email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Bilantul contabil: ce este, ce include si cand se intocmeste un bilant contabil

Bilantul contabil: ce este, ce include si cand se intocmeste un bilant contabil
bilant contabilsituatii financiaresrlprofit

In activitatea unei firme, bilantul contabil joaca un rol extrem de important, fiind considerat un instrument util pentru a sintetiza situatia financiara la un moment dat fie la o societate comerciala ori un ONG.

Raportul contine date despre active (capitalul revenit in urma desfasurarii activitatilor declarate) si pasive (capitalul propriu si datoriile), oferind astfel o imagine clara asupra patrimoniului, rezultatelor obtinute, dar si a altor informatii importante.

 

Prezentam in continuare ce este un bilant contabil, ce include si cand se intocmeste bilantul contabil, dar si alte date importante pentru orice contabil si antreprenor.

Ce este un bilant contabil?

Bilantul contabil reprezinta un document de sinteza care are rolul de a evalua activitatea financiara a unei firme pe o anumita perioada. In acesta pot fi gasite date importante despre resursele de care dispune o companie, profitul facut, datoriile pe care la are, dar si alti indicatori. Este important de mentionat ca, potrivit legislatiei contabile in vigoare, orice persoana juridica este obligata sa intocmeasca acest raport contabil. Neintocmirea, nesemnarea si nedepunerea in termenul legal constituie contraventie si se pedepseste potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991.

Ce include bilantul contabil?

Structura unui bilant contabil cuprinde trei elemente principale: activele, pasivele si capitalul propriu al firmei. Valoarea activului este egala cu suma pasivului si capitalului propriu: Activ = Pasiv (Datorii) + Capitaluri proprii

Activele reprezinta resursele business-ului si se impart in mai multe tipuri dupa gradul de lichiditate: active circulante (numerar, stocuri, creante si asigurari preplatite), active imobilizate, active corporale (echipamente de birou, cladiri, terenuri, investitii, actiunile si obligatiuni) si active necorporale (brevete, marca inregistrata, drepturi de autor).

Pasivele reprezinta datoriile companiei si se impart in doua categorii: pasive circulante (firma trebuie sa le achite intr-un an de la data bilantului) si pasive pe termen lung (pasive imobilizate).

Capitalul este partea pe care o detine fiecare actionar al business-ului (in numerar si in natura).

Cele mai importante formulare care compun un bilant contabil sunt urmatoarele:

La bilantul firmei mai pot fi atasate si documente precum: raportul administratorilor, propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii si declaratia administratorului prin care isi asuma raspunderea pentru situatiile financiare.

Informatii esentiale pentru contabili in acest an! Cartea Verde a Contabilitatii contine cele mai bune solutii pentru problemele fiscal-contabile generate de schimbarile legislative intrate in vigoare!

Cand se intocmeste bilantul contabil?

Bilantul contabil se intocmeste de doua ori pe an: la finalul anului - 31 decembrie (indiferent de marimea firmei) si la jumatatea anului - 30 iunie.

La SRL-uri situatiile financiare anuale se depun in maximum 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar. In cazul ONG-urilor, depunerea se face in maximum 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar.

Cine poate intocmi bilantul contabil?

Potrivit legislatiei in vigoare, situatiile financiare anuale si raportarile contabile pot fi intocmite si semnate de persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania (CECCAR).

Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii.

De retinut ca administratorul firmei semneaza bilantul in calitate de persoana care are obligatia gestionarii entitatii, insa bilantul va fi semnat si de contabilul-sef sau directorul economic al societatii, cu atributii privind conducerea contabilitatii, sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, sau de o persoana fizica sau juridica, membra CECCAR, cu care societatea are incheiat un contract de prestari servicii ce include si intocmirea situatiilor financiare.

Cine trebuie sa depuna bilantul contabil?

Bilantul contabil trebuie depus de toate entitatile juridice private sau de stat care intreprind activitati economice:

  • societati comerciale private (SRL, SA, PFA etc.);

  • societati comerciale de stat;

  • regii autonome;

  • institutii de Cercetare si Dezvoltare;

  • ONG-uri (asociatii, fundatii, patronate, sindicate etc.).

Entitatile care nu au desfasurat activitate de la constituire pana la sfarsitul exercitiului financiar de raportare nu intocmesc situatii financiare anuale, urmand sa depuna in acest sens la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor o declaratie pe propria raspundere a persoanei care are obligatia gestionarii entitatii. 

Unde se depune bilantul contabil?

Entitatile vor depune, potrivit legii, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor situatii financiare anuale intocmite cu ajutorul programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor. Programul de asistenta este pus la dispozitia entitatilor, gratuit, de unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor sau poate fi descarcat de pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, de la adresa anaf.ro.

Formatul electronic al situatiilor financiare anuale, generat prin programele de asistenta, consta intr-un fisier PDF avand atasat un fisier xml si un fisier cu extensia zip. Fisierul cu extensia zip va contine documentele cerute de lege scanate alb-negru, lizibil, si cu o rezolutie care sa permita incadrarea in limita a 9,5 MB a fisierului PDF la care este atasat fisierul zip.

In vederea depunerii situatiilor financiare anuale in format hartie si in format electronic sau numai in forma electronica, semnate cu certificat digital calificat, entitatile care aplica Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si entitatile prevazute la pct. 6.1., al caror exercitiu financiar este diferit de anul calendaristic, folosesc programul de asistenta pus la dispozitie gratuit de catre Ministerul Finantelor pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, prin care se genereaza un fisier de tip PDF, avand atasat un fisier xml, care contine datele de identificare a entitatii, precum si un fisier cu extensia zip.

Uitati de neclaritati, ambiguitati, greseli si amenzi! Cartea Verde a Contabilitatii va arata intotdeauna, cu promptitudine, cum trebuie abordata si rezolvata fiecare sarcina din activitatea dvs. profesionala.

Tipuri de bilant contabil

In functie de dimensiunea firmei, exista doua tipuri de bilant contabil:

  • bilant contabil simplificat (intreprinderi mici si mijlocii);

  • bilant contabil de baza (intreprinderi mari).

Mai exista si alte criterii dupa care pot fi clasificate mai multe tipuri de bilant contabil:

  • dupa statutul juridic al companiei:

-bilant contabil initial (se intocmeste la infiintarea intreprinderii)

- bilant contabil curent (se intocmeste pe parcursul activitatii in termenele stabilite de legislatie)

- bilant contabil final (se intocmeste la momentul incetarii activitatii ori lichidarii intreprinderii)

  • dupa perioada de intocmire a bilantului firmei

- bilant contabil anual (se intocmeste la sfarsitul anului)

- bilant contabil trimestrial (se intocmeste trimestrial)

  • dupa sfera de cuprindere a elementelor patrimoniale:

- bilant contabil primar (se intocmeste la nivel de intreprindere)

- bilant contabil consolidat (se realizeaza daca sunt indeplinite anumite criterii cu privire la cifra de afaceri, active si numar de salariati)

  • bilant contabil centralizat (se intocmeste la nivel de ramura ori la nivelul economiei nationale in ansamblu)

Bilant contabil model

Descarca bilant contabil model - PDF actualizat in 25 aprilie 2023

 

Bilantul firmei este un procedeu de baza in contabilitate si are rolul de a reda o imagine cat mai clara asupra activitatii economice.

 

Sursa foto: Unsplash.com


de Ghinea Viorica

NOUTATI Contabile 2024

Atentie! S-a modificat legislatia privind impozitul minim pe cifra de afaceri


Important!
Incepand cu 1 ianuarie 2024, firmele cu o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro in anul precedent si care in anul de calcul determina un impozit pe profit mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) sunt obligate sa plateasca un impozit minim pe cifra de afaceri de 1%.

Problema e ca aceasta modificare, introdusa prin Legea nr. 296/2023, lasa loc de interpretari.

Explicatii complete si solutiile optime, in lucrarea Impozitul minim pe cifra de afaceri. Fiscalitate aplicata. 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
bilant contabilsituatii financiaresrlprofit


Data aparitiei: 28 Februarie 2023
Ultima actualizare: 06 Iulie 2023

Votati articolul "Bilantul contabil: ce este, ce include si cand se intocmeste un bilant contabil":
Rating:

Nota: 3.83 din 5 din 6 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X