email
Calculatia (corecta) a Costurilor - Studii de caz si noutati legislative

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Calculatia (corecta) a Costurilor - Studii de caz si noutati legislative"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Descarcati Declaratia 112 - Ultima versiune valabila aprilie 2023 - Stare D112

Descarcati Declaratia 112 - Ultima versiune valabila aprilie 2023 - Stare D112
declaratia 112contributii socialestopajul la sursaimpozit pe venit

ANAF a actualizat, in data de 12 aprilie 2023, Declaratia 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate conform Ordinului comun nr. 165/7/1272/456 al ANAF/CNPP/CNASS/ANOFM din 10.02.2023, valabil incepand cu luna de raportare 01/2023. 

Recent Declaratia 112 a fost adaptata la ultimele modificari salariale prin Ordinul comun nr. 165/7/1272/456 al ANAF/CNPP/CNASS/ANOFM din 10.02.2023. 
 

Citeste si: Declaratia 112 in 2023. Cum se vor declara veniturile impozabile si neimpozabile?

Modificari introduse prin Ordinul comun nr. 165/7/1272/456 al ANAF/CNPP/CNASS/ANOFM

- introducerea la poz.1.11.2 din Nomenclatorul „Tip asigurat” a tipului de asigurat „Salariat care desfasoara activitate in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga/raport de serviciu, dupa caz, beneficiar al masurii „200 de lei din salariul minim, suma netaxabila” prevazuta de O.U.G. nr.168/2022 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative”. Tipul de asigurat anterior, respectiv „salariat care desfasoara activitate in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga, beneficiar al masurii „200 de lei in plus pentru salariul minim” prevazuta de O.U.G. nr.67/2022 privind unele masuri fiscale, precum si pentru modificarea si completarea art.59 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala” a fost eliminat, intrucat prevederile masurii „200 de lei in plus pentru salariul minim” au fost aplicabile pentru veniturile realizate in perioada 1 iunie - 31 decembrie 2022, inclusiv;

- introducerea la poz.1.11.3 din Nomenclatorul „Tip asigurat” a tipului de asigurat „Salariat care desfasoara activitate in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga, beneficiar al masurii „200 de lei din salariul minim, suma netaxabila” prevazuta de O.U.G. nr.168/2022 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, asigurat in sistemele proprii de asigurari sociale si care nu are obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, potrivit legii”;

- introducerea la poz.1.11.4 din Nomenclatorul „Tip asigurat” a tipului de asigurat „Salariat care desfasoara activitatea in sectorul agricol si in industria alimentara, beneficiar al masurii „200 de lei din salariul minim, suma netaxabila” prevazuta de O.U.G. nr.168/2022 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, care nu se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. pct. 7 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare”;

Citeste continuarea AICI. ►

Declaratia 112 - ultima versiune aprilie 2023

Declaratia 112 PDF - actualizat in 12 aprilie 2023

Declaratia 112 - modificari introduse prin Ordinul comun 1667/2194/772/4079 al ANAF/CNPP/CNASS/ANOFM 

Au fost efectuate unele modificari potrivit dispozitiilor art.I pct.68 si 80 din Ordonanta Guvernului nr.16/2022, precum si alte modificari impuse de legislatia in vigoare, o parte din acestea fiind propuse de partile implicate in elaborarea sau avizarea proiectului de ordin comun, dupa caz, dupa cum urmeaza:

 -eliminarea din „Anexa angajator” a unor indicatori ca urmare a modificarii conditiilor prevazute la art.60 pct.5 si pct.7 din Codul fiscal; 

-introducerea in „Anexa asigurat” a unor casete pentru salariatii carora li se aplica prevederile art.146 alin.(56 ) si art.168 alin.(61 ) din Codul fiscal, precum si a unor randuri in sectiunile A si B referitoare la: - suma limita pentru calculul contributiilor sociale conform art.146 alin.(56 ), respectiv art.168 alin.(61 ) din Codul fiscal; 
- contributia de asigurari sociale de sanatate calculata conform art.168 alin.(6 1 ) din Legea nr.227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
- contributia de asigurari sociale de sanatate suportata de angajatorul/platitorul de venit, dupa caz, potrivit art.168 alin.(6 1 ) din Legea nr.227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare; - contributia de asigurari sociale calculata conform art.146 alin.(56 ) din Legea nr.227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;

- contributia de asigurari sociale suportata de angajatorul/platitorul de venit, dupa caz, potrivit art.146 alin.(59 ) din Legea nr.227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
- introducerea in Nomenclatorul „Creante fiscale” a doua randuri referitoare la contributia de asigurari sociale, respectiv contributia de asigurari sociale de sanatate suportata de angajatorul/platitorul de venit, dupa caz, potrivit art.146 alin.(59 ), respectiv art.168 alin.(6 1 ) din Legea nr.227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;

- introducerea in Nomenclatorul „Tip asigurat pentru alte entitati asimilate angajatorului” a tipurilor de asigurati „personal medico-sanitar si auxiliar sanitar care isi desfasoara activitatea in baza contractelor de prestari servicii prevazute de O.U.G. nr.3/2021, pentru care se aplica regimul fiscal specific veniturilor asimilate salariilor” si „personal medico-sanitar si auxiliar sanitar care isi desfasoara activitatea in baza contractelor de prestari servicii prevazute de O.U.G. nr. 3/2021, pentru care se aplica regimul fiscal specific veniturilor asimilate salariilor, asigurat in sistemele proprii de asigurari sociale si care nu are obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, potrivit legii”; adaptarea corespunzatoare a rubricilor din Sectiunile C si E.3 ale „Anexei asigurat”;
- eliminarea tuturor trimiterilor la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.110/2021 privind acordarea unor zile libere platite parintilor si altor categorii de persoane in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, avand in vedere ca dispozitiile actului normativ si-au incetat aplicabilitatea;

- modificarea corespunzatoare a instructiunilor de completare a formularului 112.

Declaratia 112 - modificarile pentru 2022 aduse prin Ordinul comun nr. 1580/1098/22220 al MFP/MMSS/MS

-  introducerea in Nomenclatorul ”Creante fiscale” a unor noi randuri, in vederea declararii creantelor fiscale aferente contributiei de asigurari sociale datorata de persoanele fizice care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 7, respectiv contributiei asiguratorie pentru munca datorata de catre persoanele fizice sau juridice care au calitatea de angajatori si care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal fin Codul fiscal;

- introducerea unor noi casete in Anexa 1.1. - Anexa angajator – pentru declararea distincta a cifrei de afaceri realizate de angajatorii care desfasoara activitati in sectorul ”Agricol si industria alimentara”, in vederea acordarii sau nu a facilitatilor fiscale prevazute la art. 60 pct. 7 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;

- introducerea unor noi randuri in Anexa 1.1. – Anexa angajator, Sectiunile C.2. si E.3.
- Indemnizatii sanatate (conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare), in vederea declararii noilor tipuri de concedii medicale si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, introduse prin Legea nr. 73/2022;

- introducerea unei noi sectiuni in Anexa 1.1. – Anexa angajator- Sectiunea C.6., in vederea declararii distincte a contributie asiguratorie pentru munca datorata de angajatorii din sectorul agricultura si industria alimentara, care indeplinesc conditiile prevazute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal;
- introducerea unor noi randuri in Anexa 1.2. - Anexa asigurat, in vederea
declararii salariatilor care desfasoara activitate in sectorul de constructii/agricol si industrie alimentara, dupa caz, care beneficiaza de facilitatile fiscale prevazute la art. 60 pct. 5 sau pct. 7 din Codul fiscal care si-au exprimat optiunea pentru plata contributiei la fondul de pensii administrat privat;
- introducerea in Nomenclatorul “Tip asigurat“ din Anexa nr. 4, a unor noi tipuri de asigurati, dupa cum urmeaza:
a) Salariat care isi desfasoara activitatea in sectorul agricol si industria alimentara, care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal;
b) Salariat care beneficiaza de indemnizatia prevazuta la art. 1 din O.U.G. nr. 36/2022, suportata din bugetul asigurarilor de somaj;
c) Salariat care beneficiaza de indemnizatia prevazuta la art. 1 din O.U.G. nr. 36/2022, suportata din bugetul asigurarilor de somaj, asigurat in sistemele proprii de asigurari sociale si care nu are obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, potrivit legii;
d) Salariat care desfasoara activitate in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga, beneficiar al masurii "200 de lei in plus pentru salariul minim” prevazuta de O.U.G. nr. 67/2022 privind unele masuri fiscale, precum si pentru modificarea si completarea art. 59 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala;
e)Persoane fizice care desfasoara activitati necalificate cu caracter ocazional (zilieri), potrivit Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, la un beneficiar de lucrari din sectorul ”Agricol si industria alimentara”, care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare;
- adaptarea Anexa 1.2. - Anexa asigurat, astfel incat facilitatile fiscale
prevazute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal, acordate salariatilor/persoanelor fizice care desfasoara activitati in sectorul agricol si industria alimentara sa fie declarate distinct de restul veniturilor din salarii si asimilate salariilor, realizate din celelalte sectoare de activitate;
- introducerea unor noi randuri in Anexa 1.2. – Anexa asigurat, Sectiunea E 3, in vederea declarararii distincte a veniturilor asimilate salariilor precum si a avantajelor impozabile/neimpozabile, dupa caz. Declararea distincta a acestor venituri se va realiza incepand cu obligatiile declarative aferente lunii ianuarie 2023;
- modificari de natura tehnica care constau in actualizarea corespunzatoare a anexelor si a instructiunilor la ordin potrivit aspectelor semnalate de utilizatorii declaratiei. 
 

Cine are obligatia depunerii Declaratiei 112? 

Declaratia 112 se completeaza de catre persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul fiscal), la care isi desfasoara activitatea sau beneficiaza de concediul medical si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate persoanele prevazute la art. 136 lit. a) si b) si art. 153 alin. (1) lit. a)-d) si lit. f)-f^3) din Codul fiscal, de catre entitatile prevazute la art. 147 alin. (1) si (1^1) din aceeasi lege, precum si de catre orice platitor de venituri de natura salariala sau asimilate salariilor.

Declaratia se completeaza si de contribuabilii prevazuti la art. 147 alin. (12) si (13), art. 151 alin. (5) si (6), art. 168 alin. (2), art. 169 alin. (1) lit. b) si art. 174 alin. (5) si (6) din Codul fiscal, care au obligatia sa depuna declaratia si sa achite contributiile sociale obligatorii, potrivit legii, precum si de platitorii de venit prevazuti la art. 68^1 alin. (2), art. 72 alin. (2), art. 84 alin. (8), art. 101 alin. (1), art. 125 alin. (8)-(9) din Codul fiscal.

Declaratia 112: termen de depunere

Declaratia 112 se depune la urmatoarele termene:

- lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare pentru care se platesc veniturile, de persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, institutiile/entitatile prevazute la art. 101 alin. (1), art. 136 lit. d)-f) si art. 153 alin. (1) lit. f)-f^3) din Codul fiscal, precum si persoanele fizice care realizeaza in Romania venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intra sub incidenta legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte;

- trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului, de platitorii de venituri din salarii si asimilate salariilor prevazuti la art. 80 alin. (2) din Codul fiscal, in calitate de angajatori sau de persoane asimilate angajatorului: 

a) asociatii, fundatii sau alte entitati fara scop patrimonial, persoane juridice;

b) persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in anul anterior, au inregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;

c) persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care, in anul anterior, au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;

d) persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale, precum si persoanele fizice care exercita profesii liberale si asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice, persoanele fizice care detin capacitatea de a incheia contracte individuale de munca in calitate de angajator, care au personal angajat pe baza de contract individual de munca;

- pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, venituri realizate in baza unor contracte de activitate sportiva, arenda, din asocieri de persoane fizice cu persoane juridice platitoare de impozit pe profit, microintreprinderi sau platitoare de impozit specific, pentru care impozitul se retine la sursa, de platitorii de venituri prevazuti la art. 68^1 alin. (2), art. 72 alin. (2), art. 84 alin. (8), art. 101 alin. (1) si art. 125 alin. (8)-(9) din Codul fiscal.

ATENTIE!
Depunerea trimestriala a declaratiei consta in completarea si depunerea a cate unei declaratii pentru fiecare luna din trimestru, potrivit art. 147 alin. (5) din Codul fiscal.

Ori de cate ori in cursul trimestrului persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiaza de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate sau le inceteaza calitatea de asigurat, platitorii de venituri din salarii si asimilate salariilor prevazuti la art. 80 alin. (2) din Codul fiscal, in calitate de angajatori ori de persoane asimilate angajatorului, depun declaratia pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit concediul medical sau incetarea calitatii de asigurat. In acest caz, declaratia/declaratiile aferenta/ aferente perioadei ramase din trimestru se depune/se depun pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului. In cazul in care incetarea calitatii de asigurat are loc in luna a doua a trimestrului, se vor depune atat declaratia pentru prima luna a trimestrului, cat si cea pentru luna a doua, urmand ca dupa incheierea trimestrului sa se depuna numai declaratia pentru luna a treia.

Creantele fiscale administrate de organul fiscal central pentru care, potrivit Codului fiscal sau altor legi care le reglementeaza, termenul de declarare se implineste la 25 decembrie se declara pana la data de 21 decembrie.

In situatia in care data de 21 decembrie este zi nelucratoare, creantele fiscale se declara pana in ultima zi lucratoare anterioara datei de 21 decembrie.
 

Declaratia 112 - modul de depunere

1. Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate se completeaza cu ajutorul programului de asistenta.

2. Declaratia se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta, conform legii.

Pentru depunerea declaratiei, platitorul/imputernicitul trebuie sa detina un certificat calificat, eliberat in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Programul de asistenta este pus la dispozitia contribuabililor gratuit de unitatile fiscale subordonate sau poate fi descarcat de pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, la adresa www.anaf.ro.

Instructiuni completare Declaratia 112 - ultima versiune februarie 2023

1. Caseta „Perioada de raportare”:

 In rubrica “Luna” se completeaza cu cifre arabe numarul lunii la care se refera obligatia (de exemplu: 01 pentru luna ianuarie).
In rubrica “An” se completeaza cu cifre arabe, cu 4 caractere, anul pentru care se depune declaratia (de exemplu: 2022).

 2. Rectificarea declaratiei

2.1. Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate poate fi corectata de contribuabili din proprie initiativa, prin depunerea unei declaratii rectificative. 

2.2. Declaratia rectificativa se utilizeaza pentru:

- corectarea impozitului pe venit, precum si a contributiilor sociale datorate de angajatori si entitati asimilate angajatorilor si retinute de catre acestia de la asigurati;
- modificarea unor elemente de identificare a asiguratului;
- modificarea unor date pe baza carora se determina stagiile de cotizare si/sau punctajul asiguratului in sistemul public de pensii si/sau stagiile de cotizare realizate in sistemul asigurarilor pentru somaj si/sau cuantumul indemnizatiei de somaj care se calculeaza in conformitate cu dispozitiile legale, stagiile de cotizare realizate in sistemul de asigurari sociale de sanatate pentru concedii si indemnizatii si/sau cuantumul indemnizatiei de asigurari sociale de sanatate, inclusiv pentru situatia cand a fost omisa completarea unui/unor asigurat/asigurati sau in cazul in care asiguratul/asiguratii a/au fost inregistrat/inregistrati fara temei si este necesara anularea respectivei inregistrari;
- modificarea unor date privind persoanele asigurate care au beneficiat de certificate de concediu medical in luna/perioada de raportare, precum si a informatiilor referitoare la certificatele de concediu medical;
- corectarea altor informatii prevazute de formular.

2.3. Declaratia rectificativa se intocmeste pe acelasi model de formular ca si declaratia care se corecteaza, bifandu-se cu X casuta aflata pe prima pagina a formularului.

2.4. Declaratia rectificativa se completeaza integral, inscriindu-se toate datele si informatiile prevazute de formular, inclusiv cele care nu difera fata de declaratia initiala

a) Caseta „Declaratie rectificativa” – se bifeaza cu X in situatia in care rectificarea declaratiei se realizeaza pentru corectarea unor erori de completare ale angajatorului sau entitatii asimilate angajatorului precum si in situatia in care este necesara actualizarea declaratiei ca urmare a implementarii unor modificari/completari ale prevederilor legislative incidente.

b) Caseta „Declaratie depusa ca urmare a acordarii unor drepturi banesti stabilite prin lege sau in baza unor hotarari judecatoresti definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotararilor primei instante, executorii de drept, precum si in cazul in care prin astfel de hotarari s-a dispus reincadrarea in munca a unor persoane, potrivit art. 147 alin. (3) si alin. (3^1), art. 169 alin. (3) si alin. (3^2) din Codul fiscal” – se bifeaza cu X in situatia in care declaratia se rectifica in urma acordarii unor sume reprezentand salarii sau diferente de salarii, stabilite prin lege sau in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotararilor primei instante, executorii de drept, precum si in cazul in care prin astfel de hotarari s-a dispus reincadrarea in munca a unor persoane, in vederea stabilirii prestatiilor acordate de sistemul public de pensii. Se intocmesc declaratii rectificative corespunzatoare fiecarei luni, bifandu-se cu X casuta corespunzatoare din formular. 

c) Caseta „Declaratie depusa ca urmare a unei inspectii fiscale sau ca urmare a stabilirii obligatiilor fiscale din oficiu” – se bifeaza cu X in situatia in care declaratia se depune in urma unei inspectii fiscale sau ca urmare a stabilirii obligatiilor fiscale din oficiu, de organul fiscal competent, dupa expirarea termenului de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere. In situatia in care
se depune declaratie rectificativa, se bifeaza in mod corespunzator caseta de la lit. a) - caseta „Declaratie rectificativa”.

In situatia in care, ca urmare inspectiei fiscale, au fost stabilite diferente de contributii sociale, contribuabilii au obligatia rectificarii declaratiei pentru perioadele pentru care au fost stabilite astfel de diferente, bifandu-se cu X casuta corespunzatoare din formular. 


d) Caseta „Declaratie depusa dupa anularea rezervei verificarii ulterioare conform Codului de procedura fiscala”- se bifeaza cu X in situatia in care declaratia se depune dupa anularea rezervei verificarii ulterioare in conditiile prevederilor art. 105 alin. (6) lit. a) din Codul de procedura fiscala sau in situatia in care prin hotarari judecatoresti definitive s-au stabilit in sarcina platitorului obligatii
de plata reprezentand venituri sau diferente de venituri catre beneficiarii acestora care genereaza obligatii fiscale aferente unor perioade pentru care s-a anulat rezerva verificarii ulterioare, potrivit art. 105 alin. (6) lit. b) din Codul de procedura fiscala. In situatia in care se depune declaratie rectificativa se bifeaza in mod corespunzator caseta de la lit. a) - caseta „Declaratie rectificativa”.

e) Caseta „Declaratie depusa potrivit art. 90 alin. (4) din Codul de procedura fiscala” – se bifeaza cu X in situatia indeplinirii, de catre succesorii persoanelor/entitatilor care si-au incetat existenta, a obligatiilor fiscale aferente perioadelor in care persoana/entitatea a avut calitatea de subiect de drept fiscal. In aceasta situatie, se completeaza cu codul de identificare fiscala al succesorului. De asemenea, la sectiunea „Date de identificare a platitorului”, la rubrica „cod de identificare fiscala” se
completeaza cu codul de identificare fiscala radiat, potrivit art. 90 alin. (4) din Codul de procedura fiscala.

 f) Caseta „Declaratie depusa ca urmare a acordarii cumulat de sume potrivit art. 146 alin. (10) si alin. (11) din Codul fiscal” - se bifeaza cu X in situatia in care declaratia se rectifica in urma acordarii cumulat a unor sume, reprezentand:

- indemnizatii de somaj;
- indemnizatii de asigurari sociale de sanatate acordate in termenul prevazut la art. 40 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare (O.U.G. nr. 158/2005);
- indemnizatia pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu handicap sau indemnizatia pe perioada concediului de acomodare;
- ajutorul social potrivit Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare.
 g) Caseta „Declaratie depusa ca urmare a unor hotarari judecatoresti prin care s-a dispus reincadrarea activitatii in conditii deosebite sau speciale de munca pentru perioade anterioare, precum si achitarea de catre angajator a diferentelor de contributie de asigurari sociale, potrivit art. 147 alin. (3^2) din Codul fiscal”- se bifeaza cu X in situatia in care declaratia initiala se rectifica drept urmare a unei hotarari judecatoresti prin care s-a dispus reincadrarea activitatii in conditii deosebite sau speciale de munca, pentru perioade anterioare, precum si achitarea de catre angajator a diferentelor de cote de CAS. Se intocmesc declaratii rectificative corespunzatoare fiecarei luni (corelare cu Anexa 1).

 In cazul veniturilor din salarii si asimilate salariilor si/sau a diferentelor de venituri din salarii stabilite pentru perioade anterioare, conform legii, impozitul si contributiile sociale se calculeaza si se retin in conformitate cu dispozitiile Codului fiscal si normelor de aplicare ale acestuia.

Sectiunea "Date de identificare a platitorului"

Caseta “Cod de identificare fiscala” - se completeaza codul de identificare fiscala atribuit platitorului conform legii, inscriindu-se cifrele cu aliniere la dreapta.

 In situatia in care, declaratia se completeaza de catre imputernicitul desemnat potrivit legii, aceasta se va completa cu codul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal competent persoanei ale carei obligatii sunt indeplinite, precum si datele de identificare ale acesteia, iar la rubrica “Functia/Calitatea” din formular se completeaza cu „Imputernicit”.  

In situatia indeplinirii de catre succesorii persoanelor/entitatilor care si-au incetat existenta, a obligatiilor fiscale aferente perioadelor in care persoana/entitatea a avut calitatea de subiect de drept fiscal, potrivit art. 90 alin. (4) din Codul de procedura fiscala, se completeaza cu codul de identificare fiscala retras ca urmare a radierii inregistrarii fiscale.

 In cazul in care contribuabilul este inregistrat in scopuri de taxa pe valoarea adaugata conform art.318 din Codul fiscal, in prima casuta se completeaza cu prefixul RO.

Caseta “Denumire” - se inscrie/inscriu, dupa caz, denumirea sau numele si prenumele platitorului de impozite si contributii sociale.
Caseta “Adresa domiciliu fiscal” – se completeaza adresa domiciliului fiscal, conform prevederilor Codului de procedura fiscala.
 In situatia contribuabililor prevazuti la art. 147 alin. (12), alin. (13) si alin. (15), precum si art. 168 alin. (4) din Codul fiscal, sectiunea se completeaza cu datele de identificare ale persoanei fizice care are, potrivit legii, obligatia depunerii declaratiei.

Caseta ”Cod CAEN” – se completeaza cu codul CAEN al activitatii principale.

Sectiunea "Creante fiscale"

Pentru impozitul pe venit si pentru fiecare contributie sociala prevazute in Nomenclatorul "Creante fiscale", datorate in perioada de raportare, se completeaza in acelasi formular, cate un tabel generat cu ajutorul programului de asistenta, inscriindu-se in randurile corespunzatoare (rd.1-rd.4) sumele reprezentand obligatiile constituite in perioada de raportare la care se refera declaratia, in
conformitate cu instructiunile de mai jos.

 In situatia in care, in perioada de raportare nu au rezultat sume datorate/de plata pentru impozitul pe venit si/sau pentru contributiile sociale cuprinse in vectorul fiscal, la rubrica “Suma datorata/de plata” se completeaza cu cifra 0 (zero).
 Necompletarea tabelului din aceasta sectiune, pentru impozitul pe venit si/sau pentru contributiile sociale cuprinse/necuprinse in vectorul fiscal, pentru care exista obligatie declarativa potrivit legii, echivaleaza cu nedeclararea obligatiei respective.

 Coloana “Denumire creanta fiscala”- se completeaza cu denumirea obligatiei de plata conform Nomenclatorului "Creante fiscale", datorata in perioada de raportare.

 Coloana “Suma”:
-Randul 1 “Suma datorata" - se completeaza cu sumele reprezentand impozitul pe venit/contributii sociale obligatorii datorate in luna de raportare, conform legii. Sumele scutite/exceptate de la plata, dupa caz, in luna de raportare, prevazute la art. 60 si art. 154 alin. (1) lit . r) si s) din Codul fiscal, se vor inscie ca sume datorate. 

Randul 2 "Suma deductibila"- se completeaza cu suma reprezentand impozit pe venit/contributii sociale obligatorii care este deductibila in luna de raportare, potrivit legii, dupa cum urmeaza: pentru creanta impozit pe venit se completeaza cu suma in cota de pana la 3,5% din impozitul pe venit datorat, distribuita pentru sustinerea activitatii unei/unor entitati nonprofit/unitati de cult si/sau pentru acordarea de burse private, dupa caz, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor, din drepturi de proprietate intelectuala, precum si in cazul veniturilor realizate in baza contractelor de activitate sportiva.

Pentru ajutoarele de deces care se platesc de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene si a municipiului Bucuresti, potrivit legii, in cazul decesului somerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia, randul 2 “Suma deductibila” se completeaza cu sumele reprezentand ajutor de deces care se platesc de catre institutia care gestioneaza bugetul asigurarilor pentru somaj si se deduc de aceasta din creanta fiscala “Contributia de asigurari sociale, datorata de catre persoanele fizice care au calitatea de angajati sau pentru care exista obligatia platii contributiei de asigurari sociale, potrivit legii“ datorata pentru luna de raportare. Nivelul sumei deductibile nu va depasi nivelul sumei datorate in perioada de raportare.

- Randul 3 ”Suma scutita/exceptata” – se completeaza cu sumele reprezentand impozit pe venit si/sau contributia de asigurari sociale de sanatate, care sunt scutite/exceptate de la plata, dupa caz, in luna de raportare, conform art. 60 si art. 154 alin. (1) lit. r) si s) din Codul fiscal.

- Randul 4 “Suma de plata (rd.1 - rd.2 - rd. 3)" - se completeaza cu suma de la rd. 1 sau, dupa caz, diferenta intre suma de la rd. 1 si cea de la rd. 2. si/sau rd. 3.
- Randul ”Total obligatii de plata” - se completeaza cu totalul obligatiilor de plata, pentru luna de raportare, respectiv totalul sumelor declarate, inscrise la rd. 4 „Suma de plata”. 

Anexa nr. 1.1 - Anexa angajator

Sectiunea A - Alte date de identificare a platitorului

Caseta "Numar ordine registrul comertului" - se completeaza cu numarul de ordine de la registrul comertului, de catre angajatorii si entitatile asimilate acestora care, potrivit legii, au obligatia inregistrarii in registrul comertului.
Caseta "Adresa sediu social" - se completeaza adresa sediului social al platitorului.
Caseta "Casa de asigurari de sanatate angajator" - contine codificarea casei de asigurari de sanatate la care este luat in evidenta angajatorul.

Date privind angajatorii care aplica prevederile art. 60 pct. 5 sau prevederile art. 60 pct. 7 din Codul fiscal
Caseta 1.1. ”Activitati in sectorul ”Constructii” (art. 60 pct. 5 din Codul fiscal)” – se bifeaza de catre angajatorii care desfasoara activitati in domeniul constructiilor.
Caseta 1.2. Activitati in sectorul ”Agricol si industria alimentara” (art. 60 pct. 7 din Codul fiscal)– se bifeaza de catre angajatorii care desfasoara activitati in agricultura si industria alimentara.
Caseta "Cod CAEN in sectorul constructii" - se completeaza cu codul CAEN al activitatii desfasurate in domeniul constructiilor, potrivit art. 60 pct. 5 din Codul fiscal

Casetele:
Cifra de afaceri totala” realizata in anul curent cumulat de la inceputul anului, inclusiv luna de raportare;
Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii” in anul curent cumulat de la inceputul anului, inclusiv luna de raportare;
”Ponderea cifrei de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii in cifra de afaceri totala calculata pentru anul fiscal curent” - se completeaza in conformitate cu dispozitiile art. 60 pct. 5 lit. d) din Codul fiscal, respectiv potrivit procedurii aprobate prin ordin al ministrului finantelor;

Caseta ”Indeplineste conditiile pentru aplicarea facilitatilor fiscale din sectorul constructii” se completeaza cu:
„D” - daca ”ponderea cifrei de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii in cifra de afaceri
totala calculata pentru anul fiscal curent” este de cel putin 80%, iar angajatorul indeplineste conditiile prevazute in Codul fiscal pentru aplicarea facilitatilor fiscale din sectorul constructiilor, prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal;

„N” – daca ”ponderea cifrei de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii in cifra de afaceri totala calculata pentru anul fiscal curent”, este mai mica decat 80%, iar angajatorul nu indeplineste conditiile prevazute in Codul fiscal pentru aplicarea facilitatilor fiscale din sectorul constructiilor, prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.

Caseta "Cod CAEN in sectorul agricol si in industria alimentara" - se completeaza cu codul CAEN al activitatii desfasurate in domeniul agricol si/sau in industria alimentara, potrivit art. 60 pct. 7 din Codul fiscal

Casetele:
”Cifra de afaceri totala” realizata cumulat de la inceputul anului, inclusiv luna de raportare;
”Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea in sectorul agricol si in industria alimentara” in anul curent cumulat de la inceputul anului, inclusiv luna de raportare;
”Ponderea cifrei de afaceri realizata efectiv din sectorul agricol si in industria alimentara in cifra de afaceri totala calculata pentru anul fiscal curent”- se completeaza in conformitate cu dispozitiile art. 60 pct. 7 lit. d) din Codul fiscal, respectiv potrivit procedurii aprobate prin ordin al ministrului finantelor;
Caseta ”Indeplineste conditiile pentru aplicarea facilitatilor fiscale din sectorul agricol si industria alimentara” se completeaza cu:
„D” – daca ”ponderea cifrei de afaceri realizata efectiv din sectorul agricol si industria alimentara in cifra de afaceri totala calculata pentru anul fiscal curent”, este de cel putin 80%, iar angajatorul indeplineste conditiile prevazute in Codul fiscal pentru aplicarea facilitatilor fiscale din agricultura, vanatoare si servicii anexe si industria alimentara, prevazute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal;
„N” – daca ”ponderea cifrei de afaceri realizata efectiv din sectorul agricol si industria alimentara in cifra de afaceri totala calculata pentru anul fiscal curent”, este mai mica decat 80%, iar angajatorul nu indeplineste conditiile prevazute in Codul fiscal pentru aplicarea facilitatilor fiscale din agricultura, vanatoare si servicii anexe si/sau industria alimentara, prevazute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal.

Click AICI pentru instructiunile complete. ►


de Ghinea Viorica

NOUTATI Contabile 2023

Declaratia 101 si Impozitul pe Profit


La ce aspecte trebuie sa fiti atent cand completati D101?

Expertul contabil Vera Constantin v-a pregatit o lucrare completa, care prezinta pas cu pas modul de completare a celor 2 declaratii, dar si studii de caz intalnite in practica, cu solutii fiscale mai putin cunoscute.

Parcurgeti chiar acum lucrarea "Declaratia 101 si Impozitul pe Profit" pentru a evita erori costisitoare!
Atentie, termenul-limita pentru depunerea D101 este 26 iunie 2023! Iar intarzierile sau greselile in completare se sanctioneaza cu amenda de pana la 5.000 de lei!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
declaratia 112contributii socialestopajul la sursaimpozit pe venit


Data aparitiei: 15 Mai 2023

Votati articolul "Descarcati Declaratia 112 - Ultima versiune valabila aprilie 2023 - Stare D112":
Rating:

Nota: 3 din 5 din 23 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba in 2023!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"Calculatia (corecta) a Costurilor - Studii de caz si noutati legislative"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X