email
MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Promovarea unor produse necunoscute pe piata

Intrebare:

Pentru promovarea unor produse care nu sunt cunoscute pe piata o firma utilizeaza urmatoarele procedee: acorda gratuit clientilor produse pe care acestia nu le cunosc; acorda gratuit clientilor produse deja cunoscute (cumperi 1 primesti 2); acorda reduceri comerciale; acorda pachete (avantaje in natura salariatilor). Va rog sa-mi precizati pentru fiecare caz in parte prevederea legala, deductibilitatea, impozitele si taxele generale, modul de inregistrare si documentele justificative necesare.

Raspuns: (dat in decembrie 2005)

Inainte de a aborda din punct de vedere contabil si fiscal actiunea de promovare pe piata a unor produse care nu sunt cunoscute consumatorilor potentiali, va propunem sa consultati urmatoarele acte normative legate de reglementarea tehnicilor comerciale de vanzare a produselor:

  • O.G. nr. 99 din 29 august 2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata (M. Of. nr. 424 din 1 septembrie 2000);
  • Legea nr. 650 din 7 decembrie 2002 pentru aprobarea O.G. nr. 99 din 29 august 2000 (M. Of. nr. 914 din 16 decembrie 2002);
  • H.G. nr. 333 din 20 martie 2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a O.G. nr. 99 din 29 august 2000 (M. Of. nr. 235 din 7 aprilie 2003).

Astfel, la art. 18 lit. d , vanzarile promotionale sunt incluse la vanzari cu pret redus. In aceeiasi categorie a vinzarilor cu pret redus intra si:

  • vanzari directe prin magazin sau depozit de fabrica;
  • vanzarea produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale.

Orice anunt de reducere de preturi, indiferent de forma, modul de publicitate si motivatia reducerii, trebuie sa se adreseze ansamblului consumatorilor si sa indice in cifre o reducere in raport cu preturile de referinta, exceptie facand:

- publicitatile comparative de pret;

- anunturile publicitare exclusiv literare, care nu contin cifre;

- anunturile de pret de lansare a unui nou produs pe piata;

Vanzarile promotionale sunt reglementate la art. 34 din actele normative mentionate anterior si sunt definite ca vanzarile cu amanuntul/vanzarile cash and carry care pot avea loc in orice perioada a anului, fara sa faca obiectul notificarii, cu conditia ca:

a) sa nu fie efectuata in pierdere;

b) sa se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile

c) produsele si serviciile promovate trebuie sa existe la vanzare pe durata intregii perioade anuntate a vanzarilor promotionale sau comerciantul va informa consumatorii ca oferta este valabila numai in limita stocului disponibil. Nu sunt considerate vanzari promotionale:

  • actiunile de promovare efectuate de producatori;
  • actiunile de lansare de produse noi pe piata."

Din punct de vedere fiscal, impozitele afectate de acordarea de gratuitati reduceri comerciale si avantaje in natura sunt urmatoarele:

1. Impozit pe profit, baza legala fiind:

Legea nr. 571/2003, cap. 2, art. 21, alin. (2), lit. d Sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri si:

,,Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vanzare, precum si alte bunuri si servicii acordate cu scopul stimularii vanzarilor,,

Legea nr. 571/2003, cap. 2, art. 21, alin. (4), lit. d ,,Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile: cheltuielile cu taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor acordate salariatilor sub forma unor avantaje in natura, daca valoarea acestora nu a fost impozitata prin retinere la sursa; ,,

2. Taxa pe valoarea adaugata: baza legala fiind:

Legea nr. 571/2003, cap. 4, art. 128, alin. (4):

,, Preluarea de catre persoane impozabile a bunurilor achizitionate sau fabricate de catre acestea pentru a fi puse la dispozitie altor persoane in mod gratuit constituie livrare de bunuri efectuata cu plata, daca taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial.

Legea nr. 571/2003, cap. 4, art. 128, alin. (9): ,,Nu constituie livrare de bunuri, in sensul alin. (1):

lit. e) : acordarea in mod gratuit de bunuri ca mostre in cadrul campaniilor publicitare, pentru incercarea produselor sau pentru demonstratii la punctele de vanzare, alte bunuri acordate in scopul stimularii vanzarilor;

lit. f) : acordarea de bunuri, in mod gratuit, in cadrul actiunilor de sponsorizare, de mecenat, de protocol, precum si alte destinatii prevazute de lege, in conditiile stabilite prin norme.,,

Legea nr. 571/2003, cap. 7, art. 137, alin. (3): ,,Nu se cuprind in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata urmatoarele:

rabaturile, remizele, risturnele, sconturile si alte reduceri de pret acordate de furnizori direct clientilor;,,

H.G. nr. 44 din 22 ianuarie 2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003:

art. 138, pct. 23, alin. 3) ,,In cazul reducerilor de pret acordate de producatorii de bunuri pe baza de cupoane valorice, in cadrul unor campanii promotionale, se considera ca aceste reduceri sunt acordate in beneficiul comerciantilor care au acceptat aceste cupoane valorice de la consumatorii finali, chiar daca in circuitul acestor bunuri de la producatori la comercianti s-au interpus unul ori mai multi intermediari cumparatori-revanzatori.,,

art. 155, pct. 59^1, alin. (1) In cazul reducerilor de pret acordate de producatorii de bunuri potrivit prevederilor pct. 23 alin. (3), pe baza de cupoane valorice, facturile de reducere se intocmesc direct pe numele comerciantilor care au acceptat cupoanele valorice de la consumatorii finali, chiar daca initial facturile de livrare a bunurilor pentru care se acorda aceste reduceri de pret au fost emise de producatori/distribuitori catre diversi intermediari cumparatori-revanzatori. La rubrica "Cumparator" se inscriu datele de identificare ale cumparatorului care a acceptat cupoanele valorice de la consumatorii finali. In plus, in factura fiscala de reducere de pret se va mentiona "reducere de pret acordata in baza cupoanelor valorice" si alin. (2) In cazul in care producatorii/distribuitorii de bunuri incheie contracte cu societati specializate in administrarea cupoanelor valorice, facturile de reduceri de pret se intocmesc astfel:

producatorii/distribuitorii emit o singura factura fiscala cu semnul minus pentru valoarea reducerilor de pret acordate in cursul unei luni si a taxei pe valoarea adaugata aferente, care trebuie sa cuprinda mentiunea "reduceri de pret acordate in baza cupoanelor valorice conform anexei". Anexa trebuie sa contina informatii din care sa rezulte valoarea reducerilor de pret acordate de un producator/distribuitor pentru fiecare comerciant, pe categorii de bunuri. La rubrica "Cumparator" se vor inscrie datele de identificare ale societatii specializate in administrarea cupoanelor valorice;

societatile specializate in administrarea cupoanelor valorice vor emite catre fiecare comerciant o singura factura fiscala cu semnul minus pentru toate bunurile in cauza, in care vor inscrie valoarea reducerilor de pret acordate de producatori/distribuitori in cursul unei luni si a taxei pe valoarea adaugata aferente. Aceste facturi fiscale trebuie sa contina mentiunea "reduceri de pret acordate in baza cupoanelor valorice conform anexei". Anexa trebuie sa contina informatii din care sa rezulte valoarea reducerilor de pret acordate de un producator.... pentru fiecare comerciant, pe categorii de bunuri. La rubrica "Furnizor" se vor inscrie datele de identificare ale societatii specializate in administrarea cupoanelor valorice.

Impozit pe venituri din salarii, baza legala fiind:

Legea nr. 571/2003, cap1, art. 42 Venituri neimpozabile , lit. e ,,contravaloarea cupoanelor ce reprezinta bonuri de valoare care se acorda cu titlu gratuit persoanelor fizice conform dispozitiilor legale in vigoare;

Legea nr. 571/2003, cap. 3, art. 55 , alin. (2): ,, In vederea impunerii, sunt asimilate salariilor:

k) orice alte sume sau avantaje de natura salariala ori asimilate salariilor.

H.G. nr. 44 din 22 ianuarie 2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003, art. 55, pct. 74 ,,Veniturile in natura, precum si avantajele in natura primite cu titlu gratuit sunt evaluate la pretul pietei la locul si data acordarii avantajului. Avantajele primite cu plata partiala sunt evaluate ca diferenta intre pretul pietei la locul si data acordarii avantajului si suma reprezentand plata partiala. ,,

Pentru vanzarea/ cumpararea a doua produse si plata contravalorii unui singur produs, nu exista prevedere legala si nici nu reprezinta o tehnica comerciala eglementata. In opinia noastra, aceasta modalitate de vanzare poate fi practicata doar in situatia in care se poate face dovada ca in realitate costul efectiv de productie al celor doua produse este acoperit integral sde pretul de vinzare cu amanuntul al unui singur produs.

Documentele justificative de realizare a operatiunilor sunt facturile fiscale (pentru vanzarea prin cupoane valorice si vanzarea prin aplicarea de reduceri comerciale). Pentru celelalte situatii, pentru transportul produselor si demonstrarea provenientei acestora se utilizeaza avizul de insotire al marfurilor pe care se inscrie mentiunea ,,nu se factureaza : mostre pentru campania publicitara desfasurata la../avantaj in natura salariat ../ sponsorizare fundatia ../ mecenat, etc.

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Costurile de productie ale firmei. Atentie la amenzi!


Dvs. dati importanta cuvenita calculatiei costurilor de productie?
Pentru ca este decisiva:

  •   pentru pastrarea unei evidente contabile corecte a productiei
  •   pentru rezultate contabile si fiscale conforme legislatie in vigoare
  •   pentru protectie maxima impotriva erorilor in registrele dvs. contabile
  •   pentru evitarea amenzilor FISCULUI
  •   pentru managementul eficient al proceselor din firma!

Comandati acum Modele editabile pentru Calculatia Costurilor!

...Vezi AICI detalii complete <<

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 17 Februarie 2006


Votati articolul "Promovarea unor produse necunoscute pe piata":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Alte articole publicate in data de 17 Februarie 2006 ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2022 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT Raportul Special
"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X