Procedura de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport va trece prin noi modificari, potrivit unui proiect de ordin comun al ANAF cu Vama.
Din document reiese ca vor aparea noutati referitoare la datele declarate in aplicatie, stabilirea valorii confiscate, dar si la categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizarii in sistemul RO e-Transport.
"Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2022 privind modificarea si completarea unor acte normative a fost modificate si completate prevederile OUG nr. 41/2022 intr-o masura insemnata, astfel incat se impune abrogarea ordinului comun nr. 1190/4625/2022 si emiterea unui nou ordin comun de stabilire a procedurii de aplicare a OUG 41/2022 cu modificarile si completarile ulterioare", explica institutiile in referatul de aprobare.
Guvernul a amanat amenzile pentru neregulile depistate in utilizarea sistemului e-Transport pana la 1 ianuarie 2023. Termenul prevazut initial era 1 octombrie 2022.
Consulta mai jos modificarile aduse procedurii de utilizare a sistemului national RO e-Transport.
P R O C E D U R A de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport
Art. 1 Dispozitii generale
(1) Prezenta procedura stabileste cadrul de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport.
(2) Sistemul national privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport reprezinta ansamblul de principii, reguli si aplicatii informatice avand drept scop monitorizarea transporturilor de bunuri pe teritoriul national.
(3) Sistemul RO e-Transport este gestionat de catre Ministerul Finantelor, prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Centrul National pentru Informatii Financiare.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Examen Consultant Fiscal 2024
(4) Pentru utilizarea sistemului informatic RO e-Transport, operatorii economici trebuie sa fie inregistrati in Spatiul privat virtual (SPV), in nume propriu sau prin reprezentant legal, prin reprezentant desemnat ori prin imputernicit, cu respectarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.090/2022 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta intre organul fiscal central si persoanele fizice, persoanele juridice si alte entitati fara personalitate juridica.
Art. 2 Declararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat in Sistemul RO e-Transport
(1) Categoriile de operatiuni de transport al bunurilor cu risc fiscal ridicat pe teritoriul national sunt cele prevazute la art. 2 pct. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere
de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022 cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Declararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat in Sistemul RO e-Transport se face de operatorii economici prevazuti la art. 8 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022 cu modificarile si completarile ulterioare, in nume propriu sau prin
reprezentant legal, prin reprezentant desemnat ori prin imputernicit.
(3) Pentru declararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat, declarantul utilizeaza mijloacele de identificare electronica pentru accesarea SPV, pentru:
a) interconectarea aplicatiei disponibile la nivelul emitentului cu Sistemul RO e-Transport, utilizand o serie de microservicii expuse sub forma unui API (Application Programming Interface);
b) utilizarea aplicatiei puse la dispozitie in mod gratuit de catre Ministerul Finantelor.
(4) Documentatia tehnica pentru microservicii si aplicatia prevazute la alin. (3) sunt disponibile la adresa web https://mfinante.gov.ro/ro/web/etransport.
(5) In urma transmiterii datelor aferente unui transport de bunuri cu risc fiscal ridicat, Sistemul RO e-Transport atribuie automat un numar unic de identificare (UIT), utilizat ca referinta in cadrul proceselor si operatiunilor specifice sistemului.
Art. 3 Date declarate in Sistemul RO e-Transport
(1) In Sistemul RO e-Transport sunt inregistrate date referitoare la expeditor, beneficiar sau destinatar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat si transportator, data declarata pentru inceperea transportului, precum si codul UIT generat.
(2) In cazul in care din documentele detinute de catre utilizatorii prevazuti la art. 8 alin. (1) lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, nu contin date pentru incadrarea bunurilor transportate in una
dintre categoriile de bunuri cu risc fiscal ridicat stabilite in acest sens prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, acestia au obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate in cadrul partidei de bunuri cu exceptia categoriei de bunuri respectiv codurile
N.C., greutatea neta si valoarea bunurilor transportate.
(3) Sistemul RO e-Transport permite utilizatorului sa selecteze contribuabilul pentru care declara datele transporturilor cu risc fiscal ridicat in functie de drepturile pe care acesta le detine.
(4) In raport cu tipul transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat prevazute la art. 2 pct. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022 cu modificarile si completarile ulterioare, declarantul va selecta tipul operatiunii comerciale desfasurate in functie de
care aplicatia informatica va activa campuri specifice de date.
(5) In cazul in care in cadrul unei partide de bunuri sunt transportate atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte bunuri, in Sistemul RO e-Transport vor fi declarate toate categoriile de bunuri transportate, pentru acestea sistemul urmand sa genereze un singur cod UIT.
(6) Pentru transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat efectuat in sistem grupaj, se detine un numar de coduri UIT egal cu numarul de partide de bunuri cu risc fiscal ridicat care fac obiectul respectivului transport.
(7) La stabilirea masei brute totale a bunurilor care fac obiectul unei partide de bunuri pentru care exista obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport se iau in considerare si ambalajele necesare comercializarii si transportului bunurilor.
(8) Stabilirea valorii totale a bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul transportului declarat in Sistemul RO e-Transport, va avea in vedere:
a) valoarea bunurilor transportate nu include TVA;
b) in cazul tranzactiilor comerciale decontate in valuta, conversia in lei se va face la cursul de schimb BNR valabil la data declararii transportului in Sistemul RO e-Transport;
c) in functie de tipul tranzactiei declarate in Sistemul RO e-Transport, valoarea bunurilor transportate va face referire la valoarea cunoscuta potrivit documentelor comerciale, financiare sau contabile dupa caz, la momentul declararii.
(9) In cazul transportului bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul exportului conform art. 2 pct. 9 lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, prin intermediul unui birou vamal de export situat in alt stat membru al Uniunii Europene, transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat se declara pentru parcursul de la locul de incarcare situat pe teritoriul national pana la punctul rutier de trecere a frontierei la iesirea din Romania.
(10) In situatia in care bunurile cu risc fiscal ridicat nu au fost receptionate sau au fost receptionate partial de beneficiarul/destinatarul mentionat in Sistemul RO e-Transport la momentul obtinerii codului UIT, bunurile nereceptionate vor reveni la expeditor in baza codului UIT initial. Returul ulterior al bunurilor care au fost receptionate, formeaza o noua partida de bunuri pentru care este necesara obtinerea unui cod UIT nou de catre partea care returneaza bunurile cu risc fiscal ridicat.
(11) In situatia prevazuta la art. 3 alin. (10), dupa receptionarea bunurilor returnate in cazul in care obligatia de declarare revine furnizorului, sau dupa neefectuarea receptiei in cazul in care obligatia de declarare revine beneficiarului, declarantul va mentiona returul in zona ”Confirmare Transport” a aplicatiei informatice RO e-Transport selectand optiunea ”Infirmat” sau ”Confirmat Partial” urmat de mentionarea cantitatilor returnate in campul de date ”Comentariu confirmare”. Datele referitoare la retur vor fi mentionate in Sistemul RO e-Transport in perioada termenului de valabilitate a codului UIT.
(12) In cazul in care bunurile cu risc fiscal ridicat sunt transportate la nivel national cu mijloace de transport apartinand mai multor categorii de transport: naval, feroviar, aerian, rutier, in Sistemul RO e-Transport se va declara numai componenta de transport rutier, situatie in care locul de incarcare respectiv descarcare, va fi considerat locul in care mijlocul de transport rutier va prelua sau preda, dupa caz bunurile transportate.
(13) Pentru declararea transportului bunurilor in cadrul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer sau transportul bunurilor reprezentand stocuri la dispozitia clientului prevazute la art. 2 pct. 9 lit. j) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
41/2022 cu modificarile si completarile ulterioare, declarantii vor selecta in aplicatia informatica RO e-Transport, optiunea de transport similara in campul de date ”Tip operatiune”, urmata de selectia in campul de date ”Scopul Operatiunii” a unei optiuni in
concordanta cu destinatia bunurilor transportate.
(14) In situatia in care, in mod exceptional, transportul declarat in Sistemul RO e-Transport nu este finalizat in termenul de valabilitate a codului UIT prevazut la art. 11 alin (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, declarantul va infirma transportul in Sistemul RO e-Transport si va relua operatiunea de declarare a transportului si obtinerea unui nou cod UIT. Astfel, dupa punerea efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice, in intervalul de valabilitate a codului UIT, declarantul poate selecta in zona ”Confirmare Transport” a aplicatiei RO e-Transport optiunea ”Infirmat” mentionand cauza in campul de date ”Comentariu confirmare”, urmand ca pentru respectivul transport sa fie obtinut un nou cod UIT in functie de noile date.
Art. 4 Modificarea datelor declarate in sistemul RO e-Transport dupa obtinere codului UIT
(1) In perioada celor 3 zile calendaristice prevazute la art. 11 alin (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022 cu modificarile si completarile ulterioare, dar nu mai tarziu de punerea efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice, datele declarate in Sistemul RO e-Transport pot fi modificate cu pastrarea codului UIT initial.
(2) Dupa punerea efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice, pentru actualizarea informatiilor privind identificarea vehiculului de transport rutier, organizatorul transportului va accesa prin intermediul contului propriu din SPV aplicatia informatica RO e-Transport.
Art. 5 Transmiterea datelor in Sistemul RO e-Transport
(1) Declararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat prin utilizarea modalitatii prevazute la art. 2 alin. (3) lit. a) se face prin transmiterea unui fisier XML.
(2) Dupa transmiterea fisierului XML, Sistemul RO e-Transport efectueaza, in mod automat, urmatoarele operatiuni:
a) verificari si validari privind structura si sintaxa;
b) verificari semantice.
(3) Dupa efectuarea operatiunilor de la alin. (2) se genereaza un mesaj de raspuns.
(4) In situatia in care drept urmare a operatiunilor prevazute la alin. (2) nu sunt identificate erori, se aplica semnatura electronica a Ministerului Finantelor, care atesta primirea declaratiei in Sistemul RO e-Transport. Exemplarul original al declaratiei se considera fisierul de tip XML insotit de semnatura electronica a Ministerului Finantelor, care este pus la dispozitia declarantului sub forma unui fisier arhiva de tip zip.
(5) In situatia in care drept urmare a operatiunilor prevazute la alin. (2) sunt identificate erori, declaratia nu se considera transmisa in sistem, declarantul primind un fisier de tip XML ce contine erorile identificate, insotit de semnatura electronica a Ministerului
Finantelor, sub forma unui fisier arhiva de tip zip.
(6) Dupa efectuarea verificarilor automate, fisierele prevazute la alin. (4) si (5) vor fi disponibile in sistem pentru descarcare pe o perioada de 60 de zile de la momentul generarii, iar ulterior vor fi arhivate electronic in conformitate cu prevederile legale in vigoare si eliberate la cerere.
(7) Fisierul prevazut la alin. (4) va fi disponibil in sistem pentru descarcare, pe perioada indicata la alin. (6), si prin intermediul aplicatiei prevazute la art. 3 alin. (3) lit. b).
Art. 6 Notificarea partilor implicate
Prin intermediul Sistemului RO e-Transport se pun la dispozitia partilor implicate in transportul pe teritoriul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat, persoane din Romania altele decat declarantul, urmatoarele date: declarantul, organizatorul transportului, beneficiarul, data declarata pentru inceperea transportului, numarul de inmatriculare al mijlocului de transport si codul UIT.
Art. 7 Stabilirea contravalorii bunurilor nedeclarate ce urmeaza a fi confiscate
(1) Daca cu ocazia constatarii contraventiei este prezentata factura de vanzare ori avizul de insotire a marfii, contravaloarea bunurilor ce urmeaza a fi confiscata va fi egala cu valoarea bunurilor cu risc fiscal ridicat nedeclarate in Sistemul RO e-Transport inscrisa in documentele justificative prezentate.
(2) Daca cu ocazia constatarii contraventiei nu este prezentata factura de vanzare ori avizul de insotire a marfii, contravaloarea bunurilor ce urmeaza a fi confiscata va fi stabilita in functie de valoarea unitara a bunurilor cu risc fiscal ridicat din precedenta tranzactie cu produse similare. Prin tranzactie cu produse similare se intelege precedenta achizitie atunci cand obligatia de declarare revine beneficiarului, respectiv precedenta livrare atunci cand obligatia de declarare revine furnizorului.
(3) In situatia in care, cu ocazia constatarii contraventiei nu este prezentata factura de vanzare ori avizul de insotire a marfii si contravenientul nu are achizitii/livrari de produse similare, contravaloarea bunurilor va fi determinata pe baza valorii medii unitare a
bunurilor cu risc fiscal ridicat declarate in saptamana anterioara in Sistemul RO e-Transport pentru bunurile cu risc fiscal ridicat din aceeasi pozitie tarifara. In situatia in care in saptamana anterioara nu au fost declarate in Sistemul RO e-Transport bunuri din aceeasi pozitie tarifara, perioada de referinta va fi extinsa cu cate o saptamana pana la identificarea unor produse similare declarate in Sistemul RO e-Transport.
(4) Daca nu sunt intrunite conditiile de la alin. (1)—(3), contravaloarea bunurilor ce urmeaza a fi confiscate va fi determinata pe baza valorii medii unitare a bunurilor cu risc fiscal ridicat declarate in saptamana anterioara in functie de datele existente in sistemul de evidenta vamal informatic integrat vamal. Perioada de determinare a valorii medii unitare a bunurilor cu risc fiscal ridicat va fi extinsa cu cate o saptamana pana la identificarea unor produse similare.
(5) Stabilirea contravalorii bunurilor nedeclarate ce urmeaza a fi confiscate se realizeaza in ordinea prevazuta la alin. (1)—(4).
Art. 8 Precizari referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentand produse agricole
(1) Transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentand produse agricole achizitionate de la producatori agricoli pe baza carnetului de comercializare precum si transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat efectuate de catre producatorii agricoli persoane fizice de la locul de detinere la locul de comercializare, mentionate la art. 11 alin. (1) si (2) din Legea nr. 145/2014 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricol, cu modificarile si completarile ulterioare, nu fac obiectul declararii in Sistemul RO e-Transport.
(2) Transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentand produse agricole vegetale care indeplinesc conditiile prevazute la art. 3 alin. (1) - (3) din Legea nr. 108/2014 privind transportul rutier de produse agricole vegetale pe drumurile publice, cu modificarile si
completarile ulterioare, nu fac obiectul declararii in Sistemul RO e-Transport.