Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz"
Prezentam, in randurile urmatoare, plafoanele fiscale pentru 2025 actualizate in functie de cursul valutar la data de 31.12.2024, ce au intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2025. Cursul comunicat de BNR valabil pentru 31 decembrie 2024 este 4,9741 lei/euro.
Consulta, in continuare, lista cu plafoanele fiscale care vor guverna anul 2025.
Pentru incadrarea in conditia privind nivelul veniturilor realizate in anul precedent, prevazute la art. 47 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, la data de 1 ianuarie 2025 plafonul devine 250.000 euro (1.243.525 lei), iar de la 1 ianuarie 2026 va fi de 100.000 euro si se vor lua in calcul aceleasi venituri care constituie baza impozabila prevazuta la art. 53 din Codul fiscal. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel de la inchiderea exercitiului financiar.
Atentie! Daca o microintreprindere depaseste in luna decembrie 2025 plafonul 250.000 euro (1.243.525 lei), aceasta devine platitoare de impozit pe profit incepand cu 1 octombrie 2025 (nu cu 1 ianuarie 2026).
Important! Limita privind veniturile realizate se verifica luand in calcul veniturile realizate de persoana juridica romana, cumulate cu veniturile intreprinderilor legate cu aceasta, iar elementele care se iau in calcul sunt cele care constituie baza impozabila prevazuta la art. 53.
O persoana juridica romana este legata cu o alta persoana daca exista oricare dintre urmatoarele raporturi:
a) persoana juridica romana care verifica conditia detine la o alta persoana juridica romana, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau aceasta are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere al acelei alte persoane juridice romane;
b) persoana juridica romana care verifica conditia este detinuta de o alta persoana juridica romana, direct si/sau indirect, cu peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau, la persoana juridica romana care verifica conditia, aceasta alta persoana juridica romana are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere;
c) persoana juridica romana care verifica conditia este legata cu o alta persoana juridica romana daca o persoana detine, in mod direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere atat la prima persoana juridica, cat si la cea de-a doua persoana juridica. In situatia in care persoana care detine titlurile de participare/drepturile de vot sau de numire/revocare este o persoana juridica romana, persoana juridica romana care verifica conditia cumuleaza si veniturile acestei persoane;
d) persoana juridica romana care verifica conditia daca are unul sau mai multi actionari/asociati care detin, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot ale acestei persoane juridice romane, actionari/asociati care desfasoara si activitate economica prin intermediul unei persoane fizice autorizate/intreprinderi individuale/intreprinderi familiale/altei forme de organizare a unei activitati economice, fara personalitate juridica, autorizata potrivit legilor in vigoare.
In aceasta situatie, veniturile inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile sau norma anuala de venit, stabilita/ajustata/redusa, potrivit prevederilor titlului IV, ale/a persoanei fizice autorizate/intreprinderii individuale/intreprinderii familiale/altei forme de organizare a unei activitati economice fara personalitate juridica, autorizata potrivit legilor in vigoare, se cumuleaza cu cele realizate de persoana juridica romana/alte intreprinderi legate.
Daca, in cursul unui an fiscal, o microintreprindere realizeaza venituri mai mari decat plafonul de 250.000 euro in anul 2025 sau 100.000 euro incepand cu anul 2026, aceasta datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care s-a depasit aceasta limita.
Cursul comunicat de BNR valabil pentru 31 decembrie 2024 este 4,9741 lei/euro.
Perioada fiscala D112: 100.000 euro, respectiv 497.410 lei.
Persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in anul anterior, au inregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv, depun formularul 112 „Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate” trimestrial.
Cursul valabil pentru 31 decembrie 2024 este 4,9741 lei/euro.
Persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, a carei cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, este inferioara plafonului de 88.500 euro, al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie, respectiv 300.000 lei, poate aplica scutirea de taxa, denumita regim special de scutire, pentru operatiunile prevazute la art. 268 alin. (1) din Codul fiscal, cu exceptia livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform art. 294 alin. (2) lit. b).
Cifra de afaceri care serveste drept referinta pentru aplicarea plafonului de 300.000 lei este constituita din valoarea totala, exclusiv taxa in situatia persoanelor impozabile care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii efectuate de persoana impozabila in cursul unui an calendaristic, taxabile sau, dupa caz, care ar fi taxabile daca nu ar fi desfasurate de o mica intreprindere, a operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste ope ratiuni ar fi fost realizate in Romania conform art. 297 alin. (4) lit. b), a operatiunilor scutite cu drept de deducere si, daca nu sunt accesorii activitatii principale, a operatiunilor scutite fara drept de deducere prevazute la art. 292 alin. (2) lit. a), b), e) si f).
Prin exceptie, nu se cuprind in cifra de afaceri prevazuta la alin. (1), daca sunt accesorii activitatii principale, livrarile de active fixe corporale, astfel cum sunt definite la art. 266 alin. (1) pct. 3, si livrarile de active necorporale, efectuate de persoana impozabila.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Cursul comunicat de BNR valabil pentru 31 decembrie 2024 este 4,9741 lei/euro.
Echivalentul in lei al plafonului de 100.000 euro, prevazut la art. 322 alin. (2) din Codul fiscal, in orice situatie, se determina pe baza cursului de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru data de 31 decembrie a anului precedent, inclusiv pentru persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal, in cursul anului.
La determinarea cifrei de afaceri prevazute la art. 322 alin. (2) din Codul fiscal se are in vedere baza de impozitare inscrisa pe randurile din decontul de taxa prevazut la art. 323 din Codul fiscal corespunzatoare livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau a livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, conform prevede rilor art. 275 si 278 din Codul fiscal, dar care dau drept de deducere conform art. 297 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, precum si randurile de regularizari aferente. Nu sunt luate in calcul sumele inscrise in randurile din decont aferente unor campuri de date informative cum sunt facturile emise dupa inspectia fiscala sau informatii privind TVA neexigibila.
Intreprinderile mici care se inregistreaza in scopuri de TVA, conform art. 316, in cursul anului, trebuie sa declare cu ocazia inregistrarii cifra de afaceri obtinuta, recalculata in baza activitatii corespunzatoare unui an calendaristic intreg.
In cazul persoanelor impozabile care au aplicat regimul de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal si care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, precum si in cazul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA este anulata din oficiu de catre organele fiscale competente, conform art. 316 alin. (11)
lit. a)-e) si h) din Codul fiscal, si ulterior sunt inregistrate conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, nu sunt luate in calculul cifrei de afaceri livrarile de bunuri/prestarile de servicii, mentionate la alin. (2), realizate in perioada in care persoana impozabila nu a avut un cod de inregistrare in scopuri de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal.
Sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316, care au sediul activitatii economice in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a), a caror cifra de afaceri in anul calendaristic precedent
nu a depasit plafonul de 4.500.000 lei.
Cifra de afaceri pentru calculul plafonului de 4.500.000 lei este constituita din valoarea totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii taxabile si/sau scutite de TVA, precum si a operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, conform art. 275 si 278, realizate in cursul anului calendaristic.
Echivalentul in lei al plafonului pentru achizitii intracomunitare de bunuri de 10.000 euro, prevazut la art. 268 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, aplicabil in cursul unui an calendaristic, se determina pe baza cursului valutar de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si se rotunjeste la cifra miilor. Rotunjirea se face prin majorare cand cifra sutelor este egala sau mai mare decat 5, si prin reducere, cand cifra sutelor este mai mica de 5, prin urmare plafonul este de 34.000 lei.
Pentru calculul plafonului de achizitii intracomunitare de bunuri se iau in considerare urmatoarele elemente:
a) valoarea tuturor achizitiilor intracomunitare de bunuri, cu exceptia achizitiilor prevazute la alin. (7);
b) valoarea tranzactiei ce conduce la depasirea plafonului pentru achizitii intracomunitare de bunuri;
c) valoarea oricarui import efectuat de persoana juridica neimpozabila in alt stat membru, pentru bunurile transportate in Romania dupa import.
La calculul plafonului pentru achizitii intracomunitare de bunuri nu se vor lua in considerare:
a) valoarea achizitiilor intracomunitare de produse accizabile;
b) valoarea achizitiilor intracomunitare de mijloace noi de transport;
c) valoarea achizitiilor de bunuri a caror livrare a fost o livrare de bunuri cu instalare sau montaj, pentru care locul livrarii se considera a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 275 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal;
d) valoarea achizitiilor de bunuri a caror livrare a fost o vanzare la distanta, pentru care locul livrarii se considera a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 275 alin. (2) si (3) din Codul fiscal;
e) valoarea achizitiilor de bunuri second-hand, de opere de arta, de obiecte de colectie si antichitati, asa cum sunt definite la art. 312 din Codul fiscal, in cazul in care aceste bunuri au fost taxate conform unui regim special similar celui prevazut la art. 312 din Codul fiscal in statul membru din care au fost livrate;
f) valoarea achizitiilor de gaze naturale, energie electrica, energie termica sau agent frigorific a caror livrare a fost efectuata in conformitate cu prevederile art. 275 alin. (1) lit. e) si f) din Codul fiscal.
Pragul pentru persoanele impozabile care efectueaza operatiunile prevazute la art. 275 alin. (2) din Codul fiscal este de 10.000 euro/46.337 lei si este format din servicii prestate catre persoane neimpozabile din alte state membre si din livrarile de bunuri transportate in alt stat membru, conform art. 2781 din Codul fiscal.
Valoarea echivalenta in moneda nationala a statelor membre a sumei prevazute la alin. (1) lit. c) se calculeaza prin aplicarea cursului de schimb publicat de Banca Centrala
Europeana la data adoptarii Directivei (UE) 2017/2.455 a Consiliului din 5 decembrie 2017 de modificare a Directivei 2006/112/CE si a Directivei 2009/132/CE in ceea ce priveste anumite obligatii privind taxa pe valoarea adaugata pentru prestarile de servicii
si vanzarile de bunuri la distanta. Pentru Romania, valoarea echivalenta in moneda nationala este de 46.337 lei.
Contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 25.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator, au obligatia determinarii
venitului net anual in sistem real. Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea echivalentului in lei al sumei de 25.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Nationala a Romaniei, la sfarsitul anului fiscal. Aceasta categorie de contribuabili are obligatia sa completeze corespunzator si sa depuna declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.
Aceasta categorie de contribuabili are obligatia sa completeze corespunzator si sa depuna declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pana la data de 25 mai, inclusiv, a anului urmator celui de realizare a venitului.
Valoarea medie EURO (exprimata in lei) pentru anul 2024 este 4,9746 lei/euro.
Plafoanele CAS si CASS care se aplica pentru ve niturile realizate in anul 2025 sunt:
- pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente si din drepturi de proprietate intelectuala, baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale CAS o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat:
a) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 si 24 de salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate de peste 24 de salarii minime brute pe tara;
- in cazul persoanelor care realizeaza venituri din una sau mai multe surse (din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h) din Codul fiscal), acestea datoreaza CASS la o baza anuala de calcul:
a) la nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 si 12 salarii minime brute pe tara;
b) la nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 si 24 de salarii minime brute pe tara;
c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate de peste 24 de salarii minime brute pe tara.
Incadrarea in plafonul anual de cel putin 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, se efectueaza prin cumularea veniturilor prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), dupa cum urmeaza:
a) venitul net din drepturi de proprietate intelectuala, stabilit dupa acordarea cotei de cheltuieli forfetare prevazute la art. 72 si 721, precum si venitul net din drepturi de proprietate intelectuala determinat potrivit prevederilor art. 73;
b) venitul net distribuit din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit prevederilor titlului II sau titlului III, determinat potrivit prevederilor art. 125 alin. (8) si (9);
c) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, stabilite potrivit art. 84-85;
d) venitul si/sau castigul/castigul net din investitii, stabilit conform art. 94-97. In cazul veniturilor din dobanzi se iau in calcul sumele platite, diminuate cu impozitul retinut, iar in cazul veniturilor din dividende se iau in calcul dividendele platite, diminuate cu impozitul retinut, distribuite incepand cu anul 2018;
e) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, stabilite potrivit art. 104-106;
f) venitul brut si/sau venitul impozabil din alte surse, stabilit potrivit art. 114-116.
Important! Contributia de asigurari sociale de sanatate se calculeaza de catre contribuabilii care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) (pentru venituri din activitati independente), altele decat cele prevazute la art. 681, prin aplicarea cotei de contributie prevazute la art. 156 asupra bazei anuale de calcul prevazute la art. 170 alin. (1) din Codul fiscal:
Persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), din una sau mai multe surse, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, la o baza anuala de calcul egala cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuala de venit, respectiv norma anuala de venit ajustata, dupa caz, stabilite potrivit art. 68, 681 si 69, dupa caz, care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egale cu nivelul de 60 de salarii minime brute. La determinarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu se iau in considerare pierderile fiscale anuale prevazute la art. 118.
In situatia in care baza de calcul cumulata din una sau mai multe surse de venit din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), corespunzatoare veniturilor realizate sau pentru care s-a aplicat retinerea la sursa in cursul anului, dupa caz, este mai mica decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 6 salarii minime brute pe tara, persoanele fizice datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, respectiv o diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate, dupa caz, pana la nivelul celei corespunzatoare bazei de calcul egale cu 6 salarii minime brute pe tara si depun Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice in termenul prevazut la art. 122 alin. (3).
Cu exceptia situatiei in care persoana fizica a realizat venituri din:
a) salarii si asimilate salariilor la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, sau
b) din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), pentru care datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara.
La verificarea incadrarii venitului in plafoanele anuale, precum si la stabilirea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale, respectiv al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate, se ia in calcul valoarea salariului minim brut pe tara stabilit prin hotarare a Guvernului, in vigoare la data de 1 ianuarie a anului de realizare a venitului pentru care se stabilesc contributiile sociale, indiferent daca in cursul aceluiasi an
se utilizeaza mai multe valori ale salariului minim brut pe tara.
Pentru anul 2025, salariul minim stabilit este de 4.050 lei, plafoanele in vigoare pentru acest an fiind:
- 6 salarii minime brute: 24.300 lei
- 12 salarii minime brute: 48.600 lei
- 24 salarii minime brute: 97.200 lei.
Nu ratati: Cartea Verde a Contabilitatii - editia 2025
Cartea Verde a Contabilitatii 2025 va ofera explicatii si solutii pentru subiecte precum:
•Aplicarea sistemului e-Factura
•Sistemul RO e-Transport
•Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
•Raportarea SAF-T
•Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T etc.
Stocul la Cartea Verde a Contabilitatii 2025 se epuizeaza rapid!
Articole similare
Conditii microintreprindere: Atentie la verificarea incadrarii in plafonul de 250.000 euro! [VIDEO]Deducerea integrala a cheltuielilor cu combustibilul: Atentie la conditiile ce trebuie indeplinite!e-Factura B2C: Noutati in 2025, sanctiuni si studii de cazExpert contabil cu microintreprindere: Ce trebuie sa stiti despre veniturile cumulate?Achizitii intracomunitare de bunuri: Perioada fiscala la TVA in 2025Ultimele articole
Tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza conform principiului valorii de piataEmitere factura catre persoana fizica: Ce este important de stiutDeclaratia unica: Din 2025, avem un Formular inteligent pentru Declaratia 212Regimul special de scutire TVA pentru intreprinderile mici: Aspecte importante de retinutCum se realizeaza inregistrarea in scopuri de TVA: Studiu de caz si explicatii detaliateArticole similare
Facturi primite cu intarziere: Ce trebuie sa stiti despre deducerea TVA si D394Manualul mijloacelor fixe: Studii de caz si inregistrari contabile pentru situatii frecvent intalnite in practicaProceduri Contabile: Intocmirea decontului de TVA si verificarea decontului precompletat de TVARambursarea TVA: Aspecte fiscale importante de care trebuie sa tineti contDublare TVA in cazul facturilor catre persoane fizice, pentru care s-au emis si bonuri: Atentie la corelarea dintre e-Factura si D394!Ultimele articole
Institutii publice: Reguli privind inregistrarea in scopuri de TVA si facturarea electronica [Ghid ANAF]Plafonul de scutire de TVA va creste la 395.000 lei incepand cu aprilie 2025 [Proiect OUG]Decontul precompletat RO e-TVA: Ghid ANAF cu explicatii detaliateCum sa actionezi in cazul unei decizii abuzive a Fiscului privind TVAPolitici contabile privind aplicarea sistemului TVA la incasare