email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiect de lege privind guvernanta corporatista a intreprinderilor publice

intreprinderi publicesocietati comercialeautoritate publica tutelara




Parlamentul Romaniei a inaintat un proiect de lege prin care sunt reglementate prevederile aferente guvernantei corporatiste a intreprinderilor publice fiind astfel stabilit un set de reguli aplicat in cazul persoanelor implicate in activitatile aferente organizatiilor mentionate.

Capitolul I
Dispozitii generale

     Art. 1 -  (1) Prezenta lege se aplica intreprinderilor publice, persoane juridice romane.
    (2) Sunt exceptate prevederilor prezentei legi societatile de asigurare si reasigurare, institutiile de credit si institutiile financiare.
   
    Art. 2 - in sensul prezentei legi, termenii de mai jos au urmatoarea semnificatie:
    1. guvernanta corporatista a intreprinderilor publice - ansamblul de reguli care guverneaza sistemul de administrare si control in cadrul unei intreprinderi publice, raporturile dintre autoritatea publica tutelara si organele intreprinderii publice, intre consiliul de administratie, conducerea executiva, actionari si alte persoane interesate.
    2.  intreprinderi publice:    
    a)  regii autonome infiintate de stat sau de o unitate administrativ-teritoriala;
    b) companii si societati nationale, societati comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar unic sau majoritar;
    c) societati comerciale la care una sau mai multe intreprinderi publice prevazute la punctele a)  si b) detin o participatie majoritara sau o participatie ce le asigura controlul.
    3. autoritate publica tutelara - institutia care:    
    a) coordoneaza intreprinderile publice prevazute la pct.2 lit. a);
    b) exercita, in numele statului sau, dupa caz, al unitatii administrativ-teritoriale, calitatea de actionar la intreprinderile publice prevazute la pct.2 lit. b);
    c) coordoneaza exercitarea, de catre una sau mai multe societati prevazute la pct.2 lit. a) si/sau la lit. b), a  calitatii de actionar sau asociat la o societate controlata.
    4. control - raportul intre o  intreprindere publica si  societatea la care aceasta:
    a) detine direct sau indirect majoritatea drepturilor de vot;
        b) poate sa numeasca sau sa revoce majoritatea membrilor organelor de administrare si de control ori alte persoane cu putere de decizie;
    c) poate exercita, in calitate de actionar, o influenta semnificativa, in virtutea unor clauze cuprinse in contracte incheiate cu entitatea respectiva sau a unor prevederi cuprinse in actul constitutiv al acestei entitati;
    d) este actionar si:
        - a numit singura, ca rezultat al exercitarii drepturilor sale de vot, majoritatea membrilor organelor de administrare sau de control ori majoritatea conducatorilor societatii in ultimele doua exercitii financiare, sau
        - controleaza singura, in baza unui acord incheiat cu ceilalti actionari sau asociati, majoritatea drepturilor de vot.
    5. director - administrator executiv sau persoana din afara consiliului de administratie careia ii sunt delegate de catre consiliul de administratie atributiile de conducere a regiei autonome/societatii; directorul general si directorul general economic sunt directori, in sensul prezentei legi.
     
     Art. 3  - (1) Autoritatea tutelara are urmatoarele competente:
    1. la regiile autonome:
    a) sa numeasca si sa revoce membrii consiliului de administratie;
    b) sa aprobe planul de administrare elaborat de consiliul de administratie; 
    c) sa vegheze la respectarea de catre organele de administrare si conducere ale regiei autonome a  principiilor de eficienta economica si profitabilitate in functionarea regiei autonome;
    d) sa evalueze periodic activitatea consiliului de administratie;
    e) sa asigure transparenta politicii de actionariat a statului in cadrul regiilor autonome fata de care exercita competentele de autoritate publica tutelara;
    f) alte atributii prevazute de lege.
    2. la societatile comerciale prevazute la art.2. pct.2. lit.b):
    a) sa numeasca reprezentantii statului sau, dupa caz, ai unitatii administrativ-teritoriale in adunarea generala a actionarilor si sa aprobe mandatul acestora;
    b) sa propuna, in conditiile legii, in numele statului-actionar, candidati pentru functiile de membri ai consiliului de administratie sau, dupa caz, de supraveghere, cu respectarea conditiilor de calificare si experienta profesionala prevazute de prezenta lege;
    c) sa vegheze la respectarea de catre organele de administrare si de conducere ale societatii a  principiilor de eficienta economica si profitabilitate in functionarea societatii comerciale;
    d) sa organizeze, prin reprezentantii sai in adunarea generala a actionarilor, evaluarea periodica a activitatii consiliului de administratie;
    f) sa asigure transparenta politicii de actionariat a statului in cadrul societatilor fata de care exercita competentele de autoritate tutelara;
g) alte atributii prevazute de lege.
3. la societatile comerciale prevazute la art.2 pct.2. lit. c):
    a) sa vegheze la exercitarea de catre intreprinderea publica, in conditii de eficienta economica si strategica, a calitatii de actionar;
    b) sa vegheze la respectarea de catre societatea controlata a  principiilor de eficienta economica si profitabilitate;
     c) alte atributii prevazute de lege.
   
    Art. 4 - Competenta de coordonare a controlului financiar al intreprinderilor publice apartine Ministerul Finantelor Publice.

Art. 5 - (1) Autoritatea publica tutelara si Ministerul Finantelor Publice nu pot interveni in activitatea de administrare si conducere a intreprinderii publice.
(2) Competenta luarii deciziilor de administrare si a deciziilor de conducere a intreprinderii publice si raspunderea, in conditiile legii, pentru efectele acestora revine consiliului de administratie si directorilor, daca le-au fost delegate atributiile de conducere.


de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatia Contabila

Atentie la noutatile privind PROCEDURILE CONTABILE!


Important: modificarile fiscale privind subiectele sensibile pentru orice contabil sunt luate acum in vizor in lucrarea specializata Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale:

• ajustarea pentru depreciere
• TVA
• contributii sociale
• contributia asiguratorie pentru munca
• impozite si taxe locale
  - decontarea unei parti din salariu
  - organizarea adunarilor generale ale actionarilor

Va oferim 40 de modele de proceduri gata scrise, in conformitate perfecta cu noua legislatie fiscala! 

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
intreprinderi publicesocietati comercialeautoritate publica tutelara


Data aparitiei: 18 Octombrie 2011

Votati articolul "Proiect de lege privind guvernanta corporatista a intreprinderilor publice":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X