Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

3. Cote de impozitare

In Romania, politica fiscala impune practicarea de cote diferentiate de impozit pe profit, in functie de natura activitatii desfasurate.

Cota standard de impozit pe profit este de 16%, cu urmatoarele exceptii:

1 . Pentru veniturile obtinute din desfasurarea de activitati de natura barurilor de noapte, a cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor sau pariurilor sportive si la care impozitul pe profit datorat pentru aceste activitati este mai mic decat 5% din veniturile respective, se plateste un impozit de 5% aplicat asupra veniturilor realizate.

Pentru veniturile obtinute din desfasurarea de activitati de natura barurilor de noapte, a cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor sau pariurilor sportive si la care impozitul pe profit datorat pentru aceste activitati este mai mic decat 5% din veniturile respective, se plateste un impozit de 5% aplicat asupra veniturilor realizate.

ATENTIE!

Aceeasi cota este platita si de catre persoanele juridice care obtin venituri de aceasta natura ca urmare a derularii unui contract de asociere

ATENTIE!

Aceeasi cota este platita si de catre persoanele juridice care obtin venituri de aceasta natura ca urmare a derularii unui contract de asociere

 

ATENTIE!

Aceeasi cota este platita si de catre persoanele juridice care obtin venituri de aceasta natura ca urmare a derularii unui contract de asociere

 

Impozitarea dividendelor in 2018
Impozitarea dividendelor in 2018
Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR
Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR
Case de marcat 2018. Ghid practic pentru contabili
Case de marcat 2018. Ghid practic pentru contabili

ATENTIE!

Aceeasi cota este platita si de catre persoanele juridice care obtin venituri de aceasta natura ca urmare a derularii unui contract de asociere

 

ATENTIE!

Aceeasi cota este platita si de catre persoanele juridice care obtin venituri de aceasta natura ca urmare a derularii unui contract de asociere

 

ATENTIE!

Aceeasi cota este platita si de catre persoanele juridice care obtin venituri de aceasta natura ca urmare a derularii unui contract de asociere

 

ATENTIE!

Aceeasi cota este platita si de catre persoanele juridice care obtin venituri de aceasta natura ca urmare a derularii unui contract de asociere

 

ATENTIE!

Aceeasi cota este platita si de catre persoanele juridice care obtin venituri de aceasta natura ca urmare a derularii unui contract de asociere

  Pentru veniturile obtinute din desfasurarea de activitati de natura barurilor de noapte, a cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor sau pariurilor sportive si la care impozitul pe profit datorat pentru aceste activitati este mai mic decat 5% din veniturile respective, se plateste un impozit de 5% aplicat asupra veniturilor realizate.

Pentru veniturile obtinute din desfasurarea de activitati de natura barurilor de noapte, a cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor sau pariurilor sportive si la care impozitul pe profit datorat pentru aceste activitati este mai mic decat 5% din veniturile respective, se plateste un impozit de 5% aplicat asupra veniturilor realizate.

Actele normative care reglementeaza aceste activitati sunt Hotararea Guvernului nr. 843/1999 privind incadrarea pe tipuri a unitatilor de alimentatie publica neincluse in structurile de primire turistice, cu modificarile si completarile ulterioare, si Hotararea Guvernului nr. 251/1999 privind conditiile de autorizare, organizare si exploatare a jocurilor de noroc, cu modificarile ulterioare. Evidenta contabila este condusa si organizata in asa fel incat sa poata fi cunoscute veniturile si cheltuielile care se iau in calcul la determinarea bazei de impunere.

La stabilirea profitului aferent acestor activitati se au in vedere si cheltuielile de conducere si administrare si alte cheltuieli comune ale activitatii, proportional cu veniturile obtinute din aceste operatiuni. Impozitul pe profit de 5% se adauga la impozitul calculat pentru profitul din celelalte activitati desfasurate. Veniturile care se iau in calcul pentru aplicarea cotei de 5% in cazul jocurilor de noroc, sunt veniturile aferente activitatilor respective, inregistrate in anexa 7 la H.G. nr. 251/1999, fara a fi diminuate cu premiile acordate.

Exemplu:

In situatia unui cazinou, care mai are si activitate de alimentatie publica, in timpul zilei. Venituri totale = 600.000.000 lei
din care: 

incasari din activitatea de cazinou = 400.000.000 lei

Cheltuieli totale = 500.000.000 lei

constituite din:

cheltuieli cu premiile

cheltuieli cu tiparirea taloanelor de joc

cheltuieli cu taxa de autorizare (taxa este anuala si se trece pe cheltuieli lunare)

cheltuieli cu chiria localului

cheltuieli cu salariile, alimentele, bauturile, vesela etc.
Impozitul pe profit rezultat din activitatea cazinoului = 8.000.000 lei

(400.000.000 350.000.000) x 16%.
S-a considerat ca in contabilitatea de gestiune s-au inregistrat cheltuielile pe natura lor si pentru activitatea de jocuri de noroc au fost 350.000.000 lei.

Cota de 5% aplicata asupra veniturilor din activitatea casinoului este de 20.000.000 lei. Impozitul pe profit din activitatea de alimentatie publica este = 16.000.000 (200.000.000 100.000.000) x 16%.

 La nivelul intregii activitati, cazinoul are de platit un impozit pe profit de 24.000.000 lei (8.000.000 + 16.000.000). S-a luat in calcul cota de 5% din activitatea specifica deoarece suma rezultata din aplicarea acestei cote este mai mare decat cea obtinuta prin inmultirea cu 16% a diferentei dintre venituri si cheltuieli.                                                                                                                                             In cota de cheltuieli care se scad din veniturile casinoului sunt incluse si cele privind chiria localului, daca activitatea se desfasoara intr-un spatiu comun, intretinerea spatiului, amortizarea, administrarea afacerii etc. Se stabileste o pondere a veniturilor din activitatea casinoului in total venituri, pondere care se aplica si asupra cheltuielilor daca nu se poate face o alocare corecta a cheltuielilor.

ATENTIE!

Cota de 5% se aplica asupra veniturilor brute, nediminuate cu premiile acordate.

2. Profiturile obtinute de catre persoanele juridice romane si straine care vand-cesioneaza proprietati imobiliare situate in Romania sau titluri de participare detinute la o persoana juridica romana, sunt impozitate cu o cota de impozit pe profit de 10%.

Profiturile ob]inute de catre persoanele juridice romane si straine care vand-cesioneaza proprietati imobiliare situate in Romania sau titluri de participare detinute la o persoana juridica romana, sunt impozitate cu o cota de impozit pe profit de 10%.

IMPORTANT:

Impozitul se datoreaza numai in cazul in care castigurile rezultate din vanzarea-cesionarea proprietatilor situate in Romania si a titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana depasesc peirderile rezultate dintr-o astfel de vanzare-cesionare.

Pierderea rezultata din vanzarea-cesionarea proprietatilor imobiliare situate in Romania si a titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana se recupereaza din profiturile impozabile rezultate din operatiuni de aceeasi natura in urmatorii 5 ani fiscali consecutivi.

Cota de 10% se aplica asupra diferentei rezultate dintre:

a) valoarea realizata din vanzarea-cesionarea unor asemenea proprietati imobiliare sau titlurilor de participare

si

b) valoarea fiscala a unor asemenea proprietati imobiliare sau titluri de participare.

Valoarea realizata din vanzare-cesionare se reduce cu comisioanele, taxele sau alte sume platite aferente acestei operatii.

Valoarea fiscala pentru proprietatile imobiliare sau pentru titlurile de participare se stabileste dupa cum urmeaza:

a) in cazul proprietatilor imobiliare, valoarea fiscala este costul de cumparare, construire sau imbunatatire a proprietatii redus cu amortizarea fiscala aferenta unei astfel de proprietati;

b) in cazul titlurilor de participare, valoarea fiscala este costul de achizitie al titlurilor, inclusiv orice comisioane, taxe sau alte sume platite aferente achizitionarii unor astfel de titluri de participare.

Cota de impozit de 10% se aplica numai daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:

proprietatea imobiliara sau titlurile de participare au fost detinute pe o perioada mai mare de doi ani;

persoana care achizitioneaza proprietatea imobiliara sau titlurile de participare nu este persoana afiliata vanzatorului.

Proprietatea imobiliara este definita la Titlul I din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal ca fiind: orice teren, cladire sau alta constructie ridicata ori incorporata intr-un teren.

ATENTIE!

Obligatia retinerii impozitului si a depunerii declaratiei de impunere in cazul vanzarii -cesionarii proprietatii imobiliare si/sau a titlurilor de participare revine:

  • cumparatorului, in cazul in care acesta este o persoana juridica sau fizica romana;
  • persoanei juridice romane ale carei valori se tranzactioneaza in cazul in care aceste operatii nu au loc prin intermediul unei societati de servicii de investitii financiare;  
  • societatii de intermediere atunci cand tranzactia se face printr-o societate de servicii de investitii financiare.

Codul fiscal prevede si alte cote de impunere, diferite de cota standard, precum si o serie de facilitati fiscale acordate limitat unor categorii de contribuabili.

3. Acestea se refera, pana la data de 31 decembrie 2006, la profiturile obtinute din desf`asrarea unor activitati in zona libera, pe baza de licenta. Daca persoana juridica care a obtinut
licenta pana la data de 1 iulie 2002 a realizat investitii in zona libera, in active corporale amortizabile utilizate in industria prelucratoare, in valoare de cel putin 1.000.000 dolari, beneficiaza de scutire de la plata impozitului pe profit in continuare.

 Acestea se refera, pana la data de 31 decembrie 2006, la profiturile obtinute din desf`asrarea unor activitati in zona libera, pe baza de licenta. Daca persoana juridica care a obtinut
licenta pana la data de 1 iulie 2002 a realizat investitii in zona libera, in active corporale amortizabile utilizate in industria prelucratoare, in valoare de cel putin 1.000.000 dolari, beneficiazade scutire de la plata impozitului pe profit in continuare.

 Acestea se refera, pana la data de 31 decembrie 2006, la profiturile obtinute din desf`asrarea unor activitati in zona libera, pe baza de licenta. Daca persoana juridica care a obtinut
licenta pana la data de 1 iulie 2002 a realizat investitii in zona libera, in active corporale amortizabile utilizate in industria prelucratoare, in valoare de cel putin 1.000.000 dolari, beneficiazade scutire de la plata impozitului pe profit in continuare.

Aceste dispozitii nu se mai aplica in situatia in care survin modificari in structura actionariatului societatii. Se considera modificare a actionariatului cazul in care pe parcursul unui an calendaristic modificarea se face in proportie de mai mult de 25% din actiuni.

4. Pana la data de 31 decembrie 2004 profitul obtinut din activitati desfasurate pe baza delicenta intr-o zona libera se impoziteaza cu o cota de impozit de 5% .

Pana la data de 31 decembrie 2004 profitul obtinut din activitati desfasurate pe baza delicenta intr-o zona libera se impoziteaza cu o cota de impozit de 5% .

Pana la data de 31 decembrie 2004 profitul obtinut din activitati desfasurate pe baza delicenta intr-o zona libera se impoziteaza cu o cota de impozit de 5% .

Prevederea se aplica persoanelor juridice care desfasoara activitati in zonele libere pe baza de licente eliberate potrivit Legii nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere.

In cazul in care activitatea se desfasoara in zona libera prin unitati fara personalitate juridica, trebuie tinuta evidenta contabila distincta pentru veniturile si cheltuielile aferente acestei activitati, pana la nivel de balanta de verificare. La determinarea profitului aferent activitatii se iau in calcul si cheltuielile de conducere si administrare, precum si alte asemenea cheltuieli, proportional cu veniturile obtinute in zona libera fata de veniturile totale realizate de persoana juridica.

Pierderea rezultata din operatiunile realizate in zona libera nu se recupereaza din profitul impozabil realizat in afara zonei, aceasta urmand sa fie recuperata din profiturile obtinute din aceeasi zona.

5. Veniturile realizate din aplicarea unei inven]ii brevetate in Romania, inclusiv din fabricarea produsului sau aplicarea procesului, sunt scutite de la plata impozitului pe profit pe o perioada de 5 ani de la prima aplicare, calculati de la data inceperii aplicarii si cuprinsi in perioada de valabilitate a brevetului, potrivit legii.                                                                                                                                   Pentru ca titularul unui brevet sa beneficieze de scutire de impozit pe profit trebuie sa fie indeplinite cumulativ mai multe conditii:

  • sa existe o copie, certificata pentru conformitate, a hotararii definitive a Oficiului brevete de Stat pentru Inventii si Marci de acordare a brevetului de inventie;
  • sa existe documente eliberate de Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci din care sa rezulte ca brevetul de inventie a fost in vigoare pe perioada pe care s-a solicitat scutirea da impozit pe profit;  
  • sa existe o evidenta contabila, pana la nivel de balanta,din care sa rezulte ca veniturile si cheltuielile inregistrate sunt aferente aplicarii brevetului de inventie. La determinarea impozitului pe profit se iau in calcul si cheltuielile de conducere si administrare ,inclsiv cele comune, proportional cu raportul dintre veniturile totale realizate la nivel de societate;  
  • profitul astfel calculat sa fie obtinut in limita perioadei de 5 ani de la prima aplicare.

IMPORTANT:

In cazul in care brevetul de inventie se refera numai la o parte a unei instalatii sau a unei activitatii tehnologige,iar din evidenta primara nu rezulta date referitoare numai la profitul obtinut din aplicarea inventiei, se procedeaza mai intai la stabilirea ponderii instalatiei sau a activitatii in volumul intregii activitati ai pe aceasta baza se determina partea din profitul obtinut prin aplicarea brevetului de inventie.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 05 Aprilie 2006


Votati articolul "3. Cote de impozitare":
Rating:

Nota: 4.5 din 5 din 3 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Cum se inregistreaza corect in contabilitate?

Intrebare: Care este inregistratrea corecta in cazul achizitionarii a 2 geamuri termopan in valoare de 1999 lei/buc?Obiecte de inventar,mijloc fix sau materiale consumabile?Plata facturii s-a facut in ziua achzitionarii. Ce conturi folosim in acest caz?

Raspuns: Daca aveti doua geamuri a 1999 lei bucata inseamna ca valoarea celor doua se incadreaza in mijloace...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 05 Aprilie 2006 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 5 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2018 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016