la care un bun poate fi vandut este pretul pietei de la momentul vanzarii bunului respectiv, conform art. 7 alin. (1) punctul 26 din Codul fiscal .
 
Scoaterea din contabilitate a mijlocului fix, indiferent de modalitate, se realizeaza astfel:
 
% = 21xx “Imobilizari corporale"
281x "Amortizari privind imobilizarile corporale"
6583 "Cheltuieli privind activele cedate si alte operatii de capital"
Sau/si
 
281x "Amortizari privind imobilizarile corporale"= 21xx“Imobilizari corporale"
 
Din punct de vedere fiscal, potrivit art. 24 alin. (15) din Codul fiscal pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determina fara a lua in calcul amortizarea contabila. Castigurile sau pierderile rezultate din vanzarea ori din scoaterea din functiune a acestor mijloace fixe se calculeaza pe baza valorii fiscale a acestora, diminuata cu amortizarea fiscala. Pentru mijloacele fixe cu valoarea contabila evidentiata in sold la data de 31 decembrie 2003, amortizarea se calculeaza in baza valorii ramase neamortizata, pe durata normala de utilizare ramasa, folosindu-se metodele de amortizare aplicate pana la aceasta data.
 
Pct. 71 indice 6 din Titlul II al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca, in aplicarea prevederilor art. 24 alin. (15) din Codul fiscal , cheltuielile inregistrate ca urmare a casarii unui mijloc fix cu valoarea fiscala incomplet amortizata sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile.
 
Din punct de vedere al TVA, potrivit art. 128 alin. (4) din Codul fiscal , sunt asimilate livrarilor de bunuri efectuate cu plata bunurile constatate lipsa din gestiune, cu exceptia celor la care se face referire la alin. (8) lit. a)-c).
Conform alin. (8) lit. b) al acestui articol nu constituie livrare de bunuri , bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, precum si activele corporale fixe casate, in conditiile stabilite prin norme.
 
Pct. 6 alin. (13) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal stabileste ca, in sensul art. 128 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal , casarea activelor corporale fixe, indiferent daca sunt sau nu de natura bunurilor de capital prevazute la art. 149 din Codul fiscal , nu constituie livrare de bunuri. Se aplica prevederile art. 149 din Codul fiscal pentru activele corporale fixe de natura bunurilor de capital casate daca la achizitia sau, dupa caz, transformarea, modernizarea, fabricarea, constructia acestora taxa a fost dedusa total ori partial si daca urmatoarele operatiuni au intervenit in legatura cu un bun de capital dupa data aderarii: achizitia sau, dupa caz, fabricarea, constructia, prima utilizare dupa modernizare ori transformare. Prevederile art. 148 nu se aplica in cazul casarii de active corporale fixe de alta natura decat bunurile de capital.
 
In situatia in care mijlocul fix este scos din functiune fara a fi valorificat (vanzarea partilor componente, utilizarea acestora in activitatea curenta, operatiunea este asimilata unei livrari de bunuri efectuata cu plata conform art. 128 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal . In acest caz, conform pct. 18 alin. (4) din normele metodologice date in aplicarea art. 137 din Codul fiscal , baza de impozitare a TVA este constituita din valoarea de inregistrare in contabilitate diminuata cu amortizarea contabila.
 
Operatiunea reprezinta o livrare catre sine pentru care societatea este obligata sa emita o autofactura conform art. 155 alin. (2) din Codul fiscal .
 
Asadar, piesele ramase dupa dezmembrare, daca nu mai pot fi utilizate, se pot preda unei societati care are ca obiect de activitate colectarea deseurilor (Remat).


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
mijloace fixeamortizareOMFP 2222/2006inregistrari contabileOMFP 3512/2008OMFP 2861/2009

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 07 Iunie 2012


Votati articolul "Ce tratament contabil si fiscal aplicam unui utilaj dezmembrat si ce documente intocmim?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Alte articole publicate in data de 07 Iunie 2012 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 3 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2019 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile  
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X