Ministerul de Finante a publicat Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati.
Se mentioneaza astfel in cadrul art. 1 alin. (1) ca persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit, care desfasoara ca activitate principala sau secundara activitatea/activitatile corespunzatoare urmatoarelor coduri CAEN:
5510 – "Hoteluri si alte facilitati de cazare similare",
5520 – "Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata",
5530 – "Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere",
5590 – "Alte servicii de cazare",
5610 – "Restaurante", 5621 – "Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente",
5629 – "Alte servicii de alimentatie n.c.a.",
5630 – "Baruri si alte activitati de servire a bauturilor",
sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati.
Cititi si:
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Aceste prevederi se aplica si persoanelor juridice romane care au devenit platitoare de impozit pe profit ca urmare a exercitarii optiunii potrivit art. 48 alin. (5) si (52) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Conform alin. (2), persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit, care au inscrisa in actele constitutive, potrivit legii, ca activitate principala sau secundara una dintre activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1 din Legea nr.170/2016 privind impozitul specific unor activitati, denumita in continuare lege, dar nu desfasoara efectiv activitate in domeniile respective, nu sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati.
Totodata, se mentioneaza ca microintreprinderile care aplica prevederile titlului III din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, la 1 ianuarie 2017 nu aplica impozitul specific unor activitati.
Indeplinirea conditiilor prevazute la art. 3 din lege, se verifica la data intrarii in vigoare a legii, la inceputul fiecarui an fiscal, pe baza situatiei existente la data de 31 decembrie a anului precedent. Comunicarea catre organul fiscal teritorial se efectueaza pana la data de 31 martie 2017 inclusiv sau, dupa caz, pana la data de 31 martie inclusiv a anului urmator.
Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care au optat pentru anul fiscal diferit de anul calendaristic, intra in sistemul de impozit specific unor activitati incepand cu 1 ianuarie 2017.
Potrivit art. 2 alin (1) in aplicarea art. 2 alin. (1) lit. c) din lege, complexul hotelier este format din cladiri si terenuri care includ in acelasi edificiu ori edificii legate fizic sau functional structuri de primire turistice cu diverse functiuni.
Prin "alte activitati" desfasurate de complexul hotelier se intelege activitatile de alimentatie publica de tip restaurant, bar, agrement, tratament balnear/wellness sau de infrumusetare, prestate in cadrul respectivei cladiri, cu mijloace proprii, activitati ce fac parte din oferta turistica a contribuabilului fiind oferite turistilor individual sau in cadrul pachetelor turistice definite potrivit legii, pe cele 5 tipuri de cazare in structurile de primire turistica.
In situatia in care, serviciile prestate in cadrul complexului hotelier, cu mijloace proprii, pentru a oferi turistilor facilitatile din oferta turistica, sunt incluse in pachetul prestabilit de servicii, vandute la pret total, corespunzator tipului de cazare, contravaloarea acestora reprezinta venituri pentru care complexul hotelier se impoziteaza conform anexei nr. 3 din lege.
In cazul in care turistii sau alti clienti beneficiaza de servicii oferite de complexul hotelier, care nu au fost incluse in pachetul prestabilit de servicii, definit potrivit legii, pe cele 5 tipuri de cazare, servicii corespunzatoare unor activitati in afara codurilor CAEN prevazute la art. 1 din lege, veniturile realizate din aceste activitati sunt supuse impozitarii conform art.10 din lege. Acestea pot fi servicii de: frizerie, coafura, manichiura, pedichiura, parcare, etc.
Conform alin. (2), prin activitate "clasificata ca impusa" se intelege structura de primire turistica cu functiune de alimentatie publica clasificata ca impusa conform Ordinului Presedintelui Autoritatii Nationale pentru Turism nr. 65/2013 pentru aprobarea Normelor metodologice privind eliberarea certificatelor de clasificare a structurilor de primire turistice cu functiuni de cazare si alimentatie publica, a licentelor si brevetelor de turism, cu modificarile si completarile ulterioare.
EXEMPLE CALCUL
Articolul 3 stabileste ca in aplicarea prevederilor art. 5 alin. (3) din lege, contribuabilii care obtin venituri din exploatarea mai multor unitati determina impozitul specific anual prin insumarea impozitului specific anual aferent fiecarei unitati, calculat conform formulei stabilite in anexa corespunzatoare codului CAEN.
Exemplu: Un contribuabil desfasoara activitatea prin doua unitati/restaurante situate in Bucuresti in zone diferite astfel: - restaurantul 1 este situat in zona A si are o suprafata de 80 mp; - restaurantul 2 este situat in zona D, si are o suprafata de 80 mp.
Impozitul specific anual aferent fiecarui restaurant se calculeaza conform anexei nr. 1 din lege, dupa cum urmeaza:
Restaurantul 1: impozitul specific anual/unitate = k * (x + y * q) * z, unde:
k - 1400, valoarea impozitului standard (lei);
x - 17, variabila in functie de rangul localitatii;
y - 16, variabila in functie de suprafata utila comerciala/de servire/de desfasurare a activitatii;
z - 0,45, coeficient de sezonalitate;
q = 0,9 coeficient de ajustare pentru spatiu tehnic unitate-locatie de desfasurare a activitatilor.
Valoarea impozitului specific anual pentru restaurantul 1 este: 1400 * (17 + 16 * 0,9) *0,45 = 19.782 lei
Restaurantul 2: impozitul specific anual/unitate = k * (x + y * q) * z, unde k - 1400, valoarea impozitului standard (lei); x - 13,5, variabila in functie de rangul localitatii; y - 16, variabila in functie de suprafata utila comerciala/de servire/de desfasurare a activitatii; z - 0,45, coeficient de sezonalitate; q = 0,9, coeficient de ajustare pentru spatiu tehnic unitate-locatie de desfasurare a activitatilor.
Valoarea impozitului specific anual pentru restaurantul 2 este: 1400 * (13,5 + 16 * 0,9) * 0,45 = 17.577 lei
Valoarea totala a impozitului specific anual datorat de contribuabil se determina prin insumarea impozitului specific anual aferent celor doua restaurante, acesta fiind de: 19.782 lei + 17.577 lei = 37.359 lei.
ART. 4 in aplicarea art. 5 alin. (4) din lege, contribuabilii care desfasoara mai multe activitati cu codurile CAEN prevazute la art. 1 din lege, cu exceptia celor care desfasoara activitati prin intermediul unui complex hotelier, determina impozitul specific prin insumarea impozitului stabilit potrivit art. 6 din lege, pentru fiecare activitate desfasurata.
Exemplu: Un contribuabil desfasoara activitate printr-un restaurant situat in Bucuresti, zona A cu o suprafata de 100 mp si in cadrul aceleiasi unitati desfasoara activitate printr-un bar cu o suprafata de 80 mp, cu suprafete distincte. Impozitul specific anual se determina prin insumarea impozitelor specifice stabilite potrivit art. 6 din lege, pentru fiecare activitate desfasurata, dupa cum urmeaza:
- se determina impozitul specific anual corespunzator activitatii desfasurata in restaurant, conform formulei stabilite in anexa nr. 1 din lege astfel:
1400 * (17 + 21 * 0,9) * 0,45 = 22.617 lei;
- se determina impozitul specific anual corespunzator activitatii desfasurata in bar, conform formulei stabilite in anexa nr. 2 din lege, astfel:
900 * (16 + 8* 0,9) * 0,45 = 9.396 lei. - impozitul specific anual pentru intreaga unitate se stabileste prin insumarea impozitelor specifice determinate pentru fiecare activitate desfasurata in restaurant si bar, astfel: 22.617 lei + 9.396 lei = 32.013 lei.
Descarcati AICI alte EXEMPLE DE CALCUL si Normele metodologice COMPLETE!