Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Noua procedura de inspectie fiscala, incepand cu 2026: Criterii de risc fiscal [INFOGRAFIC]

Data actualizarii: 19 Septembrie 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Noua procedura de inspectie fiscala, incepand cu 2026: Criterii de risc fiscal [INFOGRAFIC]
inspectie fiscalacriterii de risc fiscalcreante fiscale

Ca urmare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 188/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, incepand cu 01.01.2026 se va produce o adevarata revolutie in domeniul inspectiei fiscale, in sensul ca regulile vechi, potrivit carora fiecare contribuabil ar trebui sa faca obiectul inspectiei fiscale cel putin o data la 5 ani, in vederea eliminarii riscului de prescriere a creantelor fiscale, nu mai sunt valabile. Prin urmare, incepand cu anul viitor, vor exista companii care nu vor mai fi inspectate (cele incadrate in categoria de risc fiscal scazut) si companii frecvent controlate (incadrate in risc fiscal crescut).

Noi prevederi despre inspectie fiscala

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Noi prevederi despre inspectie fiscala

Potrivit noilor prevederi, selectarea contribuabililor/platitorilor ce urmeaza a fi supusi inspectiei fiscale, va fi efectuata de catre organul de inspectie fiscala competent, in functie de nivelul riscului fiscal, care se stabileste pe baza analizei de risc. Prin exceptie, contribuabilii/platitorii pot fi selectati in mod aleatoriu pentru efectuarea unei actiuni de inspectie fiscala, insa intr-un an calendaristic, procentul maximal de contribuabili/platitori selectati in mod aleatoriu nu poate depasi 10% din totalul contribuabililor/platitorilor selectati pentru efectuarea inspectiei fiscale in anul respectiv. Depasirea procentului de 10% reprezinta abatere disciplinara, iar conducatorul structurii de inspectie fiscala are obligatia sa ia masuri de sanctionare a persoanelor vinovate.

Contribuabilul/Platitorul nu poate face obiectii cu privire la procedura de selectare folosita.

Clasele de risc fiscal si cele 4 criterii de risc

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Clasele de risc fiscal si cele 4 criterii de risc

Iata care sunt clasele de risc fiscal, precum si cele 4 criterii de risc:

Contribuabilii se incadreaza in 3 clase principale de risc, dupa cum urmeaza:
a) contribuabili cu risc fiscal mic;
b) contribuabili cu risc fiscal mediu;
c) contribuabili cu risc fiscal ridicat.

Criteriile generale, in functie de care se stabileste clasa/subclasa de risc fiscal, sunt urmatoarele:
1) criterii cu privire la inregistrarea fiscala;
2) criterii cu privire la depunerea declaratiilor fiscale;
3) criterii cu privire la nivelul de declarare;
4) criterii cu privire la realizarea obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat si catre alti creditori.

Dezvoltarea claselor principale de risc in subclase de risc si dezvoltarea criteriilor generale in subcriterii, precum si procedurile de stabilire a subclaselor si subcriteriilor, se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

Atentie! Analiza de risc se efectueaza periodic, caz in care organul fiscal stabileste si clasa/subclasa de risc fiscal a contribuabilului. Contribuabilul nu poate face obiectii cu privire la modul de stabilire a riscului si a clasei/subclasei de risc fiscal in care a fost incadrat.


Subcriteriile de risc, dezvoltate din cele 4 criterii, au fost stabilite prin Ordinul A.N.A.F. nr. 2017/2022.

Dezvoltarea subcriteriilor de risc se realizeaza prin raportare la riscurile de neconformare in ceea ce priveste indeplinirea de catre contribuabil/platitor a obligatiilor prevazute de legislatia fiscala, asociate celor
patru criterii generale.

Riscurile de neconformare sunt riscuri care privesc inregistrarea fiscala, depunerea declaratiilor fiscale, nivelul de declarare si realizarea obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat si catre alti creditori.

o Riscurile privind inregistrarea fiscala vizeaza aspecte legate de neconformarea contribuabililor, indiferent de forma juridica, din perspectiva respectarii obligatiilor de inregistrare fiscala.
o Riscurile privind depunerea declaratiilor fiscale vizeaza aspecte legate de neconformarea contribuabililor
din perspectiva respectarii obligatiilor de depunere, cu date complete si la termen, a declaratiilor fiscale.
o Riscurile privind nivelul de declarare vizeaza aspecte legate de neconformarea contribuabililor din perspectiva corectitudinii, coerentei, concordantei cotei si cuantumului impozitelor, taxelor si contributiilor
declarate in declaratiile fiscale si in alte formulare prevazute de lege depuse de contribuabili.
o Riscurile privind realizarea obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat si catre alti creditori vizeaza
aspecte legate de neconformarea contribuabililor din perspectiva indeplinirii obligatiilor de plata fata de bugetul general consolidat si fata de terti, precum si aspecte legate de solvabilitatea si bonitatea acestora.

Subcriterii de risc si recomandari

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Subcriterii de risc si recomandari

SUBCRITERIILE DE RISC dezvoltate din criteriile generale prevazute de art. 7 alin. (7) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare

Subcriteriile de risc fiscal, dezvoltate pe baza criteriilor generale de risc fiscal, sunt urmatoarele:

a) pentru criteriul cu privire la inregistrarea fiscala:
1. subcriteriul privind neinregistrarea in scopuri de TVA;
2. subcriteriul privind neinregistrarea ca platitor de impozit pe profit;
3. subcriteriul privind neinregistrarea ca platitor de impozit specific;
4. subcriteriul privind neinregistrarea ca platitor de impozit pe venitul microintreprinderilor;
5. subcriteriul privind neinregistrarea ca platitor de accize;
6. subcriteriul privind neinregistrarea ca platitor de impozit pe impozitul pe venit, precum si al contributiilor sociale obligatorii;
7. subcriteriul privind neinregistrarea fiscala in cazul desfasurarii de activitati, obtinerii de venituri si al altor situatii prevazute de lege pentru care exista obligativitatea de inregistrare fiscala;
8. subcriteriul privind riscurile asociate actionarilor/asociatilor/administratorilor/altor persoane, din perspectiva inregistrarii fiscale.
 

Recomandare:
Inregistrarea la timp ca platitor de impozite si contributii. Exemple:
– termenul de solicitare a inregistrarii in scopuri de TVA este de 10 zile de la data atingerii ori a depasirii plafonului. Data atingerii sau depasirii plafonului se considera a fi prima zi a lunii calendaristice urmatoare celei in care plafonul a fost atins ori depasit;
– modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal central, in termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni.


b) pentru criteriul cu privire la depunerea declaratiilor fiscale:
1. subcriteriul privind depunerea cu intarziere a declaratiilor fiscale;
2. subcriteriul privind nedepunerea declaratiilor fiscale;
3. subcriteriul privind depunerea eronata a declaratiilor fiscale;
4. subcriteriul privind riscurile asociate actionarilor/asociatilor/administratorilor/altor persoane, din perspectiva depunerii declaratiilor fiscale.
 

Recomandare:
Depunerea tuturor declaratiilor fiscale la termenele prevazute in Codul fiscal sau in alte acte normative, precum si atentie maxima la modul de intocmire a acestora, intrucat depunerea eronata reprezinta un subcriteriu de risc fiscal. Aceasta inseamna ca depunerea frecventa de declaratii rectificative poate atrage atentia organului fiscal, din perspectiva criteriilor de risc. Completarea corecta a declaratiilor fiscale, si nu depunerea acestora in graba, bazandu-ne pe posibilitatea de corectie (rectificare), va fi un obiectiv major al oricarui contabil, in vederea evitarii incadrarii societatii intr-o clasa de risc fiscal ridicat.


c) pentru criteriul cu privire la nivelul de declarare:
1. subcriteriul privind incoerenta datelor din declaratiile fiscale fata de datele din alte formulare prevazute de lege, depuse de contribuabil;
2. subcriteriul privind neconcordanta datelor din declaratiile fiscale si din alte formulare prevazute de lege depuse de contribuabil in comparatie cu datele si informatiile transmise de terti;
3. subcriteriul privind declararea incorecta a cotei si cuantumului impozitelor, taxelor si contributiilor de catre contribuabil;
4. subcriteriul privind reducerea profitabilitatii;
5. subcriteriul privind riscurile asociate actionarilor/asociatilor/administratorilor/altor persoane, din perspectiva nivelului de declarare.
 

Exemplu:
O scadere brusca a ratei profitului fata de perioada anterioara poate atrage suspiciuni din partea organelor fiscale, cu privire la nivelul de declarare. Prin urmare, trebuie acordata atentie maxima modului de calcul al impozitelor si contributiilor sociale, intrucat, mai nou, organul fiscal are la indemana o baza de date destul de stufoasa (SAF-T, e-TVA, e-factura, e-transport, incasarile prin casele de marcat electronice fiscale, declaratiile notarilor, declaratiile curierilor, baza de date PatrimVen etc.), din care poate trage concluzii privind nivelul real al impozitelor si contributiilor datorate de companii. 


d) pentru criteriul cu privire la realizarea obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat si catre alti creditori:
1. subcriteriul privind plata cu intarziere a obligatiilor fiscale;
2. subcriteriul privind neachitarea obligatiilor fiscale;
3. subcriteriul privind insolvabilitatea;
4. subcriteriul privind riscurile asociate actionarilor/asociatilor/administratorilor/altor persoane, din perspectiva realizarii obligatiilor de plata.

Recomandare:
Nicio zi de intarziere la plata obligatiilor fiscale, in vederea evitarii intrarii creantelor in sistemul SCES (creante in executare silita), ceea ce atrage incadrarea in risc fiscal mediu sau ridicat. De asemenea, intrarea in insolvabilitate (instrainarea bunurilor, in vederea evitarii riscului de sechestrare si valorificare de catre ANAF, in cazul in care o societate inregistreaza obligatii fiscale restante) va constitui un subcriteriu de risc fiscal. 

NOU! DomeniulFiscal.ro: Toate intrebarile dvs. pot primi acum raspunsuri prompte si profesioniste, indiferent de subiect, gratie noii platforme lansate de Grupul Rentrop & Straton – DomeniulFiscal.ro, o combinatie ideala de informatii de specialitate disponibile online si consultanta personalizata. Accesul in platforma este non-stop si, in plus, puteti adresa intrebari unui numar de 17 experti, atat pe e-mail, cat si direct la telefon. Dezbateti practic speta dvs. intr-o discutie personala cu un specialist de top si obtineti pe loc solutia! Click aici >>






Articole Similare





Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"


X