email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz - Exigibilitatea TVA in cazul subventiilor pentru ...

TVAcodul fiscalsubventii
Intrebare:    

La data de 30.06.2010 societatea noastra avea de incasat subventie restanta pentru energie termica livrata populatiei in perioada ianuarie - mai 2010, de la Consiliul Local, in valoare de 31.500.000 , TVA 19% inclus in aceasta suma (respectiv 26.470.588 ron valoare neta a facturilor de subventie emise catre Consiliul Local + 5.029.412 ron TVA 19% ). Acest TVA de 5.029.412 a fost inregistrat in contabilitate in contul 4428 , TVA neexigibil , in conformitate cu prevederile normelor metedologice de aplicare a prevederilor art. 137 Cod Fiscal , care stipuleaza  ca "Exigibilitatea TVA in cazul subventiilor pentru energia termica furnizata populatiei este la data incasarii acestor subventii."
 
Aceasta subventie restanta  este incasata in cursul lunii iulie 2010 . Va rugam sa ne spuneti care este opinia dvs in legatura cu modul in care ar trebui sa procedeze societatea noastra in legatura cu TVA-ul aferent subventiei incasate, ce devine exigibil in iulie 2010, in conditiile modificarii cotei de TVA de la 19% la 24% .

Raspuns:
In situatia prezentata de dvs. consider ca nu trebuie efectuata regularizarea operatiunii de obtinere a subventiei de la bugetul local chiar daca  suma TVA devine exigibila la data incasarii subventiei.  Aduc drept argument faptul ca prin Codul fiscal se reglementeaza in mod expres situatiile in care se procedeaza la regularizarea TVA in cazul modificarii de cote.

In situatia dvs. sunt aplicabile prevederile alineatului (3) de la articolul 140 conform caruia  ,,Cota aplicabila este cea in vigoare la data la care intervine faptul generator, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 134^2 alin. (2), pentru care se aplica cota in vigoare la data exigibilitatii taxei.,,. Aceasta prevedere a fost aplicata de firma dvs. in doua situatii:

-    la data emiterii facturii catre consumatorii de energie termica. In acest caz, exigibilitatea taxei intervine la data faptului generator in baza prevederilor articolului 134^2 alineatul  (1). 

-    la data emiterii facturii catre bugetul local pentru obtinera subventiei. In acest caz, exigibilitatea taxei intervine la data incasarii in baza prevederilor punctului 18 alineatul 1 din normele de aplicare ale prevederilor articolului 137 alineatul 1 litera a).

Cele doua situatii pentru care se efectueaza regularizarea sunt cele reglementate prin articolul 140 la  alineatul (4) conform caruia: ,,In cazul schimbarii cotei se va proceda la regularizare pentru a se aplica cotele in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii, pentru cazurile prevazute la art. 134^2 alin. (2),,. Acest articol se refera la urmatoarele doua situatii:
  • emiterea unei facturi, inainte de data la care intervine faptul generator;
  • incasarea unui  avans.  
Asa cum se poate constata, factura emisa pentru subventie nu se incadreaza in prevederile  art. 134^2 alin. (2) litera a) şi b) astfel incat sa fie necesara regularizarea cotei de TVA.  
 
Referitor la exigibilitatea subventiei trebuie avuta in vedere definitia exigibilitatii taxei de la articolul  134 alineatul (2) din Codul fiscal conform careia exigibilitatea este  data la care autoritatea fiscala este indreptatita, in baza legii, sa solicite plata de catre persoanele obligate la plata taxei, ,,chiar daca plata acestei taxe poate fi amanata.,,. Practic, exigibilitatea sumei TVA aferenta subventiei este amantata pentru intervalul cuprins intre:
  • data emiterii facturii pentru recuperarea de la buget;
  • data incasarii contravalorii facturii emise.

Astfel, chiar daca factura pentru obtinerea subventiei a fost emisa lunar in perioada ianuarie iunie 2010, la cota standard TVA de 19%, nu a fost obligatorie virarea sumei TVA la  bugetul de stat  in baza prevederilor punctului 18 alineatul 1 din normele metodologice de aplicare ale articolului 137 deoarece suma facturata nu a fost incasata.  Din acest motiv ati evidentiat lunar suma TVA colectata in perioada ianuarie iunie 2010 prin creditul contului 4428, fara a evidentia operatiunea in jurnalul pentru vanzari. In acest caz, suma TVA se datoreaza bugetului de stat la data incasarii acesteia  de la bugetul local, de exemplu in luna august 2010, ulterior faptului generator. In acest caz, in luna august 2010  se efectueaza inregistrarea contabila 4428 = 4427, dovedind astfel ca exigibilitatea TVA a intervenit in luna august 2010.

In acest moment, operatiunea trebuie evidentiata in jurnalul pentru vanzari, dar intr-o coloana distincta, creata special pentru regularizarile de TVA cu cota de 19%. Suma astfel evidentiata in jurnalul pentru vanzari trebuie raportata prin decontul de TVA aferent lunii august 2010 la randul 15 din decont denumit "Regularizari taxa colectata".   

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
TVAcodul fiscalsubventii


Data aparitiei: 17 Septembrie 2010

Votati articolul "Studiu de caz - Exigibilitatea TVA in cazul subventiilor pentru ...":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X