email
E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Declaratia 101 privind impozitul pe profit (model valabil in 2022)

Declaratia 101 privind impozitul pe profit (model valabil in 2022)
plata defalcataimpozit pe profitcodul de procedura fiscala

Declaratia 101 privind impozitul pe profit se depune pana la data de 25 iunie 2022, in loc de 25 martie, potrivit OUG 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative. 

Prevederile art. I intra in vigoare de la data de 1 ianuarie 2021 si se aplica pentru perioada 2021-2025. ANAF a informat recent ca firmele platitoare de impozit pe profit nu vor fi notificate pentru nedepunerea formularului 101 dupa 25 martie 2022, ci dupa 25 iunie 2022. Aceeasi situatie se aplica si in cazul contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor si de impozit specific, insa cu specificatia ca data anterioara era 25 ianuarie in aceste cazuri. 

Declaratia 101 se numara printre cele mai complexe formulare fiindca implica analiza tuturor cheltuielilor, a veniturilor, a deducerilor, analiza pierderilor fiscale si multe alte provocari. 

Ultima modificare adusa formularului 101 a fost facuta prin OPANAF nr. 423/ 17.03.2022, publicat in MO nr. 273 din 22 martie 2022. Prin acest act normativ a fost evidentiata reducerea impozitului pe profit. Pe perioada aplicarii reducerii de impozit, prin derogare de la prevederile art. 41 si 42 din Codul fiscal, termenul pentru depunerea declaratiei anuale privind impozitul pe profit aferent anului fiscal respectiv este pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator, iar pentru contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor art. 16 alin. (5) din Codul fiscal pana la data de 25 a celei de-a sasea luni inclusiv de la inchiderea anului fiscal modificat. 

Este important de retinut ca nedepunerea corecta sau la termenul legal constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de pana la 5.000 lei!

Ai o intrebare legata de completarea si depunerea Declaratiei 101? Acceseaza PortalCodulfiscal.ro si obtine pe loc raspunsul!

Portal Codul fiscal este locul unde sunt prezentate si solutionate impecabil peste 60.000 de probleme concrete intalnite in practica de contabili, in special probleme generate de Codul fiscal! Si zilnic se adauga noi spete primite de la contabilii din toata tara! 47 de specialisti cu o vasta experienta practica in domeniul fiscal-contabil gestioneaza acest Portal si sunt in masura sa va ofere rapid solutiile dorite.

Declaratia 101 - modificarile introduse prin Ordinul 423/2022

1. Anexa nr. 1, formularul 101 „Declaratie privind impozitul pe profit“, se modifica si se inlocuieste cu formularul prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.



2. Anexa nr. 3 „Instructiuni de completare a formularului 101 «Declaratie privind impozitul pe profit»“ se modifica dupa cum urmeaza:

a) la capitolul I „Depunerea declaratiei“, dupa primul paragraf se introduce un nou paragraf, cu urmatorul cuprins:

Pe perioada aplicarii prevederilor art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 153/2020, termenul pentru depunerea declaratiei anuale privind impozitul pe profit este pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator, iar pentru contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor art. 16 alin. (5) din Codul fiscal pana la data de 25 a celei de-a sasea luni inclusiv de la inchiderea anului fiscal modificat. Fac exceptie contribuabilii pentru care reglementarile contabile sunt emise de Banca Nationala a Romaniei, respectiv de Autoritatea de Supraveghere Financiara.“;

b) la capitolul II „Completarea declaratiei“, la punctul 3 „Sectiunea B «Date privind impozitul pe profit»“, instructiunile de completare a formularului de la randul 12 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

Randul 12.1 - se completeaza cu suma reprezentand cheltuielile cu dobanzile si alte costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic, reportate din anii precedenti, potrivit art. 40^2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Aceste sume vor fi preluate de la randul 31 «Cheltuieli cu dobanzile si alte costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic reportate pentru perioada urmatoare» din «Declaratia privind impozitul pe profit» depusa pentru anul anterior.

Randul 12.2 - in cazul in care dobanda si alte costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic sunt incluse in costul unui mijloc fix, potrivit reglementarilor contabile aplicabile, se completeaza cu valoarea reprezentand dobanda/alte costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic incluse in amortizarea contabila, respectiv in valoarea contabila ramasa neamortizata, la scoaterea din gestiune a mijloacelor fixe, dupa caz, inregistrate pe cheltuieli in anul curent.“;

c) la capitolul II „Completarea declaratiei“, la punctul 3 „Sectiunea B «Date privind impozitul pe profit»“, instructiunile de completare a formularului de la randul 14 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

Randul 14 - se inscriu din punct de vedere fiscal provizioanele/ajustarile pentru depreciere constituite potrivit art. 26 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, altele decat cele care sunt inregistrate pe cheltuieli de exploatare la randul 2 din formular.“;

d) la capitolul II „Completarea declaratiei“, la punctul 3 „Sectiunea B «Date privind impozitul pe profit»“, instructiunile de completare a formularului de la randul 14.1 se abroga;

e) la capitolul II „Completarea declaratiei“, la punctul 3 „Sectiunea B «Date privind impozitul pe profit»“, instructiunile de completare a formularului de la randul 31 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

Randul 31 - reprezinta valoarea cheltuielilor cu dobanzile si alte costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic, nedeductibile fiscal pentru anul fiscal curent, dar care sunt reportate pentru perioada urmatoare, potrivit prevederilor art. 40^2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.“;

f) la capitolul II „Completarea declaratiei“, la punctul 3 „Sectiunea B «Date privind impozitul pe profit»“, dupa instructiunile de la randul 33, instructiunile de completare a formularului se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

Randul 36 - se completeaza cu sumele reprezentand pierderile inregistrate in perioada curenta, de reportat pentru perioada urmatoare, conform prevederilor art. 40 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Randul 37 - se completeaza de persoana juridica cedenta cu valoarea pierderii fiscale inregistrate in perioada curenta, transferata persoanei juridice beneficiare, si care nu se recupereaza de persoana juridica cedenta, potrivit art. 31 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Randul 38 - se completeaza de persoana juridica beneficiara cu valoarea pierderilor fiscale inregistrate de contribuabilul cedent in perioada din anul curent cuprinsa intre 1 ianuarie si data la care operatiunea respectiva produce efecte, si transferata de persoana juridica cedenta persoanei juridice beneficiare, potrivit art. 31 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Randul 39 - se completeaza cu valoarea pierderilor fiscale de recuperat din perioadele anterioare, atat din activitatile din Romania, cat si din surse externe. Nu se includ la acest rand pierderile fiscale din anii anteriori, reglementate de art. 40 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, nerecuperabile din profitul impozabil al anului de raportare.

Acest rand se completeaza in cazul operatiunilor de reorganizare si cu urmatoarele valori:

– persoana juridica beneficiara inscrie si valoarea pierderilor fiscale nerecuperate din anii precedenti de contribuabilul cedent si transmise de acesta, potrivit art. 31 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;

– persoana juridica cedenta inscrie partea din pierderea fiscala de recuperat din anii precedenti pe care continua sa o recupereze, recalculata proportional cu activele mentinute, potrivit art. 31 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Randul 41.1 - se inscrie suma rezultata din aplicarea cotei de 16% asupra profitului impozabil care se impune cu aceasta cota.
Randul 41.2 - se completeaza cu suma reprezentand impozitul de 5% aplicat asupra veniturilor din activitati de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor sau cazinourilor, in conditiile reglementate de art. 18 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Randul 42.1 - impozitul platit unui stat strain este dedus daca se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si statul strain si daca persoana juridica romana prezinta documentatia corespunzatoare, conform prevederilor legale, din care sa rezulte faptul ca impozitul a fost platit statului strain.

Randul se completeaza cu valoarea cea mai mica dintre urmatoarele doua valori, pe fiecare stat din care se obtin venituri prin intermediul unui sediu permanent sau venituri supuse impozitului cu retinere la sursa, venituri impuse atat in Romania, cat si in statul strain, respectiv:

1. suma impozitelor platite direct sau indirect prin retinere la sursa si virate de o alta persoana catre acel stat strain, pentru profiturile sediilor permanente din acel stat sau pentru alte venituri provenite din acel stat, confirmate de documentele ce atesta plata acestora;
2. suma egala cu impozitul pe profit calculat prin aplicarea cotei prevazute la art. 17 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, la:
– profiturile impozabile obtinute de sediile permanente din acel stat strain, profituri calculate in conformitate cu prevederile titlului II din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
– celelalte venituri obtinute in acel stat strain.

Daca o persoana juridica straina rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene sau intr-un stat din Spatiul Economic European isi desfasoara activitatea in Romania printr-un sediu permanent si acel sediu permanent obtine venituri dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene ori dintr-un alt stat din Spatiul Economic European, iar acele venituri sunt impozitate atat in Romania, cat si in statul unde au fost obtinute veniturile, atunci impozitul platit in statul de unde au fost obtinute veniturile, fie direct, fie indirect prin retinerea si virarea de o alta persoana, se deduce din impozitul pe profit ce se determina potrivit prevederilor titlului II din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in conditiile prevazute la art. 39 alin. (4) si (5) din acelasi act normativ.
Suma care se inscrie la acest rand este mai mica sau cel mult egala cu suma inscrisa la rd. 41.

Randul 42.2 - suma care se inscrie la acest rand este mai mica sau cel mult egala cu diferenta dintre suma inscrisa la rd. 41 si suma inscrisa la rd. 42.1.

Randul 42.2.1 - se inscrie suma reprezentand scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit, in conformitate cu prevederile art. 22 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Randul 42.2.2 - se inscrie suma reprezentand scutirea de impozit pe profit, in conformitate cu prevederile art. 22^1 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Randul 42.3 - se inscriu sumele reprezentand scutiri si reduceri ale impozitului pe profit, calculate potrivit legislatiei in vigoare, exclusiv deducerea privind sponsorizarea si/sau mecenatul si bursele private, efectuate potrivit legii. Suma care se inscrie la acest rand este mai mica sau cel mult egala cu suma inscrisa la rd. 41 din care se scade suma inscrisa la rd. 42.1 si suma inscrisa la rd. 42.2.

Randul 42.3.1 - se inscrie suma reprezentand scutirea de impozit pe profit, in conformitate cu prevederile Legii cooperatiei agricole nr. 566/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Randul 43 - suma care se inscrie la acest rand este mai mica sau cel mult egala cu suma rezultata din aplicarea procentului de 20% la diferenta dintre suma inscrisa la rd. 41 si suma inscrisa la rd. 42.

Randul 43.1 - se inscriu sumele reprezentand cheltuielile cu sponsorizarea si/sau mecenatul, precum si cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii, in limitele si in conditiile prevazute la art. 25 alin. (4) lit. i) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, din anul curent.

Randul 43.2 - se inscriu sumele reprezentand cheltuielile cu sponsorizarea si/sau mecenatul, precum si cheltuielile privind bursele private, reportate din perioada precedenta, in limitele si in conditiile prevazute la art. 25 alin. (4) lit. i) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. II alin. (2) din Legea nr. 322/2021 pentru completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Randul 44 - se inscrie suma reprezentand costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale, in conformitate cu Legea nr. 153/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru completarea Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati. Suma care se inscrie la acest rand este mai mica sau cel mult egala cu suma inscrisa la rd. 41, din care se scade suma inscrisa la rd. 42 si suma inscrisa la rd. 43.

Randul 45 - se inscriu sumele care, potrivit legii, se scad din impozitul pe profit, cum ar fi cheltuielile privind functionarea unitatilor de educatie timpurie aflate in administrarea contribuabilului sau sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie aflate in unitati care ofera servicii de educatie timpurie, conform legislatiei in vigoare, potrivit art. 25 alin. (4) lit. i^1) si i^2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Conform prevederilor art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 19/2021 si ale art. XXVI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021, aplicarea prevederilor art. 25 alin. (4) lit. i^1) si i^2) din Legea nr. 227/2015 este suspendata in perioada 1 aprilie 2021-31 decembrie 2022 inclusiv.

Suma care se inscrie la acest rand este mai mica sau cel mult egala cu suma inscrisa la rd. 41, din care se scade suma inscrisa la rd. 42, suma inscrisa la rd. 43 si suma inscrisa la rd. 44.

Randul 46 - se inscrie suma reprezentand reducerea impozitului pe profit, in conformitate cu Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative.

Randul 48 - se inscrie suma reprezentand diferenta de impozit pe profit stabilita de organele de inspectie fiscala pentru anul fiscal de raportare si care se regaseste in indicatorii din formular.

Randul 49 - se inscriu, pentru anul de raportare, dupa caz, sumele reprezentand impozit pe profit sau plati anticipate in contul impozitului pe profit, declarate trimestrial prin formularul 100, la randul «Suma de plata». In cazul persoanelor juridice rezidente intr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European, cu care este incheiat un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii, respectiv rezidente intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, care opteaza pentru regularizarea impozitului platit in Romania, potrivit art. 225 sau 227, dupa caz, din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se inscrie impozitul retinut la sursa de catre platitorul de venit, care constituie plata anticipata in contul impozitului pe profit.

Randul 50 - se inscrie suma dedusa din impozitul pe profit, in perioadele fiscale precedente, aferenta sponsorizarii/bursei private/mecenatului, in situatiile in care acestea au fost restituite, potrivit art. 25 alin. (12) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Randul 51 - se completeaza cu valoarea impozitului pe profit scutit aferent caselor de marcat, care se adauga la impozitul pe profit, in conformitate cu prevederile art. 45 alin. (7) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Declaratia 101 in 2022 - cine are obligatia depunerii? 

Declaratia se depune si de persoanele juridice rezidente intr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European, cu care este incheiat un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii, respectiv rezidente intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, care opteaza pentru regularizarea impozitului platit in Romania, potrivit art.225 sau art.227, dupa caz, din Legea nr.227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare,
avandu-se in vedere urmatoarele:

- se bifeaza rubrica "Optiune privind regularizarea impozitului, potrivit art.225 si art.227 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal" si se completeaza statul de rezidenta, in rubrica prevazuta in acest scop;

- declaratia se depune pe perioada termenului de prescriptie si va fi insotita de certificatul/certificatele de rezidenta fiscala in care se mentioneaza faptul ca persoana juridica a avut rezidenta fiscala intr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European, respectiv intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri in anul obtinerii
venitului si in anul exercitarii optiunii privind regularizarea impozitului in Romania;

- in vederea identificarii platilor anticipate se vor prezenta documente justificative care sa dovedeasca efectuarea retinerii la sursa a impozitului (de exemplu: contracte, facturi, ordine de plata, dispozitii de plata valutare externe etc.).

Persoanele juridice care, in cursul anului fiscal, se dizolva cu lichidare, potrivit legii, au obligatia sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit si sa plateasca impozitul pana la data depunerii situatiilor financiare.

Persoanele juridice care, in cursul anului fiscal, se dizolva fara lichidare au obligatia sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit si sa plateasca impozitul pana la inchiderea perioadei impozabile, definita prin Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor art. 16 alin. (5) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia sa depuna declaratia privind impozitul pe profit pana la data de 25 a celei de-a treia luni inclusiv de la inchiderea anului fiscal modificat, cu exceptia contribuabililor prevazuti la art. 41 alin. (5) lit. a) si b), alin. (16) si (17), care depun declaratia anuala de
impozit pe profit pana la termenele prevazute in cadrul acestor alineate.

Declaratia 101 in 2022 - termenul de depunere

Declaratia privind impozitul pe profit se completeaza si se depune anual de catre platitorii de impozit pe profit poate fi depusa pana la 25 iunie 2022, in loc de 25 martie, dupa cum prevede OUG 153/2020, care se va aplica pentru perioada 2021 - 2025. 

Citeste si: Indicele preturilor de consum pentru platile anticipate in contul impozitului pe profit pentru 2022
 

Declaratia 101 - model valabil in 2022 - ultima versiune

Declaratia 101 PDF- actualizat in 24 martie 2022

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Stiati ca intocmirea procedurilor cade in sarcina dvs.?


Puteti scapa acum, fara efort, de aceasta grija!

Va oferim 35 de modele de proceduri gata scrise, in conformitate perfecta cu noua legislatie fiscala la doar 93 lei + 5% TVA, pret redus cu 50%!

Procedurile sunt detaliate si respecta structura ceruta de lege. Aflati dintr-o privire:    

-> Scopul procedurii contabile
-> Domeniul de aplicare
-> Reglementarile aplicabile activitatii respective
-> Descrierea procedurii contabile

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
plata defalcataimpozit pe profitcodul de procedura fiscala

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 25 Martie 2022


Votati articolul "Declaratia 101 privind impozitul pe profit (model valabil in 2022)":
Rating:

Nota: 3.81 din 5 din 96 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Calculatia Costurilor. Ghid pe domenii de activitate (modele editabile)

    • Nu neglijati niciun aspect legat de calculatia costurilor! Nu are rost sa riscati erori fiscal-contabile si amenzi distrugatoare care pot ajunge pana la 4.000 lei. Operarea incorecta in contabilitate a costurilor de productie sau, si mai grav lipsa acestora din evidentele contabile, are consecinte cat se poate de grave asupra rezultatului contabil si, implicit, asupra rezultatului fiscal. Impozitul pe profit platit astfel catre bugetul de stat este incorect! ...» citeste mai departe aici

  • Declaratia unica 2023: termen de depunere si instructiuni noi pentru completare

    • ANAF a publicat noua Declaratie unica ce va fi depusa in anul 2023 pentru veniturile si taxele aferente 2022, dar si pentru estimarea celor de anul viitor.  OG 16/2022 a introdus numeroase modificari fiscale care au creat confunzie. Multe persoane fizice care obtin venituri din activitati independente au crezut ca regimul se va aplica direct de la 1 ianuarie 2023, insa este important de precizat ca sunt vizate veniturile de anul urmator. Acest lucru inseam...» citeste mai departe aici

  • Fiscul reorganizeaza lista contribuabililor mijlocii. Noutati privind datele pentru SAF-T

    • Reorganizarea contribuabililor mijlocii devine realitate, dupa ce Fiscul a publicat proiectul de ordin pentru modificarea unor ordine ale presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor mari si mijlocii.  In referat se precizeaza ca nu se justifica actualizarea in acest an a listei contribuabililor mari, avand in vedere faptul ca aceasta lista a fost actualizata in...» citeste mai departe aici

  • Companiile ar putea primi lunar 2.250 lei daca angajeaza victime ale violentei domestice

    • Companiile ar putea primi de la stat o subventie lunara de 2.250 lei, pe o perioada de un an de zile, daca angajeaza victime ale violentei domestice, reiese dintr-un proiect legislativ inregistrat la Senat.  Initiatorii propunerii sustin ca victimele violentei domestice, somere, nu au fost luate in considerare la momentul modificarii si completarii Legii 76/2002. "De asemenea, victimele violentei domestice nu se numara printre categoriile ce beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Atentie, contabili!
Sistemele e-Factura si e-Transport vin cu noi OBLIGATII fiscale!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X