Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Impozitul minim global: 10 aspecte cheie pe care trebuie sa le cunoasteti

Data actualizarii: 18 Septembrie 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Impozitul minim global: 10 aspecte cheie pe care trebuie sa le cunoasteti
impozit minim globalcalcul impozit global

In Monitorul Oficial, Partea I, nr. 805 din 29 august 2025, a fost publicata Ordonanta nr. 21/2025, prin care se aduc modificari si completari Legii nr. 431/2023, referitoare la asigurarea unui nivel minim global de impozitare pentru grupurile de intreprinderi multinationale si pentru grupurile nationale de mari dimensiuni. In continuare, iata 10 aspecte esentiale pentru contabili.

10 aspecte cheie pe care trebuie sa le cunoasteti

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: 10 aspecte cheie pe care trebuie sa le cunoasteti

1. Introducerea conceptului de „credit fiscal transferabil tranzactionabil”
Se reglementeaza in detaliu conditiile in care astfel de credite pot fi folosite pentru reducerea obligatiilor fiscale si ce presupune transferabilitatea si tranzactionarea lor. Tratamentul fiscal va fi identic cu cel aplicat creditelor rambursabile calificate.

2. Clarificarea regulilor privind „profitul excedentar national”
In situatiile in care entitatile constitutive din Romania aplica reglementari contabile diferite sau au ani fiscali diferiti fata de situatiile consolidate ale grupului, notiunea de „impozit suplimentar national” se inlocuieste cu „profit excedentar national”, pentru asigurarea coerentei legislative.

3. Reguli de protectie mai stricte
Se precizeaza expres ca regimul de protectie al impozitului suplimentar national trebuie sa indeplineasca atat criteriul contabil, cat si si pe cel al consecventei si al administrarii, conform comentariilor OCDE din 2024.

4. Reformularea formulei de calcul
Impozitul suplimentar national include si componenta „impozit suplimentar aditional”, aplicabil in anumite situatii in care ajustarile fiscale conduc la recalcularea cotei efective de impozitare.

5. Moneda de calcul
Grupurile care folosesc alta moneda functionala decat leul pot opta pentru determinarea impozitului suplimentar in moneda de prezentare a situatiilor financiare consolidate, pe o perioada de 5 ani.

6. Tratamentul impozitelor amanate
Entitatile care aplica reglementarile contabile nationale (Directiva 2013/34/UE) vor putea calcula si prezenta impozitele amanate in notele explicative sau vor putea opta pentru aplicarea IFRS, pentru a asigura un tratament comparabil cu al altor entitati.

7. Reduceri de capital si fonduri proprii
Se clarifica modul de tratare fiscala a distribuirilor si aporturilor in legatura cu instrumente considerate „fonduri proprii de rang 1” in domeniul bancar si al asigurarilor.

8. Reportarea pierderilor fiscale suplimentare
S-a introdus posibilitatea reportarii „cheltuielilor cu valoare negativa a impozitelor suplimentare” catre exercitiile viitoare, pentru reducerea impozitelor datorate atunci cand grupul revine pe profit.

9. Excluderea profitului pentru activitati cu substanta economica
Optiunea s-a reformulat astfel incat sa fie clar ca reducerea se aplica doar in lipsa exercitarii optiunii de excludere.

10. Reguli privind entitatile de investitii si achizitii de grupuri
S-a clarificat modul de calcul al cotei efective de impozitare atunci cand exista mai multe entitati de investitii in Romania, precum si tratamentul tranzactiilor in care o „entitate achizitoare” preia un grup „entitate-tinta”.

Aspecte procedurale

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Aspecte procedurale

- termenul de depunere a declaratiei informative privind impozitul suplimentar se coreleaza cu termenul de 18 luni;


- definitia „entitatii locale desemnate” se particularizeaza la Romania;
- se introduce posibilitatea ca o singura entitate din cadrul grupului sa fie responsabila pentru declarare si plata.

De ce sunt necesare aceste modificari?

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: De ce sunt necesare aceste modificari?

Aceste modificari urmaresc:

- alinierea la regulile model OCDE si la recomandarile Comisiei Europene;
- clarificarea unor aspecte tehnice privind determinarea profitului si a cotei efective de impozitare;
- reducerea riscului de aplicare eronata si, implicit, scaderea costurilor de conformare pentru contribuabili.

Concluzie

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Concluzie

Impozitul minim global, aplicabil din 2024, vizeaza asigurarea unei cote minime de 15% pentru marile companii, indiferent de facilitatile fiscale existente. Ordonanta aduce modificari importante de detaliu, dar cu impact in practica, in special pentru grupurile cu structuri complexe si prezenta internationala.

Contribuabilii vizati ar trebui sa urmareasca atent procesul legislativ si sa pregateasca actualizarile necesare in contabilitate si raportarile fiscale.

Sursa: PortalCodulFiscal.ro










Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"


X