Intrebare:
Firma noastra a apelat la o persoana fizica pentru a putea beneficia de un sediu nou. Persoana fizica a cumparat un teren, a obtinut autorizatia de constructie in baza careia a inceput constructia. Spre finalul constructiei insa a fost „ajutata” sa finalizeze lucrarile (gard, pavaj, finisaje, centrala termica etc.) de firma care a inchiriat ulterior cladirea. Cum putem trata noi aceste cheltuieli si ce inregistrari contabile ar fi necesare?
Raspuns (dat in ianuarie 2007):
In mod normal, investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, din punct de vedere fiscal, sunt asimilate mijloacelor fixe amortizabile, aceste cheltuieli fiind recuperate prin intermediul amortizarii, pe perioada contractului sau pe durata normala de utilizare, dupa caz.
Operatiunile efectuate de firma dvs. sunt atipice in conditiile in care, lucrarile respective de investitii sunt efectuate inainte de incheierea contractului de inchiriere si nu dupa incheierea acestuia, asa cum ar fi fost normal.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
In aceste conditii, din punct de vedere contabil, investitiile respective se inregistreaza, potrivit OMFP nr. 1752/2005, in functie de natura si utilitatea lor, respectiv lucrarile de pavaj, finisaje, care nu pot fi indentificate distinct, acestea intrand, practic, in componenta cladirii respective, se pot inregistra in contul „214” – Mobilier, aparatura birotica, echipamente de protectie a valorilor umane si materiale si alte active corporale”, in timp ce celelalte investitii care pot fi indentificate ca mijloace fixe distincte, cum ar fi de exemplu centrala termica, aceasta poate fi inregistrata in contul „2132”- Aparate si intalatii de masurare, control si reglare.
Din punct de vedere fiscal, asa cum am precizat mai sus, Codul fiscal prevede reguli pentru amortizarea investitiilor efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchirieire si nu invers, respectiv intai efectuarea investitiilor si apoi incheierea contractului de inchiriere. In aceste conditii, ar fi deosebit de util sa reveniti totusi cu unele precizari referitoare la motivul efectuarii acestor investitii si cum se recupereaza acestea de la persoana fizica respectiva (prin chirie, se restituie ulterior de catre persoana fizica respectiva?) aceste precizari fiind utile in emiterea unei sugestii in ceea ce priveste deducerea acestor cheltuieli.