Intrebare:
In luna decembrie 2002 ni s-au facturat servicii cadastrale fara TVA. Furnizorul nu era inregistrat ca platitor.
In luna decembrie 2004, furnizorul a avut control, care a constatat ca, in decembrie 2002, ar fi trebuit sa colecteze tva (inregistrarea ca platitor nu s-a facut la timp).
Pentru recuperarea tva-ului, furnizorul ne propune ca, in luna ianuarie sau februarie 2005, sa faca factura in rosu pentru servicii 2002 si, in aceeasi luna, sa refactureze in negru aceeasi valoare la care adauga tva aferent. Este corect ?
Contractul a fost incheiat in mai pana in decembriue 2002.
Putem deduce tva in aceste conditii ?
In primul rand furnizorul nu are justificare pentru stornarea facturii fiscale emise in 2002 in anul 2005 deoarece serviciile cadastrale s-au efectuat in 2002. Stabilirea diferentelor suplimentare de plata T.V.A. de catre organul de inspectie fiscala nu il indreptateste sa efectueze aceste corectii pentru recuperarea sumelor datorate bugetului de stat care nu sunt imputabile firmei dvs. Daca totusi doriti sa il ajutati, aveti posibilitatea sa deduceti T.V.A. pe baza originalului facturii fiscale emise de furnizor completata cu toate datele si informatii de identificare prevazute de lege.
Stornarea facturii fiscale initiale si emiterea unei noi facturi are implicatii atat asupra impozitului pe profit cat si asupra T.V.A. In situatia in care furnizorul ar storna factura fiscala emisa in decembrie 2002 , dvs. ar trebui sa efectuati inregistrari in rosu si concomitent in negru in evidenta contabila din 2005. De asemenea, in jurnalul pentru cumparari trebuie sa evidentiati ambele facturi (de stornare si refacturare). Presupunem faptul ca suma totala de plata evidentiata in factura fiscala emisa in anul 2005 ar fi aceasi ca in anul 2002, caz in care cheltuielile s-ar diminua cu suma reprezentind T.V.A., denaturand rezultatul fiscal aferent anului 2002.
De exemplu:
factura fiscala din anul 2002:

Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Agenda Fiscala a Contabilului 2025

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
inregistrarea facturii:
daca sunt servicii pentru activitatea de exploatare a firmei dvs.:
628 = 401 10.000.000
daca sunt servicii pentru activitatea de investitii a firmei dvs. (valoarea serviciilor intra in valoarea de achizitie si se recupereaza prin amortizarea fiscala dupa punerea in functiune a cladirii):
212 = 404 10.000.000
- plata facturii:
401 = 5121 sau 404 = 5121 10.000.000
factura fiscala din anul 2005:
cu mentinerea valorii totale initiale de 10.000.000 lei :
stornarea facturii fiscale din 2002
inregistrarea facturii de corectie:
% = 401 10.000.000
628 8.403.361
4426 1.596.639
sau
% = 404 10.000.000
212 8.403.361
4426 1.596.639
In aceasta situatie trebuie sa procedati la corectarea erorilor pe seama rezultatului reportat prin formula contabila 401/404 = 117 1.596.639
- plata facturii: fara diferente de plata
prin modificarea valorii total initiale:
- stornarea facturii fiscale din 2002
inregistrarea facturii de corectie:
% = 401 11.900.000
628 10.000.000
4426 1.900.000
sau
% = 404 11.900.000
212 10.000.000
4426 1.900.000
- plata facturii:
401 = 5121 sau 404 = 5121 1.900.000