Declaratia 406 trimite catre ANAF un raport care cuprinde toate operatiunile economico-financiare ale societatii, inregistrarea cronologica a incasarilor, platilor, tipurilor de plati, cotelor de TVA, creantelor si datoriilor, cu detalii pe furnizori si clienti, mijloace fixe, inventare, stocuri, dar si miscari in stocuri.
Raportarea SAF-T (Declaratia 406): ce este important de stiut
Raportarea SAF-T are rolul principal de a standardiza transferul de informatii intre autoritatile fiscale si contribuabili. SAF-T presupune raportarea periodica a unui set de informatii care faciliteaza autoritatilor fiscale accesul la date din evidenta contabila si fiscala ale contribuabililor, stocate si prelucrate in mediul online.
Astfel, SAF-T este un fisier in format electronic, de tip XML, care contine date extrase automat din sistemele informatice ale contribuabililor, exportate si stocate intr-un format standardizat.
Contribuabilii obligati sa depuna Declaratia 406 si data la care raportarea SAF-T devine obligatorie, in functie de categoriile de contribuabili:
- Contribuabili mari – au obligatia sa depuna Declaratia 406 incepand cu 1 ianuarie 2022;
- Contribuabili mijlocii – au obligatia sa depuna Declaratia 406 incepand cu 1 ianuarie 2023;
- Contribuabili mici – au obligatia sa depuna Declaratia 406 incepand cu 1 ianuarie 2025;
- Prin exceptie – institutiile de credit, institutiile financiare nebancare, institutiile financiare si societatile de asigurare/reasigurare, incadrate la data de 31 decembrie 2021, care au obligatia sa depuna Declaratia 406 incepand cu 1 ianuarie 2023.
Raportarea SAF-T catre ANAF se face in format electronic, iar data limita de transmitere este:
- Ultima zi calendaristica a lunii urmatoare perioadei de raportare, respectiv luna/trimestrul, dupa caz, pentru alte informatii decat cele privind sectiunile Stocuri si Active;
- La termenul de depunere a situatiilor financiare aferente exercitiului financiar, in cazul sectiunii Active;
- La termenul stabilit de organul fiscal central, care nu poate fi mai mic de 30 de zile calendaristice de la data solicitarii, in cazul sectiunii Stocuri.
In situatia in care dosarul SAF-T nu este depus in termenul legal sau raportarea este facuta incorecta/incompleta, vor fi suportate penalitati de nerespectare, exceptie facand situatia in care dosarul SAF-T este corectat pana la anumite termene limita stabilite de catre ANAF.
Astfel, contribuabilii beneficiaza de o perioada de gratie, dupa cum urmeaza:
- 6 luni pentru prima raportare, 5 luni pentru a doua raportare, 4 luni pentru a treia raportare, 3 luni pentru a patra raportare, 2 luni pentru a cincea raportare – pentru contribuabilii care au obligatia sa transmita lunar dosarul SAF-T.
- 3 luni pentru prima raportare – pentru contribuabilii care au obligatia sa transmita trimestrial dosarul SAF-T.
Pentru fiecare situatie de mai sus, perioada de gratie se calculeaza incepand cu ultima zi calendaristica a perioadei de raportare pentru care aceasta se acorda, din momentul in care obligatia de transmitere devine efectiva pentru respectivul contribuabil.
In SAGA, Raportarea SAF-T poate fi accesata din meniul Situatii - Listari -> Declaratia 406 (SAF-T).
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Dupa accesarea ecranului, selectati luna de raportare, tipul declaratiei, tipul contabilitatii, statutul TVA si apasati butonul "Actualizare date".
Daca sunt toate datele completate in ecranul Configurare societati si numele reprezentantului societatii in ecranul Bilant, se vor completa automat datele in sectiunea „Reprezentant„.
Ulterior, se va selecta sectiunea Generare declaratie.
Facilitati mai putin cunoscute pe care vi le ofera softul de contabilitate SAGA!
Aflati cum sa utilizati in avantajul dvs. TOATE functiile extrem de utile ale acestui soft, inclusiv pentru e-Factura, e-Transport si raportarea SAF-T!
Concret, va propunem un ghid practic care se adreseaza tuturor categoriilor de utilizatori SAGA, atat incepatorilor, cat si celor care au lucrat cu acest program si au simtit nevoia unor explicatii mai amanuntite privind modul in care pot sa ii exploateze cu maxima eficienta facilitatile.
Ghidul contine instructiuni complete, pas cu pas, privind utilizarea SAGA pentru:
- generare si transmitere e-Facturi;
- import e-Facturi emise;
- import e-Facturi primite;
- monitorizarea transporturilor rutiere internationale de bunuri pe teritoriul national (e-Transport);
- transferul de informatii catre autoritatile fiscale (Declaratia 406, Raportarea SAF-T).
Sunt prezentate inclusiv situatii/erori frecvent intalnite in practica si modurile optime de solutionare.