ORDIN nr. 955 din 9 iunie 2006 pentru aprobarea modelului si continutului formularului "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri"
Īn temeiul art. 11 alin. (5) din Hotarārea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,
īn baza art. 121 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 196 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba modelul si continutul formularului "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri" (390 VIES), prevazut īn anexa nr. 1.
Art. 2
Formularul prevazut la art. 1 se completeaza si se depune conform instructiunilor de completare prevazute īn anexa nr. 2.
Art. 3
Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, de utilizare si arhivare ale formularului prevazut la art. 1 sunt stabilite īn anexa nr. 3.
Art. 4
Procedura de gestionare a declaratiei recapitulative privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri este stabilita īn anexa nr. 4.
Art. 5

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Anexele nr. 1 -4 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 6
Prezentul ordin va fi publicat īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I.
Art. 7
Directia generala de gestiune a impozitelor si contributiilor si Directia de metodologie si proceduri pentru inspectia fiscala din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, Directia generala de legislatie impozite indirecte si Directia generala a tehnologiei informatiei din cadrul Ministerului Finantelor Publice, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, precum si directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti vor lua masuri pentru ducerea la īndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
-****-
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu
ANEXA Nr. 1:
390
VIES
DECLARATIE RECAPITULATIVA PRIVIND LIVRARILE/ACHIZITIILE INTRACOMUNITARE DE BUNURI
PERIOADA DE RAPORTARE
ANUL
PERIOADA:
Perioada trimestriala: T1, T2, T3 sau T4
FELUL DECLARATIEI
DECLARATIE INITIALA
DECLARATIE RECTIFICATIVA
DATE DE IDENTIFICARE
COD DE IDENTIFICARE FISCALA
RO
DENUMIRE/NUME, PRENUME
DOMICILIUL FISCAL
JUDET
SECTOR
LOCALITATE
STRADA
COD POSTAL
NR.
BLOC
SCARA
ETAJ
AP
TELEFON
FAX
REZUMAT DECLARATIE
NUMAR TOTAL PAGINI ANEXA LA DECLARATIE
NUMARUL TOTAL AL OPERATORILOR INTRACOMUNITARI
SUMA LIVRARILOR/ACHIZITIILOR INTRACOMUNITARE DE BUNURI
LIVRARI
ACHIZITII
LIVRARI ĪN CADRUL UNEI OPERATIUNI TRIUNGHIULARE
ACHIZITII ĪN CADRUL UNEI OPERATIUNI TRIUNGHIULARE
Sub sanctiunile aplicate faptei du fals īn acte publice, declar ca datele īnscrise īn acest formular sunt corecte si complete
Numele persoanei care face declaratia
Functia
Stampila
Semnatura
Se completeaza de personalul organului fiscal
Organ fiscal
Numar īnregistrare
Data īnregistrare
Numele persoanei care a verificat
COD
RO
ANUL
PERIOADA
PAG
LISTA OPERATIUNILOR INTRACOMUNITARE
TARA
COD OPERATOR INTRACOMUNITAR
DENUMIRE/NUME, PRENUME JNTRACOMUNSTAR OPERATOR
TIP (AJWr/Z)
BAZA IMPOZABILA
TOTAL pagina
TOTAL GENERAL
*) TIP operatiune se completeaza cu: A achizitie, L Livrare, T livrari īn cadrul unei operatiuni triunghiulare, Z achizitii īn cadrul unei operatiuni triunghiulare
ANEXA Nr. 2: INSTRUCTIUNI pentru completarea Declaratiei recapitulative privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri
CAPITOLUL I:
1.Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri, denumita īn continuare declaratie recapitulativa, se depune trimestrial, pāna la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare īncheierii trimestrului de catre persoanele impozabile īnregistrate īn scopuri de TVA care au efectuat īn trimestrul de raportare livrari si/sau achizitii intracomunitare, precum si livrari si achizitii īn cadrul unei operatiuni triunghiulare, astfel cum sunt definite īn titlul VI din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
2.1.Declaratia recapitulativa se depune, īn format electronic, astfel:
- la registratura organului fiscal competent;
- la posta, prin scrisoare recomandata;
- prin completare pe pagina de web a Ministerului Finantelor Publice;
- prin SEN, de catre marii contribuabili.
2.2.Formatul electronic, depus pe suport electronic, va fi īnsotit de formularul editat de persoana impozabila cu ajutorul programului de asistenta, semnat si stampilat, conform legii.
Formatul se editeaza īn doua exemplare:
- un exemplar se depune la unitatea fiscala, īmpreuna cu suportul electronic;
- un exemplar se pastreaza de catre persoana impozabila.
Formatul electronic al declaratiei recapitulative se obtine prin folosirea programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor Publice si se transmite organului competent pe suport electronic.
Programul de asistenta este pus la dispozitia persoanelor impozabile, gratuit, de unitatile fiscale sau poate fi descarcat de pe serverul de web al Ministerului Finantelor Publice, la adresa www.mfinante.ro.
Contribuabilii care dispun de un certificat digital eliberat de Ministerul Finantelor Publice depun formatul electronic al declaratiei recapitulative direct pe site-ul Ministerului Finantelor Publice.
3.Persoanele impozabile īnregistrate īn scopuri de TVA vor depune declaratia recapitulativa numai īn trimestrul de raportare īn care ia nastere exigibilitatea taxei pentru livrarile/achizitiile intracomunitare, precum si pentru livrarile si achizitiile īn cadrul unei operatiuni triunghiulare efectuate.
4.Exista o relatie clara īntre faptul generator īn cazul unei livrari de bunuri si faptul generator īn cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri, care intervine īn acelasi moment, respectiv īn momentul livrarii de bunuri.
Pentru a evita orice neconcordanta īntre livrarile intracomunitare de bunuri, scutite de TVĀ, care se includ īn declaratia recapitulativa pentru astfel de livrari īn statul membru de origine si achizitiile intracomunitare, evidentiate īn decontul de TVA si īn declaratia recapitulativa pentru achizitii intracomunitare, īn statul membru de destinatie, momentul exigibilitatii taxei intervine:
- īn a cincisprezecea zi a lunii urmatoare celei īn care a avut loc faptul generator, respectiv livrarea; sau
- daca a fost emisa o factura pentru livrarea respectiva catre persoana care cumpara bunurile, cu exceptia facturilor pentru īncasarea de avansuri partiale, īnainte de data de 15 a lunii urmatoare lunii īn care a intervenit faptul generator, respectiv livrarea, exigibilitatea taxei intervine la data emiterii acestei facturi, atāt pentru livrari intracomunitare, cāt si pentru achizitiile intracomunitare.
Prin urmatoarele doua exemple se face un rezumat al acestor reguli.
a)Factura este emisa ulterior datei de 15 a lunii urmatoare celei īn care se efectueaza livrarea
Alt stat membru
Romānia
Livrare intracomunitara, scutita de TVA
Achizitie intracomunitara, supusa TVA si taxabila
Data livrarii: 25/06/2007
Data achizitiei intracomunitare: 25/06/2007
Data facturii: 20/07/2007
Faptul qenerator: 25/06/2007
Faptul generator: 25/06/2007
Exiqibilitatea: 15/07/2007
Exigibilitatea: 15/07/2007
Livrarea este inclusa īn declaratia recapitulativa aferenta trimestrului III al anului 2007
Achizitia intracomunitara se evidentiaza īn decontul de TVA pentru luna iulie 2007 sau pentru trimestrul III al anului 2007, precum si īn declaratia recapitulativa aferenta trimestrului III al anului 2007
Se poate face astfel o corelare īntre livrarile intracomunitare efectuate īn statul membru de origine si achizitiile intracomunitare efectuate īn Romānia, pentru trimestrul III al anului 2007.
b)Factura este emisa anterior datei de 15 a lunii urmatoare celei īn care se efectueaza livrarea
Alt stat membru
Romānia
Livrare intracomunitara, scutita de TVA
Achizitie intracomunitara, supusa TVA si taxabila
Data livrarii: 25/06/2007
Data achizitiei intracomunitare: 25/06/2007
Data facturii: 29/06/2007
Faptul qenerator: 25/06/2007
Faptul generator: 25/06/2007
Exiqibilitatea: 29/06/2007
Exigibilitatea: 29/06/2007
Livrarea este inclusa īn declaratia recapitulativa aferenta trimestrului II al anului 2007
Achizitia intracomunitara se evidentiaza īn decontul de TVA pentru luna iunie 2007 sau pentru trimestrul II al anului 2007, precum si īn declaratia recapitulativa aferenta trimestrului II al anului 2007
Se poate face astfel o corelare īntre livrarile intracomunitare efectuate īn statul membru de origine si achizitiile intracomunitare efectuate īn Romānia, pentru trimestrul II al anului 2007.
CAPITOLUL 2:
SECTIUNEA 1:
Cartusul "Perioada de raportare" se completeaza cu:
- anul la care se refera declaratia; se īnscrie cu cifre arabe cu 4 caractere (de exemplu: 2007);
- perioada de raportare aferenta operatiunilor realizate; formata din doua caractere, primul fiind litera "T" si al doilea fiind cifra aferenta trimestrului respectiv (de exemplu: pentru trimestrul II se va īnscrie "T2").
Declaratia depusa initial se rectifica prin depunerea unei noi declaratii, pe acelasi format, bifānd casuta corespunzatoare de pe formular.
īn declaratia rectificativa se rectifica tranzactii declarate īn orice perioada de raportare anterioara si se cuprind numai informatiile corecte referitoare la tranzactiile pentru care se opereaza rectificarea.
Declaratia rectificativa se foloseste si pentru reducerea bazei de impozitare a achizitiilor intracomunitare īn situatia prevazuta de lege.
Cartusul "Date de identificare" contine:
1."Codul de identificare fiscala" - se īnscrie codul primit la īnregistrarea īn scopuri de TVA, īnscris īn certificatul de īnregistrare fiscala.
Īnscrierea cifrelor īn caseta se face cu aliniere la dreapta.
2."Denumire/nume, prenume" - se īnscrie, dupa caz, denumirea sau numele si prenumele persoanei impozabile.
3. "Domiciliul fiscal" - se completeaza cu datele privind adresa domiciliului fiscal (sediul social, sediul sau domiciliul fiscal, dupa caz) al persoanei impozabile īnregistrate īn scopuri de TVA.
Cartusul "Rezumat declaratie" contine:
- numarul total al paginilor anexate la declaratie;
- numarul total al operatorilor intracomunitari, indiferent de numarul operatiunilor;
- valoarea operatiunilor, defalcata pe tipuri: livrari si livrari īn cadrul operatiunilor triunghiulare si, dupa caz, achizitii si achizitii īn cadrul operatiunilor triunghiulare.
Sectiunea 2:
Se completeaza cu tranzactiile intracomunitare efectuate, īn urmatoarea ordine:
1.livrari intracomunitare de bunuri;
2.livrari ulterioare de bunuri efectuate īn cadrul unei operatiuni triunghiulare;
3.achizitii intracomunitare de bunuri;
4.achizitii de bunuri efectuate īn cadrul unei operatiuni triunghiulare.
Fiecare pagina aferenta sectiunii a 2-a va contine īn antet informatii privind codul de īnregistrare īn scopuri de TVA, perioada aferenta si numarul paginii.
1.Livrari intracomunitare de bunuri - se īnscrie suma totala a livrarilor intracomunitare de bunuri scutite de la plata taxei īn conditiile art. 143 alin. (2) lit. a) si d) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, pe fiecare cumparator, pentru care exigibilitatea taxei ia nastere īn trimestrul calendaristic respectiv.
2.Livrari ulterioare de bunuri efectuate īn cadrul unei operatiuni triunghiulare - se īnscrie suma totala a livrarilor ulterioare de bunuri efectuate īn cadrul unei operatiuni triunghiulare, prevazute la art. 1321 alin. (5) lit. b) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, efectuate īn statul membru de sosire a bunurilor expediate sau transportate, pe fiecare beneficiar al livrarii ulterioare ce are desemnat un cod T si pentru care exigibilitatea taxei ia nastere īn trimestrul calendaristic respectiv.
3.Achizitii intracomunitare de bunuri - se īnscrie suma totala a achizitiilor intracomunitare de bunuri, pe fiecare furnizor, pentru care aceasta persoana impozabila este obligata la plata taxei conform art. 151 din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, si pentru care exigibilitatea taxei intervine īn acelasi trimestru calendaristic.
4.Achizitii de bunuri efectuate īn cadrul unei operatiuni triunghiulare - se īnscrie suma totala a achizitiilor de bunuri efectuate īn cadrul unei operatiuni triunghiulare pentru care furnizorul a desemnat persoana impozabila beneficiara drept persoana obligata la plata taxei, īn conformitate cu art. 150 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
Coloana "Tara" - se īnscrie codul tarii care a emis codul de īnregistrare īn scopuri de TVA al clientului/furnizorului.
Coloana "Cod operator intracomunitar" - se īnscrie codul de identificare al operatorului fara codul de tara. Acesta trebuie introdus fara spatii, virgule sau puncte.
Coloana "Tipul operatiunii":
L - pentru livrari intracomunitare catre alte state membre;
T - pentru livrari īn cadrul unei operatiuni triunghiulare;
A - pentru achizitii intracomunitare din alte state membre;
Z - pentru achizitii īn cadrul unei operatiuni triunghiulare.
Coloana "Baza impozabila" - valoarea tranzactiei/tranzactiilor efectuate īn perioada de raportare cu respectivul client/furnizor (baza impozabila pentru calculul TVA, stabilita potrivit prevederilor titlului VI din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare).
Īn subsolul paginii va fi īnscrisa suma totala a tranzactiilor īnscrise īn pagina respectiva, iar pe ultima pagina a declaratiei va fi īnscris si totalul general al operatiunilor.
Toate sumele vor fi īnscrise īn lei.
ANEXA Nr. 3: CARACTERISTICILE de tiparire, modul de difuzare, utilizare si arhivare a Declaratiei recapitulative privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri
Denumire formular: Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri Cod: 14.13.01.02/r Format: A4/t1 Caracteristici de tiparire:
- pe o singura fata;
- se utilizeaza echipament informatic pentru completare si editare, cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie gratuit de catre unitatile fiscale teritoriale.
Se difuzeaza: gratuit.
Se utilizeaza la: declararea operatiunilor intracomunitare
Se īntocmeste de: persoanele impozabile īnregistrate īn scopuri de TVĀ, care realizeaza operatiuni intracomunitare.
Circula: - īn format electronic, la organul fiscal īn a carui raza teritoriala platitorul de taxa pe valoarea adaugata īsi are domiciliul fiscal;
- īn format hārtie, īn doua exemplare listate, semnate si stampilate, potrivit legii, din care:
- un exemplar la contribuabil;
- un exemplar la organul fiscal.
Se arhiveaza: - formatul electronic, īn arhiva de documente electronice;
- formatul hārtie, la dosarul fiscal al contribuabilului.
ANEXA Nr. 4: PROCEDURA de gestionare a Declaratiei recapitulative privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri
Īn vederea īndeplinirii cerintelor Regulamentului CE nr. 1798/2003, persoanele impozabile īnregistrate īn scopuri de TVA, care realizeaza operatiuni intracomunitare, au obligatia sa depuna trimestrial Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri (390 VIES).
1.Depunerea declaratiei recapitulative
1.1.Declaratia recapitulativa se depune trimestrial, pāna la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare īncheierii trimestrului, la organul fiscal competent.
1.2.Persoanele impozabile īnregistrate īn scopuri de TVA vor depune declaratia recapitulativa numai īn trimestrul de raportare īn care ia nastere exigibilitatea taxei pentru livrarile/achizitiile intracomunitare, precum si pentru livrarile si achizitiile īn cadrul unei operatiuni triunghiulare efectuate.
2.Prelucrarea declaratiei recapitulative
2.1.Prelucrarea declaratiilor recapitulative depuse de persoanele impozabile īnregistrate īn scopuri de TVA se realizeaza de catre organul fiscal competent, prin folosirea programului informatic de prelucrare pus la dispozitie de Directia generala a tehnologiei informatiei, pāna la data de 5 a lunii urmatoare termenului de depunere a declaratiei.
2.2.Informatiile din declaratiile recapitulative se introduc īntr-o baza centrala de date.
3.Transmiterea informatiilor din baza centrala de date catre organul fiscal competent
īn ziua lucratoare imediat urmatoare, din baza de date centrala se transmit catre fiecare organ fiscal competent informatiile din declaratiile recapitulative depuse de persoanele impozabile din raza lui de competenta, īn vederea verificarii formale.
4.Verificarea formala a declaratiilor recapitulative
4.1.Pentru fiecare declaratie recapitulativa organul fiscal competent va verifica:
a)corectitudinea codului de īnregistrare īn scopuri de TVA al persoanei impozabile care realizeaza operatiuni intracomunitare, prin verificarea datelor de identificare din declaratie cu cele existente īn Registrul persoanelor impozabile īnregistrate īn scopuri de TVA;
b)integralitatea codurilor de īnregistrare īn scopuri de TVA ale operatorilor straini īnscrisi īn declaratie: īnscrierea corecta a codului de tara, precum si a numarului de caractere al codului;
c)corelarea totalului sumelor aferente livrarilor/achizitiilor intracomunitare din declaratia recapitulativa cu cele īnscrise īn rāndurile corespunzatoare din decontul de TVA sau decontul special de TVA, dupa caz, astfel:
- livrari + livrari īn cadrul unei operatiuni triunghiulare din declaratia recapitulativa = livrari intracomunitare din decontul de TVA;
- achizitii + achizitii īn cadrul unei operatiuni triunghiulare din declaratia recapitulativa = achizitii intracomunitare din decontul de TVA sau decontul special de TVA, dupa caz;
d)īndeplinirea obligatiei de depunere a declaratiei recapitulative, prin īncrucisarea informatiilor referitoare la persoanele impozabile care au declarat livrari/achizitii īn deconturile de TVA si deconturile speciale de TVA depuse, cu informatiile referitoare la persoanele impozabile care au depus declaratii recapitulative.
4.2.Īn cazul persoanelor impozabile cu obligatii declarative lunare, precum si īn cazul īn care, īn cadrul trimestrului de raportare au fost depuse mai multe deconturi speciale de TVA de catre contribuabil, corelatiile se verifica avāndu-se īn vedere totalul livrarilor, respectiv al achizitiilor, īnscrise īn toate declaratiile depuse īn cadrul perioadei la care se refera declaratia recapitulativa.
5.Notificarea persoanelor impozabile
5.1.Dupa prelucrarea declaratiilor recapitulative vor fi identificate:
- persoanele impozabile, care nu au depus declaratia recapitulativa desi īn decontul de TVA sau decontul special de TVA au declarat livrari/achizitii intracomunitare, potrivit pct. 4.1 lit. d);
- persoanele impozabile care au depus declaratii recapitulative care prezinta erori, potrivit pct. 4.1 lit. a)-c).
5.2.Pentru persoanele impozabile prevazute la pct. 5.1 se emit:
- notificari pentru nedepunerea declaratiei;
- notificari pentru corectarea declaratiei.
5.3.Notificarile prevazute la pct. 5.2 se emit pāna cel tārziu la data de 25 a lunii urmatoare termenului legal de depunere a declaratiei recapitulative.
5.4.Persoanele impozabile care depun cu īntārziere declaratia recapitulativa sunt sanctionate potrivit art. 189 alin. (1) lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu amenda de la 50 RON la 1.500 RON, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 500 RON la 10.000 RON, pentru persoanele juridice.
5.5.Declaratiile recapitulative depuse sau corectate ca urmare a notificarilor transmise se prelucreaza īn momentul primirii lor de la persoanele impozabile.
6.Prelucrarea declaratiilor recapitulative rectificative
6.1.Declaratiile recapitulative se rectifica, īn urma notificarii pentru corectarea declaratiei, transmisa de organul fiscal competent sau, din oficiu, de catre persoana impozabila, prin depunerea unei declaratii recapitulative rectificative.
6.2.Declaratiile recapitulative rectificative se prelucreaza īn momentul primirii lor de la persoanele impozabile.
6.3.Se verifica existenta bifei īn casuta prevazuta de formular, īn vederea marcarii corespunzatoare īn sistemul informatic.
7.Organizarea bazei centrale de date "Declaratii recapitulative"
7.1.Informatiile din declaratiile recapitulative depuse la termenele legale de depunere, precum si cele depuse ca urmare a notificarilor transmise de organele fiscale competente se introduc īntr-o baza centrala de date denumita "Declaratii recapitulative".
7.2.Baza de date "Declaratii recapitulative" cuprinde doua sectiuni:
- livrari - īn care se īnscriu toate livrarile intracomunitare de bunuri (cod L) si toate livrarile ulterioare de bunuri efectuate īn cadrul unei operatiuni triunghiulare (cod T);
- achizitii - īn care se īnscriu achizitiile intracomunitare de bunuri (cod A) si achizitiile de bunuri efectuate īn cadrul unei operatiuni triunghiulare (cod Z).
7.3.Informatiile din declaratiile recapitulative rectificative depuse de persoanele impozabile se introduc īn aceeasi baza centrala de date, īnsa se marcheaza corespunzator.
Publicat īn Monitorul Oficial cu numarul 703 din data de 16 august 2006