Legea nr. 123/2014 si reducerea CAS. Cine va plati contributiile?
Contributii obligatorii datorate de angajator
Totul despre noul CAS
explicat pas cu pas
CE si CUM s-a modificat in lege
Citeste GRATUIT explicatiile specialistilor nostri
Adauga aici adresa de e-mail si vei primi Raportul Special.
Odata cu
Legea nr. 123/2014 pentru modificarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, a fost aprobata reducerea obligatiilor angajatorului in ce priveste
contributia de asigurari sociale (CAS).
Regasiti prin cele ce urmeaza doua completari legate de aceasta reglementare, prezentate de Legestart.ro, care se aplica incepand cu veniturile aferente lunii octombrie 2014.
Reducerea CAS: Noile cote CAS valabile din 1 octombrie 2014 sunt urmatoarele:
-
26,3% pentru conditii normale de munca, din care 10,5% pentru contributia individuala si 15,8% pentru contributia datorata de angajator;
-
31,3% pentru conditii deosebite de munca, din care 10,5% pentru contributia individuala si 20,8% pentru contributia datorata de angajator;
-
36,3% pentru conditii speciale de munca si pentru alte conditii de munca, din care 10,5% pentru contributia individuala si 25,8% pentru contributia datorata de angajator.
Cine plateste contributii (in calitate de angajator)
Potrivit alineatului (1) al articolului 29618 din Codul fiscal, au obligatia de a calcula, de a retine si de a vira lunar
contributiile de asigurari sociale obligatorii persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajator, precum si:
- orice platitor de venituri de natura salariala sau asimilate salariilor;
- institutiile publice care calculeaza, retin, platesc si, dupa caz, suporta, potrivit prevederilor legale, contributii sociale obligatorii, in numele asiguratului, respectiv:
Atentie!
Reducerea CAS se aplica astfel si persoanelor fizice autorizate (PFA) care obtin venituri din activitati independente si care au, totodata, obligatia de a plati contributii de asigurari sociale.
1. Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, pentru persoanele care beneficiaza de indemnizatie de somaj sau, dupa caz, de alte drepturi de protectie sociala ori de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate care se acorda din bugetul asigurarilor pentru somaj, potrivit legii, si pentru care dispozitiile legale prevad plata de contributii sociale din bugetul asigurarilor pentru somaj;
2. Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala, care administreaza si gestioneaza prestatiile sociale acordate de la bugetul de stat, prin agentiile judetene pentru prestatii sociale, pentru persoanele care beneficiaza de indemnizatie pentru cresterea copilului in varsta de pana la doi ani sau, in cazul copilului cu handicap, in varsta de pana la trei ani, potrivit O.U.G. nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobata cu modificari si completari de Legea nr. 132/2011, precum si pentru persoanele care beneficiaza de indemnizatie pentru copilul cu handicap cu varsta cuprinsa intre trei si sapte ani, potrivit Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
3. Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala, care administreaza si gestioneaza prestatiile sociale acordate de la bugetul de stat, prin agentiile judetene pentru prestatii sociale, pentru persoanele care beneficiaza de ajutor social potrivit Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare;
4. Casa Nationala de Pensii Publice, prin casele teritoriale de pensii si casele sectoriale de pensii, pentru persoanele prevazute la lit. d), precum si pentru persoanele preluate in plata indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca ca urmare a unui accident de munca sau a unei boli profesionale;
5. Entitatile care platesc venituri din pensii, altele decat Casa Nationala de Pensii Publice, pentru persoanele prevazute la lit. d);
6. Ministerul Justitiei, pentru persoanele care executa o pedeapsa privativa de libertate ori se afla in arest preventiv, precum si pentru persoanele care se afla in executarea unei masuri educative sau de siguranta privative de libertate, respectiv persoanele care se afla in perioada de amanare ori de intrerupere a executarii pedepsei privative de libertate, daca nu au venituri;
7. Ministerul Afacerilor Interne, pentru strainii aflati in centrele de cazare in vederea returnarii ori expulzarii, precum si pentru cei care sunt victime ale traficului de persoane, care se afla in timpul procedurilor necesare stabilirii identitatii si sunt cazati in centrele special amenajate potrivit legii;
8. Secretariatul de Stat pentru Culte, pentru personalul monahal al cultelor recunoscute, daca nu realizeaza venituri din munca, pensie sau din alte surse;
9. Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, prin casele de asigurari de sanatate subordonate, pentru persoanele prevazute la art. 1 alin. (2), la art. 23 alin. (2) si la art. 32 din O.U.G. nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
10. Unitatile trimitatoare, pentru personalul roman trimis in misiune permanenta in strainatate, pentru sotul/sotia care insoteste personalul trimis in misiune permanenta in strainatate si caruia/careia i se suspenda raporturile de munca sau raporturile de serviciu si pentru membrii Corpului diplomatic si consular al Romaniei, carora li se suspenda raporturile de munca ca urmare a participarii la cursuri ori alte forme de pregatire in strainatate, pe o durata care depaseste 90 de zile calendaristice;
11. autoritatile administratiei publice locale, pentru persoanele cetateni romani care sunt victime ale traficului de persoane, pentru o perioada de cel mult 12 luni, daca nu au venituri.
In ce conditii se verifica echilibrul bugetar
In legatura cu sustenabilitatea bugetara a acestei masuri, legea de modificare a Codului fiscal precizeaza ca Guvernul va asigura respectarea prevederilor referitoare la soldul structural anual al administratiei publice prevazute in Tratatul privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta in cadrul uniunii economice si monetare, ratificat de Romania prin Legea nr. 83/2012.
In textul din Tratat privitor la Pactul bugetar se prevede ca partile contractante aplica regulile prevazute in alineatul (1) al articolului 3, in plus fata de obligatiile lor ce decurg din dreptul Uniunii Europene si fara a aduce atingere acelor obligatii:
a) pozitia bugetara a administratiei publice a unei parti contractante este echilibrata sau in excedent;
b) regula prevazuta la litera a) se considera respectata daca soldul structural anual al administratiei publice respecta obiectivul pe termen mediu specific tarii respective, astfel cum este definit in Pactul de stabilitate si de crestere revizuit, cu o limita inferioara a deficitului structural de 0,5% din produsul intern brut, la preturile pietei. Partile contractante asigura convergenta rapida catre obiectivul pe termen mediu stabilit pentru fiecare dintre ele. Calendarul pentru realizarea acestei convergente va fi propus de catre Comisia Europeana, fiind luate in considerare riscurile pentru sustenabilitate specifice fiecarei tari. Realizarea de progrese in directia atingerii obiectivului pe termen mediu si respectarea acestuia sunt evaluate pe baza unei analize globale avand drept referinta soldul structural si incluzand o analiza a cheltuielilor din care se deduc masurile discretionare privind veniturile, in concordanta cu Pactul de stabilitate si de crestere revizuit;
c) partile contractante pot sa devieze temporar de la obiectivul lor pe termen mediu sau de la strategia de ajustare pentru atingerea acestuia doar in circumstante exceptionale, astfel cum sunt definite la litera b);
d) atunci cand raportul dintre datoria publica si produsul intern brut, la preturile pietei, este semnificativ sub nivelul de 60% si cand riscurile in ceea ce priveste sustenabilitatea pe termen lung a finantelor publice sunt scazute, limita inferioara a obiectivului pe termen mediu specificat la litera b) poate atinge un deficit structural de cel mult 1,0% din produsul intern brut, la preturile pietei;
e) in cazul in care se observa deviatii semnificative de la obiectivul pe termen mediu sau de la strategia de ajustare pentru atingerea acestuia, se declanseaza automat un mecanism de corectie. Mecanismul include obligatia partii contractante vizate de a pune in aplicare masuri pentru corectarea deviatiilor intr-un termen stabilit.
Totodata, prin legea aprobata, autoritatile romane se angajeaza sa respecte si art. 9 din Regulamentul (CE) nr. 1466/1997 privind consolidarea supravegherii pozitiilor bugetare si supravegherea si coordonarea politicilor economice, cu modificarile si completarile ulterioare. Textul la care se face trimitere prevede ca, pe baza estimarilor realizate de catre Comisie si Comitetul instituit, Consiliul examineaza, in cadrul supravegherii multilaterale, in conformitate cu art. 103, daca obiectivul pe termen mediu al bugetului din programul de convergenta prevede o marja de siguranta pentru a asigura evitarea unui deficit excesiv, daca estimarile economice pe care se bazeaza programul sunt realiste sau daca masurile ce se iau si/sau sunt propuse sunt suficiente pentru a asigura ritmul de ajustare propus pentru realizarea obiectivului prevazut pe termen mediu si pentru a se ajunge la o convergenta durabila.
Consiliul mai examineaza daca prin continutul sau programul de convergenta faciliteaza mai stransa coordonare a politicilor economice si daca obiectivele economice ale respectivelor state membre sunt in concordanta cu orientarile generale de politica economica.
Consiliul examineaza programul de convergenta mentionat la alin. 1 in decurs de cel mult doua luni de la prezentarea programului. Consiliul, la recomandarea Comisiei si dupa consultarea Comitetului instituit in acest scop, emite un aviz asupra programului. Atunci cand Consiliul considera ca obiectivele si continutul programului trebuie intarite, Consiliul, in avizul sau, invita respectivele state membre sa-si ajusteze programele.