Proiectul de Cod Fiscal si Proiectul de Procedura Fiscala au fost aprobate de Guvern in cursul acestei zile. Dupa cum va spuneam recent, regulile se schimba in mod drastic pentru numeroase categorii de operatori economici, in lumina noilor aspecte aduse de coduri. Atentie insa la faptul ca Noul Cod Fiscal si Noul Cod de Procedura Fiscala trebuie sa treaca de Parlament pentru producerea efectelor vizate.
Gospodariile cele mai sarace vor beneficia mai mult de relaxarea fiscala pentru ca ponderea alimentelor in cosul de consum este mai mare la aceste gospodarii si in plus aici se regasesc cei mai multi salariati cu venituri mici, se precizeaza in prezentarea de sinteza a Propunerilor de modificare a Codului Fiscal si a Codului de Procedura Fiscala.
Daca Noul Cod Fiscal primeste acord din partea Parlamentului, se estimeaza ca va aduce cu sine o scadere a preturilor de pana la 10% la alimente si de pana la 5% la toate produsele, in mod principal prin scaderea TVA si prin reducerea accizelor. De asemenea, tinem cont de faptul ca se urmareste scaderea preturilor la medicamente.
Nu in ultimul rand, pe baza scaderilor de preturilor si tinand cont de indexarea pensiilor si cresterea salariului minim, estimarile arata ca puterea de cumparare va creste cu 5-8% pentru cei cu venituri medii/ mari, cu 10-12% pentru pensionari, cu 20% pentru salariatii cu venituri mici.
Conform Proiectului de Lege privind Codul de procedura fiscala, se prevad modificari importante ce vizeaza domenii precum: TVA, Contributiile de asigurari sociale, impozitarea microintreprinderilor, reducerea cotei de impozit in anumite conditii, accize, impozitul pe constructii speciale si nu numai.
Modificari privind TVA dupa aprobarea Noului Cod Fiscal
In mod cert, una dintre principalele modificari aduse de noile Coduri, este cea referitoare la reducerea cotei standard pentru toate bunurile si serviciile de la 24 de procente, la 20 de procente, din data de 1 ianuarie 2016.
Mai mult, se va reduce cota de TVA pentru animale vii si pasari vii, carne, peste, lapte, produse si subproduse lactate, oua, legume, fructe si nu numai.
Atentie si la faptul ca in lumina adoptarii Noului Cod Fiscal si Noului Cod de Procedura Fiscala, se prevede introducerea taxarii inverse pentru livarea de cladiri, parti din cladiri, terenuri, pentru a caror livrare se aplica regimul de taxare din data de 1 ianuarie 2016.
Mai mult, din 2018, se prevede reducerea cotei TVA de la 20%, la 18%.
Acestea sunt cele mai importante modificari in ceea ce priveste TVA din acest moment.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Impactul asupra contributiilor de asigurari sociale
Noile Coduri aprobate in cursul acestei zile au impact major si asupra contributiilor de asigurari sociale. In mod principal, discutam despre introducerea plafonului maxim de 5 salarii medii brute pentru baza lunara de calcul a CASS din data de 1 ianuarie 2016.
De asemenea, cu impact tot in acest domeniu, noile Coduri prevad si eliminarea deducerii CASS de la calculul impozitului pe venit de la 1 ianuarie 2016, introducerea obligatiei de plata a CAS si CASS pentru toate persoanele fizice care realizeaza venituri.
Atentie la faptul ca ca din data de 1 ianuarie 2018 se prevede reducerea contributiei de asigurari sociale la angajat de la 10,5% la 7,5%.
In acelasi timp, tot din 1 ianuarie 2018, se prevede reducerea contributiei de asigurari sociale la angajator de la 15,8% la 13,5%.
Ce se intampla cu MICROINTREPRINDERILE dupa aprobarea Noului Cod Fiscal?
Noile Coduri, in forma adoptata de Guvern prevad stabilirea unei cote de impozitare diferentiate, in functie de numarul de salariati, conform acestei scheme:
- 1% pentru microintreprinderile care au peste 2 salariati, inclusiv;
- 3% pentru microintreprinderile care au un salariat;
- 3% + 1530*) lei trimestrial, pentru microintreprinderile care nu au salariati;
- 3%**) pentru microintreprinderile care nu se incadreaza in prevederile lit.a) sau lit.b), si care se afla intr-una din urmatoarele situatii inscrise in registrul comertului sau in registrul tinut de instantele judecatoresti competente, dupa caz: (i) dizolvare urmata de lichidare; (ii) inactivitate temporara; (iii) nedesfasurarea de activitati.
Mai mult, se vor modifica pragurile de impozitare, dupa cum urmeaza:
- 75.000 euro, pentru incadrarea in categoria microintreprinderilor in anul 2017
- 85.000 euro, pentru incadrarea in categoria microintreprinderilor in anul 2018;
- 100.000 euro, pentru incadrarea in categoria microintreprinderilor incepand cu anul 2019.
In mod concret, se doreste cresterea numarului de locuri de munca cu cca 101 mii, cresterea profitului si reducerea pierderilor in cazul microintreprinderilor cu mai mult de 2 salariati. De asemenea, se doreste sporirea incasarilor la impozitul pe venit si contributii sociale daca o parte din aceste microintreprinderi isi vor modifica abordarea antreprenoriala si daca vor angajata 1 sau 2 angajati pentru a beneficia de impozitul de 1%.
Ce modificari apar in ceea ce priveste IMPOZITUL PE DIVIDENDE?
Noile Coduri, in forma aprobata astazi de Guvern, prevad eliminarea impozitului pe dividende incepand cu data de 1 ianuarie 2016.
Care sunt argumentele pentru eliminarea impozitului pe dividende?
Conform prezentarii de sinteza, se precizeaza faptul ca prin eliminarea impozitului pe dividende din data de 1 ianuarie 2016 se doreste eliminarea dublei impuneri economice, la nivelul companiei si actionarilor.
De asemenea, masura va ajuta la cresterea atractivitatii companiilor listate la Bursa de Valori Bucuresti. De ce? Pentru ca indicele BET ar reveni la valorile inregistrate inainte de criza financiara, avand posibilitatea chiar de a atinge noi maxime.
Mai mult, prin eliminarea impozitului pe dividende din data de 1 ianuarie 2016 se doreste imbunatatirea guvernantei corporative. Actionarii vor urmari reflectarea reala a rezultatelor economice si financiare. Punem la socoteala si faptul ca aceasta masura la conduce si la cresterea incasarilor din impozitul pe venit si pana aici totul suna excelent.
COTA UNICA in lumina noilor Coduri Fiscale
Modificarile in acest domeniu vizeaza asigurarea competitivitatii pe piata unica europeana in conditiile adoptarii monedei Euro.
In mod concret, se urmareste reducerea cotei de impozit pe profit de la 16% in prezent la 14%, din data de 1 ianuarie 2019.
Mai mult, se va reduce cota de impozit pe venit de la 16% in prezent la 14% incepand cu 1 ianuarie 2019.
Atentie si la faptul ca se reduce cota de impozit pe veniturile obtinut din Romania de nerezidenti de la 16% in prezent la 14% din data de 1 ianuarie 2019.
De ce se impun aceste schimbari? Pentru ca se urmareste modificarea comportamentului mediului de afaceri prin:
-extinderea bazei de impozitare
-cresterea gradului de conformare voluntara la plata obligatiilor bugetare
-cresterea recuperarii arieratelor
De asemenea, pentru operarea aceste modificari s-a tinut cont de rolul stimulativ al reducerii impozitarii directe asupra muncii si capitalului.
Nu lipsit de importanta este faptul ca transferul de resurse de la buget catre populatie si societati detine efect multiplicator in economie. Astfel se vor genera venituri superioare la buget din alte impozite si taxe (asigurari sociale, TVA).
ACCIZELE dupa aprobarea Noului Cod Fiscal
Sub deviza “Un sistem mai simplu si mai eficient”, vom avea parte de modificari importante, dupa cum urmeaza:
A. Diminuarea nivelului accizelor la principalele produse energetice (motorina, benzina fara plumb si benzina cu plumb)
B. Reasezarea nivelurilor accizelor pentru alcool si bauturile alcoolice.
C. Eliminarea din sfera de impozitare atat a titeiului din productia interna cat si a produselor care in prezent se regasesc la Capitolul II „Alte produse accizabile”: cafea, bijuterii, confectii din blanuri, autoturisme etc.
Impozitul pe constructii speciale, pentru cresterea investitiilor private in Romania
Una dintre cele mai importante modificari aduse de noul Cod Fiscal 2015 este cea referitoare la impozitul pe constructii speciale.
In mod concret, discutam despre eliminarea acestui impozit din data de 1 ianuarie 2016 pentru a se creste investitiile companiilor private existente in Romania, cu efecte pozitive asupra pietei muncii.
Mai mult, se doreste sporirea competitivitatii pentru companiile din Romania.
Impozitele si Taxele Locale, in lumina modificarilor aprobate astazi prin Noul Cod Fiscal 2015
In acest domeniu s-au propus modificari ce vizeaza intarirea autonomiei locale si incurajarea investitiilor, dupa cum urmeaza:
- Se vizeaza eliminarea discriminarii generate de sistemul fiscal actual in functie de natura juridica a contribuabilului, unde destinatia cladirii poate fi rezidentiala sau comerciala;
- Se doreste reducerea sarcinilor administrativ-fiscale pentru contribuabili
- Se doreste incurajarea investitiilor si consolidarea autonomiei locale..
Impozitul pe cladiri:
- Cota impozitului pe cladiri rezidentiale va fi cuprinsa intre 0,08 % - 0.2%, fata de cota actuala 0,1 %;
- Cota impozitului pe cladiri nerezidentiale, va fi cuprinsa intre 0,2%-1,3%;
Impozitului pe teren:
Pentru terenurile situate in intravilan au fost introduse limite minime si maxime, pe ranguri de localitati si zone.
Impozitul pe mijloacele de transport:
- S-a introdus posibilitatea de scutire sau reducere a impozitului pe mijloacele de transport agricole folosite exclusiv in domeniul agricol.
Competente ale consiliilor locale:
- Pot majora, pentru cladirile si terenurile neingrijite situate in intravilan, impozitul pe cladiri si impozitul pe teren cu pana la 500%;
- Pentru terenul agricol din extravilan nelucrat timp de doi ani consecutiv, se poate majora impozitul pe teren cu pana la 500%.
Iata mai sus principalele modificari pe care Noul Cod Fiscal 2015 le aduce cu sine. In teorie lucrurile suna promitator pentru numeroase categorii de persoane, operatori economici si entitati economice. In practica, ramane sa vedem cum se vor concretiza planurile impuse, cum se va proceda pentru atingerea obiectivelor, care vor fi reactiile partilor afectate intr-un fel sau altul de modificarile spre care privim in acest moment cu toata increderea.
Noul Cod Fiscal si Noul Cod de Procedura Fiscala trebuie sa treaca de Parlament pentru producerea efectelor vizate.
sursa: Gov.ro/ Sinteza Prezentare