Va reamimtinm ca, potrivit OUG nr. 3/2013 privind reglementarea unor masuri pentru reducerea unor arierate din economie, alte masuri financiare, precum si modificarea unor acte normative, unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale pot solicita de la Ministerul Finantelor Publice, pana la 29 martie 2013, contractarea de imprumuturi din varsaminte de privatizare.
In acest context, a fost aprobat Ordinul viceprim-ministrului, ministrului Finantelor Publice nr. 161/2013 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor art. 2-5 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 3/2013 privind reglementarea unor masuri pentru reducerea unor arierate din economie, alte masuri financiare, precum si modificarea unor acte normative.
Ordinul a fost publicat si poate fi consultat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 91/13.02.2013.
Potrivit actului normativ mentionat mai sus, unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale pot solicita de la Ministerul Finantelor Publice, pana la 29 martie 2013, contractarea de imprumuturi din varsaminte de privatizare, inregistrate in contul curent general al Trezoreriei Statului, cu termen de rambursare de maximum 5 ani, in limita sumei totale de 800.000 mii lei.
Imprumuturile se acorda cu o rata a dobanzii situata la nivelul ratei dobanzii de politica monetara practicata de Banca Nationala a Romaniei, in vigoare la data acordarii imprumutului.
Imprumuturile pot fi contactate de unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale numai cu avizul Comisiei de autorizare a imprumuturilor locale.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Documentatie
Documentele necesare imprumutului sunt:
- Cererea pentru autorizarea contractarii imprumutului, semnata de catre ordonatorul principal de credite, potrivit modelului prezentat in Anexa nr. 2;
- Situatia arieratelor inregistrate in contabilitate fata de furnizorii de bunuri, servicii si lucrari, potrivit modelului prezentat in Anexa nr. 2a;
- Calculul gradului de indatorare a bugetului local al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, potrivit modelului prezentat in Anexa nr. 3;
- Serviciul datoriei publice locale existente, pe perioada imprumutului pentru care se solicita autorizarea, potrivit modelului prezentat in Anexa nr. 4;
- Declaratia pe propria raspundere a ordonatorului principal de credite privind situatia finantarilor rambursabile contractate si/sau garantate de unitatea/subdiviziunea administrativ-teritoriala, aflate in derulare, potrivit modelului prezentat in Anexa nr. 5;
- Hotararea autoritatii deliberative prin care se aproba contractarea imprumutului, potrivit modelului prezentat in Anexa nr. 6;
- Adresa prin care se confirma de unitatea teritoriala a Trezoreriei Statului deschiderea contului 50.81.01 "Disponibil din imprumuturi interne contractate de unitatile administrative-teritoriale potrivit OUG nr. 3/2013" si codul IBAN al acestuia;
- copii dupa angajamentul legal: contract/comanda/hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila aferenta relatiei contractuale cu furnizorii de bunuri, lucrari si servicii si copii ale facturilor care urmeaza a fi achitate, pe care ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale le certifica cu semnatura si stampila, inscriind "Conform cu originalul";
- situatia privind actualizarea sumelor cuprinse in facturi (ex. majorari de intarziere, penalitati etc.).
Documentele mentionate mai sus se depun de unitatile/subdiviziunile administrative-teritoriale, la directiile generale ale finantelor publice judetene/a municipiului Bucuresti, dupa caz.
Rambursarea imprumutului
Rambursarea imprumutului de catre unitatile/subdiviziunile administrative-teritoriale se efectueaza in transe lunare egale incepand cu luna urmatoare acordarii. Dobanda se calculeaza prin aplicarea ratei de dobanda la soldul imprumutului, cu conventia "numar de zile calendaristice/360".Datele de plata a ratei scadente si dobanzilor de platit aferente imprumutului sunt cuprinse in scadentarul anexat la conventia de imprumut.
Pentru neplata la termen a ratelor scadente si a dobanzilor de platit la imprumutul acordat se calculeaza o dobanda de intarziere, la nivelul dobanzii prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pe zi de intarziere, pana la data stingerii obligatiei.
Rambursarea ratelor si dobanzilor aferente imprumutului, inclusive a dobanzilor de intarziere, se efectueaza de catre unitatile/subdiviziunile administrative-teritoriale in contul 65.01.15 "Deconturi in contul trezoreriei centrale-Rambursare imprumut acordat potrivit art. 2 din OUG nr. 3/2013" deschis pe numele Ministerului Finantelor Publice la Trezoreria operativa centrala, codificat cu cod de identificare fiscala al unitatilor administrativ-teritoriale (cod IBAN RO69TREZ999650115XXXXXXX). in ordinul de plata pentru Trezoreria Statului (OPT) prin care se achita sumele, la rubrica "Beneficiar" se va inscrie "Ministerul Finantelor Publice", la rubrica "Reprezentand" se va inscrie "Rambursare rata imprumut/dobanda/dobanda de intarziere conform Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 3/2013", la rubrica "Cod de identificare fiscala" al beneficiarului se inscrie codul de identificare fiscala al unitatii/subdiviziunii administrative-teritoriale care efectueaza plata, iar la rubrica “La" se inscrie "Trezoreria Operativa Centrala".
Sursa: DGFP Valcea