email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ambalaje primite pe factura de marfa fara valoare. Cum inregistram in contabilitate?

factura de marfainregistrari contabileFondul pentru mediumonografii contabiledeseuri


Vom analiza astazi cazul unei societati care achizitioneaza marfa dintr-un stat membru UE, iar in factura furnizorului ambalajele marfurilor (europaletii) sunt trecuti numai ca numar, nu si ca valoare. Societatea doreste sa vanda mai departe europaletii catre o firma de reciclare. Vom vedea astfel la ce valoare se introduc acestia in gestiune si care va fi monografia necesara.

Solutia consultantului:

Cutiile de carton si europaletii reprezinta pentru dvs, din punct de vedere contabil, elemente de stoc (din clasa 3xx).
Pentru a le vinde, trebuie inregistrate in contabilitate cu o cantitate si cu un pret (adica trebuie evaluate).

In Reglementarile cotabile aprobate prin OMFP 3055/2009 , la art. 50 alin. (1) avem urmatoarea prevedere:

"(1) La data intrarii in entitate, bunurile se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate la valoarea de intrare, care se stabileste astfel:
a) la cost de achizitie - pentru bunurile procurate cu titlu oneros;
b) la cost de productie - pentru bunurile produse in entitate;
c) la valoarea de aport, stabilita in urma evaluarii - pentru bunurile reprezentind aport la capitalul social;

d) la valoarea justa - pentru bunurile obtinute cu titlu gratuit sau constatate plus la inventariere."
 
Ca urmare, conform celor citate, cutiile de carton si europaletii trebuie evaluati, pentru a fi inregistrati in contabilitate, la una dintre valorile de la literele a - d.

Avind in vedere ca nu aveti un pret pentru acestia, evaluarea se va face conform literi d) - la valorea justa.

Mai departe, la alin. (2) din aceleasi reglementari gasim definitia valorii juste:

"(2) Prin valoare justa se intelege suma pentru care activul ar putea fi schimbat de bunavoie intre parti aflate in cunostinta de cauza in cadrul unei tranzactii cu pretul determinat obiectiv.

Valoarea justa a activelor se determina, in general, dupa datele de evidenta de pe piata, printr-o evaluare efectuata, de regula, de profesionisti calificati in evaluare.

In situatia in care nu exista date pe piata privind valoarea justa, din cauza naturii specializate a activelor si a frecventei reduse a tranzactiilor, valoarea justa se poate determina prin alte metode utilizate, de regula, de catre profesionisti in evaluare."
 
Ca urmare, pretul la care vor fi inregistrati in contabilitate europaletii si cutiile de carton trebuie sa fie un pret al pietei pentru bunuri similare.

De regula, in practica se utilizeaza, in general, pretul de vinzare.
 
Documentul care se va intocmi este Nota de intrare-receptie (cod 14-3-1A).
La aceasta se anexeaza factura de la furnizor (pentru cantitate) si o dovada a pretului de inregistrare a europaletilor si cutiilor de carton (poate sa fie si un listing de pe internet din care sa rezulte faptul ca pentru acelasi tip de produs s-a gasit acel pret).
 
Inregistrarea in contabilitate a europaletilor si cutiilor de carton ca ambalaje este urmatoarea:
 
381 = 7588 - cu cantitatea din factura furnizorului * pretul pietei.
 
Avind in vedere ca doriti sa vindeti acesti europaleti la o firma de reciclare, inseamna ca acestia reprezinta pentru dvs deseuri.
Ca urmare, europlaletii vor trebui scosi din evidenta ca ambalaje si inregistrati ca deseu, pe baza Bonului de predare, transfer, restituire (cod 14-3-3A), utilizat ca Bon de transfer:
 
346 = 381 - cu aceasi valoare.
 
Factura catre firma de reciclare privind vinzarea deseurilor reprezentate de europaleti si cutii de carton se va face in regim de taxare inversa a TVA (daca si firma dvs si firma achizitoare sint inregitrate in scop de TVA), pe care se va mentiona o cota de 3% aplicata la valoarea de vinzare si care se va scadea din aceasta valoare (dvs veti incasa diferenta dintre valoarea facturii si fondul de mediu de 3%):

- inregistrarea vinzarii:
4111 = 703 - cu valoarea din factura.
Pentru TVA nu se va face nici o inregistrare, doar pe factura se va face mentiunea "taxare inversa conform art. 160 cod fiscal ".
- inregistrarea fondului de mediu de 3%:
635 = 4111 cu cota de 3% aplicata la valoarea totala a facturii.
- descarcarea gestiunii privind deseurile:
6588 = 346 cu valoarea de inregistrare a deseurilor.
 
Notele 346 = 381; 6588 = 346 nu se regasesc in capitolul VII privind functiunea conturilor din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 , insa trebuie retinut ca la inceputul capitolului se specifica faptul ca
"Functiunea conturilor prezentata in acest capitol nu este limitativa, fiind exemplificat modul de inregistrare contabila a principalelor operatiuni economico - financiare.
La reflectarea in contabilitate a operatiunilor economice derulate se are in vedere continutul economic al acestora, cu respectarea principiilor, bazelor, regulilor si politicilor contabile permise de reglementarea contabila aplicabila. Prevederile
cuprinse in acest capitol nu constituie baza legala pentru efectuarea operatiunilor economico-financiare, ci numai referinte cu privire la inregistrarea in contabilitate a acestora."
 
Asadar, functiunea conturilor nefiind limitativa, inregistrarile contabile propuse pot fi modificate, insa trebuie respectat continutul economic al operatiunilor.

In ceea ce priveste inregistrarea la pretul pietei al bunurilor intrate in gestiune fara valoare, acestea se inregistreaza cu ajutorul contului 758, asa cum este mentionat si la functiunea acestui cont:
"In creditul contului 758 "Alte venituri din exploatare" se inregistreaza:
- bunurile sau valorile primite gratuit..."
 
Baza legala:
- OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile;
- art. 9 alin. (1) litera a) din OUG 196/2005 privind Fondul pentru mediu si art. 4 si urm. din Metodologia din 2006;
- art. 160 din Codul fiscal ;
- art. 155 alin. (19) litera m) din Codul fiscal.



de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
factura de marfainregistrari contabileFondul pentru mediumonografii contabiledeseuri


Data aparitiei: 06 Martie 2013

Votati articolul "Ambalaje primite pe factura de marfa fara valoare. Cum inregistram in contabilitate?":
Rating:

Nota: 3.75 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X