email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiect Senat: Functionarii ANAF risca amenzi daca ignora solicitarile de mediere ale contribuabililor cu datorii

Proiect Senat: Functionarii ANAF risca amenzi daca ignora solicitarile de mediere ale contribuabililor cu datorii
mediereamenzi anafsanctiuni inspectori anaf

Functionarii ANAF ar putea fi amendati cu sume cuprinse intre 2.000 si 10.000 de lei daca nu respecta obligatiile legale in relatia cu contribuabilii sau termenele pentru trimiterea comunicarilor. Proiectul de lege ce prevede aceste sanctiuni a fost depus la Senat la sfarsitul saptamanii trecute de senatorul USR Cristian Bordei.

Prin prezenta initiativa, se urmareste responsabilizarea organelor fiscale prin introducerea unor sanctiuni aplicabile acestora, in situatia in care isi incalca obligatiile ce le revin potrivit legii.

”Exista foarte multe situatii in care contribuabilii sunt executati abuziv de catre organul fiscal, fara sa existe clarificarea obligatiei fiscale inscrise in somatie. In astfel de cazuri, contribuabilul are dreptul sa solicite, conform legii, initierea procedurii de mediere, pe parcursul careia executarea silita se suspenda, insa adesea ANAF ignora pur si simplu termenele legale prevazute pentru aceasta procedura. De cele mai multe ori, victimele acestei incalcari a legii de catre organele fiscale/ANAF sunt, in majoritate, persoane cu venituri mici, varstnici cu pensii infime, familii cu mai multi copii, familiile monoparentale, etc… categorii care nu isi permit sa apeleze la consultanta de specialitate sau la avocati”, spune Cristian Bordei.

Scopul urmarit prin proiectul de lege

In expunerea de motive la initiativa legislativa se precizeaza urmatoarele: 

"Asa cum Codul Fiscal si de Procedura Fiscala prevede obligatii si termene corelative pentru cetatean/contribuabil, fie ca este persoana fizica sau juridica, iar in cazul in care acestea sunt incalcate, sunt prevazute clar sanctiuni, amenzi, penalitati, majorari, in mod evident consideram ca trebuie sa existe astfel de obligatii si sanctiuni corelative si penru organele fiscale care isi incalca obligatiile stabilite prin lege. Cu atat mai mult cu cat, ca urmare a neindeplinirii obligatiilor de catre autoritatile responsabile in conditiile si termenele stipulate in lege, pentru contribuabil apar consecinte dezastruoase, cum ar fi cea de finalizarea unei executari silite a contribuabilului. Executare silita generata de simplul fapt ca organul fiscal nu a raspuns solicitarii de mediere a contribuabilului (si-a incalcat obligatia prevazute de lege de a faspunde in 10 zile de la notificarea de mediere), ceea ce intrerupea sau suspenda executarea silita pana la clarificarea situatiei.

Desigur, nu exista nicio explicatie pentru faptul ca nu exista sanctiuni pentru incalcarea termenelor de catre organele fiscale, si nu exista sanctiuni pentru organul fiscal care omite sa-si indeplineasca obligatiile.

Noi consideram ca este nevoie de un echilibru al stabilirii drepturilor si obligatiilor de catre legiuitor, drept pentru care consideram imperios necesard crearea unui cadru legal in vederea respectarii principiului constitutional care statueaza egalitatea in fata legii. In baza acestui principiu, prevederile prezentei initiative legislative vizeaza realizarea unui tratament de egalitate in relatia stat-cetatean, respectiv drepturi/obligatii stat - cetatean(persoana fizica sau juridica), eliminand discrepantele actuale. Pozitia actuala a statului/organul fiscal este o pozitie dominanta in raport cu cetateanul/persoana fizica sau juridica/contribuabilul, ceea ce trebuie sa dispara.
Modificarea legislativa propusa urmareste sa dea eficienta principiului fundamental, ridicat la rang constitutional, acela al egalitatii in fata legii, consacrat prin art. 16 din Constitutia Romaniei.

Semnificatia art. 16 alin. (1) din Constitutie este aceea ca, principiul egalitatii in fata legii, presupune instituirea unui tratament egal pentru situatii care, in functie de scopul urmarit, sunt egale.

Instituirea unui tratament diferit trebuie sa fie justificata obiectiv si rezonabil, or nimic nu poate justifica de ce actuala reglementare prevede in favoarea statului/organelor fiscale, sanctiuni si consecinte negative doar pentru contribuabil in cazul in care acesta isi incalca obligatiile stabilite prin codul de procedura fiscala.



Cu alte cuvinte, conform legislatiei actuale, daca un cetatean roman nu a depus o declaratie in termenul prevazut de lege este sanctionat cu decaderea din dreptul de a o mai depune, penalitati, majorari. La fel, daca nu a raspuns solicitarii organelor fiscale de a depune anumite documente intr-un anumit termen este pasibil de decadere din drepturi, corelativ cu sanctiuni gen penalitati, majorari aplicabile.

Timp in care organul fiscal care omite cu buna stiinta sa-si indeplineasca atributiile pentru cu care este investit, nu suporta nicio consecinta, nu raspunde in niciun fel fata de contribuabilul. Inechitatea este majora, drept pentru care consideram ca trebuie creat un echilibru intre raspunderea stabilita pentru contribuabilul cetatean roman, si cea stabilita pentru organele fiscale.

Totodata, consideram ca este cazul sa responsabilizam organele fiscale deoarece la data prezenta indolenta si nepasarea acestora atrag consecinte negative asupra contribuabilului, astfel cum demonstreaza exemplul dat in prezenta.

Mai mull, este total discriminatoriu ca pentru contribuabil legea sa stabileasca obligatii si termene fixe, precum si sanctiuni in cazul nerespectarii, iar pentru stat/organele fiscale se constata cu usurinta lipsa sanctiunilor in cazul in care isi incalca obligatiile stabilite.

Sunt doar cateva exemple din care rezulta lipsa de egalitate in drepturi si obligatii este evidenta si discriminatorie in detrimentul cetateanului, motiv pentru care consideram imperios necesara adaptarea cadrului legal existent, cu scopul de a elimina aceste nedreptati. Pentru a asigura egalitatea in drepturi garantata de Constitutie, aceleasi reguli care se impun contribuabilului/platitorului, trebuie sa fie aplicate si organului fiscal.
In lumina acestui principiu al egalitatii in fata legii, consacrat prin art. 16 din Constitutia Romaniei, organul fiscal trebuie sa fie sanctionat si/sau amendat in acelasi fel cu contribualilul/platitorul, atunci cand nu-si respecta obligatiile sau intarzie in indeplinirea lor.

In concluzie, initiativa legislativa creeaza premisele pentru cresterea gradului de incredere a contribuabilului in institutiile statului, prin masuri menite a garanta si a consolida principiul constitutional al egalitatii in fata legii, precum si drepturile procedurale ale partilor raportului juridic fiscal, eliminand tratamentul inegal, respectiv incertitudinile cu privire la modul de indeplinire a obligatiilor sau cu privire la modul de exercitare a drepturilor, in raport cu statul.
De asemenea, masurile propuse vor reduce litigiile dintre organele fiscale si contribuabili, costisitoare din punct de vedere al efortului si al timpului pentru ambele parti. Implementarea masurilor propuse nu implica alocarea de fonduri bugetare.

In consecinta, in opinia noastra este evident ca legislatia actuala are nevoie de ajustari, astfel incat sa fie eliminat actualul tratament fiscal discriminatoriu in detrimentul cetateanului roman, raportat si la necesitatea responsabilizarii organelor fiscale si a autoritatilor din domeniu. Pe scurt, dace pentru cetatenii romani, legea actuala impune termene in care cunt obligati sa actioneze, fie ca vorbim de depunerea unei declaratii fiscale sau de plata unei creante fiscale, sub sanctiunea de decaderea din drepturi sau de amenzi/penalitati/majorari(in caz de neplata a unui debit), este firesc sa existe si obligatii corelative pentru statul roman/ANAF/organele fiscale."

Atentie! Pentru a se aplica, proiectul de lege trebuie adoptat de Parlament, promulgat de Presedinte si publicat în Monitorul Oficial.

Foto: pexels.com


de Alina Ilie

NOUTATI din Legislatia Contabila

[LIVE] Participati la Conferinta Nationala de Contabilitate din 2 Iulie


Va invitam la Video Conferinta
Nationala de Fiscalitate si Contabilitate


Atentie! Video Conferinta din 2 iulie 2024 de la Bucuresti
va fi transmisa LIVE pe Internet! 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
mediereamenzi anafsanctiuni inspectori anaf


Data aparitiei: 29 Mai 2024

Votati articolul "Proiect Senat: Functionarii ANAF risca amenzi daca ignora solicitarile de mediere ale contribuabililor cu datorii":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

X