email
MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

5. Noutati privind dobanzile si penalitatile

Cuvinte cheie:

  • penalitati 0.6%
  • dobanda de referinta B.N.R.
  • aplicarea majorarilor
  • majorari de intarziere
  • compensarea din oficiu
  • decizia de impunere

In Monitorul Oficial nr. 580 din 5 iulie 2005 a fost publicata Legea nr. 210/2005 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 20/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala. Modificarile efectuate asupra Codului de procedura sunt importante deoarece genereaza corespunzator obligatii fiscale in sarcina contribuabililor.

Daca o serie de modificari privesc organizarea administratiei fiscale, altele sunt menite sa sporeasca direct sau indirect veniturile bugetare. In prima categorie se afla doua masuri care sporesc presiunea asupra contribuabililor care au obligatii fiscale restante. In lipsa motivatiei privind sporirea veniturilor bugetare, justificarea tehnica a acestora este discutabila. In aceasta sfera se situeaza majorarea nivelului penalitatilor datorate pentru plata cu intarziere a obligatiilor fiscale de la 0,5% pe luna sau fractiune de luna la 0,6%. In contextul in care sanctiunea materiala care se aplica in acelasi timp cu penalitatea dobanda de intarziere ar fi trebuit redusa din luna martie la 0,03% pe zi sau chiar pana la 0,02% pe zi din luna aprilie 2005, iar administratia fiscala nu a intreprins nimic in acest sens cresterea penalitatii pare cu atat mai nefundamentata. In cazul nivelului penalitatii sunt incalcate doua prevederi referitoare la modul de ajustare si implicit data de intrare in vigoare a modificarii.

Pentru a anticipa reintroducerea de la 1 ianuarie 2006 a majorarilor de intarziere la un nivel de 0,1% pe zi de intarziere, prevederile Codului de procedura fiscala referitoare la modul de stabilire a cotei dobanzilor de intarziere a fost modificat in sensul determinarii acesteia pe baza dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, la care se adauga 10 puncte procentuale. Astfel, in loc de importanta reducere a cotei de la 0,06% pe zi la 0,02% pe zi de intarziere, are loc diminuarea acesteia la 0,05% in baza H.G. nr. 784/2005 si instituirea pentru neplata obligatiilor fiscale a unei duble sanctiuni. Pana in prezent, dobanda de intarziere are efect pur recuperatoriu, fiind stabilita in raport direct cu un indicator dobanda de referinta stabilita de BNR in timp ce penalitatea de intarziere singura avea un continut sanctionatoriu. Ca urmare a modificarilor survenite, cele 10 puncte procentuale suplimentare utilizate la determinarea cotei dobanzii genereaza o sanctiune suplimentara aplicabila pe langa cea initiala penalitatea de intarziere.

Sub aspectul modului de shimbare a prevederilor legale potrivit art. 120 alin. (5) din Codul de procedura fiscala, nivelul penalitatii nu se modifica in orice conditii, ci numai anual, prin legea bugetului de stat. Asadar, sunt incalcate atat conditiile de forma, dar si cele privind data la care trebuiau efectuate modificarile. Aceasta incalcare vine sa se suprapuna cu aceea prevazuta de cunoscutul art. 3 din acelasi act normativ potrivit caruia modificarile si completarile se fac prin lege, promovata, de regula, cu 6 luni inainte de data intrarii in vigoare a acesteia, dar mai ales cu aceea potrivit careia orice modificare sau completare la prezentul cod intra in vigoare cu incepere din prima zi a anului urmator celui in care a fost adoptata prin lege. In fapt, majorarea cotei penalitatilor de intarziere se aplica cu 6 luni inainte de data rezultata din aplicarea acestor prevederi, respectiv incepand cu 15 iulie 2005 in loc de 1 ianuarie 2006.

Din punct de vedere tehnic, majorarea nivelului penalitatilor de intarziere nu are justificare. In prezent, nivelul anual cumulat al dobanzilor si penalitatilor de intarziere este de 27,9%, un nivel cu mult mai mare decat al dobanzilor la credite precticat de bancile comerciale. Prin majorarea cotei penalitatii, nivelul acumulat aplicat in cazul platii cu intarziere a unor obligatii fiscale devine 30,1% pe an. In acest context, in lipsa unei justificari tehnice in conduita contribuabililor, singura explicatie este necesitatea sporirii veniturilor la buget prin impovararea suplimentara a contribuabililor care parcurg perioade dificile si nu pot efectua in totalitate plata obligatiilor fiscale.

IMPORTANT:

Singura solutie pentru a evita plata de penalitati este aceea de a crea organului fiscal sa inceapa formal executarea silita prin comunicarea somatiei, fara a mai fi efectuate sau duse la capat masuri efective de executare silita. Potrivit art. 120 alin. (3) din Codul de procedura fiscala, penalitatea se datoreaza pana ;a data inceperii executarii silite. In acest fel, daca executarea silita nu este si finalizata, un contribuabil poate beneficia practic de efectele unei inlesniri la plata.

In acest context, in care pe de o parte dobanzile de intarziere sunt doar infim diminuate, desi de o jumatate de an conditiile sunt indeplinite, iar penalitatile de intarziere sunt majorate cu anticipatie, dar fara nici un temei tehnic, de la 1 ianuarie 2006 sunt eliminate notiunile de dobanzi si penalitati, revenindu-se la sistemul unic de sanctionare materiala a neplatii majorarile de intarziere. Desi cumularea dobanzilor si penalitatilor intr-o singura cota ar fi trebuit sa determine un nivel unic de cel mult 0,08% pe fiecare zi de intarziere, prin noua forma a art. 115 alin. (5) din Codul de procedura fiscala, de la 1 ianuarie 2006 nivelul cotei majorarilor de intarziere va fi de 0,1% pe zi de intarziere. In plus, nivelul cotei nu va mai avea fundamentarea in cuprinsul legii si va putea fi modificat periodic prin intermediul legilor bugetare anuale.

Legea nr. 210/2005 aduce si alte modificari reglementarilor cuprinse in Codul de procedura fiscala, referitoare la calculul dobanzilor si penalitatilor de intarziere. Astfel, este precizata imposibilitatea aplicarii procedurii compensarii din oficiu pentru sumele negative din deconturile de taxa pe valoarea adaugata fara optiune de rambursare eliminandu-se neclaritatile efectelor compensarii asupra calculului dobanzilor si penalitatilor. Sunt efectuate precizari si in ceea ce priveste data pana la care se calculeaza dobanzi si penalitati in cazul stingerii obligatiilor fiscale prin compensare si este precizat pentru prima data efectul compensarii din oficiu asupra modului de calcul al dobanzilor si penalitatilor de intarziere:

  • pentru compensarile la cerere, data stingerii este data depunerii la organul competent a cererii de compensare;
  • pentru compensarile din oficiu, data stingerii este data inregistrarii operatiei de compensare de catre unitatea de trezorerie teritoriala, conform notei de compensare intocmite de catre organul competent;
  • pentru compensarile efectuate ca urmare a unei cereri de restituire sau de rambursare a sumei cuvenite debitorului, data stingerii este data depunerii cererii de rambursare sau de restituire.

Potrivit alineatului (4) introdus in cadrul art. 114, este precizata in mod expres obligativitatea emiterii de catre organele fiscale a deciziilor de stabilire a dobanzilor si penalitatilor de intarziere, singurul mod de determinare si constatare legala a obligativitatii platii acestora. Clarificarea acestei obligatii a organului fiscal este menita sa elimine practica organului fiscal de a impune plata de dobanzi si penalitati numai pe baza unor copii necertificate de pe fisa de evidenta pe platitori. Solutia adoptata prin Codul de procedura fiscala ca urmare a completarii efectuate este ca singurul inscris care genereaza obligatia inregistrarii si platii este decizia de impunere pentru accesorii ale obligatiilor fiscale.

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile


Atentie: au aparut monografii anului 2022!

Ai la dispozitie 70 monografii:

- noi-noute, variate, complexe, actuale, controversate si legale
- grupate pe domenii de cel mai mare interes
- usor de accesat, usor de inteles, usor de aplicat
- gata de personalizat cu datele operatiunilor tale

...Vezi AICI detalii complete <<

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 02 Octombrie 2006


Votati articolul "5. Noutati privind dobanzile si penalitatile":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Alte articole publicate in data de 02 Octombrie 2006 ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2022 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT Raportul Special
"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X