Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie contabila

Venituri din subventii. Care este tratamentul contabil (material MFP)

Data aparitiei: 05 Octombrie 2021
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Venituri din subventii. Care este tratamentul contabil (material MFP)
tratament contabilsubventiicheltuieli
Entitatile din agricultura pot beneficia de anumite forme de sprijin financiar, reglementate prin diferite acte normative.
 
In masura in care fondurile astfel alocate reprezinta din punct de vedere contabil subventii, tratamentul contabil al acestora este acelasi pentru toate categoriile de operatori economici.
 
MFP a realizat un material informativ despre "Tratamentul contabil aplicabil veniturilor din subventii  de care beneficiaza entitatile din agricultura." 
 
Iata mai jos continutul acestuia
 
 a) aspecte legale relevante
 
Din punct de vedere al bazei legale, consideram relevante pentru prezentul material si in actualul context prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 11/2021 pentru aprobarea schemelor de plati si a unor instrumente de garantare care se aplica in agricultura in anii 2021 si 2022.
 
Prin actul normativ mentionat au fost aprobate schemele de plati ca mecanisme de sustinere si de garantare a protectiei drepturilor beneficiarilor, respectiv schemele de plati directe si ajutoarele nationale tranzitorii, care se aplica in agricultura in anii 2021 si 2022.
 
 1. schemele de plati directe
 
Conform aceluiasi act normativ, schemele de plati directe sunt urmatoarele:
 
a) schema de plata unica pe suprafata;
b) plata redistributiva;
c) plata pentru practici agricole benefice pentru clima si mediu;
d) plata pentru tinerii fermieri;
e) schema de sprijin cuplat;
f) schema simplificata pentru micii fermieri.
 
Prin definitie, fermierul este o persoana fizica sau juridica ori o forma asociativa de persoane fizice sau juridice, indiferent de statutul juridic al acesteia, a carei exploatatie se situeaza pe teritoriul Romaniei si care desfasoara o activitate agricola.
 
In sensul prevederilor de mai sus, expresia activitate agricola inseamna:
 
a) productia, cresterea sau cultivarea de produse agricole, inclusiv recoltarea, mulgerea, reproducerea animalelor si detinerea acestora in scopuri agricole;
b) mentinerea unei suprafete agricole intr-o stare care o face adecvata pentru pasunat sau pentru cultivare, fara nicio actiune pregatitoare care depaseste cadrul metodelor si al utilajelor agricole uzuale, prin efectuarea, a cel putin unei activitati prevazute de actul normativ.
 
Categoriile de beneficiari, conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca fermierii pentru a beneficia de platile directe sunt prevazute de acelasi act normativ – atat sub forma unor conditii general aplicabile, cat si individualizat pe categorii de scheme de plati directe.
OuG nr. 11/2021 prevede, de asemenea, conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca fermierii pentru a putea fi considerati fermieri activi. 
 
 2. ajutoarele nationale tranzitorii
 
Referitor la ajutoarele nationale tranzitorii, denumite in cuprinsul OuG nr. 11/2021 ANT, acestea se acorda in sectoarele vegetal si zootehnic.
 
Sursa de finantare pentru plata ANT se asigura din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, in limita prevederilor bugetare aprobate anual.
 
Ajutoarele nationale tranzitorii reprezinta plati care se acorda fermierilor din sectoarele care au beneficiat de plati nationale directe complementare in anul 2013.
 
Sumele destinate prefinantarii cheltuielilor aferente schemelor de plati directe, a masurilor de piata si interventie in agricultura, precum si a ajutoarelor specifice, care se finanteaza din Fondul european de garantare agricola (FEGA), sunt prevazute in bugetul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, la o pozitie distincta.
 
Criteriile de eligibilitate, conditiile specifice si modul de implementare a schemelor de plati prevazute la art. 1 alin. (2) si (3) – din actul normativ invocat - si a masurilor compensatorii de dezvoltare rurala prevazute la art. 35 alin. (3) se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
 
Astfel, aceste aspecte au fost materializate prin Ordinul ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 45/2021 pentru aprobarea criteriilor de eligibilitate, conditiilor specifice si a modului de implementare a schemelor de plati prevazute la art. 1 alin. (2) si (3) si art. 35 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2021 pentru aprobarea schemelor de plati si a unor instrumente de garantare care se aplica in agricultura in anii 2021 si 2022, cu modificarile ulterioare.
 
Amintim ca respectivele scheme de plati se refera la urmatoarele categorii:
→ schemele de plati directe;
→ ajutoarele nationale tranzitorii.
 
Conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca un solicitant pentru a beneficia de acordarea de plati in cadrul schemelor de plati directe sunt cele prevazute la art. 9 din ordonanta.
 
De mentionat ca dovezile verificabile privind indeplinirea unora dintre conditiile prevazute de OuG nr. 11/2021 pentru persoanele juridice operatori economici sunt situatiile financiare anuale, respectiv raportarile contabile anuale, insotite de formularul „Date informative”, intocmite potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
O alta trimitere la contabilitate vizeaza obligativitatea fermierului de a inregistra in contabilitatea proprie, conform prevederilor legale in vigoare, datele din documentele contabile interne pe care acesta le depune la APIA.
 
Alte prevederi cuprinse in OMADR nr. 45/2021 se refera la situatiile in care fermierii nu sunt eligibili la plata sau nu se acorda plati pentru anumite suprafete de teren.
 
Un exemplu particularizat de schema de ajutor de stat a fost reglementat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 205/2020 privind aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru sustinerea activitatii producatorilor din sectorul vitivinicol in contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19.
 
Obiectul acesteia l-a reprezentat instituirea unei scheme de ajutor de stat, cu caracter temporar pentru sustinerea activitatii producatorilor din sectorul vitivinicol, denumita in continuare schema, avand ca scop acordarea de subventii directe, in contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19.
 
Prin schema prevazuta mai sus se acorda un ajutor de stat sub forma de subventie directa beneficiarilor prevazuti de ordonanta.
Schema astfel aprobata introducea posibilitatea acordarii de ajutoare individuale intreprinderilor, in conditiile reglementate si cu indeplinirea criteriilor de eligibilitate prevazute de actul normativ mentionat.
Perioada de valabilitate a schemei respective a fost cuprinsa intre data intrarii in vigoare a prevederilor ordonantei de urgenta si data de 31 decembrie 2020.
 
 b) aspecte contabile relevante
 
1. prevederi contabile cuprinse in reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare
 
 1.1. referitor la subventii
Elementele prezentate in situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate sunt recunoscute si evaluate in conformitate cu principiile generale prevazute de reglementarile contabile.
 
Apreciem ca, pentru subiectul supus analizei, prezinta relevanta principiul contabilitatii de angajamente. Conform acestuia, efectele tranzactiilor si ale altor evenimente sunt recunoscute atunci cand tranzactiile si evenimentele se produc (si nu pe masura ce numerarul sau echivalentul sau este incasat sau platit) si sunt inregistrate in contabilitate si raportate in situatiile financiare ale perioadelor aferente.
 
Ca urmare, din punct de vedere contabil, principiul contabilitatii de angajamente se aplica la inregistrarea in contabilitate a tuturor operatiunilor economico-financiare, inclusiv in cazul veniturilor din subventii, care se recunosc concomitent cu cheltuielile corespunzatoare, si nu la incasarea subventiei.
 
Regula de baza utilizata la elaborarea procedurilor contabile este aceea de a corela cheltuielile finantate din subventii cu veniturile din subventii, respectand principiul contabilitatii de angajamente. 
 
 





Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X