Sistemul de impozitare din Romania prevede doua modalitati de incadrare a activitatilor PFA-urilor, evident, cu modalitati de taxare diferite, si anume - sistemul real si norma de venit. Afla in continuare ce este norma de venit, cine poate opta pentru acest sistem de impozitare, dar si alte noutati care au aparut recent.
Ce este norma de venit?
Pentru anumite clase de activitati prevazute in Clasificarea Activitatilor din Economia Nationala (CAEN), titularul unei PFA poate opta pentru un sistem forfetar de impozitare, numit norma de venit. Norma de venit reprezinta practic limita stabilita anual de catre ANAF pentru diverse activitati independente, determinata asa cum mentionam atat dupa specificul activitatii, cat si dupa zona in care se desfasoara activitatea PFA.
Atentie la un avantaj! Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit nu au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla pentru activitatea respectiva; ei au obligatia sa completeze numai partea din Registrul-jurnal de incasari si plati referitoare la incasari, potrivit reglementarilor contabile elaborate in acest scop.
Norme de venit 2024: noutati pentru domeniul IT
Incepand cu veniturile anului 2024, au fost eliminate de la norma de venit Codurile CAEN:
• 6202 - Consultanta in tehnologia informatiei;
• 6203 - Activitati de management (gestiune si exploatare) a mijloacelor de calcul
Astfel, incepand cu veniturile aferente anului 2024, in cazul persoanelor fizice care desfasoara activitatea de servicii executate in domeniul informaticii, altele decat cele care genereaza drepturi de autor sau drepturi conexe drepturilor de autor, prevazute la codurile CAEN 6202 - Activitati de consultanta in tehnologia informatiei, 6203 - Activitati de management (gestiune si exploatare) al mijloacelor de calcul, venitul net anual se va determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate.
Activitatile pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit
Daca vreti sa verificati in ce masura activitatea pe care o desfasurati se incadreaza la norma de venit stabilita de ANAF, puteti consulta Lista generala de activitati care pot fi impozitate cu norme anuale de venit pentru anul 2024 >>
Norma de venit versus sistem real
Speta: In cazul unui PFA care are ca obiect efectuarea de meditatii online care ar fi cea mai buna din punct de vedere fiscal forma de impozitare pe care sa o aleaga, norma de venit sau sistem real? De asemenea ce declaratii trebuie sa depuna initial dupa constituirea PFA-ului si in ce termen? De asemenea care sunt cheltuielile pe care si le poate deduce in cazul in care opteaza pentru sistemul real? Multumesc.
Raspuns: Pentru impunerea in sistem real, impozitul de 10% se aplica venitului net realizat, respectiv incasari totale minus cheltuieli deductibile. In cazul impunerii la norma de venit, impozitul de 10% se aplica normei stabilita prin ordin al ministrului finantelor, care este o suma fixa indiferent de valoarea incasarilor.
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Contabilitatea organizatiilor non-profit abonament 12 luni 3 luni GRATUITE
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
Pentru a lua o decizie in privinta sistemului de impunere trebuie analizata/comparata norma de venit de la locul de desfasurarii activitatii si valoarea venitului net preconizata a se realiza.
Formularul Declaratiei unice se depune in termen de 30 de zile de la infiintare, adica de la data eliberarii certificatului de la Registrul Comertului, atat pentru impunerea in sistem real, cat si pentru impunerea la norma de venit.
Potrivit art. 68 alin. (4) si (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, (4) Conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente, pentru a putea fi deduse, in functie de natura acestora, sunt:
a) sa fie efectuate in cadrul activitatilor independente, justificate prin documente;
b) sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;
c) sa reprezinte cheltuieli cu salariile si cele asimilate salariilor astfel cum sunt definite potrivit cap. III - Venituri din salarii si asimilate salariilor, cu exceptiile prevazute de prezentul capitol;
d) sa respecte regulile privind amortizarea, prevazute in titlul II, dupa caz;
e) sa respecte regulile privind deducerea cheltuielilor reprezentand investitii in mijloace fixe pentru cabinetele medicale, in conformitate cu prevederile art. 28 alin. (20);
f) sa reprezinte cheltuieli cu prime de asigurare efectuate pentru:
1. active corporale sau necorporale din patrimoniul afacerii;
2. activele ce servesc ca garantie bancara pentru creditele utilizate in desfasurarea activitatii pentru care este autorizat contribuabilul;
3. bunurile utilizate in cadrul unor contracte de inchiriere sau de leasing, potrivit clauzelor contractuale;
4. asigurarea de risc profesional;
g) sa fie efectuate pentru salariati pe perioada delegarii/detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, reprezentand indemnizatiile platite acestora, precum si cheltuielile de transport si cazare;
h) sa fie efectuate pe perioada deplasarii contribuabilului care isi desfasoara activitatea individual si/sau intr-o forma de asociere, in tara si in strainatate, in scopul desfasurarii activitatii, reprezentand cheltuieli de cazare si transport, altele decat cele prevazute la alin. (7) lit. k);
i) sa reprezinte contributii de asigurari sociale platite la sistemele proprii de asigurari sociale si/sau contributii profesionale obligatorii platite, potrivit legii, organizatiilor profesionale din care fac parte contribuabilii;
j) sa fie efectuate in scopul desfasurarii activitatii si reglementate prin acte normative in vigoare;
k) In cazul activelor neamortizabile prevazute la art. 28 alin. (4), cheltuielile sunt deductibile la momentul instrainarii si reprezinta pretul de cumparare sau valoarea stabilita prin expertiza tehnica la data dobandirii, dupa caz.
(5) Urmatoarele cheltuieli sunt deductibile limitat:
a) cheltuielile de sponsorizare, mecenat, precum si pentru acordarea de burse private, efectuate conform legii, in limita unei cote de 5% din baza de calcul determinata conform alin. (6);
b) cheltuielile de protocol, in limita unei cote de 2% din baza de calcul determinata conform alin. (6);
c) cheltuielile sociale, in limita sumei obtinute prin aplicarea unei cote de pana la 5% asupra valorii anuale a cheltuielilor efectuate cu salariile personalului, pentru destinatiile prevazute la art. 25 alin. (3) lit. b) din titlul II, dupa caz;
d) scazamintele, perisabilitatile, pierderile rezultate din manipulare/depozitare, potrivit legislatiei in materie, inclusiv cheltuielile cu bunuri cu termen depasit de valabilitate potrivit legii;
e) cheltuielile reprezentand tichetele de masa acordate de angajatori, potrivit legii;
f) cheltuielile reprezentand voucherele de vacanta acordate de angajatori, potrivit legii;
g) contributiile la fonduri de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificarile si completarile ulterioare, si cele reprezentand contributii la schemele de pensii facultative, calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, efectuate catre entitati autorizate, stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, platite in scopul personal al contribuabilului, indiferent daca activitatea se desfasoara individual sau intr-o forma de asociere, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana;
h) primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, platite in scopul personal al contribuabilului, indiferent daca activitatea se desfasoara individual sau intr-o forma de asociere, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana;
i) cheltuielile efectuate pentru activitatea independenta, cat si in scopul personal al contribuabilului sau asociatilor sunt deductibile numai pentru partea de cheltuiala care este aferenta activitatii independente;
j) cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii, aferente autoturismelor folosite de contribuabil sau membru asociat sunt deductibile limitat potrivit alin. (7) lit. k) la cel mult un singur autoturism aferent fiecarei persoane;
k) cheltuielile reprezentand contributii sociale obligatorii datorate in calitate de angajatori, potrivit titlului V;
l) - *** A B R O G A T ***
m) cheltuieli pentru asigurarea securitatii si sanatatii in munca, potrivit legii;
n) dobanzi aferente imprumuturilor de la persoane fizice si juridice, altele decat institutiile care desfasoara activitatea de creditare cu titlu profesional, utilizate in desfasurarea activitatii, pe baza contractului incheiat intre parti, in limita nivelului dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, pentru imprumuturile in lei, in vigoare la data restituirii imprumutului si, respectiv, nivelul ratei dobanzii pentru imprumuturile in valuta, prevazuta la art. 27 alin. (7) lit. b);
o) cheltuielile efectuate de utilizator, reprezentand chiria - rata de leasing - in cazul contractelor de leasing operational, respectiv cheltuielile cu amortizarea si dobanzile pentru contractele de leasing financiar, stabilite in conformitate cu prevederile privind operatiunile de leasing si societatile de leasing;
p) cotizatii platite la asociatiile profesionale in limita a 4.000 euro anual;
q) cheltuielile reprezentand contributiile profesionale obligatorii datorate, potrivit legii, organizatiilor profesionale din care fac parte contribuabilii, in limita a 5% din venitul brut realizat.
r) contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilitatilor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, platite in scopul personal al contribuabilului, indiferent daca activitatea se desfasoara individual sau intr-o forma de asociere, precum si contravaloarea abonamentelor, oferite de acelasi furnizor care actioneaza in nume propriu sau in calitate de intermediar, ce includ atat servicii medicale, cat si dreptul de a utiliza facilitatile sportive, in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic, platite in scopul personal al contribuabilului, indiferent daca activitatea se desfasoara individual sau intr-o forma de asociere, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana.
Asadar, pentru a putea fi considerate cheltuieli deductibile si pentru a putea fi efectiv luate in considerare la calculul de impozit, aceste cheltuieli trebuie sa indeplineasca o serie de conditii:
- sa fie efectuate in cadrul activitatilor independente, justificate prin documente;
- sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;
- sa reprezinte cheltuieli cu salariile si cele asimilate salariilor;
- a respecte regulile privind amortizarea;
- sa reprezinte cheltuieli cu prime de asigurare efectuate pentru: active corporale sau necorporale din patrimoniul afacerii;
- sa fie efectuate pentru salariati pe perioada delegarii sau detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, reprezentand indemnizatiile platite acestora, precum si cheltuielile de transport si cazare;
- sa reprezinte contributii de asigurari sociale platite la sistemele proprii de asigurari sociale si/sau contributii profesionale obligatorii;
- sa fie efectuate in scopul desfasurarii activitatii si reglementate prin acte normative in vigoare.
Exemple de cheltuieli deductibile integral:
- Pregatire profesionala: carti de specialitate, cursuri de pregatire profesionala, cheltuieli aferente participarii la evenimente profesionale (conferinte, congrese, etc.)
- Servicii: contabilitate, marketing, studii de piata, consultanta, etc.
- Telecomunicatii: abonament telefon (trebuie sa fie inregistrat pe numele PFA-ului), internet;
- Consumabile: pixuri, agende, hartie, etc.
- Electronice: laptop, tableta, telefon, periferice (mouse, tastaturi, incarcatoare)
- Transport si cazare: cheltuielile de transport si cazare pentru deplasarile in interesul desfasurarii activitatii.
- Asigurari profesionale si contributii sociale: asigurarile de bunuri (asigurarea pentru telefon), asigurarile de raspunere profesionala si contributiile la sistemul public de pensii.
- Altele: comisioane bancare, cheltuieli postale, etc.
Exemple de cheltuieli deductibile limitat:
- Contributiile la fondurile de pensii facultative in limita a 400 de euro anual
- Primele de asigurari de sanatate (sau abonamente de servicii medicale) in limita a 400 de euro pe an
- Cotizatii la asociatii profesionale in limita a 4.000 de euro anual
- Contributii profesionale obligatorii in limita a 5% din venitul realizat
- Protocol in limita a 2% din diferenta dintre incasari si celelalte cheltuieli deductibile
- Sponsorizari in limita a 5% din diferenta dintre incasari si celelalte cheltuieli deductibile.
- Cheltuieli cu autoturismul : sunt deductibile in limita a 50% din valoarea lor, daca automobilul nu este folosit exclusiv in scopul desfasurarii activitatii PFA-ului. Cheltuieli cu autoturismul sunt: combustibilul, asigurarile, reparatiile, taxele de drum, curatenie, etc.
Raspuns oferit in luna octombrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Lista cu norme de venit 2024: Bucuresti si Ilfov
Lista cu norme de venit 2024 BUCURESTI >>
Lista cu norme de venit 2024 ILFOV <<
Lista pe judete cu norme de venit 2024
Lista cu norme de venit 2024 Alba >>
Lista cu norme de venit 2024 Arad >>
Lista cu norme de venit 2024 Arges >>
Lista cu norme de venit 2024 Bacau >>
Lista cu norme de venit 2024 Bihor >>
Lista cu norme de venit 2024 Bistrita-Nasaud >>
Lista cu norme de venit 2024 Botosani >>
Lista cu norme de venit 2024 Brasov>>
Lista cu norme de venit 2024 Braila >>
Lista cu norme de venit 2024 Buzau >>
Lista cu norme de venit 2024 Caras-Severin >>
Lista cu norme de venit 2024 Calarasi >>
Lista cu norme de venit 2024 Cluj >>
Lista cu norme de venit 2024 Constanta >>
Lista cu norme de venit 2024 Covasna >>
Lista cu norme de venit 2024 Dambovita >>
Lista cu norme de venit 2024 Dolj >>
Lista cu norme de venit 2024 Galati >>
Lista cu norme de venit 2024 Giurgiu >>
Lista cu norme de venit 2024 Gorj >>
Lista cu norme de venit 2024 Harghita >>
Lista cu norme de venit 2024 Hunedoara >>
Lista cu norme de venit 2024 Ialomita >>
Lista cu norme de venit 2024 Iasi >>
Lista cu norme de venit 2024 Maramures >>
Lista cu norme de venit 2024 Mehedinti >>
Lista cu norme de venit 2024 Mures >>
Lista cu norme de venit 2024 Neamt >>
Lista cu norme de venit 2024 Olt >>
Lista cu norme de venit 2024 Prahova >>
Lista cu norme de venit 2024 Satu-Mare >>
Lista cu norme de venit 2024 Salaj >>
Lista cu norme de venit 2024 Sibiu >>
Lista cu norme de venit 2024 Suceava >>
Lista cu norme de venit 2024 Teleorman >>
Lista cu norme de venit 2024 Timis - in curs de actualizare
Lista cu norme de venit 2024 Tulcea >>
Lista cu norme de venit 2024 Vaslui >>
Lista cu norme de venit 2024 Valcea >>
Lista cu norme de venit 2024 Vrancea >>
Studiu de caz: PFA norma de venit. Activitate inceputa in cursul anului. Plafon CAS si CASS pentru 2024
Intrebare: Pentru o PFA pe norma de venit Cod CAEN: 8211, infiintata la inceputul anului acesta, 2024, care sunt plafoanele pentru calculul taxelor CAS si CASS?
Raspuns: Referitor la impozitul pe venit, potrivit pct. 8 alin. (10) din Normele metodologice, Pentru contribuabilii impusi pe baza de norme de venit, care isi exercita activitatea o parte din an, in situatiile prevazute la alin. (8) si (9), norma anuala de venit aferenta perioadei efectiv lucrate se recalculeaza de catre contribuabili, prin raportarea normei anuale de venit la 365 de zile, iar rezultatul se inmulteste cu numarul zilelor de activitate.
Asadar, in cazul un PFA care isi incepe activitatea in timpul anului se recalculeaza norma de venit pentru perioada efectiv lucrata. Aceasta norma se compara cu plafoanele pentru plata CAS si CASS.
Referitor la CAS, potrivit art. 148 alin. (2) si (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal,
(2) Incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara sau de cel putin 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, se efectueaza prin cumularea veniturilor nete si/sau a normelor anuale de venit din activitati independente determinate potrivit art. 68 si 69, a venitului brut realizat in baza contractelor de activitate sportiva potrivit art. 681, precum si a veniturilor nete din drepturi de proprietate intelectuala determinate potrivit art. 72 si 73, care se estimeaza a se realiza in anul curent.
(4) Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul persoanelor care realizeaza veniturile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b1), o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat:
a) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara;.
In functie de norma de venit recalculata se disting urmatoarele situatii:
- daca norma de venit recalculata este mai mica decat plafonul de 12 salarii minime brute pe tara, respectiv de 39.000 lei (39.000 lei x 12), nu se datoreaza CAS.
- daca norma de venit recalculata este intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 salarii minime brute pe tara, respectiv, intre 39.000 lei (3.300 lei x 12) inclusiv si 79.200 lei (3.300 lei x 24), se datoreaza CAS in suma de 9.750 lei (39.000 lei x 25%)
- daca norma de venit recalculata este peste plafonul de 24 salarii minime brute pe tara inclusiv, respectiv peste 79.200 lei (3.300 lei x 24) inclusiv, CAS datorata este in suma de 19.800 lei (79.200 lei x 25%).
Referitor la CASS, potrivit art. 170 alin. (1) din legea sus-mentionata, (1) Persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), din una sau mai multe surse, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, la o baza anuala de calcul egala cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuala de venit, respectiv norma anuala de venit ajustata, dupa caz, stabilite potrivit art. 68, 681 si 69, dupa caz, care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egala cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120. La determinarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu se iau in considerare pierderile fiscale anuale prevazute la art. 118.
Incapand cu anul 2024, pentru PFA cu norma de venit, baza de calcul a CASS este norma anuala de venit sau norma anuala de venit ajustata.
Baza de calcul pentru plata CASS este plafonata la un minim de cel putin 6 salarii minime pe economie (respectiv la 19.800 lei) si un maxim de 60 de salarii minime pe economie (respectiv la 198.000 lei).
Asadar, CASS datorata pentru anul 2024 se calculeaza prin aplicarea procentului de contributie de 10% la norma de venit sau norma anuala de venit ajustata, care nu poate fi mai putin de 1.980 lei (19.800 lei x 10%) lei si mai mult de 19.800 lei (198.000 lei x 10%).
Raspuns oferit in luna ianuarie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com