Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Planul de conturi general 2025"
Incepand cu 1 ianuarie 2026, transportatorii rutieri din Romania vor avea de achitat o noua taxa de drum, denumita TollRo, aplicabila vehiculelor de marfa cu masa totala maxima autorizata (MTMA) de peste 3,5 tone. Taxa vine ca urmare a aplicarii Legii nr. 226/2023 si transpune in legislatia nationala prevederile Directivei (UE) 2022/362 privind taxarea pe baza de distanta si poluare.
TollRo este un tarif de trecere (pe kilometru) care se va percepe pentru vehiculele inmatriculate si destinate transportului de marfa, inclusiv cele mixte (transport persoane si marfuri), cu o MTMA mai mare de 3,5 tone, care circula pe reteaua de drumuri nationale din Romania (domeniul SETRE).
Spre deosebire de rovinieta, TollRo este o taxa bazata pe distanta parcursa, iar nivelul acesteia depinde de:
Tariful unitar TollRo este compus din doua componente:
1. Tariful de utilizare a infrastructurii – care acopera costurile de intretinere, reparatii structurale si operare a sistemului de taxare;
2. Tariful pentru costuri externe – care reflecta impactul asupra mediului si sanatatii cauzat de poluarea aerului generata de trafic.
Acest tarif unitar este exprimat in lei/km, include TVA si va fi actualizat anual, in luna decembrie, in functie de indicele preturilor de consum (IPC) publicat de INS, cu aplicare din ianuarie anul urmator.
Exemple de tarife propuse (conform proiectului din iulie 2025)
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete Cartea verde a Contabilitatii varianta online Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Un vehicul din categoria I (max. 7,5 t), cu norma EURO VI, va plati 5,35 lei pentru 100 km parcursi. Daca acelasi vehicul este incadrat la EURO III, taxa creste la 6,95 lei/100 km.
In cazul unui camion greu (categoria III), diferentele sunt semnificative: intre 15,23 lei si 19,80 lei pentru 100 km, in functie de nivelul de poluare.
Responsabilitatea colectarii TollRo revine Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), care va gestiona intregul sistem si va publica anual noile tarife. De asemenea, sistemul de taxare va fi unul electronic, bazat pe monitorizarea traseului parcurs de vehicul, conform legislatiei aplicabile domeniului SETRE.
Tichetele de ruta emise in anul anterior si valabile peste 31 decembrie isi pastreaza valabilitatea, iar cele platite in avans pentru anul urmator se vor calcula la nivelul din anul in curs.
Proiectul de ordin privind nivelul tarifului unitar a fost publicat de Ministerul Transporturilor in iulie 2025 si urmeaza sa fie aprobat si publicat in Monitorul Oficial. Doar dupa aceasta etapa se va putea aplica efectiv TollRo incepand cu 2026.
Desi nivelul propus este, conform MT, mai mic decat cel practicat in alte state europene vecine (ex. Bulgaria sau Ungaria), implementarea TollRo va aduce costuri suplimentare pentru operatorii de transport rutier din Romania. Acestia trebuie sa isi recalibreze bugetele si tarifele de transport, tinand cont de aceste noi cheltuieli directe pe kilometru.
Taxa TollRo marcheaza o schimbare majora in sistemul de taxare rutiera, introducand un mecanism mai echitabil, dar si mai riguros, bazat pe principiul „poluatorul plateste”. Transportatorii au timp pana in 2026 sa isi alinieze flotele la standarde mai putin poluante sau sa-si optimizeze traseele si costurile operationale.
Sursa: PortalCodulFiscal.ro
NOU: Ghidul practic al contabilitatii in 2025. Legislatie explicata - Exemple detaliate