Contabilitatea este o meserie, o stiinta, cu ajutorul careia se tine evidenta patrimoniului unei persoane juridice (firme). Patrimoniul este format din 2 elemente si se prezinta sub forma de bilant: Activ si Pasiv.
Asadar, trebuie sa se tina evidenta atat elementelor pe care le poate detine o firma, cat si elementelor care constituie datorii ori surse de finantare. In randurile urmatoare veti afla ce sunt activele, cum se clasifica si cum se reflecta in contabilitate.
Ce sunt activele?
Activele reprezinta resurse controlate de firma ca rezultat al unor evenimente trecute si de la care se asteapta sa genereze beneficii economice viitoare pentru aceasta.
Contabilitatea, ca activitate specializata in masurarea, evaluarea, cunoasterea, gestiunea si controlul activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, precum si a rezultatelor obtinute din activitatea persoanelor juridice si fizice prevazute la art. 1, trebuie sa asigure inregistrarea cronologica si sistematica, prelucrarea, publicarea si pastrarea informatiilor cu privire la pozitia financiara, performanta financiara si fluxurile de trezorerie, atat pentru cerintele interne ale acestora, cat si in relatiile cu investitorii prezenti si potentiali, creditorii financiari si comerciali, clientii, institutiile publice si alti utilizatori.
Care sunt tipurile de active?
Exista doua tipuri de active:
a) active imobilizate
b) active circulante (curente)
Ce sunt activele imobilizate?
Imobilizari/active imobilizate - sunt acele elemente pe care firma le foloseste o perioada mai lunga de timp si care nu se consuma la prima utilizare. Ele nu circula, iar valoarea lor se recupereaza treptat, pe durata lor de folosinta, prin intermediul amortizatii.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Amortizarea reprezinta pentru societate o cheltuiala si se inregistreaza pentru toate imobilizarile, cu exceptia terenurilor (terenurile nu se amortizeaza).
Exemplu pentru intelegerea amortizarii: daca se achizitioneaza un utilaj ce urmeaza a fi folosit in activitatea de productie, valoarea lui nu se pierde la o singura utilizare, dar in timp se degradeaza (fizic sau moral). Pe masura ce trece timpul se vor inregistra cheltuieli cu amortizarea lui, astfel incat, la sfarsitul duratei de viata a utilajului sa poata fi inlocuit. Durata de viata a unui utilaj, din punct de vedere fiscal, este cea prevazuta in catalogul mijloacelor fixe. Pentru obtinerea de rezultate relevante pentru managementul societatii, durata de amortizare contabila poate fi diferita de durata de amortizare fiscala.
Clasificare imobilizari
Imobilizarile se impart in 3 categorii:
- imobilizari necorporale: acelea bunuri intangibile;
- imobilizari corporale: investitii tangibile, pe care le folosim o durata mai mare de 1 an si au valoare peste 2.500 lei (valoare publicata prin hotarare guvernamentala), care indeplinesc conditiile de recunoastere stabilite prin manualul de politici contabile;
- imobilizari financiare: sunt investitii in titluri de valoare: actiuni, obligatiuni, bonuri de tezaur. Atentie, acestea se diferentiaza de “titluri financiare pe termen scurt” (clasa 5 de conturi) prin modul cum se doreste obtinerea de castig. Daca se achizitioneaza actiuni pentru a obtine dividende, deci cu intentia de a fi mentinute in patrimoniu pana cel putin anul urmator, vor fi recunoscute la imobilizari. Dar daca se achizitioneaza actiuni pentru a fi tranzactionate la bursa in perioada imediat urmatoare, deci pentru a obtine un castig din diferenta de curs, atunci actiunile respective vor fi incadrate la “titluri pe termen scurt”.
Ce sunt activele circulante si exemple de astfel de active
Activele circulante sunt acele active care se consuma la prima lor utilizare (nu poate fi consumata aceeasi materie prima de 2 ori, sau nu se poate incasa un client de 2 ori, nu se pot cheltui aceiasi bani de 2 ori, etc). Aceste active se impart in 3 categorii:
-> stocuri: sunt obiecte utilizate de societate fie pentru buna desfasurare a activitatii (obiecte de inventar, materiale, ambalaje), fie pentru vanzare (marfuri, produse finite, semifabricate, deseuri), fie pentru consumul in activitatea de productie (materii prime);
-> creante: Atunci cand o societate are de dat bani, spunem ca societatea are o datorie. Cand o societate are de luat bani spunem ca societatea are o creanta. De aceea, termenul de creanta poate fi tradus ca fiind inversul datoriei.
Despre activele circulante am discutat pe larg aici >>
Atentie! Cifra 9 in coada contului, schimba functia de baza:
Exemplu: contul 409 face parte din grupa 40 Furnizori. Furnizorii sunt de regula conturi de pasiv. 409”furnizori debitori” are functie contabila de activ. Cu ajutorul lui, se tine evidenta avansurilor platite catre furnizori. Avem creanta fata de acestia pana in momentul cand ne livreaza marfa pentru care am platit avans.
-> disponibilitati= bani: bani in contul bancar al societatii, bani in casieria societatii, bani in alte conturi (de exemplu acreditiv: cont la banca diferit de contul curent, in care au fost blocate anumite sume la dispozitia unui furnizor.
Furnizorul respectiv isi poate ridica bani din acel cont imediat ce intocmeste factura de livrare a marfurilor, cu respectarea acordului incheiat in prealabil cu banca).
Cheltuieli inregistrate in avans: sunt acele cheltuieli efectuate pentru perioada urmatoare. Pentru a respecta principiul independentei exercitiilor, se vor inregistra in clasa 6 de conturi doar cheltuielile inregistrate in perioada curenta. Astfel, pentru cheltuielile aferente perioadelor urmatoare se va utiliza contul 471 „Cheltuieli inregistrate in avans”.
Studiu de caz 1: Active cu valoare peste 2.500 lei. Tratament contabil si fiscal
Intrebare: Care este tratamentul contabil si fiscal in cazul in care o entitate avand ca obiect de activitate prestare servicii IT achizitioneaza active cu valoare mai mare decat limita de 2.500 lei, insa decide ca acestea sa fie considerate cheltuieli direct din luna achizitiei? Aceste active sunt destinate utilizarii in cadrul unor proiecte interne. In urma unora dintre aceste proiecte, pot rezulta imobilizari necorporale de tipul jocurilor/aplicatiilor informatice.
Raspuns: Din punct de vedere contabil, imobilizarile corporale reprezinta active care: sunt detinute de o entitate pentru a fi utilizate in producerea sau furnizarea de bunuri ori servicii, pentru a fi inchiriate tertilor sau pentru a fi folosite in scopuri administrative si sunt utilizate pe parcursul unei perioade mai mari de un an (pct. 190 din regelementarile aprobate prin OMFP 1802/2014).
In reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014 sunt prevazute conditiile pe care un bun trebuie sa le indeplineasca pentru a fi recunoscut ca imobilizare corporala, astfel:
- activul va genera beneficii economice viitoare certe pentru entitate;
- costul activului poate fi evaluat credibil.
Din punct de vedere contabil nu exista o limita valorica de la care activele se incadreaza in categoria imobilizarilor corporale insa, un activ care este detinut si utilizat pe o perioada mai mare de un an in producerea sau furnizarea de bunuri si servicii trebuie recunoscut ca o imobilizare corporala si nu ca un bun de natura stocurilor.
Conform pct. 268 din reglementarile mai sus mentionate, un activ se clasifica ca activ circulant atunci cand:
a)se asteapta sa fie realizat sau este detinut cu intentia de a fi vandut sau consumat in cursul normal al ciclului de exploatare al entitatii;
b)este detinut, in principal, in scopul tranzactionarii;
c)se asteapta a fi realizat in termen de 12 luni de la data bilantului; sau
d)este reprezentat de numerar sau echivalente de numerar a caror utilizare nu este restrictionata.
Toate celelalte active reprezinta active imobilizate.
Din punct de vedere fiscal conform art. 28 din Codul fiscal este considerat mijloc fix amortizabil orice imobilizare corporala care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este detinut si utilizat in productia, livrarea de bunuri sau in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriat tertilor sau in scopuri administrative;
b) are o valoare fiscala mai mare decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului; in prezent limita este de 2.500 lei astfel cum a fost stabilita prin H.G. 276/2016;
c) are o durata normala de utilizare mai mare de un an.
Conform art. 28 alin. (1) din Codul fiscal, cheltuielile aferente achizitionarii, producerii, construirii mijloacelor fixe amortizabile, precum si investitiile efectuate la acestea se recupereaza din punct de vedere fiscal prin deducerea amortizarii potrivit prevederilor acestui articol.
Astfel, activele detinute si utilizate in productia, livrarea de bunuri sau in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriate tertilor sau in scopuri administrative, pe o durata mai mare de un an, cu o valoare mai mare de 2.500 lei reprezinta mijloace fixe amortizabile iar costurile aferente achizitiei sunt deductibile prin intermediul amortizarii fiscale. Daca societatea le include in cheltuieli la achizitie aceste costuri nu sunt deductibile din punct de vedere fiscal.
O exceptie regasim la alin. (20) al art. 28 insa nu este aplicabila in situatia expusa:
(20) Contribuabilii care investesc in mijloace fixe destinate prevenirii accidentelor de munca si bolilor profesionale, precum si infiintarii si functionarii cabinetelor medicale pot deduce integral valoarea acestora la calculul profitului impozabil la data punerii in functiune sau pot recupera aceste cheltuieli prin deduceri de amortizare, potrivit prevederilor prezentului articol.
Daca activele sunt utilizate de societate pe o durata mai mica de un an acestea nu reprezinta imobilizari corporale/mijloace fixe amortizabile.
Studiu de caz 2: Incetare activitate. Amortizare active corporale
Intrebare: In cazul incetarii activitatii economice la o societate, activele corporale care nu se mai utilizeaza, pana la vanzarea acestora ce regim de amortizare au din moment ce nu mai exista activitate? Se amortizeaza in continuare pana la vanzarea lor? Cheltuiala cu amortizarea acestora este deductibila fiscal? Daca este nedeductibila fiscal, ce se intampla cu aceasta amortizare la momentul vanzarii? Administratorii mentioneaza sa se stopeze amortizarea lunara pana la vanzare. Este posibil asa ceva? Care este procedura corecta fiscal?
Raspuns: Din punct de vedere contabil, in conformitate cu prevederile pct. 139 ind. 1 din Reglementarile contabile, pe perioada neutilizarii activului, amortizarea nu este nici intrerupta, nici diminuata in functie de utilizarea redusa a acestuia, cu exceptia cazului in care activul este complet amortizat.
Cu toate acestea, in cazul utilizarii metodei de amortizare calculata pe unitate de produs sau serviciu, cheltuielile de amortizare pot fi zero atunci cand nu exista productie, amortizarea bazandu-se in acest caz pe utilizarea activului.
De asemenea, pct. 238 alin. 4 din Reglementarile contabile prevede ca, in cazul in care imobilizarile corporale sunt trecute in conservare din motive de neutilizare, in functie de politica contabila adoptata, entitatea inregistreaza in contabilitate o cheltuiala cu amortizarea sau o cheltuiala corespunzatoare ajustarii pentru deprecierea constatata.
Totodata, in cazul in care imobilizarile corporale sunt trecute in conservare, folosirea lor fiind intrerupta pe o perioada indelungata, poate fi justificata revizuirea duratei de amortizare, dupa cum se prevede la pct. 238 alin. 5 din reglementarile contabile.
Reiese ca, din punct de vedere contabil, societatea poate inregistra in continuare cheltuieli cu amortizarea (cont 6811) activelor corporale deoarece amortizarea nu inceteaza atunci cand activul nu este utilizat din cauza reducerii partiale sau totale a activitatii care include utilizarea acestuia sau, daca trece activele corporale in conservare, pe motiv de neutilizare, poate stopa inregistrarea cheltuielilor cu amortizarea pe perioada neutilizarii autoturismului, inregistrand in schimb cheltuieli cu deprecierea imobilizarilor (cont 6813).
Din punct de vedere fiscal, potrivit art. 28 alin. 12 lit. k din Codul fiscal, in cazul in care mijloacele fixe amortizabile sunt trecute in regim de conservare, in functie de politica contabila adoptata, valoarea fiscala ramasa neamortizata la momentul trecerii in conservare se recupereaza pe durata normala de utilizare ramasa, incepand cu luna urmatoare iesirii din conservare a acestora, prin recalcularea cotei de amortizare fiscala.
Prin urmare, din punct de vedere fiscal, daca activele corporale sunt trecute in conservare, societatea nu va mai inregistra pe aceasta perioada cheltuieli cu amortizarea fiscala deductibile la calculul impozitului pe profit, iar cheltuielile de depreciere inregistrate in contabilitate vor fi nedeductibile fiscal avand in vedere prevederile art. 25 alin. 3 lit. g coroborate cu cele ale art. 26 din Codul fiscal.
La momentul iesirii din conservare, valoarea ramasa neamortizata la momentul cand s-a stopat calculul amortizarii fiscale va putea fi recuperata pe calea amortizarii pe durata normala de utilizare ramasa (prin recalcularea amortizarii lunare), cheltuiala cu amortizarea astfel calculata fiind deductibila fiscal. Totodata, veniturile inregistrate in contabilitate din anularea ajustarii pentru deprecierea imobilizarilor (nedeductibile initial) vor fi venituri neimpozabile in temeiul art. 23 lit. d din Codul fiscal.
Studiu de caz 3: Distribuire active in cazul veniturilor din lichidare societate
Intrebare: O SC are codul CAEN 5610. Se afla in dizolvare judiciara. Capitalul social este 95% o firma SUA si 5% o persoana fizica din Romania. Dupa ce se achita toate datoriile urmeaza distribuirea bunurilor/active.
Acestea se vor distribui conform procentelor detinute? Ce obligatii fiscale are in Romania firma din SUA pentru acesta distribuire? Dar persoana fizica? Ce mai trebuie sa urmaresc pentru a nu gresi ceva in legatura cu inregistrarea acestei distribuiri?
Raspuns:
La lichidarea unei societati, poate avea loc distribuirea bunurilor mobile sau imobile existente in patrimoniul persoanei impozabile.
Din punct de vedere al TVA, distribuirea unui bun din activele unei societati catre un asociat/actionar reprezinta livrare de bunuri efectuata cu plata pentru care se colecteaza TVA numai daca taxa aferenta bunurilor a fost dedusa total sau partial.
In acest sens, aduc drept argument prevederile art. 270 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Orice distribuire de bunuri din activele unei persoane impozabile catre asociatii sau actionarii sai, inclusiv o distribuire de bunuri legata de lichidarea sau de dizolvarea fara lichidare a persoanei impozabile, cu exceptia transferului prevazut la alin. (7), constituie livrare de bunuri efectuata cu plata, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial.
Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 30 alin.(3) din Normele metodologice de aplicare ale acestui articol (3)
In sensul art. 286 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, baza de impozitare pentru active corporale fixe care constituie livrare de bunuri conform art. 270 alin. (4) si (5) din Codul fiscal este constituita din valoarea de inregistrare in contabilitate diminuata cu amortizarea contabila. Daca activele corporale fixe sunt complet amortizate, .........., baza de impozitare este zero.
Daca dintre activele distribuite fac parte si cladiri care nu sunt noi ( achizitionare dupa 2007), veti emite factura in regim de scutire de TVA dar veti ajusta TVA dedus la achizitie conform art.305 din codul fscal.
Venitul realizat de persoana fizica din distribuire este, un venit impozabil conform prevederilor art. 91 Definirea veniturilor din investitii , lit. e) din legea nr. 227/2015
Veniturile din investitii cuprind: ....
e) venituri din lichidarea unei persoane juridice.
Acest venit este impozabil prin retinerea la sursa a impozitului pe venit, asa cum se reglementeaza prin art. 97 Retinerea impozitului din veniturile din investitii , alin. (5), impozitul fiind final. Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine persoanei juridice care efectueaza distribuirea, impozitul urmand a fi virat pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de reprezentantul legal al persoanei juridice
Conform pct. 25 din normele de aplicare ale titlului impozit pe venit
25. In aplicarea art. 97 alin. (5), in cazul lichidarii unei persoane juridice obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine reprezentantului legal al persoanei juridice.
Impozitul calculat si retinut la sursa se vireaza pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de reprezentantul legal al persoanei juridice.
Conform art.223, alin.(1), lit.o) din codul fiscal sunt impozabile cu impozit pe venitul realizat de nerezidenti
o) venituri realizate de nerezidenti din lichidarea unui rezident. Venitul brut realizat din lichidarea unui rezident reprezinta suma excedentului distributiilor in bani sau in natura care depaseste aportul la capitalul social al persoanei fizice/juridice beneficiare. Se considera venituri din lichidarea unui rezident, din punct de vedere fiscal, si veniturile obtinute in cazul reducerii capitalului social, potrivit legii, altele decat cele primite ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturi. Venitul impozabil reprezinta diferenta dintre distributiile in bani sau in natura efectuate peste valoarea fiscala a titlurilor de valoare;
Asadar veti face diferenta dintre venitul din lichidare si valoarea partilor sociale iar diferenta va fi impozitata cu 16% conform art.224, alin (4) , lit.d) din codul fiscal.
In cazul in care firma nerezidenta prezinta certificatul de rezidenta fiscala vor fi aplicate prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri cu SUA ratificata prin decretul 238/1974.
ART. 13
Castiguri din capital
(1) Un rezident al unuia dintre statele contractante va fi scutit de impozit de catre celalalt stat contractant asupra castigurilor din vanzare, schimb sau alt mod de a dispune de bunuri din capital, indiferent daca sunt dobandite prin succesiune, donatie sau in orice alt mod, afara de cazul cand:
a) beneficiarul unui castig, fiind un rezident al unuia dintre statele contractante, are un sediu permanent in celalalt stat contractant si proprietatea generatoare de castig este in mod efectiv legata de un astfel de sediu permanent, sau
b) beneficiarul castigului, fiind o persoana fizica care este un rezident al unuia dintre statele contractante, este prezent in celalalt stat contractant pentru o perioada sau perioade insumind 183 de zile sau mai mult in timpul anului de impunere.
(2) In cazul castigurilor descrise la paragraful (1) a), se aplica paragraful (6) al art. 7 (Profituri din afaceri).
Deoarece firma din SUA are un sediu permanent deschis in Romania si castigurile sunt obtinute in urma lichidarii acestui sediu, consider ca veniturile obtinute de persoana din SUA trebuie impozitate cu 16% deoarece conventia nu specifica un anumit procent de impozitare nici la articolul 13 si nici la articolul 7.
Impozitul platit in Romania va fi dedus din impozitul platit in SUA, in urma obtinerii unui certificat de la ANAF , conform art. 21 alin. (2) din conventia cu SUA.
Raspunsurile sunt oferite de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com