Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Planul de conturi general"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Planul de conturi general
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Inregistrarea/anularea inregistrarii in scopuri de TVA: Ce schimbari pregateste ANAF

Data aparitiei: 24 Octombrie 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Inregistrarea/anularea inregistrarii in scopuri de TVA: Ce schimbari pregateste ANAF
inregistrare in scopuri tvaanulare scopuri de tvatva 2025

Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) propune modificarea si completarea unor reguli referitoare la inregistrarea si anularea inregistrarii pentru taxa pe valoarea adaugata (TVA), precum si la modul de declarare a TVA-ului. 

ANAF vine cu actualizari importante in procedurile privind TVA, pe care le detaliem mai jos, pentru a ghida contribuabilii in aplicarea corecta a noilor reguli.

Context legislativ

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Context legislativ

Prin Ordonanta Guvernului nr. 22/2025 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 806 din data de 29 august 2025, au fost modificate unele prevederi referitoare la inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata.

Prin art. 316 din Codul fiscal a fost reglementata data de la care se considera valabila inregistrarea in scopuri de TVA. Anterior, aceasta data era reglementata de normele metodologice. Trebuie precizat ca, in cele mai multe situatii, a fost modificata data de la care devine valabila inregistrarea in scopuri de TVA.

ANAF propune actualizari in proceduri

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: ANAF propune actualizari in proceduri

Intrucat precizari privind data de la care devine valabila inregistrarea in scopuri de TVA se regasesc in cuprinsul mai multor proceduri aprobate prin ordine ale presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, este necesara modificarea acestor proceduri pentru a reflecta noile prevederi legale, dupa cum urmeaza:

I. Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 239/2021 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 316 alin. (1) lit. a), b) sau c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare

In situatia in care persoana impozabila solicita inregistrarea in scopuri de TVA inainte de realizarea de operatiuni taxabile, scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere, cu locul in Romania, potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, inregistrarea in scopuri de TVA se considera valabila incepand cu data inregistrarii fiscale, potrivit art. 316 alin. (11) lit. a) din Codul fiscal. Prin exceptie, in cazul persoanelor impozabile care solicita odata cu inregistrarea in registrul comertului si inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, inregistrarea in scopuri de TVA se considera valabila incepand cu data inregistrarii persoanei impozabile in registrul comertului.

In situatia in care persoana impozabila solicita inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, intrucat cifra de afaceri realizata in cursul unui an calendaristic a depasit plafonul de scutire prevazut la art. 310 alin. (1) din Codul fiscal, inregistrarea in scopuri de TVA se considera valabila incepand cu data depasirii plafonului de scutire, potrivit art. 316 alin. (11) lit. b) din Codul fiscal.

In situatia in care persoana impozabila opteaza pentru inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, desi cifra de afaceri realizata in cursul unui an calendaristic este inferioara plafonului de scutire, inregistrarea in scopuri de TVA se considera valabila incepand cu data solicitarii, potrivit art. 316 alin. (11) lit. c) din Codul fiscal.

Avand in vedere cele de mai sus, se impune adaptarea prevederilor Procedurii de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 316 alin. (1) lit. a), b) sau c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobata prin Ordinul...

De asemenea, prin aceasta modificare se propune ca, pentru persoanele impozabile inregistrate in Spatiul Privat Virtual, certificatul de inregistrare in scopuri de TVA sa poata fi comunicat si prin mijloace electronice de transmitere la distanta, potrivit legii, prin intermediul Spatiului Privat Virtual.

II. Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2012/2016 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare

In procedura de modificare din oficiu a vectorului fiscal, respectiv inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA sau anularea inregistrarii in scopuri de TVA, exista precizari privind data de la care devine valabila inregistrarea in scopuri de TVA.

In plus, prin modificarile aduse Codului fiscal prin Ordonanta Guvernului nr. 22/2025, la art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, la care sunt prevazute toate situatiile pentru care organul fiscal anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA, a fost introdusa, la lit. i), situatia de la art. 310^2 alin. (7), privind persoanele impozabile cu sediul activitatii economice in alt stat membru si care sunt inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 din Codul fiscal, care opteaza pentru aplicarea, in Romania, a regimului special de scutire pentru mici intreprinderi pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in Romania. In aceasta situatie, organul fiscal din Romania trebuie sa anuleze inregistrarea in scopuri de TVA.

Pentru aceasta situatie, este necesara stabilirea procedurii de anulare, din oficiu, de catre organul fiscal, prin introducerea unei noi sectiuni in Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA.

De asemenea, este necesara corelarea acestui act normativ cu modificarile organizatorice care au avut loc la nivelul organelor fiscale subordonate Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (inlocuirea birourilor municipale/orasenesti/comunale cu unitati fiscale si desfiintarea administratiilor fiscale pentru contribuabili mijlocii din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice) si cu modificarile legislative aduse titlului VIII „Solutionarea contestatiilor formulate impotriva actelor administrative fiscale” din Codul de procedura fiscala (abrogarea alineatului (6) al articolului 272).

Intrucat informatii privind data de la care devine valabila inregistrarea in scopuri de TVA exista si in formularul „Decizie privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA”, prevazut in anexa nr. 3 la ordin, este necesara modificarea acestui formular. De asemenea, este necesara modificarea formularului „Decizie privind anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA”, prevazut in anexa nr. 4 la ordin, pentru completarea cu situatia prevazuta la art. 316 alin. (11) lit. i) din Codul fiscal.

III. Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2011/2016 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 316 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare, cu modificarile si completarile ulterioare

Persoanele impozabile nu mai solicita inregistrarea in scopuri de TVA potrivit prevederilor art. 316 alin. (12) din Codul fiscal prin completarea formularului de declaratie (099), intrucat, in contextul reducerii numarului de formulare de declaratii fiscale, randurile din acest formular au fost preluate in toate declaratiile de mentiuni (010, 013, 015, 016, 020, 040, 070, 093 si 700), care se depun, in functie de categoria din care face parte persoana impozabila.

Prin urmare, este necesara inlocuirea, in tot cuprinsul Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2011/2016, a trimiterii la formularul (099).

In plus, mentionam ca, potrivit art. 316 alin. (12) lit. c) din Codul fiscal, organul fiscal inregistreaza in scopuri de TVA persoana impozabila, la cererea acesteia, dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA intrucat persoana impozabila nu a depus niciun decont de TVA pentru 6 luni/2 trimestre consecutive, cu conditia depunerii tuturor deconturilor de TVA nedepuse.

In activitatea organelor fiscale de solutionare a unor astfel de cereri au aparut situatii in care, pentru perioadele fiscale pentru care persoana impozabila nu a depus niciun decont de TVA, organul fiscal a emis decizie de impunere fie ca urmare a unei actiuni de inspectie fiscala, fie ca urmare a aplicarii procedurii de impunere din oficiu, potrivit legii, decizii care au ramas definitive. In astfel de situatii, persoana impozabila nu mai are dreptul depunerii de deconturi de TVA pentru aceleasi perioade fiscale.

In aceste conditii, propunem completarea Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 316 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu un paragraf potrivit caruia conditia privind depunerea tuturor deconturilor de TVA (formular 300) nedepuse la termen, se considera indeplinita daca, pentru perioada aferenta deconturilor nedepuse, persoanei impozabile i s-a comunicat o decizie de impunere de catre organul de inspectie fiscala sau o decizie de impunere, din oficiu, de catre organul fiscal competent, ramasa definitiva conform art. 107 alin. (5) din Codul de procedura fiscala.

De asemenea, este necesara corelarea acestui act normativ cu modificarile organizatorice care au avut loc la nivelul organelor fiscale subordonate Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (inlocuirea birourilor municipale/orasenesti/comunale cu unitati fiscale si desfiintarea administratiilor fiscale pentru contribuabili mijlocii din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice) si cu modificarile legislative aduse titlului VIII „Solutionarea contestatiilor formulate impotriva actelor administrative fiscale” din Codul de procedura fiscala (abrogarea alineatului (6) al articolului 272).

Prin urmare, este necesara modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2011/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

IV. Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2131/2025 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) „Decont de taxa pe valoarea adaugata”

In instructiunile de completare a randurilor de regularizari din decontul de TVA (randul 16 „Regularizari taxa colectata” si randul 34 „Regularizari taxa dedusa”), este necesar sa se declare ajustarile bazei de impozitare prevazute la art. 287 din Codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare, conform art. 282 alin. (9) si (10), dupa caz, din Codul fiscal, dar care au fost generate de operatiuni pentru care s-a aplicat una dintre cotele de TVA in vigoare pana la data de 1 august 2025.

Prin urmare, este necesara eliminarea, din aceste instructiuni, a trimiterilor la noile cote de TVA, respectiv 21% si 11%, pentru a evita dubla declarare a sumelor pe randuri diferite.

Precizam ca ajustarile bazei de impozitare prevazute la art. 287 din Codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare, conform art. 282 alin. (9) si (10), dupa caz, din Codul fiscal, daca au fost generate de operatiuni pentru care cota de taxa pe valoarea adaugata aplicata este de 21%, se declara, potrivit instructiunilor de completare, la randul 9 din decont (in ceea ce priveste taxa colectata), respectiv la randul 24 din decont (in ceea ce priveste taxa deductibila).

De asemenea, ajustarile bazei de impozitare prevazute la art. 287 din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare, conform art. 282 alin. (9) si (10), dupa caz, din Codul fiscal, daca au fost generate de operatiuni pentru care cota de taxa pe valoarea adaugata aplicata este de 11%, se declara, potrivit instructiunilor de completare, la randul 10 din decont (in ceea ce priveste taxa colectata), respectiv randul 25 din decont (in ceea ce priveste taxa deductibila).

Concluzie

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Concluzie

Proiectul de ordin trebuie aprobat si publicat in Monitorul Oficial pentru a putea fi pus in aplicare.






Articole Similare





Atentie, Contabili!

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"Planul de conturi general"


X