Programul de guvernare al PNL pentru anul 2020 are ca obiectiv general pregatirea reformelor necesare pentru intrarea Romaniei intr-o noua etapa, a modernizarii in spirit european a institutiilor si serviciilor publice, dupa cum este precizat in document.
Pe plan fiscal se doreste atingerea a trei obiective majore: sa mobilizeze, prin impozite, taxe si alte venituri, resursele financiare de care statul are nevoie pentru finantarea exercitarii functiilor sale prevazute prin Constitutia Romaniei si legile in vigoare; sa sustina un mediu de afaceri favorabil si predictibil, precum si unele procese pozitive pentru o crestere economica sustenabila; sa contribuie la realizarea stabilitatii economiei romanesti, prin atenuarea impactului nefavorabil care poate aparea in evolutia ciclurilor economice.
In viziunea PNL, politicile fiscale si bugetare trebuie reformate astfel incat acestea sa asigure indeplinirea celor trei obiective majore anuntate, plecand de la un sistem fiscal care se bazeaza pe MENTINEREA COTEI UNICE de impozitare.|
Pe termen scurt, partidul isi propune:
1. Incheierea exercitiului bugetar pe anul 2019 cu limitarea depasirii tintei de deficit bugetar de 3% din PIB.
2. Definitivarea proiectelor de legi ale bugetului de stat si bugetului asigurarilor sociale de stat pentru 2020 cu incadrarea in tinta de deficit bugetar de 3% din PIB;
3. Definitivarea programului de investitii cu finantare din fondurile publice, concentrand fondurile disponibile pentru finalizarea obiectivelor de investitii aflate in curs de executie;
4. Revizuirea si corectarea unor acte normative, inclusiv a celor aflate in proceduri parlamentare, cu impact negativ pentru economie:
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
- OUG 114/2018 (si OUG care o modifica-19/2019, 43/2019) cu impact negativ in special in sectoarele energiei, telecomunicatii, financiar si administrarea Pilonului 2 de pensii;
Se ia in calcul eliminarea, dupa consultarea Comisiei Europene, a prevederilor nocive pentru sectorul energetic generate de OUG 114/2018, eliminare care sa permita reluarea investitiilor strategice in Marea Neagra. Aceasta eliminare se va produce dupa o perioada de tranzitie stabilita in urma unui proces de consultare publica, de preferinta in cursul anului 2020.
- Proiect de lege pentru anularea completa a split TVA;
- Proiect de lege pentru eliminarea supraimpozitarii contractelor de munca part-time;
- Proiect de lege pentru eliminarea supraccizei la carburanti.
Se are in vedere inceperea pregatirii unor reforme structurale in domeniul fiscal si bugetar care vor contribui la o crestere economica sustenabila pe termen mediu si lung. Printre acestea se numara si urmatoarele:
- Restructurarea ANAF astfel incat aceasta institutie sa isi exercite atributiile fara interferenta factorului politic, sa devina eficienta in combaterea evaziunii fiscale si sa promoveze principiul conformarii voluntare in relatia cu contribuabilii; accelerarea procesului de informatizare a relatiei contribuabilautoritate fiscala;
- Intarirea cooperarii cu autoritatile fiscale din celelalte state membre ale UE, cu Comisia Europeana si cu alte institutii internationale implicate in prevenirea si reducerea evaziunii fiscale, prin consolidarea bazei de venituri si eliminarea transferului de profituri in jurisdictiile fiscale care incurajeaza astfel de practici;
- Modificarea Legii finantelor publice, astfel incat sa se asigure autonomia finaciara reala a autoritatilor publice locale; avem in vedere, de exemplu, ca pana la 80% din redeventele obtinute din exploatarea resurselor naturale, precum si impozitul pe venit in intregime sa fie alocat autoritatilor publice locale;
- Intarirea activitatii institutiilor de control in domeniul finantelor publice, astfel incat fiecare leu cheltuit din fondurile publice sa fie in concordanta cu prevederile legii.