Anul 2024 a debutat cu un adevarat haos in implementarea sistemului RO e-Factura. Pentru PFA, tranzitia catre e-Factura de la 1 ianuarie 2024 a fost perceputa ca un obstacol major. Asadar, in contextul noilor reglementari, o PFA va trebui sa declare facturile prin SPV ori prin alte softuri dedicate.
Deoarece ANAF si MFP nu ofera lamuriri suplimentare legate de erorile care apar in momentul transmiterii facturilor electronice, antreprenorii si contabilii incearca sa le desluseasca pe forumuri sau pe grupurile de Facebook dedicate pe subiect.
In timp ce contabilii ofereau sfaturi online pentru a ajuta antreprenorii sa depaseasca diverse probleme tehnice, Ministrul Finantelor, Marcel Bolos, exprima apreciere pentru numarul record de facturi inregistrate pana in prezent.
Discutam in cele ce urmeaza despre principalele lucruri pe care ar trebui sa le stie o PFA despre e-Factura, sperand sa eliminam orice neclaritate cu privire la acest subiect.
RO e-Factura pentru PFA: baza legala
Conform alin. (1) de la art. LIX din Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, persoanele impozabile stabilite in Romania, pentru toate livrarile de bunuri si servicii care au locul prestarii/livrarii in Romania conform art. 275, 278 si 279 din Codul fiscal, efectuate in relatia B2B, au obligatia ca in perioada 01.01.2024-30.06.2024 sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO-e-Factura, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura:
Art. LIX. (1) Operatorii economici persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania conform art. 275 si art. 278 279 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, efectuate in relatia B2B, astfel cum este definita la art. 2 alin. (1) lit. n) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 139/2022, au obligatia in perioada 1 ianuarie 2024-30 iunie 2024 sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prevazut in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura.
Asadar, fac obiectul acestei reglementari toate societatile din Romania, indiferent daca sunt sau nu platitoare de TVA, toate persoanele fizice ce desfasoara activitati independente (PFA, II, PFI) si toate entitatile straine care detin un sediu fix pe teritoriul Romaniei, analizat din perspectiva TVA.
Ce pasi trebuie sa urmeze PFA pentru a emite e-Factura
Contractul de mandat Optimizare fiscala Avantaje si dezavantaje
Cartea verde a contabilitatii - REDUCERE 40
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
- inrolarea in SPV, care poate fi accesat doar cu un certificat digital calificat pentru semnatura electronica.
- facturile vor trebui emise in format XML.
- mai departe, pentru a inscrie facturile in SPV, se navigheaza catre sectiunea “Factura electronica”, apoi se selecteaza optiunea “Trimitere factura”. Aici, utilizatorii pot incarca fisierul XML corespunzator facturii.
ANAF a pus la dispozitie un video privind pasii de urmat pentru inscriere in sistemul e-Factura >>
Ai nevoie de program de facturare pentru a trimite facturile in e-Factura?
Nu e obligatoriu, dar e mai usor cu un program de facturare.
Emiterea/transmiterea unei facturi in format XML se poate realiza prin doua metode:
I. Servicii web - utilizarea unei aplicatii proprii, prin interconectarea cu sistemul RO eFactura folosind o serie de micro-servicii expuse sub forma unei API (Application
Programming Interface);
II. Incarcare web - utilizarea aplicatiei puse la dispozitie in mod gratuit de catre Ministerul Finantelor
Astfel, in cazul in care nu dispuneti de o aplicatie proprie pentru generarea facturii electronice, puteti utiliza aplicatia gratuita pentru completarea datelor de facturare si transmiterea facturii electronice.
Accesul la aplicatia de generare a facturii in format XML, pusa la dispozitie de Ministerul Finantelor, nu necesita autentificare, aceasta putand fi astfel utilizata la scara larga. Aplicatia se regaseste pe portalul https://mfinante.gov.ro6 .
Corectia facturii electronice
In situatia unei facturi electronice emise in relatia B2B asupra careia destinatarul are obiectii, acesta instiinteaza emitentul facturii electronice inclusiv in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prin transmiterea unui mesaj, respectand structura publicata in documentatia tehnica .
In situatia unei facturi electronice emise in relatia B2G asupra careia destinatarul are obiectii, acesta instiinteaza emitentul facturii electronice inclusiv prin intermediul sistemului national de raportare - Forexebug, prin transmiterea unui mesaj, respectand structura publicata in documentatia tehnica prevazuta la art. 5 alin. (3).
Factura electronica comunicata destinatarului nu se poate returna in sistemul RO e-Factura.
Corectia facturii electronice comunicate destinatarului in sistemul RO e-Factura se efectueaza conform art. 330 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Factura electronica corectata se transmite in cadrul aceluiasi sistem RO e-Factura.
Disponibilitatea pentru descarcarea facturii electronice in sistemul RO e-Factura
Data comunicarii facturii electronice catre destinatar se considera data la care factura electronica este disponibila acestuia pentru descarcare din sistemul RO e-Factura.
Fisierele corespunzatoare facturii electronice in format XML si mesajele de eroare sunt disponibile pentru descarcare 60 de zile de la momentul publicarii in sistem, iar ulterior vor fi arhivate electronic in conformitate cu prevederile legale in vigoare si eliberate la cerere.
Ce faci daca primesti erori la transmiterea facturilor electronice?
Documentele care pot constitui suport in vederea facturarii electronice pot fi accesate prin urmatoarele link-uri:
https://mfinante.gov.ro/web/efactura/informatii-tehnice
https://mfinante.gov.ro/documents/4398723/0/ghidE-FACTURA.pdf
https://mfinante.gov.ro/static/10/eFactura/prezentare%20apeluri%20API%20E-factura.pdf
https://static.anaf.ro/static/10/Galati/Vrancea/Procedura-e-factura.pdf
De cand incep sa se dea amenzi?
Amenzile pentru netrasmiterea la timp a facturii sunt:
-Intre 5.000-10.000 lei pentru persoanele juridice contribuabili mari;
-Intre 2.500 -5.000 lei pentru persoane juridice contribuabili mijlocii;
-Intre 1.000-2.500 lei pentru persoane juridice contribuabili juridice si persoane fizice.
Aceste amenzi au termene de implementare astfel:
-
Intre 1 ianuarie si 31 martie 2024 contribuabili nu vor fi amendati pentru nerespectarea preverderilor; se considera o perioada de testare si implementare a sistemului;
-
Intre 1 aprilie si 30 iunie 2024 vor fi amendati doar cei care emit facturi catre client, emitentii facturilor.
Primirea si inregistrarea unei facturi in relatia B2B, dupa 1 iulie 2024, fara ca ea sa fie primita prin E-factura se sanctioneaza cu o amenda egala cu cuantumul TVA inscris in factura.
Studiu de caz: PFA. e-Factura
Intrebare: Expertul contabil care desfasoara activitatea in mod independent si a obtinut CIF de la ANAF cum va efectua transmiterea facturilor in sistemul e-Factura incepand cu 01.01.2024 din SPV-ul creat pe CIF sau din SPV-ul creat pe CNP? Mentionez ca sunt inrolat numai in SPV creat pe CNP (de unde transmit declaratia unica).
Raspuns: Contul SPV pentru e-Factura nu este acelasi cu contul SPV pentru CNP.
Contul de SPV pentru CNP va fi folosit pentru transmiterea Declaratie unice, pentru solicitarea certificatului fiscal, cazierului fiscal etc., iar contul de SPV pentru CIF va fi folosit pentru e-Factura.
Pentru inregistrarea in sistem pentru CIF se depune formularul 084 Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura/renuntarea la cererea privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura. Formularul 084 pentru inregistrare in sistemul e-Factura se completeaza si se transmite prin SPV deschis pe CUI/CIF cu semnatura digitala calificata, (nu din SPV deschis pe CNP, accesat cu email si parola).
Raspuns oferit in luna ianuarie 2024 de catre specialistii site-ului Portalcontabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com