Livrari - cumparari de bunuri si servicii pe credit comercial clasic
Contabilitatea tertilor asigura informatia necesara pentru evidenta datoriilor si creantelor societatii in relatiile acesteia cu furnizorii, clientii, personalul, asigurarile si protectia sociala, bugetul statului, unitatile din cadrul grupului, asociatii respectiv actionarii, debitorii si creditorii diversi.
Cand societatea furnizeaza bunuri, executa lucrari sau presteaza servicii in cadrul unui ciclu de exploatare care poate fi identificabil in mod clar, clasificarea separata in bilant a activelor curente si imobilizate si a datoriilor curente si pe termen lung ofera informatii utile facandu-se distinctie intre activele nete rulate continuu sub forma de capital circulant si cele utilizate in activitatea societatii pe termen lung.
Astfel, se evidentiaza activele care se asteapta a fi realizate si datoriile exigibile in cadrul ciclului curent de exploatare .
Creantele curente, componente ale activelor curente si datoriile curente formeaza categoria generica de terti.
Din punct de vedere financiar-contabil, creantele curente reprezinta valorile economice avansate temporar altor persoane fizice sau juridice pentru care urmeaza sa se primeasca o prestatie, numerar sau echivalent de numerar.
Toate persoanele fizice sau juridice care au beneficiat de valoarea economica avansata si care urmeaza sa efectueze o prestatie, sa achite numerar sau echivalent de numerar sunt delimitate generic prin notiunea de debitori.
De retinut! Debitorul reprezinta persoana care a primit o valoare si urmeaza sa dea un echivalent valoric sau o contraprestatie.
Persoanele fizice si juridice fata de care societatea are datorii sunt delimitate generic prin notiunea de creditori.
De retinut! Creditorul reprezinta persoana care a avansat o valoare economica si urmeaza sa primeasca un echivalent valoric sau o contraprestatie.
Datoriile curente, ca surse de finantare, sunt prezente si functioneaza din momentul nasterii angajamentelor fata de terti si pana in momentul stingerii lor.

Cartea Verde a Contabilitatii

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025

Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Exemplu 1:
Societatea Agap livreaza societatii Sidex semifabricate (pentru furnizor), respectiv materii prime (pentru client) la pretul de 2.000 lei plus TVA, factura incasandu-se ulterior cu ordin de plata. Pretul de inregistrare la furnizor a semifabricatelor livrate este de 800 lei.
a) Inregistrarile din contabilitatea furnizorului (Agap)
1.Livrarea semifabricatelor pe baza de factura:
4111 = 702 2.000 lei
Clienti Venituri din vanzarea
semifabricatelor
4111 = 4427 380 lei
Clienti TVA colectata
2.Descarcarea gestiunii de semifabricat le vandute :
711 = 341 800 lei
Variatia stocurilor Semifabricate
3.Incasarea creantei :
5121 = 4111 2.380 lei
Conturi la banci in lei Clienti
Atentie! Pentru cei care sunt platitori de impozit pe venitul microintreprinderilor contul 711 nu intra in categoria veniturilor care se impoziteaza.
b) Inregistrarile din contabilitatea clientului (Sidex)
4.Achizitionarea materiilor prime
301 = 401 2.000 lei
Materii prime Furnizori
4426 = 401 380 lei
TVA deductibila Furnizori
5.Achitarea datoriei:
401 = 5121 2.380 lei
Furnizori Conturi la banci in lei