Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"
Peste 35 de milioane de euro (175 de milioane de lei) reprezinta prejudiciul adus bugetului de stat de 128 de companii de transport alternativ (ride-sharing), care functionau la negru, fara a declara fiscal veniturile generate si fara a inregistra legal contractele de munca ale soferilor, respectiv fara a achita obligatiile fiscale aferente. Frauda a fost descoperita in urma unei actiuni de control la nivel national demarata de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) derulata in cursul saptamanii trecute.
Operatiunea, initiata pe 29 septembrie, a vizat descoperirea de practici evazioniste, precum plata la negru a salariilor soferilor si nedeclararea veniturilor. DGAF a instituit masuri asiguratorii pe activele patrimoniale ale societatilor, conturi bancare si a sumelor urmaribile, pentru recuperarea integrala a prejudiciului.
Controalele Antifrauda au fost demarate ca urmare a unor analize de risc realizate de DGAF in luna septembrie, care au semnalat un risc fiscal major in randul operatorilor de transport alternativ. Modul prin care operau majoritatea companiilor investigate a indicat inspectorilor ANAF sustragerea de la plata obligatiilor fiscale prin:
Pentru a asigura recuperarea prejudiciului total estimat la 175 de milioane de lei, DGAF a instituit masuri asiguratorii asupra activelor patrimoniale, conturilor bancare si a sumelor urmaribile detinute de platformele de ride-sharing. Aceste masuri au fost luate pentru a preveni sustragerea sau ascunderea bunurilor.
Pe langa implicatiile fiscale majore, controalele au scos la iveala si nerespectarea obligatiei de a dota masinile cu aparate de marcat electronice fiscale, desi se incasau curse in numerar.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Examen Consultant Fiscal 2025
Prin acest comportament evazionist sunt afectate atat realizarea veniturilor bugetare, cat si persoanele fizice care ar trebui sa aiba calitatea de salariat (conducator auto), prin privarea de dreptul la protectie sociala, respectiv de a beneficia de asigurarile sociale de sanatate si de dreptul la pensie.
Legislatia din domeniul transportului alternativ reglementeaza calitatea de conducator auto, care poate fi doar titular, respectiv angajat al unui operator de transport alternativ (persoana fizica autorizata, intreprinderea individuala, intreprinderea familiala sau persoana juridica detinatoare a autoturismului cu care se efectueaza transport alternativ).
ANAF recomanda tuturor conducatorilor auto care activeaza in domeniul transportului alternativ sa evalueze cu atentie modul de desfasurare a activitatii, iar in cazul in care opteaza pentru angajarea la un operator de transport alternativ sa faca toate demersurile posibile pentru a se asigura ca angajatorul isi indeplineste obligatiile fiscale pentru munca pe care a prestat-o si sa sesizeze organele competente atunci cand are suspiciuni cu privire la comportamentul angajatorului.
Pentru cresterea gradului de conformare in domeniul transportului alternativ de persoane si pentru asigurarea unui tratament fiscal echitabil pentru entitatile de buna credinta care activeaza in acest domeniu si care se conformeaza legislatiei fiscale, Directia Generala Antifrauda Fiscala va propune totodata institutiilor implicate in transportul alternativ o serie de masuri care sa contribuie decisiv la combaterea muncii nedeclarate/subdeclarate, precum si la combaterea nedeclararii/subdeclararii veniturilor impozabile obtinute in domeniul transportului alternativ.
ANAF va continua sa actioneze in mod transparent si echitabil, pentru aplicarea legislatiei. Actiunile de control vor continua in mod constant pentru a proteja bugetul de stat si pentru a asigura un mediu
concurential corect, fiind vizate in mod special zonele cu risc fiscal ridicat. Actiunile de control sunt sustinute de analize de risc avansate si instrumente digitale, care elimina factorul de eroare umana si eficientizeaza activitatea de colectare si identificare a evaziunii fiscale.
NOU: instructiuni complete, pas cu pas, privind utilizarea SAGA
Facilitati oferite de „Operare SAGA. Exemple practice si recomandari”:
= > generare si transmitere e-Facturi;
= > import e-Facturi emise;
= > import e-Facturi primite;
= > monitorizarea transporturilor rutiere internationale de bunuri pe teritoriul national (e-Transport);
= > transferul de informatii catre autoritatile fiscale (Declaratia 406, Raportarea SAF-T).
Articole similare
Nereguli majore in domeniul ride-sharing: Ce a scos la iveala analiza ANAF despre practicile ilegalePrejudiciu de peste 52 milioane de lei cauzat bugetului de stat in domeniul RIDESHARINGServicii de transport Uber si Bolt. Exemplu de monografie contabilaStocarea facturilor in format fizic - obligatorie sau nu?Noi reglementari privind transportul alternativ, in vigoare de la 1 februarie 2020. Restrictii pentru soferii de RIDESHARINGUltimele articole
Soferii de RIDESHARING risca amenzi uriase. Prevederile au intrat in VIGOARE!Legea RIDESHARING-ului: Clever este prima aplicatie care a primit de la Guvern aviz definitiv de functionareUber si Bolt au obtinut avizul tehnic necesar pentru a face RIDESHARINGLiderul taximetristilor de la Cotar solicita ANAF sa explice de ce se prelungeste termenul pentru companiile de RIDESHARINGUBER avertizeaza! Peste jumatate dintre soferi ar putea avea conturile blocate dupa 1 noiembrieArticole similare
Nereguli majore in domeniul ride-sharing: Ce a scos la iveala analiza ANAF despre practicile ilegaleANAF in actiune: 4.200 actiuni de control fiscal si 1.700 CONTROALE ANTIFRAUDA in luna iunieANAF, pe urmele neregulilor: ce au descoperit inspectorii la firmele verificateANAF a identificat, in 2023, obligatii fiscale nedeclarate de 10,62 miliarde leiCONTROALE ANTIFRAUDA: inspectorii DGAF au aplicat sanctiuni contraventionale de peste 8,3 milioane de lei in numai o saptamanaUltimele articole
Controale fiscale: problemele identificate de ANAF in semestrul I din 2023ANAF: Crestere impresionanta a numarului de controale efectuate de la o luna la altaCONTROALE ANTIFRAUDA: ANAF a colectat 2,6 miliarde lei in luna iunie 2023Directia Antifrauda a inceput controalele in domenii cu slaba conformare fiscalaOUG 188/2022 - ce modificari a adus Codului de procedura fiscala (INAINTE si DUPA)Articole similare
Nereguli majore in domeniul ride-sharing: Ce a scos la iveala analiza ANAF despre practicile ilegaleServicii de TRANSPORT ALTERNATIV: Ce aspecte sunt importante si un exemplu practicFormularul 397: Noua declaratie ANAF pentru Uber, Bolt si alte platforme de ridesharingAsociere in participatiune pentru TRANSPORT ALTERNATIV: Totul despre contabilitate si declaratii fiscaleControale fiscale: ce probleme a identificat ANAF in semestrul I din 2024Ultimele articole
Prejudiciu de peste 52 milioane de lei cauzat bugetului de stat in domeniul ridesharingControale fiscale: problemele identificate de ANAF in semestrul I din 2023Proiect ANAF: modificari privind informatiile continute in Registrul National al AMEFCasa de marcat: documentele solicitate de organele fiscale pentru verificarea atribuirii numarului unic de identificareServicii de transport Uber si Bolt. Exemplu de monografie contabila