email
MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

4.4. Taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor si a autorizatiilor

Cuvinte cheie:

  • taxe procentuale
  • taxe fixe
  • valoarea de proiect
  • valoarea reala a lucrarilor
  • alte taxe pentru autorizatii

Din punctul de vedere al modului de stabilire a cuantumului taxelor pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor, acestea se impart in doua categorii:

  • taxe stabilite in cote procentuale, si anume:

-pentru eliberarea autorizatiilor de construire, taxele se determina prin aplicarea la valoarea autorizata a lucrarilor a urmatoarelor cote:

-0,5% pentru o cladire care urmeaza a fi folosita ca locuinta sau anexa la locuinta (grajduri, patule, magazii, hambare pentru cereale, sure, fanarii, remize, soproane, garaje si altele asemenea);

-3% pentru organizarea de santier, daca nu a fost autorizata odata cu lucrarile pentru investitia de baza;

-2% pentru amenajarea de tabere de corturi, casute, rulote sau campinguri;

-1% pentru orice alta constructie decat cele mentionate anterior;

  • pentru eliberarea autorizatiilor de desfiintare, partiala sau totala, a constructiilor sau amenajarilor, taxele se determina prin aplicarea cotei de 0,1% din valoarea impozabila sau de inventar a acestora, proportional cu suprafata construita a cladirii supuse demolarii ori prin aplicarea unei cote de 0,1% asupra valorii reale a constructiilor si amenajarilor care nu sunt de natura cladirilor, declarata de beneficiarul autorizatiei de desfiintare;
  • pentru prelungirea autorizatiilor de construire, precum si a certificatului de urbanism, taxa este de 30% din valoarea taxei initiale;
  • taxe stabilite in sume fixe, pe fiecare categorie de acte, in functie de suprafata terenurilor pentru care se solicita certificatul de urbanism, de natura serviciilor prestate sau de felul autorizatiilor, respectiv pentru:

-eliberarea certificatului de urbanism (pentru zona rurala, taxa se reduce cu 50%);

-eliberarea autorizatiei de foraje sau excavari necesara studiilor geotehnice,

-ridicarilor topografice, exploatarilor de cariera, balastierelor, sondelor de gaze si petrol, precum si altor exploatari;

-eliberarea autorizatiei de construire pentru chioscuri, tonete, cabine, spatii de expunere, situate pe caile si in spatiile publice, precum si pentru amplasarea corpurilor si a panourilor de afisaj, a firmelor si reclamelor;

-eliberarea autorizatiei privind lucrarile de racorduri si bransamente la retele publice de apa, canalizare, gaze, termice, energie electrica, telefonie si televiziune prin cablu;

-eliberarea certificatului de nomenclatura stradala;

-avizarea certificatului de urbanism.

Aceste taxe sunt prevazute intre limite minime si maxime prin hotararea Guvernului de indexare anuala a impozitelor si taxelor locale. Cuantumul concret al acestora se stabileste prin hotararile consiliilor locale.

Cand solicitati serviciilor de specialitate ale consiliului local sau primariei eliberarea unor autorizatii, avize ori certificate si pentru care trebuie sa achitati taxe locale, solicitati si hotararea consiliului local prin care s-a stabilit cuantumul acestora. In acest fel puteti verifica daca functionarii acestor servicii v-au calculat corect si legal taxele datorate.

IMPORTANT:

Taxa pentru eliberarea autorizatiei de construire o datorati in functie de valoarea de proiect declarata in cererea pentru eliberarea autorizatiei.

Daca sunteti persoana juridica, valoarea de proiect care se ia in calcul pentru stabilirea taxei de autorizare este data de valoarea lucrarilor de constructii si instalatii aferente declarata in cererea pentru eliberarea autorizatiei, in conformitate cu proiectul prezentat, in conditiile Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Daca sunteti persoana fizica, valoarea de proiect care se ia in calcul pentru stabilirea taxei de autorizare este cea declarata de catre dvs. in cererea pentru eliberarea autorizatiei de construire.

Daca valoarea de proiect declarata in cererea pentru eliberarea autorizatiei este mai mica decat valoarea impozabila a cladirii ce urmeaza a fi construita, atunci taxa de autorizare vi se calculeaza pe baza valorii impozabile a cladirii.

Pentru cladirile cu destinatie de locuinta, precum si pentru anexele gospodaresti, taxa de autorizare se reduce cu 50%.

Exemple:

1. Societatea comerciala EDIL CONSTRUCT S.A. solicita eliberarea autorizatiei de construire pentru un bloc de locuinte la adresa din str. Pescarilor nr. 27. Conform devizului general al investitiei, valoarea proiectului este de 40 miliarde lei, iar cea a cheltuielilor cu organizarea de santier este de 2 miliarde lei. Taxa datorata inainte de eliberarea autorizatiei de construire se determina potrivit pct. 133 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, astfel:

(40.000.000.000 + 2.000.000.000) x 0,5% = 210.000.000 lei.

2. Societatea comerciala MATEL COM S.R.L. solicita in luna martie 2005 eliberarea unei autorizatii de construire a unei hale de productie industriale. Valoarea de proiect a investitiei este de 9,5 miliarde lei. Ulterior, in luna aprilie 2005, societatea solicita si autorizarea lucrarilor de organizare de santier pentru care valoarea declarata este de 300 milioane lei.


Taxele de autorizare datorate de societate inainte de eliberarea autorizatiilor sunt:

– pentru autorizarea lucrarilor de construire a halei industriale:

9.500.000.000 x 1% = 95.000.000 lei

– pentru autorizarea lucrarilor de organizare de santier

300.000.000 x 3% = 9.000.000 lei.

3. Domnul Valeriu Petrescu a obtinut in luna februarie 2004 autorizatie pentru construirea unei locuinte in satul natal. La obtinerea autorizatiei, domnul Petrescu a achitat o taxa de autorizare de 8.000.000 lei pentru o valoare declarata a constructiei de 1.600.000.000 lei.

In luna martie 2005, domnul Petrescu a solicitat prelungirea autorizatiei pana in luna iulie 2005 si a achitat o taxa de 8.000.000 lei x 30% = 2.400.000 lei.

La terminarea lucrarilor de construire, beneficiarii autorizatiilor de construire, atat persoane fizice, cat si persoane juridice, sunt obligati sa declare la structura specializata, de sub autoritatea emitentului autorizatiei, valoarea reala a lucrarilor, in vederea regularizarii taxei de autorizare.

Valoarea reala a lucrarilor corespunde valorii finale a investitiei si este cuprinsa intr-o documentatie care se anexeaza la „Declaratia privind valoarea reala a lucrarilor executate in baza autorizatiei de construire, in cazul persoanelor fizice si al persoanelor juridice“ – model ITL 009.

In cazul persoanelor juridice, valoarea reala a lucrarilor este cea care corespunde inregistrarilor din evidenta contabila. In cazul in care compartimentele de specialitate apreciaza ca valoarea reala declarata a lucrarilor este subevaluata in raport cu alte lucrari similare, atunci acestea au obligatia sa efectueze cel putin inspectia fiscala partiala, in conditiile Codului de procedura fiscala, pentru verificarea concordantei dintre valoarea reala a lucrarilor declarate pentru regularizarea taxei si inregistrarile efectuate in evidenta contabila.

In cazul persoanelor fizice beneficiare ale autorizatiei de construire pentru cladiri, atunci cand valoarea reala a lucrarilor declarata este mai mica decat valoarea impozabi-la, regularizarea taxei se calculeaza prin aplicarea cotei de 1% (sau reduse cu 50% pentru locuinte) asupra valorii impozabile stabilite pentru anul in care se face regularizarea.

Exemple:

In luna aprilie 2005, domnul Iulian Popa a terminat constructia unei locuinte si declara o valoare a lucrarii de 200.000.000 lei. In momentul autorizarii, domnul Iulian Popa a achitat o taxa initiala de 1.000.000 lei. Locuinta este formata dintr-un corp principal de 60 mp si o anexa – bucatarie de vara de 10 mp si este situata in centrul satului natal (zona A a unei localitati de rangul IV).
Regularizarea taxei de autorizare presupune urmatoarele operatiuni:

-se determina valoarea impozabila a cladirii: Vi = (60 mp x 3.745.000 + 10 mp x 963.000) x 1,10 = 234.330.000 lei unde: 60 mp – suprafata construita desfasurata a corpului principal al cladirii, masurata pe conturul exterior al acesteia 10 mp – suprafata construita desfasurata a anexei gospodaresti, masurata pe conturul exterior al acesteia;

-3.745.000 lei – valoarea impozabila/m2 pentru cladirile care nu intrunesc cumulativ conditiile de dotare cu instalatii de apa, canalizare, electrice, incalzire, in functie de felul cladirii

-1,10 – coeficientul de corectie corespunzator zonei A a unei localitati de rangul IV

-se compara valoarea impozabila a cladirii cu valoarea reala declarata de proprietar si se stabileste valoarea taxabila la nivelul valorii celei mai mari (234.330.000 lei);

-se calculeaza taxa de autorizare definitiva:
Td = 234.330.000 lei x 0,50% = 1.171.650 lei

-se determina diferenta de taxa de autorizare de regularizat
Tpe = 1.171.650 lei – 1.000.000 lei = 171.650 lei.

2. Societatea comerciala DUNAV S.A. construieste o hala de productie in regie proprie. Pentru obtinerea autorizatiei de construire, societatea a declarat o valoare de 4 miliarde lei. Societatea a achitat taxa de autorizare in suma de 4.000.000.000 x 1% = 40.000.000 lei si a obtinut o auto-rizatie de construire care expira la 31 ianuarie 2005. In data de 27 ianuarie 2005, S.C. DUNAV S.A. a incheiat constructia halei pe care a inregistrat-o in contabilitatea proprie cu o valoare de inventar de 5.855.760.000 lei pe baza de proces-verbal de receptie.

Pana pe data de 12 februarie inclusiv, societatea a declarat valoarea reala a constructiei, respectiv valoarea de 5.855.760.000 lei, cu care a fost inregistrata hala in contabilitate si a platit diferenta de taxa de autorizare de (5.855.760.000 – 4.000.000.000) x 1% = 18.557.600 lei.

Taxele pentru eliberarea/viza anuala a autorizatiilor pentru desfasurarea unei activitati economice, a autorizatiilor sanitare de functionare, pentru eliberarea de copii heliografice sau pentru eliberarea certificatelor de producator se stabilesc in urmatoarele conditii:

  • taxele se datoreaza integral anticipat eliberarii autorizatiilor/certificatelor, indiferent de perioada ramasa pana la sfarsitul anului respectiv;
  • taxele nu se restituie, chiar daca autorizatiile de functionare/certificatele de producator au fost suspendate sau anulate, dupa caz;
  • in cazul pierderii ori degradarii autorizatiei de functionare, eliberarea alteia se face numai dupa achitarea unei noi taxe;
  • pentru efectuarea de modificari in autorizatia pentru desfasurarea unei activitati economice, la cererea titularului sau, dupa eliberarea acesteia, nu se incaseaza o noua taxa.

Exemplu:

Domnul Petre Tanasescu a solicitat si a obtinut o autorizatie pentru activitati de proiectare desfasurate la domiciliul sau. Ulterior, in cursul aceluiasi an, domnul Tanasescu solicita inscrierea unei mentiuni cu privire la modificarea locului de desfasurare a activitatii.

Taxa achitata de domnul Petre Tanasescu este cea stabilita de consiliul local, si anume 535.000 lei in momentul eliberarii autorizatiei, fara plata vreunei sume suplimentare pentru inscrierea ulterioara a mentiunii.

de Contabilul.ro

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 27 Februarie 2006


Votati articolul "4.4. Taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor si a autorizatiilor":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Asocitul unic crediteaza firma

Intrebare: Pentru demararea activitatii unei microintreprinderi, asociatul unic depune la banca prin transfer 10.000 lei pentru achizitie de marfuri.
1. Cum este corecta inregistrarea? In contul 4551, Asociati-conturi curente
5121 = 4551
sau in 462 Creditori diversi, eventual cu analitic?
5121 = 462
2. Banii lasati temporar in firma si fara a se percepe dobanda se au in vedere la calculul impozitului asupra veniturilor microintreprinderii?

Raspuns: In cazul in care s-a facut transfer din contul personal al asociatului inregistrarea corecta este...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 27 Februarie 2006 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user
Intrebare antispam: 9 - 1 =
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii articol

Postat de: ot*****
Aş dori să mă lămuriţi în următoarea situaţie: am construit o casă, pe un teren primit în baza legii 15/2003, valoarea autorizată a lucrărilor a fost stabilită în 2005 la 51129 RON, iar valoarea lucrărilor la momentul recepţiei în 2009 la 115764 RON. Aş vrea să ştiu de ce este atât de mare diferenţa dintre cele două valori, mai ales că imobilul nu este conectat la sisteme publice de electricitate, apă-canal sau gaz, dar impozitul casei 115 Ron impozitul pe teren 50 RON este calculat după valoarea de recpţiei a lucrărilor. Vă mulţumesc!
Data adaugarii: 07-Feb-2011


Subiectele saptamanii

Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2020 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X