Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"
Ca urmare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 188/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, incepand cu 01.01.2026 se va produce o adevarata revolutie in domeniul inspectiei fiscale, in sensul ca regulile vechi, potrivit carora fiecare contribuabil ar trebui sa faca obiectul inspectiei fiscale cel putin o data la 5 ani, in vederea eliminarii riscului de prescriere a creantelor fiscale, nu mai sunt valabile. Prin urmare, incepand cu anul viitor, vor exista companii care nu vor mai fi inspectate (cele incadrate in categoria de risc fiscal scazut) si companii frecvent controlate (incadrate in risc fiscal crescut).
Potrivit noilor prevederi, selectarea contribuabililor/platitorilor ce urmeaza a fi supusi inspectiei fiscale, va fi efectuata de catre organul de inspectie fiscala competent, in functie de nivelul riscului fiscal, care se stabileste pe baza analizei de risc. Prin exceptie, contribuabilii/platitorii pot fi selectati in mod aleatoriu pentru efectuarea unei actiuni de inspectie fiscala, insa intr-un an calendaristic, procentul maximal de contribuabili/platitori selectati in mod aleatoriu nu poate depasi 10% din totalul contribuabililor/platitorilor selectati pentru efectuarea inspectiei fiscale in anul respectiv. Depasirea procentului de 10% reprezinta abatere disciplinara, iar conducatorul structurii de inspectie fiscala are obligatia sa ia masuri de sanctionare a persoanelor vinovate.
Contribuabilul/Platitorul nu poate face obiectii cu privire la procedura de selectare folosita.
Iata care sunt clasele de risc fiscal, precum si cele 4 criterii de risc:
Contribuabilii se incadreaza in 3 clase principale de risc, dupa cum urmeaza:
a) contribuabili cu risc fiscal mic;
b) contribuabili cu risc fiscal mediu;
c) contribuabili cu risc fiscal ridicat.
Criteriile generale, in functie de care se stabileste clasa/subclasa de risc fiscal, sunt urmatoarele:
1) criterii cu privire la inregistrarea fiscala;
2) criterii cu privire la depunerea declaratiilor fiscale;
3) criterii cu privire la nivelul de declarare;
4) criterii cu privire la realizarea obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat si catre alti creditori.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Dezvoltarea claselor principale de risc in subclase de risc si dezvoltarea criteriilor generale in subcriterii, precum si procedurile de stabilire a subclaselor si subcriteriilor, se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
Subcriteriile de risc, dezvoltate din cele 4 criterii, au fost stabilite prin Ordinul A.N.A.F. nr. 2017/2022.
Dezvoltarea subcriteriilor de risc se realizeaza prin raportare la riscurile de neconformare in ceea ce priveste indeplinirea de catre contribuabil/platitor a obligatiilor prevazute de legislatia fiscala, asociate celor
patru criterii generale.
Riscurile de neconformare sunt riscuri care privesc inregistrarea fiscala, depunerea declaratiilor fiscale, nivelul de declarare si realizarea obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat si catre alti creditori.
o Riscurile privind inregistrarea fiscala vizeaza aspecte legate de neconformarea contribuabililor, indiferent de forma juridica, din perspectiva respectarii obligatiilor de inregistrare fiscala.
o Riscurile privind depunerea declaratiilor fiscale vizeaza aspecte legate de neconformarea contribuabililor
din perspectiva respectarii obligatiilor de depunere, cu date complete si la termen, a declaratiilor fiscale.
o Riscurile privind nivelul de declarare vizeaza aspecte legate de neconformarea contribuabililor din perspectiva corectitudinii, coerentei, concordantei cotei si cuantumului impozitelor, taxelor si contributiilor
declarate in declaratiile fiscale si in alte formulare prevazute de lege depuse de contribuabili.
o Riscurile privind realizarea obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat si catre alti creditori vizeaza
aspecte legate de neconformarea contribuabililor din perspectiva indeplinirii obligatiilor de plata fata de bugetul general consolidat si fata de terti, precum si aspecte legate de solvabilitatea si bonitatea acestora.
SUBCRITERIILE DE RISC dezvoltate din criteriile generale prevazute de art. 7 alin. (7) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare
Subcriteriile de risc fiscal, dezvoltate pe baza criteriilor generale de risc fiscal, sunt urmatoarele:
a) pentru criteriul cu privire la inregistrarea fiscala:
1. subcriteriul privind neinregistrarea in scopuri de TVA;
2. subcriteriul privind neinregistrarea ca platitor de impozit pe profit;
3. subcriteriul privind neinregistrarea ca platitor de impozit specific;
4. subcriteriul privind neinregistrarea ca platitor de impozit pe venitul microintreprinderilor;
5. subcriteriul privind neinregistrarea ca platitor de accize;
6. subcriteriul privind neinregistrarea ca platitor de impozit pe impozitul pe venit, precum si al contributiilor sociale obligatorii;
7. subcriteriul privind neinregistrarea fiscala in cazul desfasurarii de activitati, obtinerii de venituri si al altor situatii prevazute de lege pentru care exista obligativitatea de inregistrare fiscala;
8. subcriteriul privind riscurile asociate actionarilor/asociatilor/administratorilor/altor persoane, din perspectiva inregistrarii fiscale.
b) pentru criteriul cu privire la depunerea declaratiilor fiscale:
1. subcriteriul privind depunerea cu intarziere a declaratiilor fiscale;
2. subcriteriul privind nedepunerea declaratiilor fiscale;
3. subcriteriul privind depunerea eronata a declaratiilor fiscale;
4. subcriteriul privind riscurile asociate actionarilor/asociatilor/administratorilor/altor persoane, din perspectiva depunerii declaratiilor fiscale.
c) pentru criteriul cu privire la nivelul de declarare:
1. subcriteriul privind incoerenta datelor din declaratiile fiscale fata de datele din alte formulare prevazute de lege, depuse de contribuabil;
2. subcriteriul privind neconcordanta datelor din declaratiile fiscale si din alte formulare prevazute de lege depuse de contribuabil in comparatie cu datele si informatiile transmise de terti;
3. subcriteriul privind declararea incorecta a cotei si cuantumului impozitelor, taxelor si contributiilor de catre contribuabil;
4. subcriteriul privind reducerea profitabilitatii;
5. subcriteriul privind riscurile asociate actionarilor/asociatilor/administratorilor/altor persoane, din perspectiva nivelului de declarare.
d) pentru criteriul cu privire la realizarea obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat si catre alti creditori:
1. subcriteriul privind plata cu intarziere a obligatiilor fiscale;
2. subcriteriul privind neachitarea obligatiilor fiscale;
3. subcriteriul privind insolvabilitatea;
4. subcriteriul privind riscurile asociate actionarilor/asociatilor/administratorilor/altor persoane, din perspectiva realizarii obligatiilor de plata.
NOU! DomeniulFiscal.ro: Toate intrebarile dvs. pot primi acum raspunsuri prompte si profesioniste, indiferent de subiect, gratie noii platforme lansate de Grupul Rentrop & Straton – DomeniulFiscal.ro, o combinatie ideala de informatii de specialitate disponibile online si consultanta personalizata. Accesul in platforma este non-stop si, in plus, puteti adresa intrebari unui numar de 17 experti, atat pe e-mail, cat si direct la telefon. Dezbateti practic speta dvs. intr-o discutie personala cu un specialist de top si obtineti pe loc solutia! Click aici >>
Alerta: Examenul CECCAR 2025 se apropie cu pasi repezi!
Visati sa deveniti contabil autorizat sau expert contabil? Acum aveti avantajul decisiv:
* 100 de teste rezolvate si explicate, exact ca la examen – cheia succesului vostru!
* Cea mai sigura cale de a promova examenul!
Articole similare
Aplicarea incorecta a cotei reduse de TVA la vanzarea de imobile: ANAF impune plata diferentei pana la cota standardNoua procedura de INSPECTIE FISCALA, incepand cu 2026: Criterii de risc fiscal [INFOGRAFIC]Control fiscal: Cum reflectam in contabilitate obligatiile fiscale suplimentare stabilite de ANAFMinisterul Finantelor anunta noi masuri pentru transparenta si eficienta fiscalaFirma de constructii prinsa cu nereguli fiscale: Cheltuieli nejustificate si aplicarea eronata a cotei reduse de 5%Ultimele articole
Patronatul Antreprenorilor Contabili din Romania: 'ANAF cere informatii fara temei legal!'Inspectii fiscale in constructii: Atentie, ANAF verifica deducerile si sponsorizarile!e-TVA: Model de Notificare de conformare, sanctiuni de la 1 iulie si ce obligatii avetiINSPECTIE FISCALA: Tratamentul fiscal al diferentelor de impozite contestateMonografie contabila privind rezultatul unei inspectii fiscaleArticole similare
Noua procedura de inspectie fiscala, incepand cu 2026: Criterii de risc fiscal [INFOGRAFIC]TOP 3 prioritati pentru contabili in luna iulie 2025 [INFOGRAFIC]Prescriptia obligatiilor fiscale: Cand se prescrie anul 2019Colectarea creantelor fiscale: ANAF propune 23 de noi formulare si elimina 5Anularea creantelor fiscale: in ce situatii se acorda facilitati fiscaleUltimele articole
Stingerea creantelor fiscale prin executare silita: aspecte esentialeImpozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practicProiect Senat: Functionarii ANAF risca amenzi daca ignora solicitarile de mediere ale contribuabililor cu datoriiAtentie la regulile de executare silita! Ce trebuie sa stiti in 2024Modificari Formular 112: care sunt noutatile si cum se completeaza corect D112