email
E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Agentiile de turism

Intrebare:

La art. 68 din Normele de aplicare a Codului fiscal, pct. b, se defineste costul real al pachetului de servicii turistice. Ce se intelege prin "cu exceptia cheltuielilor generale care intra in costul pachetului de servicii turistice, sau, dupa caz, al unor componente ale acestuia"?

Raspuns (dat in mai 2006)

Pentru operatiunile de turism intern si extern efectuate către persoane fizice, agentiile de turism trebuie să aplice regulile speciale stabilite la punctul 68 din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal.

Agenţiile de turism nu au dreptul să nscrie T.V.A. n mod distinct n facturile fiscale care se predau turistului şi sunt obligate să nscrie menţiunea "T.V.A. inclusă". Factura fiscală pentru serviciul unic furnizat se emite de agenţie doar n momentul n care toate elementele preţului de cost sunt certe, deci numai după ce au fost primite toate facturile furnizorilor.

Conform pct. 68, baza de impozitare a T.V.A. pentru acest serviciu unic este reprezentată doar de beneficiul agenţiei, diminuat cu suma T.V.A. inclusă n acest beneficiu.

Beneficiul agenţiei reprezintă diferenţa aritmetică dintre:

  • preţul total de vnzare aplicat turistului;
  • costul real al pachetului de servicii turistice format din:

- servicii de bază, cu caracter obligatoriu, inclusiv taxa pe valoarea adăugată, (transport cazare şi/sau masă);

- servicii suplimentare negociate cu turistul, cu caracter opţional (diverse componente ale pachetului de servicii reprezentate de: asigurare auto pentru mijlocul de transport, taxe pentru viză, taxe de autostradă, taxe de parcare, obţinere de vize, plată taxe sănătate, excursii).

Pentru facturile fiscale şi alte documente emise de diverşi furnizori, facturi care nsumate dau costul real al pachetului de servicii, agenţia nu are dreptul să şi exercite dreptul de deducere a T.V.A. nscrisă pe documentele menţionate. Agenţia are totuşi obligaţia să ţină jurnale de cumpărări n care evidenţiază toate facturile fiscale care stau la baza costului real al pachetului de servicii. Pentru evidenţa ncasărilor totale de la turişti, agenţia are de asemenea obligaţia să ţină jurnale de vnzări separate n care nregistrează toate facturile fiscale emise pe baza preţului total de vnzare.

Referitor la ntrebarea dvs. cu privire la cheltuielile generale care, n conformitate cu pct. 68 din normele de aplicare, nu intră n costul real al pachetului de servicii, n opinia noastră, legiuitorul a avut n vedere cheltuielile efectuate de agenţia de turism pentru desfăşurarea activităţii sale, n ansamblul ei. Aceste cheltuieli sunt acoperite din beneficiul agenţiei şi pot fi: cheltuieli de personal, chirii, amortizare imbilizări corporale şi necorporale, ntreţinere, combustibil, tipizate, etc. Pentru facturile fiscale primite de la furnizorii de utilităţi şi diverse materiale, agenţia şi poate exercita dreptul de deducere a T.V.A., fiind obligată să ţină evidenţa fiscală a acestora pe baza jurnalului de cumpărări ntocmit separat.

Dreptul de deducere a T.V.A. de către agenţie pentru aceste facturi de utilităţi, se explică prin faptul că, aplicnd regulile speciale, agenţia supune impozitării T.V.A. cu cota standard de 19% doar beneficiul său, deci dreptul de deducere se exercită doar pentru realizarea de operaţiuni impozabile = beneficiu (inclusiv T.V.A.) aplicat la valoarea serviciilor comercializate pentru care nu se deduce T.V.A.. Pentru extragerea T.V.A. colectată din comisionul brut practicat se aplică procedeul sutei mărite asupra bazei de impozitare (beneficiu). Ca noţiune, considerăm faptul că beneficiul agenţiei nu trebuie confundat cu noţiunea de profit, beneficiul reprezentnd n fapt venitul agenţiei (comisionul) realizat din desfăşurarea activităţii. Din această sumă obţinută de la turist, agenţia scade toate cheltuielile generale efectuate pentru susţinerea activităţii sale. Rezultatul net, final, reprezintă cu adevărat rezultatul contabil al agenţiei (profit sau pierdere).

Pentru a nţelege mai bine formarea preţului de cost al pachetului de servicii trebuie să privim activitatea agenţiei de turism ca o activitate de intermediere n producţia de servicii turistice şi să avem n vedere elementele preţului de cost reglementat prin O.M.F.P. nr. 1826 din 22 decembrie 2003 pentru aprobarea Precizărilor privind unele măsuri referitoare la organizarea şi conducerea contabilităţii de gestiune publicat n M.Of. nr. 23 din 12 ianuarie 2004.

Contabilitatea de gestiune are rolul de a asigura att colectarea şi repartizarea cheltuielilor aferente serviciilor oferite turiştilor ct şi calcularea costului de achiziţie pe fiecare pachet de servicii prestate. Profitnd de flexibilitatea prevederilor actului normativ menţionat, vom ncerca n cteva rnduri să adaptăm aplicarea principiilor de bază ale contabilităţii de gestiune la activitatea unei agenţii de turism.

Trebuie să avem n vedere faptul că determinarea prin contabilitatea de gestiune a costurilor unitare pe fiecare pachet de servicii are drept scop evaluarea corectă şi recunoaşterea acestora n contabilitatea financiară astfel nct preţurile de vnzare ale pachetelor de servicii să poată fi stabilite corect şi să aibă o cheie de verificare. Costul pachetelor de servicii este rezultatul nsumării tuturor facturilor primite de agenţie de la diverşi prestatori. Unul din principiile de bază ale calculaţiei costurilor este principiul separării cheltuielilor de cheltuielile care nu sunt legate de achiziţia serviciilor de bază, acestea fiind concretizate n cheltuieli ocazionate de restul activităţii. Deci n costul pachetelor de servicii nu se includ cheltuielile de administraţie, cheltuielile de comercializare, regia fixă nealocată costului, cheltuielile financiare, cheltuielile extraordinare.

Pentru calculul costurilor serviciilor şi al costurilor perioadei n general, cheltuielile nregistrate n contabilitatea financiară se grupează n contabilitatea de gestiune n cheltuieli directe, cheltuieli indirecte, cheltuieli de comercializare şi cheltuieli generale de administraţie.

Cheltuielile directe sunt acele cheltuieli care se identifică pe un anumit pachet de servicii ncă din momentul efectuării lor şi astfel se includ direct n costul pachetului respectiv. Cheltuielile directe cuprind de fapt costul real de achiziţie al serviciilor.

Cheltuielile indirecte sunt reprezentate att de cheltuielile care nu pot fi identificate şi atribuite direct pe un anumit pachet de serviciu (acestea fiind aferente tuturor pachetelor oferite ntr-o lună) ct şi de cheltuielile ntregii agenţii, n ansamblul ei. Cheltuielile indirecte au la bază regia fixă a agenţiei care rămne relativ constantă, indiferent de volumul pachetelor de servicii oferite. Acestea pot fi: amortizarea imobilizărilor corporale şi necorporale, chiria şi ntreţinerea spaţiilor administrative şi a punctelor de lucru, cheltuielile cu conducerea şi administrarea activităţii agenţiei, inclusiv a punctelor de lucru. n contabilitatea financiară aceste cheltuieli se acoperă din beneficiul net (beneficiul brut T.V.A. ) realizat de agenţia de turism ca diferenţă ntre preţul total de vnzare aplicat turistului şi costul real al pachetului de servicii turistice.

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

IMPORTANT: E-Factura in 50 de intrebari si raspunsuri!


1. Ce inseamna exact tranzactii B2G?

2. Tranzactiile cu societati la care statul este actionar majoritar sunt tranzactii B2G?

3. Odata inregistrati in registrul RO e-Factura, avem obligatia ca toate facturile emise de noi sa fie electronice sau doar cele in relatia B2G?

4. Facturile catre institutii publice, dar care nu implica produse cu risc fiscal, trebuie emise electronic?

5. Parohiile sunt considerate autoritati contractante? Exista pentru ele obligativitatea trimiterii facturilor electronice?

Raspunsurile sunt disponibile in lucrarea E-Factura in 50 de intrebari si raspunsuri!

...Vezi AICI detalii complete <<

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 16 Iunie 2006


Votati articolul "Agentiile de turism":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Alte articole publicate in data de 16 Iunie 2006 ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Atentie, contabili!
Sistemele e-Factura si e-Transport vin cu noi OBLIGATII fiscale!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X