Institutiile publice si persoanele impozabile care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA nu vor mai fi obligate sa plateasca contravaloarea TVA-ului aferent achizitiilor de bunuri si servicii in cont separat al furnizorului aflat in sistem split TVA.
Noul text prevede ca "persoanele impozabile, cu exceptia institutiilor publice, inregistrate in scopuri TVA, au obligatia sa plateasca contravaloarea TVA aferente achizitiilor de bunuri si servicii intr-un cont de TVA al furnizorului /prestatorului care aplica mecanismul platii defalcate a TVA".
De asemenea, sunt exceptate situatiile in care plata nu se efectueaza direct de beneficiar catre furnizor/prestator, in care plata se efectueaza in natura sau prin compensare, precum si la finantarea acordata de institutiile de credit si institutiile financiare nebancare prin preluarea creantelor, au mai stabilit deputatii din comisie
De retinut ca persoanele impozabile (societati mici si PFA) nu aplica sistemul de plata defalcata a TVA daca nu sunt inregistrate in scopuri de TVA. Practic, societatile neplatitoare de TVA si persoanele ce desfasoara activitati independente, profesii libere, nu efectueaza doua plati atata timp cat nu sunt inregistrate in scopuri de TVA, chiar daca efectueaza achizitii de la societati ce aplica split TVA, a explicat consultantul fiscal Adrian Benta in unul dintre grupurile dedicate profesionistilor contabili de pe Facebook.
De asemenea, acesta a explicat ca "daca in anul 2018 o persoana inregistrata in scopuri de TVA ce nu aplica sistemul de plata defalcata a TVA va inregistra TVA restanta de plata datorata la buget, atunci are 60 zile calendaristice de la scadenta sa achite TVA restanta. in cazul in care nu reuseste sa plateasca TVA restanta in acest termen, intra in sistemul de plata defalcata a TVA incepand cu 1 a lunii urmatoare termenului in care s-au incheiat cele 60 zile de perioada de gratie".
Astfel, in mod similar, explica Adrian Benta, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA ce intra in sfera legislatiei privind insolventa, vor aplica sistemul de plata Split TVA incepand cu data de 1 a lunii urmatoare celei in care s-au deschis procedurile.
Plafoanele de datorii luate in considerare la data de 31 decembrie 2017 sau in perioada urmatoare privind TVA restanta de plata sunt:
15.000 lei pentru contribuabilii mari;
10.000 lei pentru contribuabilii mijlocii;
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Manual de politici contabile - Stick USB
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
5.000 lei pentru contribuabilii mici sau persoanele fizice ce desfasoara activitati economice.
De asemenea, conform acestuia, s-au clarificat si cateva din situatiile in care nu se aplica Split TVA, cum sunt:
"Compensarile si platile in natura nu fac obiectul Split TVA;
Finantarile prin contract de factoring nu fac obiectul Split TVA;
Incasarile in contul unui tert pentru a fi transferate prin procedura de plata in contul unui tert nu fac obiectul Split TVA".
Mai mult, "in cazul platilor facute din eroare in contul curent chiar daca clientul avea obligatia sa faca doua plati, una in contul curent, iar una in contul de TVA, iar toata suma a fost platita in contul curent, platitorul nu este sanctionat cu amenda daca beneficiarul efectueaza transferul TVA in contul de Split TVA.
Se extinde bonificatia de reducere cu 5% a impozitului pe profit/impozitului pe venitul microintreprinderii pe intreaga perioada in care se aplica Split TVA, inclusiv pentru persoanele ce au optat la Split TVA in anul 2017".
Iata care sunt, punctual, modificarile sublianite de CNIPMMR:
I. Senatul a adoptat cu modificari Proiectul
In data de 31.10.2017, plenul Senatului a adoptat cu modificari Proiectul inregistrat cu nr. L241/2017 al Legii de aprobare a Ordonantei nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA (split TVA) cu 54 de voturi "pentru" si 45 "impotriva".
Forma adoptata de Senat prevede ca masura de plata defalcata a TVA va fi obligatorie exclusiv pentru companiile aflate in insolventa sau care inregistreaza intrazieri la plata acestei taxe si ca intreprinderile care vor opta benevol pentru aceasta masura, vor primi o scutire de 5% din impozitul pe profit: "au obligatia sa deschida si sa utilizeze cel putin un cont de TVA persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA (…) pentru incasarea si plata TVA si institutiile publice inregistrate in scopuri de TVA (…) pentru incasarea TVA, care se afla in cel putin una din urmatoarele situatii:
a) la 31 decembrie 2017 inregistreaza obligatii fiscale restante reprezentand TVA, cu exceptia celor pentru care s-a obtinut esalonarea la plata, in cuantum mai mare de: 1500 lei in cazul contribuabililor mari, 1000 de lei in cazul contribuabililor mijlocii, 500 de lei in cazul contribuabililor mici si 100 de lei in cazul contribuabililor persoane fizice;
b) incepand cu 1 ianuarie 2018 inregistreaza obligatii fiscale restante reprezentand TVA mai vechi de 30 de zile de la scadenta, cu exceptia celor pentru care s-a obtinut esalonarea la plata, in cuantum mai mare de: 1500 lei in cazul contribuabililor mari, 1000 de lei in cazul contribuabililor mijlocii, 500 de lei in cazul contribuabililor mici si 100 de lei in cazul contribuabililor persoane fizice;
c) se afla sub incidenta legislatiei nationale privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa"[1].
Contribuabilii care opteaza benevol pentru sistemul defalcat de plata a TVA pot renunta la acest mecanism la sfarsitul anului fiscal, dar nu mai devreme de un an de la data la care a inceput sa li se aplice masura si beneficiaza de doua facilitati: o reducere de 5% la plata impozitului pe profitul aferent trimestrului IV al anului fiscal 2017 si anulara penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale principale reprezentand TVA, restante la 30 septembrie 2017. Contribuabilii care au inregistrat intarzieri la plata taxei sau care au fost in insolventa, pot renunta la masura in termen de sase luni de la data in care nu se mai afla in situatia respectiva.
II. CAMERA DEPUTATILOR - Camera decizionala
In data de 06.11.2017, Proiectul Legii de aprobare a Ordonantei nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA a fost inregistrat la Camera Deputatilor (PL x . 435/2017).
Proiectul Legii de aprobare a Ordonantei nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA a fost trimis pentru raport la Comisia pentru buget, finante si banci, Comisia pentru politica economica, reforme si privatizare si Comisia juridica, de disciplina si imunitati in cadrul Camerei Deputatilor [2].
Comisia de buget, finante a Camerei Deputatilor:
Pe 28.11.2017, a decis mentinerea modificarilor aduse de Senat la articolul 2, in sensul ca aceasta masura sa fie obligatorie doar pentru companiile care au datorii la plata acestei taxe sau se afla in insolventa, insa a marit plafoanele datoriilor de la care companiile intra in acest sistem;
Pe 4.12.2017, a decis ca din contul TVA sa se poata face plata si a altor obligatii bugetare. Contul TVA se debiteaza cu TVA achitata la bugetul de stat, precum si cu plata altor obligatii bugetare, au stabilit deputatii din comisie;
Fata de varianta adoptata de Senat, deputatii din comisie au marit de zece ori plafoanele datoriilor la plata TVA incepand de la care contribuabilii vor intra in sistemul split TVA, in sensul ca au obligatia sa deschida si sa utilizeze cel putin un cont de TVA persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul Fiscal, pentru incasarea si plata TVA si institutiile publice inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul Fiscal, pentru incasarea TVA, care se afla in cel putin una din urmatoarele situatii:
a) la 31 decembrie 2017 inregistreaza obligatii fiscale restante reprezentand TVA, cu exceptia celor pentru care s-a obtinut esalonarea la plata, in cuantum mai mare de: 15.000 lei in cazul contribuabililor mari, 10.000 de lei in cazul contribuabililor mijlocii, 5.000 de lei pentru restul contribuabililor, daca aceste obligatii nu sunt achitate pana la 31 ianuarie 2018;
b) incepand cu 1 ianuarie 2018 inregistreaza obligatii fiscale restante reprezentand TVA mai vechi de 60 de zile de la scadenta, cu exceptia celor pentru care s-a obtinut esalonarea la plata, in cuantum mai mare de: 15.000 lei in cazul contribuabililor mari, 10.000 de lei in cazul contribuabililor mijlocii, 5.000 de lei in cazul restul contribuabililor;
c) se afla sub incidenta legislatiei nationale privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa.
III. POZITIA CNIPMMR PRIVIND PLATA DEFALCATA A TVA
CNIPMMR reintereaza pozitia sa ca introducerea obligatiei ca toate intreprinderile din Romania sa plateasca TVA intr-un cont separat va duce la blocarea intregii economii, incalcand principiul "Ganditi mai intai la scara mica", instituit de dispozitiile art. 91 alin. (1) si (2) din Legea nr. 346/ 2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, si avand efecte negative semnificative asupra IMM-urilor:
Afectarea cash flow-ul si blocarea banilor, deoarece pentru procedurile ANAF nu sunt prevazute termene de aprobare si sanctiuni;
Efort semnificativ de implementare tehnica;
Costuri birocratice suplimentare generate de modificarea sistemelor informatice contabile;
Costuri bancare suplimentare cu noul cont, comisioane bancare suplimentare;
Cresterea birocratiei: dublarea numarului de plati, masuri suplimentare de verificare si de management pentru TVA (obligatia contribuabililor de a determina/verifica contul de TVA, obligatia de a vira direct la bugetul de stat suma reprezentand TVA aferenta achizitiilor de la furnizorii/prestatorii care nu le-au comunicat un cont de TVA si de a notifica acest fapt furnizorilor/prestatorilor).
CNIPMMR considera ca masura platii defalcate a TVA trebuie sa se limiteze exclusiv la aplicarea sa in regim voluntar, de catre contribuabilii care opteaza pentru aceasta procedura, cu acordarea de facilitati fiscale care sa compenseze eforturile lor birocratice.
CNIPMMR saluta amendamntele aduse in procesul legislativ pentru reglementarea platii defalcate a TVA si solicita deputatilor sa imbunatateasca in continuare Ordonanta nr. 23/2017, sa aplice principiul "Ganditi mai intai la scara mica", sa valorifice practicile la nivel european, sa asigure aplicarea optionala a platii defalcate a TVA, cu acordarea de facilitati fiscal corespunzatoare.
IV. IMPORTANTA PREDICTIBILITatII sI iNCREDERII iN SISTEMUL FISCAL
Increderea in sistemul fiscal este o conditie esentiala pentru investitori si mediul de afaceri.
In 11 luni in 2017, prin 10 acte normative, au fost modificate/completate 261 de articole din Codul fiscal:
Ordonanta nr. 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 16 din 06 ianuarie 2017, cu 60 de articole modificate/completate;
Legea nr. 2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 36 din 12 ianuarie 2017, cu 7 articole modificate/completate;
Ordonanta nr. 9/2017 privind unele masuri bugetare in anul 2017, prorogarea unor termene, precum si modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 79 din 30 ianuarie 2017, cu 2 articole modificate/completate;
Legea nr. 107/2017 pentru modificarea art. 456 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 376 din 19 mai 2017, cu un articol modificat;
Legea nr. 177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu 60 de articole modificate/completate;
Ordonanta nr. 4/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 598 din 25 iulie 2017, cu 2 articole modificate/completate;
Ordonanta nr. 25/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 706 din 31 august 2017, cu 11 articole modificate/completate;
Legea nr. 209/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 875 din 07 noiembrie 2017, cu 5 articole modificate/completate;
Ordonanta de urgenta nr. 79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 885 din 10 noiembrie 2017, cu 97 articole modificate/completate;
Ordonanta nr. 82/2017 pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 902 din 16 noiembrie 2017, cu 6 articole modificate/completate.
261 de articole din Codul fiscal modificate/completate in 11 luni nu asigura nici stabilitate pentru cadrul legal, nici predictibilitate pentru mediului economic, Ordonanta nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA fiind un exemplu de reglementare neinteligenta.
Este necesara o reglementare fiscala inteligenta , care implica:
evaluarea sistematica a impactului proiectelor de acte normative;
aplicarea Testului IMM;
consultarea organizatiilor reprezentative ale intreprinderilor mici si mijlocii privind continutul proiectelor de acte normative, al analizelor de impact si a Testului IMM, cu valorificarea in mod corespunzator a propunerilor acestora sau motivarea nevalorificarii pozitiei lor;
asigurarea informarii din timp a contribuabililor, modificarea/completarea Codului fiscal "prin lege, care intra in vigoare in termen de minimum 6 luni de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I";
asigurarea predictibilitatii impunerii, asigurara "stabilitatii impozitelor, taxelor si contributiilor obligatorii", "pentru o perioada de timp de cel putin un an, in care nu pot interveni modificari in sensul majorarii sau introducerii de noi impozite, taxe si contributii obligatorii";
asigurarea unui dialog social caliativ.
[1] Sursa: https://www.senat.ro/legis/PDF/2017/17L241FS.pdf
[2] Sursa: http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck.proiect?cam=2&idp=16627
Sursa: CNIPMMR