email
MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inregistrare creanta pentru lipsuri din gestiune. Cum facem monografia contabila?

inregistrare creantalipsuri din gestiuneinregistrari contabiledosarul de inventariere

Care sunt conditiile pentru inregistrarea unei creante pentru o lipsa in gestiune si in baza caror documente? Care sunt inregistrarile contabile aferente?

Minusul in gestiune poate fi probat prin efectuarea unui inventar in conformitate cu prevederile Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii aprobate prin Ordinul nr. 2861/2009. Dosarul de inventariere trebuie sa contina toate documentele prevazute de Ordinul nr. 2861/2009, dintre care le mentionam pe cele mai importante:
- Decizia de inventariere semnata de conducatorul entitatii;
- Declaratia gestionarului;
- Listele de inventariere semnate de toti membrii comisiei ( a se vedea si exceptiile in cazul in care listele contin un numar prea mare de pagini);
- Procesul verbal privind rezultatele valorificarii inventarului;
- Decizia conducatorului unitatii cu privire la rezultatele inventarului. In cazul in care se constata minusuri imputabile acesta este documentul prin care se decide recuperarea pagubei.

Diferenta stabilita in minus in urma compensarii si aplicarii tuturor cotelor de scazaminte, reprezentand prejudiciu pentru entitate, se recupereaza de la persoanele vinovate, in conformitate cu dispozitiile legale. Pentru pagubele constatate in gestiune raspund persoanele vinovate de producerea lor. Imputarea acestora se face la valoarea de inlocuire. Prin valoare de inlocuire se intelege costul de achizitie al unui bun cu caracteristici si grad de uzura similare celui lipsa in gestiune la data constatarii pagubei, care cuprinde pretul de cumparare practicat pe piata, la care se adauga taxele nerecuperabile, inclusiv TVA, cheltuielile de transport, aprovizionare si alte cheltuieli, accesorii necesare pentru punerea in stare de utilitate sau pentru intrarea in gestiune a bunului respectiv. In cazul bunurilor constatate lipsa, ce urmeaza a fi imputate, care nu pot fi cumparate de pe piata, valoarea de imputare se stabileste de catre o comisie formata din specialisti in domeniul respectiv.

In consecinta, imputarea se face in baza unei Decizii emise de conducerea unitatii in care vor fi prezentate cauzele care au dus la aceasta situatie, numele persoanelor vinovate , cuantumul prejudiciului.

Atentionam asupra faptului ca in lipsa unui Angajament de plata semnat de persoana de la care se doreste recuperarea pagubei nu puteti retine sumele aferente prejudiciului decat daca dispuneti de o Hotarare Judecatoreasca.

In cazul in care se doreste recuperarea unui prejudiciu rezultat din degradarea unor bunuri ca urmare a neglijentei salariatului atunci se va constitui o comisie care sa constate situatia de fapt, comisie care va intocmi un Proces verbal de constatare. La dosar va trebui sa existe, in scris, si punctul de vedere al angajatului considerat vinovat.

Inregistrarea sumei imputate in evidentele contabile :


-    Impotarea sumei unui angajat:
4282 "Alte creante in legatura cu personalul "    =    7588 "Alte venituri din exploatare"

-    Daca persoana raspunzatoare de prejudiciu nu mai este angajata a societatii:
461 "Debitori diversi"                 =    7588 "Alte venituri din exploatare"

Nu se pot imputa salariatilor prejudicii aferente unor bunuri pentru care exista incheiate contracte de asigurare si societatea recupereaza paguba de la asigurator.

Conform Normelor Metodologice date in aplicarea art. 304 din Codul Fiscal, in cazul bunurilor lipsa din gestiune care sunt imputate, sumele imputate nu sunt considerate contravaloarea unor operatiuni in sfera de aplicare a TVA (nu se colecteaza TVA), indiferent daca pentru acestea este sau nu obligatorie ajustarea taxei. Ajustarea sumei TVA deductibile pentru care s-a exercitat dreptul de deducere la momentul achizitiei bunurilor respective se efectueaza prin articolul contabil:

  635 "Cheltuieli cu alte impozite sit axe"           =        4426 "TVA deductibil"

cu valoarea TVA aferenta bunurilor constatate minus (valoarea TVA dedus initial).

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de S.M. Armaselu - Expert contabil

 

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Contabilitate 2022


Va amintiti de prima Carte Verde a Contabilitatii, editata in urma cu peste 25 de ani de Ministerul Finantelor?

Ei bine, Cartea Verde a Contabilitatii 2022 este acum din nou prezenta, in varianta actualizata la zi, oferindu-va solutii impecabile pentru momentele de criza – cum este si acesta – cu modificari legislative majore.

Avantajul esential pe care vi-l ofera Cartea Verde a Contabilitatii 2022: ZERO erori in inregistrarile contabile!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
inregistrare creantalipsuri din gestiuneinregistrari contabiledosarul de inventariere

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 22 Martie 2016


Votati articolul "Inregistrare creanta pentru lipsuri din gestiune. Cum facem monografia contabila?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Alte articole publicate in data de 22 Martie 2016 ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2022 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT Raportul Special
"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X