email
E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Editare carte

Care este modul de organizare a contabilitatii in activitatea de editare carte? Cartea se vinde catre clienti in regim de consignatie si prin intermediul distribuitorilor (pe baza de aviz cu facturare ulterioara).

Inregistrarile contabile specifice unei edituri depind de clauzele prevazute in contractele incheiate cu autorii cartilor. Contractele incheiate conform codului comercial trebuie sa aiba in vedere si prevederile L. nr. 8 din 14 martie 1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Deoarece mono-grafia contabila este conditionata de prevederile legii dreptului de autor, va prezentam succint cateva particularitati ale editurilor.

Astfel, operele originale de creatie intelectuala in domeniul literar, artistic sau stiintific constituie obiect al dreptului de autor. Utilizarea sau exploatarea unei opere da nastere la drepturi distincte si exclusive ale autorului de a autoriza editura sa reproduca integral sau partial opera in vederea difuzarii.

Intervine deci contractul de editare prin care titularul dreptului de autor cedeaza editorului, in schimbul unei remuneratii, dreptul de a reproduce si de a difuza opera.

Nu constituie contract de editare conventia prin care titularul dreptului de autor imputerniceste, pe cheltuiala sa, pe un editor pentru a reproduce si, eventual, a difuza opera, caz in care nu se aplica legea dreptului de autor.

Dupa caz, titularul dreptului de autor poate ceda editorului si dreptul de a autoriza traducerea si adaptarea operei.

Pot fi, de asemenea, situatii de cesiune catre editor a dreptului de a autoriza alte persoane sa adapteze opera sau sa o foloseasca in orice alt mod trebuie sa faca obiectul unui contract distinct.

Contractul de editare trebuie sa cuprinda clauze referitoare la:

  • durata cesiunii;
  • natura exclusiva sau neexclusiva si intinderea teritoriala a cesiunii;
  • numarul maxim si minim al exemplarelor;
  • remuneratia autorului, stabilita in conditiile prezentei legi;   
  • numarul de exemplare rezervate autorului cu titlu gratuit;
  • termenul pentru aparitia si difuzarea exemplarelor fiecarei editii sau, dupa caz, ale fiecarui tiraj; 
  • termenul de predare a originalului operei de catre autor;
  • procedura de control al numarului de exemplare produse de catre editor.

Editorul poate de asemenea, la randul sau, sa cedeze contractul de editare numai cu consimtamantul autorului. Prin lege se prevede obligatia editorului de a restitui autorului originalul operei, daca nu s-a convenit altfel prin contract.

Contractul de editare poate inceta dupa expirarea duratei stabilite sau dupa epuizarea ultimei editii convenite. Se considera epuizate editia sau tirajul al caror numar de exemplare nevandute este mai mic de 5% din numarul total de exemplare si, in orice caz, daca este mai mic de 100 de exemplare.

Conform legii, editorul poate distruge copiile operei, ramase in stoc dupa o perioada de 2 ani de la data publicarii, si daca in contract nu se prevede o alta perioada cu conditia ca acesta sa le ofere mai intai autorului la pretul pe care l-ar fi obtinut prin vanzarea pentru distrugere.

Dupa cum se poate observa, nu se poate stabili o monografie standard pentru edi-turi, motiv pentru care am luat un exemplu ipotetic in care contractul de editare prevede achizitia manuscrisului de la un autor persoana fizica (50.400 lei) cu drept de reproducere integrala pe o perioada de 3 ani si un tiraj anual de 2.400 de carti. O carte tiparita are valoarea de vanzare la pret cu amanuntul de 22 lei/bucata. Productia lunara este de 200 de carti, distribuite in vederea comercializarii in regim ,,consignatia.

Pentru edituri este obligatorie atat organizarea contabilitatii financiare, cat si a contabilitatii de gestiune.

Desi pentru edituri nu exista o monografie contabila reglementata printr-un act normativ, va propunem urmatoarea succesiune a inregistrarilor contabile prin care am avut in vedere prevederile legale existente, atat cele cu privire la organizarea evidentei contabile in general, la fiscalitate, cat si la cele specifice unei edituri de carte:

  • contravaloarea manuscrisului achizitionat in luna septembrie 2006:

205                                    = 404                          50.400

,,Concesiuni, brevete, licente ,,Furnizori din investitii

  • retinerea la sursa a impozitului pentru venituri din activitatea de proprietate intelectuala, cu termen de virare pina la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul:

404                                    = 444                           5.040 (10%)

,,Furnizori din investitii         Impozitul pe venituri de natura salariilor

Aceasta suma reprezinta plata anticipata in contul impozitului anual datorat de autor, obligatia de retinere revenind platitorului de venit.

Impozitul retinut la sursa pentru venituri din drepturi de proprietate intelectuala tre-buie declarat pana cel tarziu in data de 30 iunie a anului urmator efectuarii retinerii, in baza declaratiei 205 Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit, cod 14.13.01.13/l, declaratie reglementata prin O.M.F.P. nr. 36 din 17 ianuarie 2005.

  • plata efectiva a drepturilor de autor:

404                             = 5121                             45.360

Furnizori din investitii Conturi la banci in lei

  • aprovizionarea cu materiale pentru 200 de carti in luna octombrie 2006:

%                               = 401 ,,Furnizori               357

 301  Materii prime                                           300

4426  T.V.A. deductibila                                    57

  • cheltuielile cu materialele:
601                            = 301 Materii prime          300
Cheltuieli cu materiile prime
  • cheltuieli cu salariile si asigurarile sociale:

641                            = 421                               600

Cheltuieli cu salariile Personal salarii datorate
personalului
645                           =%                                   183,00
Cheltuieli privind
asigurarile
si protectia sociala

                              4311                                118,50 (19,75%)

                             Contributia angajatorului la asigurarile sociale

                              4315                                  3,00 (0,5%)

                              Contributia angajatorului la fond risc si accident

                              4313                                  42,00 (7% )

                              Contributia angajatorului pentru asigurarile sociale de sanatate

                              4371                                  15,00 (2,5%)

                              Contributia angajatorului la fondul de somaj

                              4316                                    4,50 (0,75%)

                             Contributia angajatorului la fondul pentru concedii si indemnizatii

  • cheltuieli comision Camera de Munca 0,75%:

628                      = 401                                     4,50

Alte cheltuieli cu     Furnizoriexecutate de terti

serviciile

  • retinerile la sursa privind obligatiile de plata ale salariatilor:

421 Personal          = %                                   138,00

salarii datorate

                                4312                                 57,00 (9,5%)

                               Contributia personalului la asigurarile sociale

                                4314                                39 (6,5%)

                              Contributia angajatilor pentru asigurarile sociale de sanatate

                                4372                                 6 (1%)

                              Contributia personalului la fondul de somaj

                                  444                                36

                               Impozit pe venituri din salarii

  • cheltuieli cu energia electrica:

%                         = 401 Furnizori                  238

605 Cheltuieli privind energia si apa                 200

4426T.V.A. deductibila                                    38

  • cheltuieli cu diverse servicii terti tiparire carte:

%                            = 401 Furnizori                 714

628 Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti600 

4426  T.V.A. deductibila                                   114

  • amortizarea lunara a imobilizarii necorporale conform graficului de amortizare liniara (drepturi de autor achizitionate 50.400 : 36 luni = 1.400 lei/luna):

681                           = 280                              1.400

Cheltuieli de exploatare  Armonizari privind

privind amortizarile ,         imobilizarile necorporale 

previzioanele si ajustarile

pentru depreciere"

Pretul de cost efectiv al cartii este de 16,44 lei, format din:

Natura cheltuielilor

Suma

■ materiale

300,00

■ salarii

600,00

■ contributii salarii

187,50

■ energie electrica

200,00

■ servicii terti

600,00

■ amortizare lunara

1,400,00

Total

3.287,50

Pret de cost unitar/carte (3.287,50 lei: 200 carti)

16,44

  • productia obtinuta in luna octombrie 2006:

345                   = 711                             3.287,50

Produse finite      Variatia stocurilor (200 buc. x 16,44 lei/buc.)

Deoarece cartile nu sunt vandute in luna octombrie 2006, la data de 31.10.2006 contul 711 se inchide prin contul 121 (711 = 121 pentru suma de 3.287,50 lei), iar contul 345 ramane cu un sold debitor in suma de 3.287,50 lei, reprezentand valoarea cartilor nevandute, in stoc.

Vanzarea cartilor se poate realiza prin doua modalitati:

-vanzare in regim de consignatie, caz in care se plateste firmei vanzatoare un comision de 5% cedat de editor din pretul de vanzare cu amanuntul al cartii, pret format din urmatoarele elemente:

  • pret de cost = 16,44 lei
  • beneficiu editura 14,58% = 2,40 lei
  • comision vanzare 5% = 0,94 lei
  • comision vanzare 5% = 0,94 lei
  • pret de vanzare = 19,78 lei
  • timbru literar 2% = 0,40 lei
  • baza de impozitare T.V.A. = 20,18 lei
  • o T.V.A. 9% = 1,82 lei
  • pret de vanzare cu amanuntul = 22,00 lei

In exemplul dat, timbrul literar a fost inclus in baza de impozitare T.V.A. deoarece prin Legea nr. 35/1994 se face precizarea ca valoarea timbrului literar se determina prin aplicarea procentului de 2% la pretul de vanzare al cartii.

-vanzarea prin distribuitori:

In baza contractului de custodie incheiat, editura livreaza spre vanzare in luna noiembrie cele 200 de carti unei firme de distributie. Livrarea se efectueaza in baza unui aviz de insotire a marfurilor pe care se inscrie mentiunea nu se factureaza, marfa in custodie.

Pe aviz se inregistreaza pretul de vanzare al cartii de 22 lei inclusiv T.V.A.

Livrarea se inregistreaza in evidenta contabila prin formula:

354                              = 345                          3.287,50

Produse aflate la terti     Produse finite

In calitate de proprietar al marfurilor, editura are obligatia sa emita lunar facturi fiscale in baza punctajului efectuat cu distribuitorul, operatiune din care trebuie sa rezulte numarul cartilor vandute. Punctajul trebuie consemnat intr-un proces-verbal, semnat de ambele parti.

De exemplu, se constata faptul ca in luna noiembrie 2006 s-au vandut 50 de carti pentru care editura emite o factura fiscala in suma de 1.1199 lei (50 carti x 22 lei x 9% T.V.A.). Distribuitorul, la randul sau, emite si el o factura fiscala pentru comisionul datorat de editura.

Valoarea facturii fiscale emise de distribuitor este de 56 lei (0,94 lei comision x 50 carti x 19% T.V.A.).

Inregistrarile care se efectueaza de editura pentru cartile vandute sunt:

  • intrarea bunurilor in gestiune:

345                     = 354                                 822

 Produse finite     Produse aflate la terti

  • descarcarea de gestiune cu contravaloarea cartilor vandute:

- stornarea partiala a operatiunii 711 = 121 cu suma de 822 lei in rosu (50 carti x 16,44 pret de cost)
si concomitent

 7 11 = 345 cu suma de 822 lei in negru

  • inchiderea contului 711 la data de 30.11.06 prin formula 711 = 121 cu suma de 2.465,50 (3287,50 lei 822 lei) reprezentand contravaloarea cartilor nevandute
  • inregistrarea facturii fiscale emise pentru cartile vandute:

411Clienti              = %                                                    1.199  (22 lei x 50 carti)

                                  701                                                  1.100

                                   Venituri din vanzarea produselor finite

                                 4427 T.V .A. colectata                      99 (9% T.V.A.)

  • inregistrarea facturii fiscale de comision primite de la distribuitor:

% = 401 Furnizori                                                   56

 628  Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti     47

4426  T.V.A. deductibila                                            9

In exemplul dat s-au avut in vedere si prevederile art. 1 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 35/1994, cu modificarile si completarile ulterioare referitoare la timbrul literar. Valoarea timbrului literar se determina obligatoriu de catre toate persoanele juridice si persoanele fizi-ce autorizate, care editeaza sau importa carte beletristica ce urmeaza sa fie vanduta cu amanuntul prin aplicarea procentului de 2% la pretul de vanzare al unei carti. Timbrul se imprima distinct pe fiecare carte si se adauga pretului de vanzare al acesteia.

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Contabilitate 2022


Va amintiti de prima Carte Verde a Contabilitatii, editata in urma cu peste 25 de ani de Ministerul Finantelor?

Ei bine, Cartea Verde a Contabilitatii 2022 este acum din nou prezenta, in varianta actualizata la zi, oferindu-va solutii impecabile pentru momentele de criza – cum este si acesta – cu modificari legislative majore.

Avantajul esential pe care vi-l ofera Cartea Verde a Contabilitatii 2022: ZERO erori in inregistrarile contabile!

...Vezi AICI detalii complete <<

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 16 Februarie 2007


Votati articolul "Editare carte":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Alte articole publicate in data de 16 Februarie 2007 ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Atentie, contabili!
Sistemele e-Factura si e-Transport vin cu noi OBLIGATII fiscale!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X