Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

2. Reguli speciale in relatia cu administratia fiscala

Cuvinte cheie :

  • evidenta platilor
  • modificarea datelor
  • reactivarea
  • suspendarea certificatului
  • informatii si lamuriri
  • sanctionarea neprezentarii
  • mijloace de proba
  • informatii
  • expertize
  • inscrisuri
  • cercetari la fata locului
  • proces-verbal
  • stabilirea obligatiilor fiscale
  • estimarea bazelor de impunere
  • sarcina probei

De la 1 ianuarie 2004, procedura fiscala in materia tuturor creantelor este reunita in cadrul unui singur act normativ, Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, aprobata cu modificari prin Legea nr. 174/2004, punandu-se capat sistemului dispersat de reglementari in acest domeniu.

In acelasi timp, in forma aprobata prin lege, Codul de procedura fiscala are aplicabilitate expresa inclusiv asupra contributiilor sociale in toate domeniile de la plata, declarare, contestatii si organe de control.

IMPORTANT:

Desi initial Codul de procedura fiscala nu cuprindea si referiri exacte la aplicarea prevederilor cuprinse in el si asupra contributiilor, legea de aprobare extinde neechivoc, prin modificarea art. 1, aplicarea tuturor dispozitiilor cuprinse in Cod si asupra acestora.

Astfel, in notiunea de creante fiscale sunt cuprinse explicit contributiile sociale.

Recent, prin Ordonanta Guvernului nr. 94/2004 sunt prevazute masuri pentru preluarea tuturor contributiilor, inclusiv cele datorate de persoanele fizice asigurate pe baza declaratiei de asigurare cu incepere de la 1 ianuarie 2006.

Asa cum este cunoscut, Codul de procedura fiscala nu numai ca reuneste procedura aplicabila tuturor creantelor fiscale, dar introduce cu titlu de noutate o serie de regle-mentari deosebit de importante, aplicabile in relatia cu administratia fiscala, cu un impact deosebit de important pentru fiecare contribuabil.

REGISTRUL CONTRIBUABILILOR

Toti platitorii de contributii sociale sunt cuprinsi in registrul contribuabililor. Ca parte a acestuia este organizata si evidenta platitorilor de impozite, taxe si contributii.

Evidenta platitorilor reuneste, pe de o parte, obligatiile de plata preluate din declaratiile privind obligatiile de plata la bugetul de stat general consolidat, din deciziile de impunere emise in urma inspectiei fiscale si din alte documente, iar pe de alta parte, platile efectuate pentru stingerea obligatiilor sau alte inscrisuri constatatoare ale stingerii sau diminuarii acesteia.

ATENTIE!

Registrul contine:

  • datele de identificare a contribuabilului;
  • categoriile de obligatii fiscale de plata datorate potrivit legii, denumite vector fiscal; 
  • alte informatii necesare administrarii obligatiilor fiscale.

Datele din registru se completeaza pe baza informatiilor comunicate de contribua bili, de oficiul registrului comertului, de serviciul de evidenta a populatiei, de la alte autoritati si institutii, precum si din constatarile proprii ale organului fiscal. Datele din registrul contribuabililor pot fi modificate din oficiu ori de cate ori se constata ca aces tea nu corespund starii de fapt reale. Orice modificare din oficiu efectuata de catre organul fiscal se realizeaza prin emiterea unei decizii ce va fi comunicata contribuabililor.

ATENTIE!

Importanta registrului contribuabilului din perspectiva inspectiei fiscale este data de faptul ca reprezinta sursa de selectie pentru inspectia fiscala. In acelasi timp, sistemul de evidenta organizat la nivelul organului fiscal poate genera in mod direct inspectia fiscala. In acest sens, art. 75 alin. (5)-(8) din Codul de procedura fiscala reglementeaza evidenta speciala a contribuabililor inactivi.

Aceasta evidenta include contribuabilii persoane juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica ce, in decurs de 12 luni consecutive, indeplinesc in mod cumulativ urmatoarele conditii:

  • nu au depus declaratii fiscale si situatii financiare;
  • nu au efectuat plati;
  • nu au prezentat solicitari organului fiscal.

In acelasi timp, la indeplinirea oricareia dintre conditiile de mai jos are loc reactivarea contribuabililor inregistrati in evidenta speciala. Astfel, reactivarea se produce incepand cu data la care:

a) depun o declaratie fiscala sau situatie financiara;

b) efectueaza o plata voluntara;

c) formuleaza o solicitare organelor fiscale;

d) organul fiscal constata ca acesta desfasoara activitati supuse legii fiscale.

CONSECINTELE INREGISTRARII IN EVIDENTA SPECIALA A CONTRIBUABILILOR INACTIVI.

  1. In termen de maximum 3 luni de la data inregistrarii in evidenta speciala, contribuabilii vor fi supusi inspectiei fiscale. Asadar avem de-a face cu una dintre situatiile in care are loc declansarea controlului fiscal in temeiul unei dispozitii legale. Astfel de prevederi mai sunt regasite si in alte acte normative.
  2. Pe perioada cat contribuabilul este considerat inactiv, certificatul de inregistrare fiscala se suspenda. Avand in vedere aceasta consecinta a inregistrarii in evidenta speciala, se pune problema determinarii precise a datei la care are loc suspendarea certificatului in conditiile in care contribuabilul vizat de aceasta masura are dreptul de a o ataca in instanta de contencios.

Desi prevederile normelor metodologice de aplicare a Codului de procedura fiscala nu fac nici o referire la acest aspect, consideram ca efectul suspendarii certificatului se produce dupa ce organul fiscal comunica indeplinirea conditiilor mentionate mai sus suspendarea si, ca efect, inregistrarea in evidenta speciala a contribuabililor inactivi.

Cu toate acestea, in lipsa unei prevederi clare din cuprinsul Codului, data la care are loc suspendarea poate fi chiar data inscrierii in registru moment pe care contribuabilul vizat nu il cunoaste si, implicit, nu il poate ataca decat la momentul inspectiei fiscale.

ATENTIE!

Atragem atentia ca unul dintre posibilele efecte ale suspendarii certificatului pentru comercianti, avand in vedere ca acesta face corp comun cu certificatul de inmatriculare, ar fi cel al interdictiei de a mai efectua operatiuni economice, fapt ce ar atrage posibilitatea confiscarii veniturilor realizate dupa data suspendarii.

CONTROLUL EXERCITAT DE ORGANELE FISCALE

Nu numai organele de control fiscal au dreptul sa controleze modul de stabilire a obligatiei fiscale, ci si personalul unitatilor fiscale. Asadar, trebuie sa luati in calcul, pe langa inspectia fiscala, si contactul cu inspectorii unitatilor fiscale care, desi nu efectueaza o inspectie fiscala propriu-zisa, pot obtine informatii despre modul de respectare a dispozitiilor legale.

Astfel, in ceea ce priveste modul de completare si depunere a Declaratiei privind obligatiile de plata la bugetul de stat general consolidat ori de cate ori considera necesar, organul fiscal va poate solicita, in baza art. 49 din Codul de procedura fiscala, informatii prezenta la sediul sau pentru a da informatii si lamuriri necesare stabilirii situatiei si fiscale. Cand este cazul, solicitarea va fi facuta in scris si va cuprinde informatii privind lamuriri data, ora si locul prezentarii, baza legala a solicitarii de prezentare, motivele pentru care este necesara prezenta documentelor pe care trebuie sa le prezentati.

ATENTIE!

Cu toate ca dispozitiile legale nu prevad in mod expres, va atragem atentia ca este absolut necesar sa solicitati organului fiscal sa intocmeasca un proces-verbal care sa constate prezentarea dvs in urma solicitarii, a constatarilor efectuate si a masurilor dispuse. Numai detinand un astfel de document puteti contesta eventualele masuri nelegale sau abuzive.

Desi neprezentarea la solicitarea organului fiscal nu este sanctionata, trebuie sa aveti in vedere efectele neconformarii la aceasta obligatie.

Prima vizeaza sanctionarea, potrivit art. 189, cu amenda, posibilitatea aplicarii unei amenzi de la 50 la 100 de milioane de lei pentru nerespectarea obligatiei de a furniza documentele solicitate de organul fiscal. Aceasta sanctiune este aplicabila in situatia in care prezenta la sediul organului fiscal a fost solicitata in scris si au fost precizate si documentele ce trebuiau prezentate.

Cea de a doua consecinta consta in posibilitatea declansarii inspectiei fiscale propriu-zise, efectuate insa de catre personalul care isi desfasoara activitatea in serviciile de control.

Toate masurile intreprinse de organele fiscale in conditiile de mai sus vizeaza strangerea mijloacelor de proba pe baza carora sa verifice modul de stabilire a obligatiei fiscale privind contributiile sociale.

In sfera mijloacelor de proba se afla nu numai cele obtinute direct de la contribuabil, dar si din alte surse:

  • Informatii obtinute de la alte persoane.

In aceasta categorie intra fie persoane aflate in raporturi comerciale cu sociatetea, dar si alte institutii care detin informatii relevante asupra societatii vizate. Organul fiscal poate solicita informatii si altor persoane numai atunci cand starea de fapt fiscala nu a fost clarificata de catre contribuabil. Informatiile furnizate de alte persoane vor fi luate in considerare numai in masura in care sunt confirmate si de alte mijloace de proba.


IMPORTANT:

O sursa speciala de obtinere a informatiilor este reprezentata de banci. Potrivit art. 52 din Codul de procedura fiscala, bancile sunt obligate sa comunice organelor fiscale lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica ce deschid ori inchid conturi, forma juridica pe care acestia o au si domiciliul sau sediul acestora. Aceasta comunicare se va face in prima jumatate a fiecarei luni, cu referire la conturile deschise sau inchise in luna anterioara.

  • Solicitarea de expertize din partea unor organisme sau persoane specializate asupra documentelor aflate in posesia organului fiscal sau asupra raporturilor dintre angajator si salariat. Onorariile expertilor se suporta de organul fiscal.

In aceasta categorie pot intra situatiile in care este necesara evaluarea unor avantaje acordate salariatilor ce influenteaza baza impozabila pentru determinarea contributiilor sociale datorate. In cazul in care nu va insusiti concluziile expertului numit de organul fiscal puteti desemna un expert pe cheltuiala proprie, avand aceleasi obiective.

  • Verificarea de inscrisuri.

Potrivit art. 54 din Codul de procedura fiscala, organele fiscale si cu precadere cele care desfasoara activitatea de inspectie fiscala pot solicita prezentarea de documente.

In categoria documentelor ce pot fi solicitate intra registrele, evidentele, documentele  de afaceri si orice alte inscrisuri. Organul fiscal poate solicita punerea la dispozitie a inscrisurilor la sediul sau ori la domiciliul fiscal al persoanei obligate sa le prezinte.

Modelul unei solicitari formulate de organele de inspectie fiscala pentru prezentarea de documente, in cazul in care nu a putut avea loc controlul fiscal la sediul societatii verificate, va este prezentat in sectiunea Formulare specifice din cadrul acestui capitol.

Organul fiscal are dreptul sa retina, in scopul protejarii impotriva instrainarii sau distrugerii, documente, acte, inscrisuri, registre si documente financiar-contabile sau orice element material care face dovada stabilirii, inregistrarii si achitarii obligatiilor fiscale de catre contribuabili, pe o perioada de maximum 30 de zile. In cazuri exceptionale, cu aprobarea conducatorului organului fiscal, perioada de retinere poate fi prelungita cu maximum 90 de zile. Dupa inapoierea documentelor, organul de inspectie va retine pentru dosarul fiscal copii ale documentelor pe care le considera relevante.

IMPORTANTE:

Modelul procesului-verbal de retinere a documentelor de catre organul de inspectie fiscala este prezentat in sectiunea Formulare specifice din cadrul acestui capitol.

  • Efectuarea de cercetari la fata locului.

Organele fiscale au dreptul general de a face cercetari la fata locului. In fapt realizarea acestor cercetari sunt facute in cazul actiunilor de control, in cadrul procedurii executarii silite pentru identificarea sau sechestrarea bunurilor si in vederea efectuarii de expertize initiate de organele fiscale.

ATENTIE!

Potrivit art. 55 din Codul de procedura fiscala, orice persoana are obligatia de a permite accesul functionarilor organelor fiscale. Accesul nu trebuie permis tuturor functionarilor, ci numai acelora care au fost imputerniciti cu efectuarea cercetarii la fata locului, precum si a expertilor desemnati in acest sens.

O particularitate se intalneste in cazul in care locul cercetat este si locuinta unei persoane fizice. In acest caz poate fi refuzat accesul fara a putea fi aplicabile sanctiunile prevazute de art. 189 lit. c) din Codul de procedura fiscala constand in amenda de la 15.000.000 lei la 30.000.000 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, pentru persoanele juridice. Refuzul accesului in locuinta este prevazut in mod expres in cadrul alin. (4) al art. 55, organele fiscale putand intra in locuinta numai cu autorizarea instantei judecatoresti.

Despre efectuarea cercetarii la fata locului se va incheia un proces-verbal care va cuprinde:

  • data si locul unde este incheiat;
  • numele, prenumele si calitatea functionarului imputernicit, precum si denumirea
    organului fiscal din care face parte acesta;
  • temeiul legal in baza caruia s-a efectuat cercetarea la fata locului;
  • constatarile efectuate la fata locului;
  • sustinerile contribuabilului, ale expertilor sau ale altor persoane care au participat
    la efectuarea cercetarii;
  • semnatura functionarului si a persoanelor participante la cercetare.
  • alte mentiuni considerate relevante.

DREPTURI SPECIALE

Fata de drepturile si obligatiile organelor fiscale si ale persoanelor aflate in relatie cu administratia fiscala, Codul de procedura fiscala stabileste o serie de reguli speciale.

O prima dispozitie speciala vizeaza dreptul unor anumite categorii de persoane de a refuza furnizarea de informatii, efectuarea de expertize si prezentarea unor inscrisuri. Astfel, sotul sau sotia si rudele contribuabilului pana la gradul al 3-lea inclusiv pot refuza furnizarea de informatii, efectuarea de expertize, precum si prezentarea unor inscrisuri.

IMPORTANT:

Pot sa refuze sa furnizeze informatii cu privire la datele de care au luat cunostinta in exercitarea activitatii lor preotii, avocatii, notarii publici, consultantii fiscali, executorii judecatoresti, auditorii, expertii contabili, medicii si psihoterapeutii, precum si persoanele care participa la activitatea profesionala a acestora. Aceste categorii de persoane insa au obligatia sa prezinte inscrisuri referitoare la contribuabilul vizat si sa permita efectuarea de expertize cu privire la acestea.

O alta dispozitie plasata in aceeasi sfera vizeaza un drept special al organului fiscal. Acesta consta, potrivit art. 64 din Codul de procedura fiscala, in dreptul organului fiscal de a stabili provizoriu obligatia fiscala in sarcina persoanelor care detin bunuri sau venituri si care in mod continuu beneficiaza de castigurile sau de orice foloase obisnuite aduse de acestea, dar care declara in scris ca nu sunt proprietarii bunurilor sau veniturilor in cauza, fara sa arate insa care sunt proprietarii acestora.

In aceeasi sfera se plaseaza si dreptul organelor fiscale de a estima baza de impo-zitare.

Estimarea bazelor de impunere are loc in situatii cum sunt:

  • nu sunt depuse declaratii fiscale sau cele prezentate nu permit stabilirea corecta a bazei de impunere;
  • organul fiscal constata refuzul contribuabilului de a colabora la stabilirea starii de fapt fiscale. In aceasta situatie intra si cazurile in care contribuabilul obstructioneaza sau refuza actiunea de inspectie fiscala;
  • nu este condusa evidenta contabila sau fiscala;
  • cand au disparut evidentele contabile si fiscale sau actele justificative privind operatiunile producatoare de venituri si contribuabilul nu si-a indeplinit obligatia de refacere a acestora.

In cadrul procedurii de estimare a bazei impozabile se utilizeaza definitia pretului de piata astfel cum este stabilita in Codul fiscal. Astfel, pretul de piata reprezinta suma care ar fi platita de un client independent unui furnizor independent in acelasi moment si in acelasi loc, pentru acelasi bun sau serviciu ori pentru unul similar, in conditii de concurenta loiala.

IMPORTANT:

Utilizarea procedurii de estimare poate fi exemplificata in situatia in care pentru determinarea bazei impozabile a contributiilor sociale este necesara determinarea avantajelor in natura acordate salariatilor constand in bunuri produse de catre angajator. Determinarea veniturilor salariale pentru care sunt aplicate cotele contributiilor suportate de catre salariat si angajator se realizeaza prin identificarea de catre organul de inspectie fiscala a pretului de piata a produselor acordate salariatilor.

Ca o concluzie a relatiei cu organele administratiei fiscale se plaseaza dispozitiile art. 63 din Codul de procedura fiscala referitoare la sarcina probei in dovedirea situatiei de fapt fiscale. Potrivit acestei dispozitii, contribuabilul are sarcina de a dovedi actele si faptele care au stat la baza declaratiilor sale si a oricaror cereri adresate organului fiscal, in timp ce acesta are sarcina de a motiva decizia de impunere pe baza de probe sau constatari proprii.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 10 August 2006


Votati articolul "2. Reguli speciale in relatia cu administratia fiscala":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Alte articole publicate in data de 10 August 2006 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 4 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2019 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile  
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X