Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Inchidere activitate PFI: Care sunt pasii de urmat?

Data actualizarii: 01 Octombrie 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Inchidere activitate PFI: Care sunt pasii de urmat?
inchidere pfiformular 070radiere pfi

Persoana fizica independenta, care desfasoara, spre exemplu, activitati de intermediere in asigurari si doreste incetarea activitatii, are obligatia de a parcurge o procedura simpla, derulata exclusiv prin ANAF, fara implicarea Registrului Comertului.

Studiu de caz

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Studiu de caz

Pornim de la urmatorul studiu de caz: O persoana fizica care are certificat fiscal pentru activitatea de intermediere de asigurari (nu a fost inregistrata la registrul comertului, doar la finante) doreste sa isi incheie activitatea. A avut activitate timp de un an si 4 luni, a depus declaratia unica initiala si cea aferenta veniturilor din 2024, pentru care a platit taxele aferente. Care ar fi pasii de urmat si ce documente ar trebui sa aiba intocmite pana in momentul de fata? 

Aceasta nu a emis facturi, a incasat venituri facturate de catre societatea de asigurari pentru care a facut intermediere, a achizitionat pe PFA semnatura electronica si a dedus asigurarea voluntara de sanatate si contributia la pilonul 3, in limita celor 400 de euro.

Raspunsul specialistului: In primul rand trebuie depus formularul 070 Cerere de inregistrare fiscala/mentiuni/radiere, in care se completeaza sectiunea Radiere si se bifeaza motivul incetarii activitatii. Acest formular se depune in termen de 30 de zile de la data la care activitatea inceteaza efectiv.

In al doilea rand, se depune Declaratia unica (formular 212), completata cu veniturile obtinute pana la momentul incetarii activitatii. Prin aceasta declaratie se face regularizarea impozitului pe venit, a contributiei la pensii (CAS) si a contributiei la sanatate (CASS). Daca venitul net realizat in anul respectiv este sub plafonul de 12 salarii minime brute raportat la perioada activitatii, obligatiile la CAS si CASS se ajusteaza in consecinta. Declaratia unica pentru anul 2025 are termen general de depunere 25 mai 2026, dar ea se poate depune mai devreme, odata cu radierea.

Documentele justificative privind activitatea trebuie pastrate pentru o eventuala verificare ulterioara. Aici intra contractul cu societatea de asigurari, documentele prin care s-au incasat veniturile (deconturi, extrase bancare sau borderouri de plata), dovada platilor pentru polita de asigurare voluntara de sanatate si pentru contributia la Pilonul III, precum si recipisele declaratiilor unice depuse anterior si ordinele de plata ale impozitelor si contributiilor.

Depunerea documentelor se face cel mai simplu online, prin Spatiul Privat Virtual, folosind semnatura electronica pe care contribuabilul o detine deja. Alternativ, depunerea poate fi realizata printr-un imputernicit (contabil sau consultant fiscal) sau direct la ghiseu, acolo unde administratia fiscala permite acest lucru.

Dupa ce formularul 070 si Declaratia unica au fost depuse si eventualele diferente de impozit si contributii au fost achitate, activitatea este considerata inchisa din punct de vedere fiscal. Documentele contabile si fiscale trebuie totusi pastrate pe o perioada de cinci ani, in cazul unui control.

Persoanele fizice care desfasoara activitati independente in regim de profesii libere (PFI persoana fizica independenta), precum consultanti de plasament, asistenti in brokeraj, traducatori, medici, auditori sau altele similare, se inregistreaza fiscal exclusiv la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), fara implicarea Oficiului Registrului Comertului.

Etape de parcurs

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Etape de parcurs

Daca un contribuabil doreste incetarea activitatii si radierea formei de organizare, trebuie parcurse urmatoarele etape:

1. Documente necesare pentru radierea PFI de la ANAF
Formular 070 Cerere de inregistrare fiscala/mentiuni/radiere

Se completeaza in sectiunea Radiere bifand motivul: incetarea activitatii .

Declaratia unica (Formular 212) se depune pentru anul in curs, in scopul regularizarii obligatiilor fiscale datorate (CAS/CASS) si al inchiderii fiscale.Termen pentru Declaratia unica: 25.05.2026 pentru anul 2025.

Se completeaza cu veniturile efectiv realizate pana la data incetarii activitatii.

2. Modalitatea de depunere a documentelor

Daca persoana nu detine semnatura electronica calificata, documentele pot fi transmise prin Formularul de contact al ANAF (https://www.anaf.ro/AsistentaContribuabili/) doar daca este acceptata de administratia fiscala in cauza. In general, pentru cereri oficiale precum radierea PFI se transmit online.

O alta modalitate ar fi prin intermediul altei persoane care detine semnatura electronica, daca persoana imputerniceste un contabil sau consultant fiscal.

Raspuns oferit in luna septembrie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.






Articole Similare





Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"


X