Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Constatare plusuri si minusuri la inventar. Colectam TVA?

contabilitateinventarinregistrari contabileOMFP 3055/2009


Va prezentam mai jos cazul in care, in urma unui inventar, s-au constat si plusuri si minusuri, stabilind in ce masura la minusurile de inventar se mai colecteaza TVA.


Raspuns:

In conformitate cu prevederile la la pct. 50 alin. (1)  lit. d) din OMFP 3055/2009   reglementari contabile conforme cu directivele europene:

 "Evaluarea la data intrarii in entitate"                           
 
" La data intrarii in entitate, bunurile se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate la valoarea de intrare, care se stabileste astfel:
d) la valoarea justa - pentru bunurile obtinute cu titlu gratuit sau constatate plus la inventariere."
 
Ordinul 2861/2009 - privind inventarierea patrimoniului stabileste:

1)  la pct. 40 alin. (3) si alin. (4), in legatura cu compensarea:

La stabilirea valorii debitului, in cazurile in care lipsurile in gestiune nu sunt considerate infractiuni, se are in vedere posibilitatea compensarii lipsurilor cu eventualele plusuri constatate, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
- sa existe riscul de confuzie intre sorturile aceluiasi bun material, din cauza asemanarii in ceea ce priveste aspectul exterior: culoare, desen, model, dimensiuni, ambalaj sau alte elemente;
- diferentele constatate in plus sau in minus sa se refere la aceeasi perioada de gestiune si la aceeasi gestiune.
 
Nu se admite compensarea in cazurile in care s-a facut dovada ca lipsurile constatate la inventariere provin din sustragerea sau din degradarea bunurilor respective datorata vinovatiei persoanelor care raspund de gestionarea acestor bunuri.
 
2) La pct. 45 alin. (1), in legatura cu inregistrarea rezultatelor inventarierii:
Rezultatele inventarierii trebuie inregistrate in evidenta tehnico-operativa in termen de cel mult 7 zile lucratoare de la data aprobarii procesului-verbal de inventariere de catre administrator, ordonatorul de credite sau persoana responsabila cu gestiunea entitatii.            
Rezultatul inventarierii se inregistreaza in contabilitate potrivit prevederilor Legii 82/1991 , republicata, si in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile".

Din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata, potrivit art. 128 alin. (4) din Codul fiscal , sunt asimilate livrarilor de bunuri efectuate cu plata bunurile constatate lipsa din gestiune, cu exceptia celor la care se face referire la alin. (8) lit. a)-c) al acestui articol, respectiv:
a) bunurile distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a unor cauze de forta majora, precum si bunurile pierdute ori furate, dovedite legal, astfel cum sunt prevazute prin norme;
b) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, precum si activele corporale fixe casate, in conditiile stabilite prin norme;
c) perisabilitatile, in limitele prevazute prin lege;

Codul fiscal nu prevede posibilitatea compensarii lipsurilor cu eventualele plusuri constatate si colectarii TVA asupra diferentei rezultate. Bunurile constatate lipsa din gestiune, cu exceptia celor la care se face referire la art. 128 alin. (8) lit. a)-c)  sunt asimilate unei livrari de bunuri efectuata cu plata. Societatea efectueaza o livrare de bunuri catre sine pentru care are obligatia de a emite o autofactura, in conformitate cu prevederile art. 155 alin. (2) din Codul fiscal si normelor metodologice date in aplicarea acestuia. Pentru marfurile constatate lipsa din gestiune, in conformitate cu prevederile art. 137 lit. c) din Codul fiscal baza de impozitare a TVA este constituita din pretul de cumparare al bunurilor respective sau al unor bunuri similare ori, in absenta unor astfel de preturi de cumparare, pretul de cost, stabilit la data livrarii.
Monografie contabila diferente la inventar marfuri:
 
a)     lipsuri (minus la inventar) de marfuri neimputabile:
 
607 "Cheltuieli privind marfurile" (analitic nedeductibil) = 371 "Marfuri"
635 "Cheltuieli cu alte impozite si taxe -analitic nedeductibil"  = 4427 "TVA colectata"

b)     plus de marfuri  la inventar :
 
371 " Marfuri" = 607 " Cheltuieli privind marfurile" - stornare in negru sau
371 " Marfuri" =7588 " Alte venituri din exploatare"
 
c)     pierderi din calamitati  (cheltuieli deductibile) :
 
 6588 " Alte cheltuielii din exploatare" = 371 " Marfuri"
 
d)      lipsuri (minus la inventar) de marfuri imputabile tertilor:
 
 607 " Cheltuieli privind marfurile" (analitic distinct) = 371 " Marfuri"
 
461" Debitori diversi" %
                                     7588 " Alte venituri din exploatare"
                                       4427" TVA colectata"
        
In cazul celorlalte stocuri (materii prime materiale) se folosesc conturile specifice, respectiv 301 " Materii prime" in loc de 371" Marfuri" si 601 "Cheltuieli cu materii prime’ in loc de 607 " Cheltuieli privind marfurile" etc.



Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
contabilitateinventarinregistrari contabileOMFP 3055/2009

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 14 Noiembrie 2012


Votati articolul "Constatare plusuri si minusuri la inventar. Colectam TVA?":
Rating:

Nota: 3.5 din 5 din 9 voturi


Alte articole publicate in data de 14 Noiembrie 2012 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 5 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii articol

Postat de: po*****
Buna ziua, As avea si eu o intrebare legata de efectuarea inventarierii: aceasta este obligatoriu a fi realizata cel putin o data pe an indiferent de Metoda de Contabilizare a Stocurilor utilizata permanent sau Intermitent? Mai exact, eu am gasit in legislatie urmatoarele informatii: În temeiul prevederilor Legii contabilitãþii nr. 82/1991, republicatã, entitãþile au obligaþia sã efectueze inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor ºi capitalurilor proprii deþinute, la începutul activitãþii, cel puþin o datã în cursul exerciþiului financiar pe parcursul funcþionãrii lor, în cazul fuziunii sau încetãrii activitãþii. Totusi, in Ordinul 3055/2009, art 164, pct 4 scrie "Entitatile care utilizeaza metoda inventarului intermitent efectueaza inventarierea faptica a stocurilor conform politicilor contabile, dar nu mai târziu de finele perioadei de raportare pentru care au de determinat obligatii fiscale. " Prin Obligatii fiscale se intelege depunerea Declaratii de TVA, depunerea Bilantului sau ce anume? Deoarece, daca ne referitm la depunerea Declaratiei de TVA iar aceasta se realizeaza lunar eu inteleg ca inventarul trebuie realizat lunar? V-as fi foarte recunoscatoare daca ati putea sa ma ajutati cu un raspuns. Deoarece putine companii in Romania folosesc Metoda Inventarului Intermitent, mi-a fost foarte greu sa gasesc raspunsul corect. Multumesc mult.
Data adaugarii: 27-Nov-2012

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2019 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile  
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X